גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיבורים לחוד ועונשים לחוד: עבור בעלי החיים אין שופטים בירושלים

בפסקי דין רבים מדגישים השופטים את החובה המוסרית להגן על בעלי חיים וקוראים להחמיר בענישה של מי שפוגע בהם • אולם בדיקת גלובס מעלה כי הרטוריקה החריפה לא מתורגמת לענישה מרתיעה • מקרי התעללות קשים מסתיימים לרוב במאסר על-תנאי או בעבודות שירות

ח"כ מיקי חיימוביץ' / צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
ח"כ מיקי חיימוביץ' / צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

"יש מקום להחמיר בענישה הנוגעת לפגיעה בבעלי חיים. התאכזרות ופגיעה בבעלי חיים, מעבר לפגיעה העקיפה שהיא גורמת לבני האדם, מעידה על אטימות לב וקהות חושים. מהלך זה, להגנת האנושיות שבנו על-ידי צמצום פגיעתנו בבעלי החיים הסובבים אותנו, צריך להשפיע על כלל תחומי המשפט, ובתוכו אף על המשפט הפלילי" - כך כתב השופט סלים ג'ובראן ב-2013 במסגרת החלטה בעניינו של מי שהורשע בעבירות על-פי חוק הגנת חיית הבר.

פסק הדין של ג'ובראן אינו חריג ברטוריקה שלו. פסקי הדין של בתי משפט השונים שופעים אמירות ערכיות על חשיבות ההגנה על בעלי החיים, על הצורך להגן על החלש וחסר הישע ועל הפגם המוסרי העמוק בהתעללות בבעלי חיים. השופטים מרבים לחזור על האמירה הידועה ש"חברה נאורה נמדדת לא רק ביחסה לבני אדם אלא גם ביחסה לבעלי חיים", שנכתבה בדברי ההסבר לחוק צער בעלי חיים שנחקק ב-1994 ונאמרה במקור על-ידי מהטמה גנדי.

אולם דיבורים לחוד ועונשים לחוד. בחינת ההגנה על בעלי החיים בישראל מעלה תמונה עגומה. בדיקת גלובס מעלה שבמקרים רבים האמירות החשובות של השופטים בדבר הצורך להגן על בעלי החיים לא מתורגמות לענישה מרתיעה. ישנם מקרים רבים של התעללות קשה ומזעזעת המסתיימים בעונשים של מאסר על-תנאי או עבודות שירות.

המצב שנוצר הוא ש"מדיניות הענישה הרווחת בבתי המשפט" אינה מחמירה עם המתעללים, ונעשה שימוש בטיעון זה כדי להמשיך ולהטיל עונשי מאסר שאינם מרתיעים. לצד זאת, פעילי עמותות למען בעלי חיים מסבירים כי הבעיה העיקרית היא בתת-אכיפה של החוקים הקיימים.

דוח שנערך בדצמבר 2020 על-ידי מחקר המחקר והמידע של הכנסת, לבקשת ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), מצא כי בין השנים 2015 ועד ליוני 2020 נפתחו במשטרה 1,982 תיקי חקירה בעבירות הקשורות להגנה על בעלי חיים, ונכון ליוני 2020 - 82% מהתיקים נגנזו. במהלך תקופה זו הוגשו 201 כתבי אישום בעבירות אלה - 177 על-ידי התביעה המשטרתית ו-17 על-ידי הפרקליטות המטפלת רק בעבירה החמורה ביותר של ההתעללות. במשרד החקלאות נפתחו בשנים 2015-2019 523 תיקי חקירה בעבירות הקשורות להגנה על בעלי חיים, והוגשו 58 כתבי אישום. מהנתונים עולה כי רק כ-10% מתיקי החקירה מגיעים לכדי כתב אישום.

"אירוע נקודתי"

דוגמה לענישה קלה במקרה של התעללות בבעל חיים ניתנה בעניינו של בועז בשארי. בשארי הורשע בכך שקשר כלב בצווארו לחלק האחורי של מכוניתו ונסע למרחק של 700 מטר כשהכלב נגרר מאחור. בית המשפט הטיל עליו שלושה חודשי מאסר על-תנאי וקנס. הפרקליטות ערערה וביקשה להטיל עליו מאסר בפועל. ביוני האחרון קבע המחוזי בבאר שבע כי מדובר באירוע נקודתי וקצר שלא מעיד על כוונה לגרום לפגיעה בבעל החיים אלא על "שיקול-דעת מוטעה ופזיז". עונש המאסר על-תנאי נשאר על כנו, ונוספו לו 140 שעות לתועלת הציבור (עפ"ג 25094-03-20).

ענישה קלה הוטלה גם בעניינו של רפאל לוי. לוי הורשע ב-2016 בכך שהגיע שיכור לדירת אחותו ולאחר ויכוח ביניהם הטיח את גורת הכלבים בת השלושה שבועות של האחות על הקיר וגרם למותה. לוי לא הסתפק בכך ולאחר מכן גם היכה כלבה נוספת של האחות. בית המשפט גזר עליו 10 חודשי מאסר בפועל לאחר שהפעיל מאסר על-תנאי על עבירת "אלימות כלפי הגוף". לוי ערער לבית המשפט המחוזי בבאר שבע וטען כי פגיעה בבעל חיים היא לא אלימות כלפי הגוף. בית המשפט קיבל את הטיעון ואת הפרשנות, והפחית את העונש לחמישה חודשי עבודות שירות. (עפ"ג 24205-01-16).

סלימאן נאסר הורשע בשנת 2014 על-ידי בית משפט השלום בעכו בהתעללות בכלב עזוב, בכך שקשר לרכבו את הכלב וגרר אותו מרחק מאות מטרים. וטרינר נאלץ להמית את הכלב המתת חסד. בגין מעשה זה נגזרו על נאסר שישה חודשי מאסר על-תנאי ושעות שירות לציבור. פרקליטות מחוז חיפה הגישה ערעור על העונש אלא שבינתיים ביצע נאסר את השירות לציבור ולא ניתן היה להתערב בעונש (עפ"ג 49133-10-14).

"עונש ראוי"

בשנת 2012 חשפה עמותת אנימלס התעללות קשה בעגלים וטלאים בבית המטבחיים "אדום אדום" של תנובה. מנהל פס השחיטה וסגנו הורשעו ונגזרו עליהם שישה חודשי עבודות שירות. זאת, לאחר שהפרקליטות ביקשה מאסר בפועל. ערעור שהגישו הנאשמים נדחה (ע"פ 69270-07-20).

מקרה נוסף של התעללות בבעל חיים הגיע עד לשולחנו של שופט העליון אורי שהם. יהודה סלופצ'ניק התעלל בגור חתולים והביא למותו. בית משפט השלום גזר עליו 8 חודשי מאסר על-תנאי ושירות לטובת הציבור. פרקליטות מחוז דרום הגישה ערעור על העונש הקל, והמחוזי בבאר שבע החמיר את העונש לארבעה חודשי עבודות שירות. סלופצ'ניק לא ויתר והגיש בקשת רשות ערעור לעליון. הבקשה נדחתה, אך השופט שהם כתב כי "העונש מידתי וראוי ומאזן כהלכה בין כלל השיקולים" (רע"פ 4987/15).

"הכלבים עצבנו אותי"

במקרים מועטים אמנם נשלחים המתעללים למאסר בפועל, אך לרוב מדובר בעונש שאינו הולם את חומרת העבירה. כמו כן, הטלת מאסר בפועל נעשית לרוב במקרים שבהם למתעלל היו עבירות אלימות קודמות.

כך למשל, ראדי אבו עאנם, בעל עבר פלילי בעבירות אלימות, הרג באכזריות שלושה כלבים באמצעות מעדר. הוא הסביר את מעשיו בכך ש"הייתי עייף לאחר עבודה והכלבים עצבנו אותי". שופט השלום ברמלה מנחם מזרחי גזר עליו 18 חודשי מאסר וכתב - "אין דרך אחרת לתאר את מעשיו של הנאשם אלא כאכזריות לשמה, שכל כולה רוע צרוף כלפי בעל-חי" (34492-03-19).

במקרה אחר דמיטרי קנדלר התעלל בצבת ים ירוקה שעלתה לחוף להטיל ביצים. קנדלר החדיר מקל לצווארה וגרם לה לחבלות עד אשר נאלצו להמיתה. התביעה המשטרתית הסכימה בתחילה לשישה חודשי עבודות שירות. רק לאחר שברח ונעלם קנדלר למשך מספר שנים שינתה התביעה את עמדתה ונגזרו עליו 6 חודשי מאסר בפועל (עפ"ג 3710-07-18).

שחרור ממעצר

לא רק עונשי המאסר על מתעללים בבעלי חיים בארץ הם לרוב מגוחכים אלא שהמתעללים לרוב גם לא נעצרים עד תום ההליכים. זאת, למעט  אם מדובר בעבריין בעל עבר פלילי מכביד ומתלוות להתעללות עבירות נוספות. כך היה בעניינו של צעיר בן 18 שנגדו הוגש כתב אישום לאחרונה על-ידי פרקליטות מחוז דרום. הצעיר גזר אוזני שני גורי כלבים והעלה את הסרטון המזעזע לאפליקציית "טיק טוק". הפרקליטות ביקשה לעצור את הצעיר עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו, אך השופט התחשב בגילו הצעיר ובכך שאין לו עבר פלילי ושחרר אותו למעצר בית.

סוגיית מעצר המתעללים בבעלי חיים עלתה לכותרות באוקטובר בשנה שעברה, לאחר שסרטון שבו נראה אדם מתעלל בכלב הועלה לרשתות החברתיות, וכוכב הרשת והפעיל למען זכויות בעלי חיים, מישל טרוני, הגיע למקום. הוא התעמת עם המתעלל ושחרר את הכלב. במסגרת הדיון במעצרו של המתעלל אמר שופט השלום איתי הרמלין, כי לא ניתן להחזיק אדם במעצר על-מנת למנוע סכנה לבעלי חיים, וכי יש לתקן את החוק. ח"כ חיימוביץ' הגישה הצעת חוק לתיקון עילת המעצר בחוק, אך זו לא קודמה לאור פיזור הכנסת. 

ח"כ מיקי לוי / צילום: רפי קוץ, גלובס

המחוקק מצדו ניסה לפעול גם להחמרת הענישה על מתעללים בבעלי חיים, אך עד כה - ללא הצלחה. באוקטובר 2020 הגישו הח"כים מיקי זוהר וקטי שטרית מהליכוד הצעת חוק לקבוע עונש מינימום למתעללים. אולם ההצעה לא הגיעה להצבעה בטרם פוזרה הכנסת. גם ח"כ מיקי לוי מיש עתיד הגיש הצעת חוק להחמיר את הענישה על המתעללים, וזו לא עברה בהצבעה באוקטובר 2020 משיקולים פוליטיים. זאת, לאחר שחברי הקואליציה (הליכוד וכחול לבן) הצביעו נגד החוק. בעקבות פיזור הכנסת בעלי החיים יצטרכו להמתין לכנסת הבאה.

עוד כתבות

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד