המודיעין האמריקאי: רוסיה ואיראן ניסו להתערב בבחירות 2020

מומחי מודיעין מצאו גם כי סין, שהייתה מוקד לביקורת של ממשל טראמפ ונחשבה כמי שמנסה להרחיב את ההשפעה שלה על היומיום בארה"ב, לא פעלה באופן חתרני להשפיע על תוצאות הבחירות • יו"ר ועדת המודיעין של הקונגרס: הדוח מלמד כי רוסיה נותרה האיום הגדול ביותר על הבחירות בארה"ב

עובדי בחירות בודקים מעטפות עם פתקי הצבעה / צילום: Reuters, מייק בלייק
עובדי בחירות בודקים מעטפות עם פתקי הצבעה / צילום: Reuters, מייק בלייק

רוסיה ואיראן ניסו להשפיע על תוצאת הבחירות בארה"ב של 2020 בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ - כך עולה מדוח מודיעין אמריקאי שפורסם אתמול. המטרה על פי הדוח הייתה "לחתור תחת אמון הציבור בהליך הבחירות ולהחריף את המחלוקות החברתיות־פוליטיות בארה"ב".

קהילת המודיעין האמריקאית מצאה גם כי סין, שנחשבת כמי שמנסה להרחיב את ההשפעה שלה בארה"ב והייתה מוקד למתקפות רבות מצד הנשיא לשעבר טראמפ וממשלו, דווקא לא פעלה להשפיע על תוצאות הבחירות. כמו כן, בדוח נכתב כי אין כל אינדיקציות לכך ששחקנים זרים ניסו לשנות את תוצאות הקלפיות בארה"ב או את טבלאות המצביעים, כפי שטראמפ ניסה לטעון לדוגמה אחרי הבחירות.

ניתוחים אלה, שהוגדרו כ"הערכות ברמה גבוהה של ביטחון", נכללו בדו"ח שסיווגו בוטל והוא פורסם דרך משרד מנהל המודיעין הלאומי. החקירה נעשתה על ידי משרד המשפטים ומשרד הגנת המולדת, ה־FBI והסוכנות לביטחון תשתיות ובטיחות סייבר (CISA).

הערכת המודיעין פורסמה בזמן שממשל ביידן פועל לחיזוק היחסים עם בנות ברית מרכזיות של ארה"ב במטרה להגביר את הלחץ על רוסיה ואיראן. "בשיחת הטלפון הראשונה שלו עם הנשיא פוטין, הבהיר הנשיא ביידן שארה"ב תגיב לפעולות רוסיות לערעור היציבות", אמר בכיר בבית הלבן.

פעולות אלה כללו את פריצת SolarWinds, שסוכנויות אמריקאיות אומרות שרוסיה עומדת מאחוריה, כמו גם את ההרעלה של אלכסיי נבלני שמבקר את התנהלות הקרמלין ו"השחיתות" של סביבת פוטין. "כבר ראיתם שנקטנו כמה פעולות בתגובה לשימוש הרוסי בנשק כימי בניסיון הרצח של אלכסיי נבלני", אמר הבכיר שהוסיף כי בקרוב "יהיו עוד פעולות".

טהראן ומוסקבה הכחישו בעבר כל מעורבות בניסיון להשפיע על הבחירות בארה"ב. אלא שבדוח החדש נכתב, שנשיא רוסיה פוטין אישר "פעולות שנועדו לפגוע במועמדות של הנשיא ביידן והמפלגה הדמוקרטית ולתמוך בנשיא הקודם דונלד טראמפ".

אחת האסטרטגיות של מוסקבה, כך נכתב בדו"ח, הייתה להשתמש בסוכנים משניים הקשורים לרוסיה בקשרי מודיעין להפצת טענות שקריות ונרטיבים מסוימים בקרב מספר כלי תקשורת אמריקאים ואנשים פרטיים "כולל כמה מקורבים לנשיא לשעבר טראמפ ולאנשי הממשל שלו".

תוכניות אלה, נכתב, יושמו בידי "מגוון של ארגונים ממשלתיים רוסיים".

הציר האיראני פעל גם

במקביל, לציר הרוסי, איראן "ניהלה מבצע רב-זרועות וחשאי להשפעה שנועדה לפגוע בסיכוי ההיבחרות מחדש של הנשיא טראמפ - מבלי לקדם אף אחד מיריביו".

עוד נכתב בדוח כי איראן פעלה "לחתור תחת אמון הציבור בהליך הבחירות ובמוסדות האמריקאים, וליצירת פילוג והחמרת המתחים החברתיים בארה"ב".

לגבי הציר הסיני שרבים חששו ממנו בטרם הבחירות, מומחי המודיעין גילו כי סין לא הפעילה מאמץ כלשהו על מנת להשפיע על תוצאות הבחירות בין טראמפ לביידן. לדבריהם, המטרה של סין היא השגת יציבות ביחסים עם ארה"ב והיא לא ראתה באף אחת מהתוצאות האפשריות של הבחירות כטובה מספיק כדי להסתכן להיתפס על חם למענה.

"בייג'ינג העריכה שכלי ההשפעה המסורתיים שלה - בעיקר צעדים כלכליים מכוונים ושתדלנות יספיקו למטרה של עיצוב המדיניות בין סין לארה"ב ללא קשר למי יהיה המנצח", נכתב.

רוסיה נותרה האיום הגדול

יו"ר ועדת המודיעין של הקונגרס, אדם שיף (דמוקרט מקליפורניה), אמר עם חשיפת הדוח, כי הוא מראה שרוסיה נותרה האיום הגדול ביותר על הבחירות בארה"ב. לדבריו, בעוד שסין ואיראן נקטו צעדים ספציפיים בנוגע לבחירות, הן היו "ברמה הרבה פחות משמעותית או שיטתית מהצעדים שנקטה רוסיה".

בנוסף לאיראן ורוסיה, החקירה מצאה שקובה, ונצואלה וחיזבאללה בלבנון גם הן ניסו להשפיע על הבחירות, אם כי בקנה מידה מצומצם הרבה יותר.