גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמליות של פולקסווגן והתחרות לקו הרכבת בין חיפה למפרץ הפרסי: האירועים החשובים של עולם הרכב

התוכנית של פולקסווגן לכבוש את שוק הרכבים החשמליים, מותג הרכב החדש של צ'מפיון מוטורס, הרכב הסיני החשמלי שמגיע לישראל והתחרות האיראנית-טורקית לקו הרכבת החדש שיחבר בין מפרץ חיפה למפרץ הפרסי ● האירועים שעשו את השבוע בעולם הרכב, מדור חדש

צ'מפיון משיקה בישראל את המותג העצמאי "קופרה"

קבוצת צ'מפיון השיקה השבוע בישראל רשמית את המותג "קופרה", שצמח מתוך חטיבת סיאט בקבוצת פולקסווגן. המותג ישווק בישראל באופן עצמאי באולמות תצוגה נפרדים עם צוות מכירות נפרד, שימוקמו בשלב הראשון במגדל צ'מפיון בבני ברק ובהרצליה.

בשלב הראשון משיק המותג קופרה בארץ שלושה דגמים: הגרסה המחודשת של "קופרה אטקה", שכבר נמכרה בארץ תחת סיאט, עם מנוע בהספק 300 כ"ס; קופרה ליאון החדשה על בסיס הדור הרביעי של סיאט לאון עם מנוע בהספק 300 כ"ס; ורכב הפנאי הספורטיבי "פורמנטור", שיוצע בשלב הראשון עם מנוע טורבו בהספק 310 כ"ס והנעה כפולה או עם מנוע 1.5 ליטר טורבו בהספק 150 כ"ס והנעה קדמית.

הדגמים מצוידים בשלדה עם כיול ספורטיבי, כולל בולמי זעזועים מסתגלים ותא נוסעים עם חבילת אבזור ספורטיבית. מחיר קופרה אטקה החדשה יתחיל בכ-250 אלף שקל, מחיר קופרה ליאון החדשה יתחיל בכ-240 אלף שקל ואילו מחיר ה"פורמנטור" עם מנוע 150 כ"ס יתחיל בכ-175 אלף שקל. מחיר הגרסה החזקה של הפורמנטור עם הנעה כפולה יעמוד על כ-260 אלף שקל.

המזרח משווקת גרסאות בסיס חדשות לריינג'רובר איווק ויגואר E-PACE

חברת "המזרח" החל לשווק השבוע בישראל גרסת בסיס חדשה ומוזלת לריינג'רובר איווק. הרכב מגיע כעת עם מנוע 1.5 טורבו עם שלושה צילינדרים בהספק 160 כ"ס והנעה קדמית ומחירו מתחיל ב-339 אלף שקל, כ-30 אלף שקל מתחת לגרסת הבסיס הקודמת. הרכב מצויד במערכת מיקרו-היברידית, משודך לתיבה בת 8 הילוכים ומאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-10.3 שניות.

מחברת המזרח מגיע החודש גם הדור המחודש של רכב הפנאי יגואר E-PACE. הרכב עבר מספר שינויי עיצוב קוסמטיים וזכה לתא נוסעים מעודכן עם צגים דיגיטליים גדולים, תפעול אלקטרוני של תיבת ההילוכים, מערך מקיף של מערכות סיוע לנהיגה ועוד.

בשלב הראשון הוא מושק עם מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין בהספק 160 כ"ס, במחיר שמתחיל ב-339 אלף שקל, ובהמשך הוא יגיע גם בגרסת פלאג-אין עם 306 כ"ס וטווח חשמלי של מעל 50 ק"מ.

"אוטו חן" משיקה בישראל את מותג הרכב החשמלי הסיני AIWAYS

קבוצת "אוטו חן" בבעלות משפחת בליליוס השיקה רשמית בישראל את מותג הרכב הסיני הצעיר "AIWAYS". המותג מייצר כיום דגם חשמלי אחד בלבד, הקרוס-אובר U5, שאורכו כ-4.68 מ', רוחבו 1.86 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים של 2.8 מ'.

הרכב מגיע לארץ עם סוללה בקיבולת 63 קילוואט-שעה, שמספקת טווח מוצהר של כ-400 ק"מ בתקן WLTP, ובמנוע חשמלי בהספק מרבי של 204 כ"ס. הוא תומך בטעינה מהירה בקיבולת של עד 90 קילוואט ומגיע עם מערך שליטה שכולל שלושה צגי LCD.

הרכב מוצע עם אחריות של 5 שנים או עד 100 אלף ק"מ על הרכב ו-8 שנים על הסוללה ומערכת ההנעה החשמלית. מחיר הגרסה התקנית 157,500 שקל ואילו גרסת פרמיום מאובזרת יותר עולה 172,500 שקל.

פולקסווגן מתכוונת להעלות על הכביש מיליון חשמליות כבר השנה 

בשעה שטסלה עסוקה בלהמציא שמות חדשים לעומד בראשה ("מלך הטכנולוגיה") ובהעלאת מחירים כדי לשמור על ציפיות המשקעים לרווחיות, מתחילים יצרני הרכב הגלובאליים לסגור איתה את הפער ואולי אפילו לעקוף בסיבוב.

השבוע ערכה קבוצת פולקסווגן את כנס המדיה השנתי הגלובאלי ובו חשפה את תוכניותיה "החשמליות" בטווח הזמן הקצר והבינוני. על פי התוכניות מתכוונת הקבוצה להיות המובילה הגלובאלית בתחום הרכב החשמלי עד 2025 ובכוונתה להשקיע בתחום כ-46 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות.

כבר השנה היא מתכוונת למסור בעולם כמיליון כלי רכב "מחושמלים" - פי שניים יותר ממסירות טסלה בשנה החולפת - ועד 2030 שואפת החברה לכבוש נתח של לא פחות מ-60% משוק הרכב החשמלי בעולם.

בניגוד לטסלה, שמתמקדת כרגע רק בשוק הפרמיום, אסטרטגיית החישמול של קבוצת פולקסווגן מכסה את כל הסגמנטים, החל משוק ה- MASS ועד לספורט וליוקרה.

לחברה יש כרגע שלוש פלטפורמות חשמליות מרכזיות, שיניבו עד 2024 עשרות דגמים שונים. הפלטפורמה "העממית" המרכזית שלה, MEB, כבר נמצאת כיום בייצור במפעלים באירופה, בארה"ב ובסין ועד ל-2022 יושקו על הבסיס שלה לא פחות מ-27 דגמים. הפלטפורמה החשמלית הבאה בתור תושק החל מהשנה הבאה ותציע טווחים וביצועים גבוהים במיוחד.

החל מהשנה הבאה מתכוונת החברה להתחיל להשיק סוללות אחידות לכל דגמי הרכב שלה במטרה להפחית את עלויות הסוללות בעד 50% ובשיתוף עם שותפים מהתעשייה להקים ולפעיל 6 מפעלי סוללות עד סוף העשור.

גם ישראל עתידה להצטרף למהפכה החל מהמחצית השנייה של השנה כאשר ינחתו כאן דגמים חשמליים ראשונים של סקודה ופולקסווגן אם כי בינתיים התמחור האגרסיבי של טסלה, גם אחרי עליית המחירים החודש, עתיד לעכב את התוכניות. יצוין כי ב.מ.וו צפויה לחשוף בשבוע הבא את התוכניות "לחשמל" את שוק היוקרה בשנים הקרובות ולהפוך את המותג מיני לחשמלי בלבד עד סוף העשור.

קו הרכבת ממפרץ חיפה למפרץ הפרסי: האיראנים והטורקים מכינים אלטרנטיבה

משרד התחבורה הודיע החודש על קידום התוכנית למסילת רכבת ממפרץ חיפה למפרץ הפרסי, שהשלב הראשון שלה יהיה חיבור הרכבת לבית שאן לצד הירדני בגשר שייח חוסיין בבקעת הירדן ומשם לכיוון סעודיה ואיחוד האמירויות.

המשרד אפילו הכריז על תקציב של 3.5 מיליארד שקל לביצוע החיבור בצד הישראלי שכולל הקמת גשרים, התגברות על שיפוע תלול והרחבת הכביש הצמוד.

אבל בינתיים נראה, שהצד הירדני לא כל כך קרוב להשלמת המשימה מהצד שלו ובינתיים צצות עוד אופציות עתידיות לחיבור מזרח-מערב, בתוך העולם הערבי.

לאחרונה התראיין שר התחבורה הירדני, מרוואן קאייטן, לעיתון "AL ARABI" ואמר כי עקב מחסור במימון וחוסר השקט באזור המזה"ת, הממלכה הירדנית עשויה לדחות רבים מהפרויקטים התחבורתיים שלה.

נכון לרגע זה העדיפות הראשונה של הירדנים היא לחדש את הקטע המרכזי של רשת הרכבות המיושנת שלה בדגש על חיבור בין נמל עקבה למסוף היבשתי "מדונה" שליד עמאן ומשם בהמשך לכיוון עיראק.

עלות השלב הזה היא כ-3.3 מיליארד דולר ובינתיים עדיין לא ברור מה יהיו מקורות המימון שלו. השר כלל לא הזכיר בראיון את החיבור המתוכנן לישראל, שידרוש סלילת קו נפרד של כמה מאות קילומטרים, אבל כן אמר כי קיים הסכם עקרוני של ירדן עם סוריה שיאפשר "חיבור יבשתי ימי לאירופה".

גם האיראנים לא שוקטים על השמרים והחודש, לאחר הפסקה של כעשר שנים, שב לפעול קו רכבת המטענים בין פקיסטן איראן וטורקיה. קו הרכבת המסחרי החדש במסלול "איסלאמבד-טהרן-איסטנבול" יוצר מסלול שעוקף את תעלת סואץ ומחבר בין פקיסטן לבין רשת הרכבות של איראן ומשם דרך גבול איראן-טורקיה לכיוון אירופה. המסע לכיוון אחד צפוי לארוך כ-12 יום לעומת 45 יום בדרך הים מאירופה לנמלים של פקיסטן.

אולם אנליסטים מציינים כי "הבונוס" המרכזי של הפעלת קו הרכבת הזה היא שילובו בתוכנית "דרך המשי" של ממשלת סין וחיבורו מהצד הפקיסטני ל"מסדרון הסחר סין-פקיסטן (CPEC)".

יצוין כי ממשלת סין משקיעה כיום סכומי עתק בשיקום ו/או רכישת החזקות בתשתיות הרכבת והנמלים של כל שלוש המדינות, כאשר בשנים הקרובות היא צפויה להשקיע מיליארדי דולרים בשיקום רשת הרכבות האיראנית.

אוטומקס משקיעה בטעינה אלחוטית ונערכת לשיווק רכב חשמלי

חברת הייבוא העקיף "גלובאל אוטו-מקס" אחת השחקניות המרכזיות בשוק ייבוא הרכב העקיף, נכנסת לתחום ההשקעות באוטוטק. על פי דיווח הגוף הבורסאי מטומי, שעמו התמזגה גלובאל אוטומקס, הודיעה אוטומקס על התקשרותה במזכר הבנות בלתי מחייב עם חברת "צ'ארג'ינג רובוטיקס" לפיה תשמש אוטומקס כמפיצה בלעדית של מוצרי צ'ארג'ינג רובוטיקס בישראל וביוון.

החברה עוסקת בפיתוח משטח טעינה רובוטי לטעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים, שמאפשר לחסוך את הצורך בהקמת עמדת טעינה ומתחבר אוטומטית למערכת טעינת הסוללה ברכב חשמלי.

נוסף על כן, ובכפוף להתקשרות בהסכם מחייב, אוטומקס תהא זכאית לקבלת אופציה להשקיע ולרכוש מניות רגילות של צ'ארג'ינג רובוטיקס בשיעור של עד 5% מהמניות של צ'ארג'ינג רובוטיקס, בדילול מלא, לפי שווי חברה של 30 מיליון דולר לפני הכסף, כפי שיהיה לאחר השלמת סבב גיוס ההון הראשון של צ'ארגינג רובוטיקס לאחר ההתקשרות במזכר ההבנות, וכן אופציה להשתתף ברכישת מניות רגילות של צ'ארג'ינג רובוטיקס בשיעור של עד %5 מכמות המניות שתנפיק האחרונה.

יצוין כי צ'ארג'ינג רובוטיקס היא חברת בת בבעלות מלאה של "מדיגוס" שהיא בעלת עניין במטומי. עם זאת מהדיווח משתמע כי לאוטומקס יש תוכניות להפוך לשחקנית מהותית בתחום הייבוא והשיווק של כלי הרכב החשמליים בישראל וכי היא עשויה להרחיב את פעילותה גם למדינות קרובות, ייתכן שבאמצעות שיווק מותגי רכב חשמליים סיניים.

עוד כתבות

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

ירידות קלות בחוזים העתידיים; איליי לילי מזנקת ב-7% במסחר המוקדם

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ואפל תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים