גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נדחתה תביעת הענק נגד אילן בן דב ונושאי משרה בסקיילקס בגין חלוקת דיבידנד של 250 מיליון שקל

בתביעה נטען כי נושאי המשרה בסקיילקס אישרו חלוקת דיבידנדים אסורה במהלך השנים 2010-2011 בהיקף כולל של כ-250 מיליון שקל ופרסמו הערכות שווי שגויות ביחס לפעילותה ● השופט כבוב קבע כי מדובר בהחלטות עסקיות שהתבררו רק בחלוף הזמן כשגויות, וכי לא ניתן היה לצפות את התוצאות בזמן אמת

אילן בן דב /  צילום: רוני שיצר
אילן בן דב / צילום: רוני שיצר

שופט בית המשפט הכלכלי חאלד, כבוב דחה, היום (ב') את תביעת הענק שהוגשה נגד אילן בן דב, יו"ר דירקטוריון סקיילקס (היום סאני תקשורת), בעלת השליטה לשעבר בפרטנר, ונושאי משרה בכירים בה. בין הנתבעים גם חברת רואי החשבון ארנסט אנדעו״ד ירון קוסטליץ שייצג את ארנסט אנד יאנג / צילום: רובי קסטרו יאנג (EY), ששימשה כמעריכת שווי חיצונית לחברה וכמבטחת נושאי המשרה כלל ביטוח.

התביעה הוגשה לפני ארבע שנים על-ידי בעל התפקיד בסקיילקס, עו"ד אופיר נאור, שמונה על-ידי בית המשפט. סקיילקס, שעמדה בראש הפירמידה שבאמצעותה החזיק אילן בן דב בחברת הסלולר פרטנר תקשורת, נקלעה להליכי חדלות פירעון במהלך 2012 עקב אי-עמידה בהתחייבויותיה למחזיקי אג"ח.

במרכז התביעה טענה כי נושאי המשרה בסקיילקס אישרו חלוקת דיבידנדים אסורה במהלך השנים 2010-2011 בהיקף כולל של כ-250 מיליון שקל ופרסמו הערכות שווי שגויות ביחס לפעילותה בתחום המפעלים הסלולריים. נטען כי חלוקת הדיבידנדים הפחיתו משמעותית את הון החברה עד לאיפוס שוויה הכלכלי תוך פגיעה מהותית ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה.

עוד נטען כי חלוקת הדיבידנדים נעשתה למרות קיומם של נתונים קריטיים בדבר הפגיעה ברווחיותה של פרטנר לאור הרפורמה בשוק הסלולר שהוזילה את השיחות והובילה לצניחת רווחיה של פרטנר.

בין השאלות שעמדו בפני השופט כבוב - האם חלוקת הדיבידנדים נעשתה כדין והאם נושאי המשרה בסקיילקס היו אמורים לצפות את הפגיעה במצבה של פרטנר לאור הרפורמה בשוק התקשורת?

השופט כבוב דחה את התביעה וקבע כי מדובר בהחלטות עסקיות שהתבררו רק בחלוף הזמן כשגויות, כי לא ניתן היה לצפות את התוצאות בזמן אמת, וכי אין זה תפקידו של בית המשפט לקבל החלטות עסקיות במקום אורגני החברה.

נקבע כי פרטנר בעצמה לא צפתה את הפגיעה המשמעותית שתיגרם לרווחיותה כתוצאה מהרפורמה בשוק הסלולר, וזאת חרף העובדה שנתונים בדבר השפעת הרפורמה נלקחו בחשבון על-ידה.

כבוב דחה את טענת התובעת כי תהליך העבודה של הדירקטוריון היה לא ראוי, תוך שקבע כי "בחינת פרוטוקולי ישיבות החלוקה מעידה על תהליך עבודה רציני ומעמיק", וציין כי הוא לא שוכנע כי "דירקטוריון החברה, נושאי משרה או בעל השליטה פעלו באופן שמצדיק הטלת אחריות בגין החלטות החלוקה ויישומן".

"לא בנקל יטיל בית המשפט אחריות על דירקטוריון חברה בגין קבלת החלטה עסקית אשר התקבלה בהליך נאות ובתום-לב, אף אם הסבה נזק חברה או לנושיה. לא די בכך שדירקטוריון חברה קיבל החלטה עסקית שהתבררה בדיעבד כשגויה. טענות מעין אלה יש להוכיח בתשתית ראייתית איתנה אשר יהיה בה להעיד על הפרת חובות מצד נושאי המשרה, ובפרט עליה להצביע על כך שבזמן אמת מעשיהם עלו כדי הפרת חובותיהם שבדין, בין אם בשל התרשלות והתנהלות בלתי סבירה ובין אם בשל ניגוד עניינים בו היו מצויים".

כבוב אף הוסיף כי "תביעות מסוג התביעה שלפניי מקבלות נפח הולך וגדל במכלול התיקים המוגשים לבתי המשפט", וכי תביעות על-ידי בעל תפקיד המבקש לתבוע את זכויות החברה מוגשות לעתים כמוצא אחרון בטרם תמצא בחדלות פירעון.

עילת התביעה השנייה עוסקת בשתי הערכות שווי שפרסמה החברה - משנת 2013 ומשנת 2014 - שניתנו ביחס ל"תחום פעילות סמסונג - שווי הזיכיון בו החזיקה החברה ליבוא, מכירה והפצה של טלפונים סלולריים מתוצרת סמסונג". נטען כי הערכות השווי "התגלו כמנופחות וככאלה אשר לא משקפות את מצבה הכלכלי של החברה באותה התקופה", וכי נושאי המשרה התרשלו במסגרת תפקידם בהקשר זה, מאחר שמסרו למעריכת השווי EY מצג חלקי וספקולטיבי. בנוסף, נטען כי EY בעצמה התרשלה בעת הכנת הערכות השווי. בעקבות ההתרשלות, נטען כי נגרמו נזקים כספיים לחברה ולנושיה.

השופט דחה את הטענות נגד פירמת EY וקבע כי לא הוכחה רשלנות. באשר לחובת זהירות על מעריכי שווי כלפי נושי החברות מושא הערכות השווי, כבוב קבע כי על-פי רוב תתקיים חובת זהירות כלפי החברה, ולא פסל שיהיו מקרים בהם ניתן להטיל אחריות גם כלפי צדדים שלישיים שהסתמכו על הערכת השווי כמו נושי החברה. "לא ניתן להגביל את האחריות רק כלפי החברה המזמינה", קבע כבוב. בנסיבות התביעה, משלא הוכחה רשלנות ובהיעדר קיומו של נזק מוגדר, לא הוכרעה הסוגיה.

כבוב חייב את סקיילקס בהוצאות משפט לנתבעים בסכום כולל של 320 אלף שקל.

הדירקטורים, נושאי המשרה ויו"ר הדירקטוריון בן דב יוצגו על-ידי עורכי הדין ד"ר גיל אוריון, שותף וראש מחלקת ליטיגציה, השותף עודד רביבו, רועי שטינמץ וזוהר בלנקיטני ממשרד פישר (FBC). בן דב יוצג בהליך במשותף על-ידי רוני ברקמן ואלעד חן ממשרד ברקמן. 

EY יוצגה על-ידי עוה"ד ירון קוסטליץ, יואב סגל ואביעד שאולזון ממשרד קוסטליץ. כלל ביטוח יוצגה על-ידי משרד גרוס אורעד שלימוף. 

עוד כתבות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה