גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים להתחיל גיוס המונים? יו"ר הדסטארט מסביר איך עושים את זה נכון

מאז הקמתה הוכיחה פלטפורמת הדסטארט כי ערבות ההדדית היא חלק מהזירה העסקית, משיווק ומפרסום ● בשיחה עם גלובס מסביר יו"ר הקבוצה אסף גרינפלד, מה עשתה הקורונה לפעילות, כמה פרויקטים מגיעים ליעד, ואיך הם שומרים על המותג של עצמם

אסף גרינפלד / צילום: כדיה לוי
אסף גרינפלד / צילום: כדיה לוי

בתקופת הקורונה גויסו 8 מיליון שקלים עבור יותר מ-100 עסקים במסגרת מיזם "עוברים את זה יחד" שפעל בפלטפורמת הדסטארט. המגייסים הם עסקים, רבים בתחום המזון, שנקלעו לסכנה קיומית והמשקיעים הם צרכנים ששילמו על ארוחה עתידית והזרימו כסף שהוא בבחינת אוויר לנשימה עבור עצמאים, שנחלו אכזבה מהתמיכה שציפו לקבל מהמדינה. מסעדות שניצלו מסגירה בתמורה לארוחה עתידית הפכו למודל שביסס אמון ותמיכה של הצרכנים בעסקים שהם מכירים יותר או פחות מהשגרה של פעם.

קבוצת הדסטארט קמה בישראל ב-2011 על ידי היזמים מעין מלצר, יונתן גל ויוסי מאירי הרעיון היה לצמצם את הפער שבין חלום להגשמתו דרך קהילה ומימון. מי שעומד בראשה הוא אסף גרינפלד שהצטרף כשנה לאחר ההקמה. מאז הקמתה גייסה הקבוצה כ-630 מיליון שקל מכ-850 אלף תומכים עבור כ-4,600 מיזמים.

תחת מטריית הדסטארט פועלים כמה מותגים: giveback, לגיוס תרומות לפרויקטים חברתיים, beactive למימון מאבקים משפטיים ו-Fundit להשקעות וגיוס הון דיגיטלי בתמורה לני"ע ולאג"ח (גיוס הון של חברות שאינן ציבוריות). המודל העסקי של הדסטארט נשען על עמלות: בהשקעות דרך Fundit מדובר ב-5% מסכום הגיוס, בהדסטארט 9% וב-giveback לא נגבית עמלה. מי שמשלם הוא העסק המגייס.

"אתרי קבוצת הדסטארט נותנים במה וכלים פרקטיים לקידום של יזמות ואקטיביזם מכל קשת הדעות והתחומים", אומר גרינפלד בראיון לגלובס.

יותר מ-3,500 מיזמים עלו בהדסטארט עד כה. הראשון היה לטובת גיוס ספר של הסופר אילון שלו, שלימים הפך לסטארט-אפיסט: "היזם יוצא לדרך בדומה לכל אפיק אחר שהיה בוחר בו. הוא בונה תוכנית עסקית ומגדיר יעדים. אלינו הוא מגיע מגובש עם היקף ההשקעה שהוא צריך להגשמת החלום. אם מדובר ביזמות אמנותית (הדסטארט), חברתית (גיבבאק וביאקטיב) או עסקית (פאנדאיט), מימון על ידי קבוצת תומכים, תורמים או משקיעים לצורך הגשמתה מהווה אלטרנטיבה נכונה, מאוזנת ובריאה יותר מאשר פנייה לגורם מממן בודד".

מושכים יזמים שבטוחים בעצמם

"אנחנו מתנהלים כחברה אינטרנטית לחלוטין וגם השיחות עם היזמים נעשות וירטואלית. מעבר ליעילות, אנחנו חושבים שהמשקיעים צריכים לדעת לספר את הסיפור בכתב או בווידאו מבלי ששוחחנו איתם לפני. המשקיע נכנס לפאזה טקסטואלית ואינטרנטית מההתקשרות הראשונה שעוברת לפינג פונג של ההתכתבויות. הוא קובע את הסכום שיגשים לו את החלום, אם זה יישמע תלוש נביע עמדה ובהתאם למוצר או לשירות, נמליץ על משך הזמן שכדאי שהפרויקט יימשך. אם המיזם לא עומד ביעד, גם בשקל אחד, הכסף לא נסלק מהמשקיעים ואנחנו לא מקבלים עמלה ולכן אנחנו שותפים לסיכון. המדיניות הזו משכה אלינו יזמים שהם יותר בטוחים בעצמם. אם מגייסים יותר מהיעד - מה טוב. אם הגיוס נכשל, אפשר לחזור אחרי חשיבה מחדש. יש יותר מ-50% הצלחה וזה אומר שיש יותר מ-40% פרויקטים שמקבלים סיוע וליווי ולא מגיעים ליעד. עבורנו זה אומר שהשקענו בהם לריק אבל זה חלק מהכלכלה של העניין. 50% הצלחה זה שיעור גבוה מהבנצ'מרק של הפלטפורמה האמריקאית קיקסטארטר".

בתוך הפלטפורמה נוצרת תחרות, למשל בין מסעדות שמתחרות על כיסו של המשקיע. איך זה עובד?
"כמו בהפסקת פרסומות שבה אין הגבלה לחברות מאותו התחום, גם אצלנו אין בלעדיות בתחום מסוים. מי שיציע את העסקה המשתלמת ביותר, ירוויח את הצרכן. בהיבט השיווקי, קידום פרויקט דרך מימון המונים הוא תורה שלמה. זה מאתגר יותר משיווק דרך קמפיין פרסומי, והאתגר גדל ככל שהגיוסים גדלים בהיקפם. הדומה הוא שגם בגיוס המונים המסר חייב להיות ארוז נכון. כשמיזם מצליח לעמוד ביעדים זו תחושת ניצחון שלא פוסחת על הערבות ההדדית. תחשבי על עצמאי שהמערכת הבנקאית הפנתה לו גב ושביום אחד סגר את הדלת של העסק בלי אופק, והוא ניצל אחרי שקיבל תמיכה מהלקוחות. בתקופת הקורונה מדהים היה לראות את הקהילה החזקה שסובבת עסקים ואת המחויבות למותג. עסק כזה הופך אחראי יותר לגורלו. הקהילה מחויבת לעסקים מכורח קיומם וזה לא תמיד קשור לוותק, גם עסקים צעירים עם סיפור טוב הגיעו לתוצאות מדהימות. הצרכנים זכו לצאת מהמצוקה האישית ולהסתכל על האחר - חווית הנתינה היא חזקה ושווה יותר ממה שמקבלים בתמורה. הצרכנים קנו לא רק ארוחה במחיר משתלם אלא גם אסקפיזם".

לשים את האגו בצד

היו עסקים שהגיוס היה עבורם בבחינת להיות או לחדול. פאב המנזר, מוסד תל אביבי ותיק ומוערך מצא את עצמו בסיטואציה לא מוכרת של סגירת שערים. הבעלים ליאור הרגיל  התיישב מול המצלמה וקרא לקהילתו ולשאר הצרכנים לתמוך. יום לפני המועד האחרון לגיוס, הושלמה המשימה והרגיל נשם לרווחה. "עבור רוב העסקים זה היה הסיפור. היו כאלה שהיו צריכים לשים את האגו בצד כדי להימצא בסיטואציה של לבקש כסף מהציבור, למרות שבפועל מדובר במכירה מוקדמת למוצר שיסופק בהמשך".

זה דומה לעולם הקופונים שקם הרבה לפניכם - משלמים מראש ומקבלים תמורה מוגדלת.
"לא אמרתי שהמצאנו משהו חדש, אלא שיש פה עטיפה של נסיבות שנותנות לגיטימציה לפרי-סייל של מוצר או שירות. וזה לא נעצר בזה, השיתוף מחזק את הקשר בין הצרכנים לעסקים שיכולים לקחת את זה צעד קדימה. היה לנו מיזם בשם גרופר, משקה מוגז אורגני טבעי. היזמים מכרו את המוצר עוד לפני שהוא יוצר רק על סמך המסר השיווקי. הם גייסו 310 אלף שקל מ-2,300 תומכים אבל יותר מזה הם גייסו מאות צרכנים שחיכו למוצר. כשהם הגיעו ליעד כבר היו להם שגרירים של המותג - ועכשיו הם בגיוס הון בפאנדיט דרכו יהפכו את הקהל לשותפים".

האם אתם עורכים סינון לעסקים שיפרסמו בפלטפורמה?
"איכות החברות היא קריטית כי היא תקרין על המותג שלנו. זו הסיבה שמעטות החברות שעולות בפאנדיט. לנו יותר מה להפסיד. בפאנדיט יצאנו מנקודת הנחה שאנחנו מחנכי שוק להשקעות המונים. לכל ענף שנכנסנו אליו כאלטרנטיבה, הפרענו לשחקני המימון המסורתיים שנהנו מכוח לא מידתי. אבל אנחנו לא באים להחליף אף אחד אלא לגוון את המקורות ובכך לקדם יזמות ויצירה. בפאנדיט אנחנו שמים פוקוס על גיוסים בתחום הנדל"ן בארץ ובחו"ל. 85% מתוך 350 מיליון שקל שגייסנו עד היום היו בתחום הזה, זה יכול להיות עסקאות של פינוי-בינוי, תמ"א 38 או השבחה מעבר לים. לאחר שהחברה השלימה את הגיוס אנחנו יוצאים מהתמונה בממשק שבין המשקיע לחברה אבל ממשיכים לעקוב. הייתה לנו למשל את חברת קנאבוטק (המפתחת מוצרים המשלבים בין קנאביס לפטריות מרפא), ב-2019 היא גייסה שיא של 6.3 מיליון שקל מ-600 משקיעים ונשארו לא מעט מתעניינים שרצו שהמשיכו לטפח את הקשר עם המשקיעים. החברה יצאה לסבב נוסף וגייסה יותר מ-12 מיליון שקל מ-900 משקיעים ועם הגשת תשקיף לרשות ני"ע. ברגע שאדם או עסק מגייס כסף למימוש החלום הוא מגייס קבוצה של אנשים נאמני מותג שמאמינים ורוצים בהצלחה. מאלבום מוזיקלי ועד מאבק משפטי. נאמנות למותג ממשיכה איתך הלאה גם אחרי הגיוס. כדי לא לייצר מצב של איפה ואיפה, בחרנו שלא להשתתף בהשקעות בעצמנו".

דמוקרטיזציה של הכלכלה 

הקורונה טלטלה את המגזר השלישי והובילה לעצירה של תרומות ותמיכה בעמותות. את הצורך הזה הרגישו בקבוצה היטב בפלטפורמת גיב בק שקמה ב-2017 "מתוך ראייה שחייבים להחזיר את הציבור לתרום. שריר שהיה חזק בדורות ותיקים התרופף וזה לווה בראייה צינית כלפי עמותות בעקבות פרסומים שחלק גדול מהתרומות עובר למשכורות גבוהות של מנהליהן. בגיב בק הצרכנים רואים בדיוק לאיזה פרויקט הכסף שלהם הולך". מתוך הקורונה צמחו גם פרויקטים מרגשים דוגמת 'תעבירו זאת הלאה' של 'הצינור' (רשת 13) שגייס 18.5 מיליון שקל מהמענקים שחילקה הממשלה לאזרחים. 21 אלף מתוכם תרמו את המענק. "זו דוגמה קלאסית לכך שהציבור מצביע ברגליים ואומר שמשהו פה לא הגיוני. שהממשלה מחלקת 750 שקל למלצר מובטל וגם לטייקון עשיר. ראינו לאן זה הלך עם החזון של גיא לרר, חרגנו ממנהגנו בכל מיני אספקטים ובפיתוחים דיגיטליים וזה הפך להיות פרויקט גדול שנתן פרספקטיבה מעניינת לכוח של מימון המונים ולכוח של הקהילה ולהבנה שבסוף אנחנו חלק ממכלול. כשיש מספרים לא צריך פילוסופיה: גדלנו ב-100% לעומת 2019 בהיקף גיוסים ולא כי היה יותר כסף, אלא כי הייתה אחריות כלפי האחר".

גם לגיוסים פוליטיים יש במה בפלטפורמה בי אקטיב - מרב מיכאלי גייסה 380 אלף שקל מ-2,100 תורמים (היעד שלה הסתכם ב-220 אלף שקל). פרופ' ירון זליכה גייס 342 אלף שקל מ-728 תומכים ויצא בסבב גיוס נוסף. "אנחנו נותנים מקום לכל אחד ולא ננקוט עמדה. בשורה התחתונה, במסגרת החוק אנחנו מנסים לעשות תהליכים של דמוקרטיזציה של הכלכלה ולהביא את כוחו של הצרכן הבודד בכל אפיק. בפאנדיט אנחנו רואים איך תחום ההשקעות פוגש את עולם מימון ההמונים. זו אבולוציה שלא ניתן לעצור. דברים שהיו הגיוניים בעבר, פחות הגיוניים היום, יש לנו מתחרים בכל האתרים ואם ייכנסו לנו עוד מתחרים לא יהיה שמח ממני, כי זה יוכיח שעשינו משהו נכון. קיבלנו כמה הצעות לצאת מעבר לים, כולל מאיחוד האמירויות שם השוק הזה מאוד לא משוכלל. אחרי שנתמחה בזירה הביתית נצא למדינות אחרות".

אסף גרינפלד

בן 45, נשוי ואב ל-3, מתגורר ברמת השרון • שותף מייסד ויו"ר קבוצת הדסטארט ו-Fundit ● יו"ר קבוצת The Box ובעברו שימש כמנכ"ל חטיבת המימון הישראלית של Daimler Financial Services ● "מנסה לרוץ כמה שיותר. מקווה לחזור לצייר ולעשות מוזיקה אלקטרונית"

קבוצת המימון הדסטארט (headstart)

קמה ב-2011 ● תחתיה פועלים מותגי הקבוצה: הדסטארט "להגשמת חלומות" יזמים, giveback לגיוס תרומות לפרויקטים חברתיים (כל סכום שנצבר מעבר לכיסוי התפעול והסליקה נתרם לפרויקטים המגייסים), Fundit השקעות וגיוס הון לעסקים (יחד עם פועלים ו-IBI), beactive מימון המונים למאבקים משפטיים, חקיקתיים וציבוריים.

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"