אילו פירמות רו"ח צ'יפרו את עובדיהן במענק קורונה מיוחד בסך 1,500-2,500 שקל - ואילו לא?

EY ישראל חילקה לעובדיה מענק בסך 1,500 שקל כהוקרה על ההירתמות בתקופת הקורונה, דלויט העניקה לעובדים 2,500 שקל על "ההשקעה והחוסן", ו-KPMG ישראל העניקה 2,000 שקל "על העבודה המאומצת במהלך הקורונה" • ולמי לא נשאר?

רו"ח רונן בראל, יו"ר פירמת רואי החשבון EY ישראל / צילום: תמר מצפי
רו"ח רונן בראל, יו"ר פירמת רואי החשבון EY ישראל / צילום: תמר מצפי

בהמשך לחשיפת גלובס על סכסוך העבודה עליו הכריזו לאחרונה עובדי פירמת ראיית החשבון הגדולה בארץ, EY ישראל, בשל סירוב ההנהלה לשפות את העובדים על הוצאותיהם בגין עבודתם מהבית בתקופת הקורונה, בשעה שהפירמה רשמה רווחים יפים - החליטה הנהלת פירמת EY לחלק לעובדים שי מיוחד לחג בסך 1,500 שקל.

לגלובס נודע כי לצורך סיום הסכסוך בהקדם, הגיעה הנהלת הפירמה להסדר עם ועד העובדים, לפיו העבודה ההיברידית (עבודה מהבית) תימשך, ושכר העובדים יכלול גם חישוב שעות נוספות מהבית ללא פגיעה בתוספות השכר או בקידומים. השי בסך 1,500 שקל ברוטו הוענק לעובדים כ"הוקרה על ההירתמות והעבודה המאומצת של העובדים בתקופה מורכבת זו", כלשון הודעת הפירמה.

גם פירמת רואי החשבון Deloitte ישראל הודיעה על החלטתה להעניק לכלל עובדיה מענק בסך 2,500 שקל. במייל שבישר את הבשורה נכתב כי המענק החד-פעמי ניתן למטרות "Wellbeing", לניצול בהתאם להעדפותיהם ובחירתם האישית של העובדים. זאת, בנוסף לשי שהוענק לכלל העובדים לקראת חג הפסח. "הייתה לנו שנה מורכבת, מלאה באי-ודאות, אך יכולנו לה. כל זאת בזכות המקצועיות, ההשקעה והחוסן שכולכם הפגנתם במהלך המשבר", נכתב במייל שבישר לעובדי הפירמה על המענק.

לא חלף זמן רב (כיממה), וגם פירמת ראיית החשבון KPMG ישראל הצטרפה ל"חגיגת התודות" לעובדים על עבודתם המאומצת בתקופת הקורונה, והודיעה כי היא מעניקה להם "מענק חג" בסך 2,000 שקל. ושוב, השי ניתן בנוסף למתנת החג הדיגיטלית שתגיע לעובדים ב-SMS. באיגרת החגיגית שבישרה לעובדים על המענק נכתב: "אנו רוצים לעצור ולהגיד לכם תודה על העבודה המאומצת בשנה שהייתה מאתגרת מקצועית ואישית".

שלוש הפירמות הללו נמנות עם "הביג5" - חמש פירמות הייעוץ וראיית החשבון הגדולות והמובילות בישראל. התחרות בין הפירמות הללו לא מסתיימת בתחרות על הלקוחות, החברות הגדולות בארץ והמוסדות הפיננסים, אלא נמשכת גם אל זירת גיוס העובדים ושמירה על ההון האנושי. בתחרות על העובדים מעניקות הפירמות שי מפנק לחג, הטבות, בונוסים ועוד - והכול כדי למשוך את הסטודנטים המובילים לחשבונאות, ולהשאיר אצלן את הכוכבים. הפעם, התחרות הזו הולידה מענקים לרווחת העובדים ותודות על העבודה המאומצת, בתנאים הלא פשוטים שכפתה הקורונה. 

 לא כולם הצטרפו לחגיגת המענקים 

עם זאת, לא כולם הצטרפו לחגיגה. בקרב ה-ביג5" יש עוד שתי פירמות, PwC ישראל ו-BDO ישראל, ושם כפי הנראה החליטו כי אין צורך לצ'פר את כלל העובדים על עבודתם בתקופת המשבר "במענק קורונה מיוחד". מתגובת פירמת Pwc עולה כי הפירמה כן מחלקת מענקים, אך הוחלט לחלק "מענקים דיפרנציאליים" לעובדים שעבדו קשה במהלך הקורונה, ולא לחלק מענקים גורפים לכלל עובדי הפירמה.

מספר עובדים שפנו אל גלובס לא יודעים על איזה מענק מדובר (ייתכן כי הם לא נתפסים כמי ש"עבדו קשה" במהלך המשבר, או שעדיין לא קיבלו את המענק המגיע להם). כך או כך, חלק מעובדי BDO ו-PwC - שרואים את חבריהם בפירמות האחרות נהנים ממענקים יפים, בעוד הם אינם זוכים לכך - אינם מרוצים מהמצב.

לדברי א', העובד בפירמת PwC ישראל, "המענקים הללו ניתנו לרווחת העובדים, להקל עליהם עם המשבר, המחיה, העבודה המרובה מהבית שגרמה לעלייה חדה בהוצאות החודשיות של העובד הנדרש לעבוד שעות לא שעות בתקופת העומס של הדוחות השנתיים. ומי שכחו מהעובדים שלהם? כאילו אנו נבדלים משאר המשרדים, כאילו מאתנו לא ביקשו לעבוד שעות לא שעות, ימים כלילות בכל התקופה הזו? PwC Israel כמובן. שום מילה על מענק לא נשמעה במשרדי הפירמה, שום מילה על עזרה או תגמול כלשהו".

א' מוסיף כי הוא וחבריו מרגישים מופלים. "אנו עובדי PwC מרגישים מופלים, ומתקבלת תחושה שעבודתנו פחותה מזו של הקולגות לענף הכה תחרותי. אנחנו נקרעים בעבודה ורואים שאחרים מקבלים הערכה על זה, ואנחנו לא, ואין עם מי לדבר". 

מפירמת PwC Israel נמסר: "אנו נמצאים בתקופה מאתגרת ומוקירים את המאמצים והתרומה של עובדי הפירמה. בהקשר זה החלטנו כי המענקים שעובדינו יקבלו יהיו דיפרנציאליים, בהתאם להיקף העבודה ולתרומה של כל עובד. שילמנו מענקים גבוהים לעובדים רבים, אנו ממשיכים לשלם בימים אלה ונמשיך לשלם בעתיד הקרוב". 

מפירמת BDO ישראל נמסר בתגובה: "במהלך השנה ובפרט עם היציאה מתקופת הקורונה, הפירמה הגדילה את השקעתה בפיתוח ובקידום מקצועי של העובדים באמצעות הקצאת תקציבי פיתוח ארגוני והדרכה בהיקפים משמעותיים. כמו כן, הוקצו תקציבים נרחבים לפעילות רווחה לטובת חיזוק העובדים ושמירה על מחוברות, קשר ורווחת העובדים בשנה של ריחוק חברתי ועבודה מהבית".