גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית המשפט: אורן קובי יישאר במעצר עד לסיום משפטו

השופטת: "התחכום במעשיו, שנעברו תוך כדי חקירה בתיק אחר, הנועזות, המניע הכלכלי, לרבות סכומי הכסף האדירים שקיבל במרמה – מעשים אשר ליוו באיומים, סחיטות ואלימות – מהווים אינדיקציה למסוכנותו" ● עדת המדינה נגד קובי: "הפכתי לסמרטוט שלו"

אורן קובי / צילום: שלומי יוסף
אורן קובי / צילום: שלומי יוסף

ארבעה חודשים לאחר שהוגש כתב האישום השני נגד יזם הנדל"ן אורן קובי המייחס לו הונאת נושים, בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי קובי יישאר במעצר עד לסיום המשפט נגדו, ודחה את בקשתו להשתחרר למעצר בית.

"התחכום במעשיו של המשיב, שנעברו תוך כדי חקירה בתיק אחר בעבירות דומות רחבות-היקף, הנועזות, המניע הכלכלי, לרבות סכומי הכסף האדירים אותם קיבל במרמה - מעשים אשר ליוו באיומים, סחיטות ואלימות - מהווים במקובץ אינדיקציה למסוכנות", קבעה השופטת מעיין בן ארי. 

החלטת המעצר חושפת את עדויות עדת המדינה ואת היחסים המורכבים שניהל איתה קובי מבחינה זוגית ועסקית. עורך דינו של קובי תיאר את הקשר כ"קשר אינטימי ועסקי מורכב של אנשים שהיו אימפולסיביים". 

"הפכתי לסמרטוט של אורן קובי" 

הפרקליטות טוענת בכתב האישום כי קובי הקים מערך חברות תחת שמה של העדה על-מנת להסוות את שליטתו בזמן שהיה בהליכי פשיטת רגל, זאת על-מנת להסתיר מנושיו מחזור הכנסות של כ-72 מיליון שקל במהלך השנים 2017-2020. בשל הסתרה זו נטען כי קיבל במרמה מחילת חובות והסדר נושים בסכום של 33 מיליון שקל. קובי גם נאשם כי תקף את העדה, סחט אותה באיומים כאשר התנגדה לאופן הניהול ואיים להפיץ סרטון אינטימי שלה.

"לאורך כל הדרך זה היה משולב באהבה שהיא חולנית, חיזורים, פינוקים, מצד שני איומים, אלימות וקללות - ככה היה לאורך שלוש שנים", כך תיארה עדת המדינה את יחסיה עם קובי.

באשר לחלקה בניהול החברות העידה העדה במשטרה כי הייתה "בורג קטן במערכת, נוצלתי על-ידו, הותקפתי, אויימתי, הוא השתלט לי על החיים ועל הנפש ועל המוח, ואני בטוחה שגם אתם יודעים היטב שאני הייתי פה קוף".

"אורן איים עליי כל הזמן שאני אקרוס, אני אהיה פושטת רגל ובכלא, ואני אהיה ענבל אור הבאה אם לא אעשה מה שהוא אומר לי, ואני פחדתי ושיתפתי פעולה", אמרה.

לדבריה, "מעל ל-3 שנים שאני הפכתי להיות בובה וסמרטוט של אורן קובי. אני אולצתי באיומים, באלימות פיזית ומניפולציות של אורן וכמה מאנשי המקצוע הקרובים לו, לשמש "'פרונט' של חברות שאורן באופן בלעדי ניהל והחליט מה יהיה בהן ומה ייעשה בהן. 

"בינואר 2017 הוא לקח אותי לעורך דין כדי לפתוח חברה. לא הבנתי מה זה לפתוח חברה, ולא הבנתי מה המשמעויות, ואורן אמר לי שהכול בסדר".

עוד הוסיפה העדה: "אני זוכרת ששאלתי בפגישה למה הוא לא רושם את החברה על שמו, ואורן אמר לי שזה טכני, ושעוד כמה חודשים הוא יוכל להחזיק בחברה.

"כל הזמן הוא איים עליי שאם לא אעשה מה שהוא אומר, כל החברה רשומה על שמי, ואני אתן את הדין מול רשויות המס ומול הבנקים ומול הרוכשים, כי הוא לא רשום על כלום בחברה". 

"תחתמי על הפרוטוקול המסריח" 

בעדותה במשטרה של עדת המדינה תומכות התכתבויות בוואטסאפ, בהן נכתב בין היתר: "את תחתמי על הפרוטוקול המסריח הזה שיעביר להם את הכסף. תקשיבי טוב, הכסף הזה לא עובר... אני לוקח לך את הפנים, ואני שורף לך אותם".

חומר החקירה כולל שורת עדויות התומכות בגרסת עדת המדינה: מנהל תחום השקעות בבנק מזרחי טפחות מסר בחקירת המשטרה כי קובי הציג את עצמו כבעלים של כל החשבונות והחברות של עדת המדינה, ואמר כי היא רק "קוף". מנהלת חשבונות בחברה תיארה כי קובי שלט בכספים והשתמש ביוזר של העדה. מנהלות חשבונות נוספות שנחקרו מסרו אף הן כי קובי היה זה ששלט בחברות.

לצד זאת, עורך דין שעבד עם העדה תיאר במשטרה כי האחרונה שלטה בחברות, אך קובי איים עליו להעביר כספים לעדה. השופטת קבעה ביחס לעדותו של עורך הדין כי קיימים בה סתירות ופערים שיתבררו בהליך ההוכחות.

בחקירה במשטרה טען קובי כי העדה מאוהבת בו, וכי הוא לא היה מעוניין בקשר עמה. לגבי חלקו בניהול החברות טען קובי כי עזר לחברה וסיפק לה שירות של "לידים" - "שזה בעצם אנשים שמתעניינים בלקנות קרקעות, ואני מעביר לה אותם".

לצד זאת, בחלק מהחקירות הודה קובי כי החברה היא שלו, וכי העדה נרשמה כבעלת המניות, כי לא יכול היה להיות רשום משפטית בגלל "עניין עסקי של קריסה כלכלית".

קובי הקים בשנת 2012 את קבוצת "אדמה" שעסקה בהשקעות בנדל"ן חקלאי. בשנת 2016 החברה קרסה, וקובי נכנס להליכי פשיטת רגל ופירוק, ונושיו תבעו ממנו ומהחברות כ- 244 מיליון שקל. 

רווחים של כ-2.8 מיליון שקל

בינואר 2020 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד קובי בגין ביצוע עבירות מרמה, הלבנת הון ועבירות מס. בכתב האישום הנוכחי, שהוגש בנובמבר 2020, נטען כי בעת שהיה בהליכי חקירה, הקים קובי את מערך החברות ורימה את הנושים ואת מוסדות המדינה, בכך שהסווה את פעילותו על-מנת לעקוף את המגבלות שהוטלו עליו בשל הליכי פשיטת הרגל והפירוק.

השופטת קבעה כי "הוכחת המרמה בהיקפה הנטען אינה חפה מקשיים עובדתיים ומשפטיים שדינן להתברר בהליך העיקרי, לרבות המשמעות של הסדר הנושים ועם מי הוא מיטיב", וקבעה כי "קיימת אפשרות סבירה בהחלט שסך הרווחים של החברות שהיו לכאורה בשליטת קובי היה כ-2.8 מיליון שקל, אם לא נמוך מסכום זה".

למרות קביעות אלה החליטה השופטת בן ארי כי קובי יישאר במעצר עד לסיום משפטו, מאחר שקיימות ראיות שהוא הסתיר את עצמו כבעלים של הפעילות הלגיטימית של מערך החברות, ולאור מסוכנותו וחשש להשפעה על עדים.

קובי יוצג על-ידי עורכי הדין רצון דרחי, שרון זלינגר ומתן מיטל. את התיק מנהלים עורכי הדין אלעד ברק ואיתי פרוסט, ראש הצוות הכלכלי בפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי). 

*** חזקת החפות: אורן קובי לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות. 

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו