גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שידורי הספורט יקרים מאי -פעם: מי המרוויחים הגדולים, ולמה זה לא צפוי להשתנות בקרוב?

הסכם חדש קובע שיא במכירת זכויות שידור: רשתות הטלוויזיה האמריקאיות ישלמו בכל עונה על שידורי ליגת הפוטבול מחצית מתקציב הביטחון השנתי של מדינת ישראל ●  האם שידורי הספורט שווים את הכסף הגדול שמשולם עליהם?

שידורי הספורט יקרים מאי-פעם, וזה לא צפוי להשתנות בקרוב / אילוסטרציה: Shutterstock, daphnusia
שידורי הספורט יקרים מאי-פעם, וזה לא צפוי להשתנות בקרוב / אילוסטרציה: Shutterstock, daphnusia

אם שואלים אמריקאי איפה הוא יהיה ומה יעשה בעוד 20 שנה מהיום, הוא יענה שתלוי באיזה שעה. כי ביום ראשון אחה"צ ובשני בערב (Monday Night Football) הוא רואה פוטבול.

האמירה הזאת משמשת חלק מגופי השידור בארה"ב בהקשר של רכישת זכויות שידור של אירועי ספורט. הוודאות הזאת לגבי תרבות הספורט מנצחת כל מודל עסקי כשרשתות טלוויזיה עוסקות בשאלה אם לרכוש שידורי ספורט, או יותר נכון כמה לשלם עבורם. כלומר, אף אחד לא יודע מי יהיה נשיא ארה"ב בעוד 10 או 15 שנים ואם תהיה עוד מגפה בעולם - אבל פוטבול, כדורסל ובייסבול ישחקו בוודאות, והם ימשיכו לרתק צופים ולהיות פלטפורמה שמפרסמיםישלמו עליה מיליוני דולרים.

שאלת הכדאיות של השקעה בשידורי ספורט עומדת למבחן בשבועות האחרונים עם חידושם של כמה מחוזי השידורים הגדולים. האם הם שווים את הכסף הגדול שמשולם עליהם?

האירוע המכונן בהקשר של שידורי ספורט התרחש לפני כשבועיים. ליגת הפוטבול האמריקאית (NFL) מכרה את זכויות השידור שלה עד שנת 2033 לחמש רשתות שונות עבור סכום כולל של 105 מיליארד דולר. במילים אחרות, רשתות הטלוויזיה האמריקאיות ישלמו בכל עונה על שידורי ליגת הפוטבול מחצית מתקציב הביטחון השנתי של מדינת ישראל.

ההסכם עם רשתות CBS ,ESPN ,ABC ,FOX ,NBC הוא ל-11 שנים ויחל בשנת 2023, והוא משקף עלייה של כ-108% לעומת הסכום ששולם בהסכם הקודם.

איך ייתכן שהמחיר נוסק בתקופה שבה מגפה עולמית קשה הכתה בכלכלה, ודווקא כאשר נתוני הצפייה בשנתיים האחרונות בספורט נמצאים בירידה? שוב, הרצון של גופי השידור ליצור עוגן איכותי ללוח השידורים שלהם ולרפד אותו בתוכן שבוודאות מוחלטת ימכור פרסומות.

עכשיו נותרה שאלת הרווח - האם הסכום הזה של רכישת זכויות שעליו יש להעמיס גם עלויות הפקה מחזיר את עצמו? לגמרי. הנה דוגמה קטנה: עבור טורניר המכללות הארצי בכדורסל שמתקיים החודש בארה"ב משלמות  CBS  ו-Turner Sports סכום של 770 מיליון דולר בכל עונה עד שנת 2032.  ההערכה היא שהטורניר השנה יכניס לשתי הרשתות הללו ממכירת פרסומות כמיליארד דולר, אולי טיפה יותר. בניכוי של עלויות הפקה ועוד, הרווח הוא מעל 100 מיליון דולר.

כשמדברים על פוטבול המספרים הם דרמטיים בהרבה. אם לוקחים את האירוע הטלוויזיוני שהעסיק את כל ארה"ב - הראיון של הנסיך הארי ומייגן מרקל אצל אופרה ווינפרי - מדובר בבלוקבסטר שהכניס 20 מיליון דולר מפרסומות, כאשר כל ספורט של 30 שניות במהלך הראיון נמכר עבור כ-325 אלף דולר. 

כהשוואה, הסופרבול (גמר ליגת ה-NFL) ששוחק בפברואר ונחשב לאחד מהחלשים מבחינה טלוויזיונית בשנים האחרונות, הכניס לרשתות הטלוויזיה 400 מיליון דולר ממכירת פרסומות. ספוט של 30 שניות נמכר במחיר ממוצע של 4.73 מיליון דולר. איפה מייגן והארי ואיפה הפוטבול.

75 מתוך 100 השידורים הנצפים

הוודאות של גופי השידור שהספורט ימשוך את העגלה שנים קדימה נשענת על הרגלי צפייה של שנים. ברשימת 100 השידורים הנצפים של כל אחת מ-5 השנים האחרונות בארה"ב, 75 שידורים הם שידורי ספורט. כולל 24 מ-25 השידורים הנצפים ביותר. בחתך של ענפים, כמעט כל השידורים הנצפים הם משחקי פוטבול.

מכירה של ליגה לשנים קדימה משרתת את שני הצדדים - מבחינת הליגה והקבוצות מדובר על כסף בטוח בכיס, שיבטיח תשלום של משכורות לשחקנים, בניית אצטדיונים והותרת רווח בצד לבעלים. מבחינת רשת טלוויזיה מדובר במוצר שמוכיח את עצמו בכל פעם מחדש ככזה ששווה את ההשקעה בו, ושעליו נשען חלק גדול מהפעילות הכלכלית של הערוץ. ואם ככה, למה לא להשקיע בסוס המנצח הזה, שתמיד מנצח, 10 או 20 שנה קדימה.

כמה מההסכמים בארה"ב שנחתמו בספורט הם חסרי תקדים באורכם- קבוצת ה- NBA  לוס אנג'לס לייקרס חתמה על הסכם שידורים בשנת 2012 עד שנת 2032 עם Turner Sports; קבוצת הבייסבול פילדלפיה פיליז חתמה בשנת 2016 על חוזה שידורים ל-25 שנה, עד שנת 2040 עם Comcast. וניו יורק יאנקיז הבטיחה לעצמה הסכם שידורים ל-30 שנה, עד שנת 2042. 

העסקה שווה 5.7 מיליארד דולר ליאנקיז, כאשר על-מנת לממן אותה נאלצה רשת Yes  להיפרד גם מ-30% מהבעלות על הרשת. 

אגב, מימון חלק מהעסקה באמצעות מכירה של חלק מהרשת לטובת קבוצת הספורט הוא עניין שהפך למקובל מאוד, והוא הדרך היחידה לעמוד במחירי הזכויות. נכון לשנת 2019, 18 מתוך 30 קבוצות הבייסבול מחזיקות בבעלות חלקית מהערוצים שחתמו איתם הסכמי שידורים.

באירופה המנגנון של מכירת זכויות של שידורי ספורט פחות תומך בחוזים ארוכי טווח. בדרך כלל ההסכמים שנחתמים בספורט האירופי הם ל-3 עד 5 שנים. חלק מזה מתוך רצון של הליגות ליהנות מהשינויים

הטכנולוגיים שמתרחשים - חתימה ל-10 או 15 שנים עלולה לפספס גורם שידורים גדול שבדיוק נכנס ומוכן להשקיע (כמו אמזון, פייסבוק או נטפליקס) או אפילו להתמודד במכרז ולהקפיץ את מחיר הזכויות.

הדרך היחידה לנצח את הממיר המקליט

ודאות ללוח השידורים זה חשוב, אבל מדוע הסכומים שמטורפים גם ככה ממשיכים לעלות? שתי סיבות מרכזיות - עם הזמן מתברר ששידורי ספורט חיים עם הדרך היחידה לנצח את הממיר המקליט, אימת המפרסמים. 

העניין השני הוא הכניסה של גורמים חדשים למשחק. השחקנית שמאיימת על ההגמוניה של הרשתות המסורתיות היא אמזון שנכנסה בשנים האחרונות חזק לשוק שידורי הספורט. 

בימים האחרונים קיבלה אמזון את האישור הסופי לשדר את ליגת האלופות בגרמניה. המשמעות היא כל מי שגר בגרמניה וירצה לראות את המשחק המרכזי של ליגת האלופות בימי שלישי החל מהעונה הבאה יצטרך להיות מנוי של "אמזון Prime". על הדרך אמזון תרוויח בחזרה בריבית דריבית דרך מוצרים שתמכור לאנשים שרק התכוונו לצפות דרכה בספורט.

לאמזון יש גם חלק משמעותי בזינוק במחירי הפוטבול - מתוך 105 מיליארד דולר היא התחייבה לשלם במשך עשור בין 10-13 מיליארד דולר, עבור חלק קטן מחבילת השידורים שהציעה הליגה. היא נמצאת גם בפרמיירליג האנגלית, והפורטפוליו שלה כולל כדורגל, טניס, ראגבי, קריקט והוא הולך ומתרחב.

שיטה נוספת להעלאת המחיר היא הרחבת התכנים, כלומר - עוד משחקים. ב-NFL  כדי ליצוק יותר תוכן סיכמו בימים האחרונים על "המשחק ה-17 בעונה", שיהפוך את הליגה מעונה של 16 מחזורים בלבד ל-17. אם לוקחים בחשבון שמשחק ממוצע בעונה הסדירה מכניס לערוץ טלוויזיה ממפרסמים כ-25 מיליון דולר, אז פוטנציאל ההכנסה ממחזור משחקים אחד לכלל הרשתות הוא 400 מיליון דולר. השחקנים יעבדו יותר קשה? כן, אבל הגלגל הזה מבטיח שגם להם זה ישתלם: עוד כסף מטלוויזיה שווה תקרת שכר גבוהה יותר, שמבטיחה משכורות גבוהות יותר.

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

קובי מרנקו, מנכ''ל Arbe / צילום: דיוויד גראב

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גורם ישראלי בכיר לניו יורק טיימס: "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"

דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי  ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" ● 3 לוחמים נפלו במטח שנורה אתמול מאזור רפיח לכרם שלום • כל העדכונים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

עליות באסיה; ביפן ובקוריאה אין היום מסחר

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח בירידות שערים ● הדולר מזנק מול השקל בעקבות ההתחממות בדרום ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בחסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?