גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קווים לדמותו של שיאן שכר בבורסה: גבר עם תגמול הוני גבוה שלא תמיד קשור לביצועים

גם משבר הקורונה לא עצר את עליית שכר המנהלים הבכירים בחברות הנסחרות בבורסה, שרשם ב-2020 עלייה בשיעור דו-ספרתי - לרמה של יותר ממיליארד שקל ל-100 מנהלים ● רק שתי מנהלות השתלבו ברשימה הגברית, שבה בולט היקף התגמולים ההוניים שניתן לבכירים

עופרה שטראוס ואהוד ברק / צילום: שי יחזקאל, כדיה לוי
עופרה שטראוס ואהוד ברק / צילום: שי יחזקאל, כדיה לוי

אם היה מי שהניח שמשבר הקורונה והשפעותיו השליליות על הכלכלה המקומית יובילו לירידה בעלויות התגמול של המנהלים הבכירים של החברות הבורסאיות בת"א בסיכומה של שנת 2020 - הרי שהדוחות הכספיים שפורסמו בשבועות האחרונים מלמדים אחרת. כמגמה, עלויות התגמול של שיאני השכר בבורסה המקומית ממשיכים בכיוון אחד - מעלה.

לרשימת שיאני השכר המלאה לחצו כאן

זה 27 שנה שגלובס עוקב אחר תגמולי הבכירים בבורסה בת"א, ומהנתונים עולה כי גם בתקופת הדוחות השנתיים ל-2020, חרף המשבר העמוק בכלכלה וחוסר הוודאות הגדול, המשיכו התגמולים למנהלי החברות הבורסאיות לשבור שיאים. 

אחת הסיבות המרכזיות לכך היו תגמולים הוניים בהיקף גבוה משמעותית מאלו שניתנו בעבר, וחלק גדול מאותם תגמולים מיוחס לבכירי חברות שזה אך הנפיקו את מניותיהן לראשונה בבורסה בתל אביב.

מעבר לכך, משתייכים רוב בעלי השכר הגבוה בבורסה המקומית לחברות גדולות ומבוססות, שהציגו גם בשנה החולפת צמיחה בפעילותן ובמחירי המניות שלהן, למרות האתגרים שהציבה הקורונה בפני המשק. דוגמאות לכך מספקות בין היתר חברות מוטות טכנולוגיה כנייס, אלביט מערכות, חילן ומטריקס, וחברות נדל"ן ותשתיות כאלקטרה, קבוצת מבנה, שיכון ובינוי ואשטרום. 

 

לעומתם ניתן למצוא ברשימת השיאנים גם בכירים בחברות שהתקשו "לספק את הסחורה" בשנה החולפת, ובכל זאת שלחו כבדרך קבע נציגים לצמרת שיאני השכר. דוגמאות לכך מספקות קבוצת הנדל"ן הגלובלית גזית גלוב וחברות הסלולר והקנאביס הציבוריות.

בשונה משנים קודמות, הבכירים שמשכו את נתוני השכר מעלה בשנה החולפת הגיעו דווקא מחברות ישראליות, ולא מהחברות הדואליות (שנסחרות גם מעבר לים) כפי שקורה בדרך כלל. בצמרת השיאנים בולטים כמה שמות חדשים, רובם אלמונים עד לאחרונה מבחינת המשקיעים, וחלקם עדיין כאלה.

אותן "פנים חדשות" כבשו בסערה את טבלת השיאנים בעקבות הנפקת הון ראשונית שביצעו החברות שבניהולם - מהלך שהבטיח להם חבילת תגמול שמנה במיוחד, הכוללת בעיקרה תגמול הוני, וזאת עוד לפני שהמשקיעים בבורסה המקומית זכו ליהנות מביצועי החברה שהם מנהלים.

בראש אלה ניצבים שלושה מנהלים מחברת האנרגיה הירוקה נופר, שבזכות מתן חבילות הוניות מפנקות באופן קיצוני טרם ההנפקה, שברו את שיאי כל הזמנים של תגמולי מנהלים בתל אביב, עם תגמול מצרפי בסכום עתק של קרוב ל-290 מיליון שקל - רובו הגדול (יותר מ-230 מיליון שקל) במניות.

 

16% הוא שיעור הצמיחה בעלות העסקתם המצרפית של 100 שיאני השכר בתל אביב בסיכום 2020. סיכום נתוני השכר השנתיים נעשה טרם פרסום תנאי התגמול של בכירי טבע, ובנטרול תנאי התגמול של בכירי נייס, שלא נכללו בדירוג 2019 משום שפורסמו באיחור.

בנטרול עלות העסקת המנהלים משתי החברות הללו, שתופסים דרך קבע מקום בצמרת הדירוג, הסתכמה עלות העסקתם המצרפית של 100 שיאני השכר אשתקד ב-1.04 מיליארד שקל, לעומת היקף תגמולים מצרפי של כ-900 מיליון שקל של 100 השיאנים ב-2019.

עלות השכר המצרפי של 100 השיאנים ב-2020 כולל בכירי נייס מגיע ל-1.1 מיליארד שקל - ועל כרבע מסכום זה (286 מיליון שקל) אחראים שלושת מנהלי נופר - המנכ"ל נדב טנא, סמנכ"ל הכספים נעם פישר וסמנכ"ל פיתוח עסקי שחר גרשון.

552 מיליון שקל היה התגמול המנייתי מסך עלות העסקתם של מאה שיאני השכר אשתקד - סכום המהווה כמחצית מסך עלות העסקתם והגבוה בקרוב ל-50% מעלות התגמולים הללו ב-2019. 

מתוך סכום זה היו אחראים עשרת המנהלים בעלי השכר הגבוה ביותר אשתקד ליותר מ-60% מסך התגמולים המנייתיים - בסכום מצרפי המתקרב ל-350 מיליון שקל. כשני שלישים מסכום זה שייכים לשלושת מנהלי נופר, המוזכרים לעיל.

464 מיליון שקל הייתה עלות ההעסקה המצרפית של עשרת שיאני השכר אשתקד, סכום המשקף תגמול שנתי ממוצע של יותר מ-46 מיליון שקל לכל אחד מהם, ושל קרוב ל-4 מיליון שקל לחודש לכל אחד.

הדומיננטיות של המנהלים הישראלים בדירוג 2020 בולטת גם בנתוני עשיריית השיאנים, מהם המנהל הזר היחיד הוא מורי קסלר, מנכ"ל חברת התרופות פריגו. מבין הישראלים שהתברגו בעשירייה הראשונה, מי שהמשיכו את הרצף מ-2019 היו ברק עילם, מנכ"ל נייס, אייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי לשעבר, זוהר לוי, יו"ר סאמיט, ודודו זבידה, מנכ"ל מבנה. איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה, שומר על מקום בעשיריית שיאני השכר הישראלים כבר מ-2017.

 

6 הוא מספר המנהלים של חברות ביטוח ובנקים הנכללים במאיית השכר ב-2020. זאת, בדומה למספרם בשנים קודמות, מאז שנכנס לתוקף חוק שכר הבכירים בענף הפיננסים בשנת 2016, ודחק את מנהלי הגופים הללו הרחק מצמרת שיאני השכר, שבה שהו דרך קבע עד אז.

עם זאת, ענף הפיננסים סיפק בדירוג הנוכחי כמה שיאני שכר המועסקים בחברות בנות ואינם כפופים להגבלות החוק, ומרביתם הגיעו ב-2020 מקבוצת הפניקס, ובראשם איציק עוז, שנמנה עם 35 שיאני השכר אשתקד, עם תגמולים שחצו רף של 8 מיליון שקל.

עמיתיו של עוז בהפניקס ברשימת השיאנים היו רן גבעון (6.7 מיליון שקל), מוני פלר וסטו שפירא (5.7 מיליון שקל כל אחד), ונוסף עליהם התברגו לרשימת 100 השיאנים גם אבנר מנדלסון, מנכ"ל חברה בת של בנק לאומי (5.8 מיליון שקל), וזיו בירון, מנכ"ל חברה בת של דיסקונט (5.2 מיליון שקל).

31 הוא מספר המנהלים שהגיעו לרשימת 100 שיאני השכר מחברות נדל"ן, על ענפיו השונים: נדל"ן מניב, בנייה, הנדסה, תשתיות ופרויקטים.

בורסת טכנולוגיה או לא, הדומיננטיות של מנהלי חברות הנדל"ן ממשיכה לבלוט גם בצמרת הגבוהה - עם ארבעה מנהלים מתוך עשיריית שיאני השכר הישראלים שמגיעים מחברות הענף - כולם נכללו בעשיריית שיאני השכר בבורסה גם ב-2019.

אלה כוללים את אייל לפידות, שנפרד אשתקד מקבוצת שיכון ובינוי עם תגמולים בסכום של 21.5 מיליון שקל, ואת זוהר לוי, בעל השליטה בסאמיט, צעד אחריו, עם סכום דומה (21.1 מיליון שקל), וכן את איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה (15.4 מיליון שקל) ודודו זבידה מנכ"ל מבנה (14.2 מיליון שקל).

2 בלבד היה מספר הנשים מבין 100 שיאני השכר, מספר הממשיך לשקף את מצבן העגום בכל הנוגע לתגמולים בחברות הנסחרות בבורסה המקומית, בדומה למגמה מהשנים האחרונות, עם נוכחות מצומצמת ודלילה ביותר בצמרת המתוגמלים בין החברות הנסחרות. כבר שנים ארוכות שהנציגות הנשית בין 100 שיאני השכר בבורסה היא חד-ספרתית, עם נציגות בודדות, וב-2020 נראה כי מגמה זו קבעה רמת שפל נוספת.

רק אחת מבין שתי המנהלות שהצליחו להתברג לרשימת 100 שיאני השכר היא ישראלית - עופרה שטראוס, יו"רית קבוצת המזון והמשקאות שבשליטת המשפחה. לפניה בת' גאספיש, סמנכ"לית הכספים של נייס, שעם תגמולים של יותר מ-10 מיליון שקל התברגה בין 25 שיאני השכר ל-2020.

50 מבין 100 שיאני השכר נושאים בתפקיד של מנכ"לי החברות שמהן הם מגיעים (או מנכ"לים לשעבר), בעוד שמספר שיאני השכר שהגיעו לרשימת ה-100 מתפקיד היו"ר מסתכם בכ-10.

מלבד שתי משרות אלה, שיאני השכר היו בדרך כלל מנהלי חברות בנות וסמנכ"לים (וסגנים ומשנים) למנכ"ל בתפקידים שונים (כספים, פיתוח עסקי, תפעול, טכנולוגיות ועוד).

שיאנים אחדים הם מנהלים שסיימו את תפקידם, מה שמייצר להם במקרים רבים פיצויי עזיבה חד-פעמיים גבוהים למדי ("מצנח זהב") בהתאם להסכם העסקתם. הדוגמה הבולטת לכך בשנה החולפת היא של אייל לפידות, שעזב את שו"ב, והתשלומים בקשר לסיום העסקתו התקרבו ל-7.5 מיליון שקל.

מענק מותנה תוצאות ותגמול הוני: ממה מורכב שכר הבכירים

חבילות התגמול של המנהלים ונושאי המשרה בחברות הבורסאיות כוללות שלושה רכיבים מרכזיים - שכר שוטף (או לחלופין דמי ניהול ודמי ייעוץ), מענקים שונים ותגמולים הוניים (הקצאת מניות ואופציות).

בעוד שרכיב השכר הוא קבוע (ובדרך כלל עולה כל כמה שנים), המענקים השנתיים הם רכיב משתנה המתחלק בדרך כלל לשניים - מענקים מותני תוצאות ומענקים בשיקול דעת הדירקטוריון. התגמול ההוני שניתן לבכירים מתפרס על פני שנים, ונועד ליצור זיקה בין התגמול לביצועי החברה.

כל חברה הנסחרת בבורסה נדרשת לאשר מדיניות תגמול, המשרטטת את הקווים המנחים לדרך התגמול של נושאי המשרה והעובדים של אותה חברה ואת סכומי המקסימום שיכולים לקבל מנהליה, גם בשכרם, גם במענקים וגם בחבילות ההוניות המוקצות להם. הללו נבחנים גם ביחס לעלות השכר הממוצע והחציוני של שאר עובדי הקבוצה. 

בדרך כלל להגעתה של חברה חדשה לבורסה מתלווה גם שדרוג תנאי העסקת ראשיה שחברת נופר ואחרות הדגימו לאחרונה, עם חבילה הונית מפנקת במיוחד לבכירים.

במסמך מדיניות התגמול שלה לקראת ההנפקה, כותבת נופר כי מטרת מדיניות התגמול היא ליצור איזון בין שני אינטרסים של החברה: האחד, "לתגמל נושאי משרה העומדים ביעדי החברה, לאפשר לחברה לגייס ולשמר נושאי משרה איכותיים לטווח ארוך ולתת להם תמריץ על הצלחתם בהשגת יעדי החברה", והשני. "לאמץ נורמות שכר המבטיחות שמבנה התגמול מתיישב עם האסטרטגיה העסקית והכלל-ארגונית של החברה לאורך זמן, ואינו חורג ממדיניות התגמול שהדירקטוריון סבור כי היא תואמת את מטרות החברה ומאפשרת להשיגן".

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

מבנים צבאיים ותשתיות טרור של חיזבאללה הותקפו בידי חיל האוויר

דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?