גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה אני מאחל למדינת ישראל ליום ההולדת ה-73? שתשנה כיוון

אפשר להסכים על זה שהלכנו רחוק מדי עם המריבות, הניכור, השבטים, המחנות והמכות ● אז מה עושים? לחזור אחורה אי אפשר, וגם לעצור את הזמן אף אחד עדיין לא הצליח, אבל הלו, לא חייבים להמשיך וללכת במעגלים - תמיד אפשר לשנות כיוון

מה אני מאחל למדינת ישראל / צילום: Shutterstock
מה אני מאחל למדינת ישראל / צילום: Shutterstock

א. חבר כנסת חטף מכות משוטרים, רב הוכה באלה על ידי נוער גבעות ופרופסור לא יקבל את פרס ישראל משר החינוך. במקרה האלימות נגד הרב לא היו עצורים, למקרה האלימות המשטרתית נגד חבר הכנסת לא יהיו השלכות, בג"ץ גיבה את החלטת השר, ואלה רק הסיפורים שהגיעו לכותרות - זה היה השבוע של השמאל בישראל. לא השבוע הכי קל להיות בו שמאלן, אם כי עדיין מוקדם לקשור כתרים; החודש רק התחיל.

אבל כל זה באמת כלום ושום דבר לעומת השבוע שעבר על הימין, שלא נדע: חבורה של פובליציסטים ופעילי רשת הרימו קול צעקה וזעקה עד לב שמיים על כך שאין להם מספיק לייקים, הו לא! ושזה בגלל האלגוריתם של פייסבוק שמשתיק אותם בכוונה ומעלים אותם מהעין הציבורית על רקע דעותיהם, לא פחות - איזה מזל שלרבים מאותם מודרים, מוחלשים, סתומי פה וחסרי קול יש, מלבד חשבון פייסבוק, גם תוכניות רדיו, טלוויזיה וטורים בעיתונות, וטוויטר כמובן, אחרת אף אחד לא היה יודע. בכל מקרה, כמה שעות לאחר מכן התברר שלאלגוריתם של פייסבוק לא באמת היה אכפת מהם או מדעותיהם, הלייקים חזרו לזרום בשפע וחופש הדיבור שוב ניצל.

לסיכום: שבוע די רגיל בסך הכול. השמאל הפריבילגי ממשיך לשלוט בכל עמדות הכוח במדינה והימין נרדף, מושתק ומורחק. הבנתי נכון?
זה ייגמר רע מאוד, הסיפור הזה, לא סיפור הלייקים בפייסבוק, השני.

ב. מאתר האינטרנט של משרד התרבות והספורט אני למד שיום העצמאות השנה עומד בסימן "אחווה ישראלית" - אין, מוכרחים להודות שהשנה הם ממש קלעו בול עם המוטו, אבל בול. אין ספק שהאחווה הישראלית באוויר. כל הכבוד לשר (זוכרים מי זה? בלי גוגל) שהצליח ללכוד בשתי מילים עדינות את רוח התקופה הסוערת. איך הוא עשה את זה? אני מדמיין אותו כדניאל סאן, קראטה קיד, הלוכד בעיניים עצומות זבוב במעופו בעזרת זוג מקלות אכילה. כן, עד כדי כך.

בואו נעבור יחד על דברי ההסבר המרגשים המופיעים באתר המשרד: "האחווה בין אדם לאדם, האחדות והרעות, הערבות ההדדית, שותפות הגורל ושותפות הייעוד, הם מאפיינים יסודיים של החברה הישראלית המלווים אותה מיום היווסדה. משבר הקורונה המחיש יותר מתמיד את חשיבותם של ערכים אלה ואת החיוניות והתרומה העצומה שלהם לחיים המשותפים של כולנו. ביום העצמאות ה-73 תעלה מדינת ישראל על נס את האחווה הישראלית ותצדיע לאזרחים ואזרחיות הפועלים לטיפוח החוסן החברתי בישראל ולהעמקת המשותף והמאחד".

אה? מה? איפה זה? קורא ישראלי ממוצע את הפסקה שלעיל ואין לו מושג מאיפה להתחיל. באמת? אני הכי בעד, מישהו באמת חושב שהאחווה, האחדות, הערבות, הרעות והשותפות הן "מאפיינים יסודיים של החברה הישראלית"? איפה האיש הזה? אני רוצה לראות אותו. להערכתי, אין ולו אדם אחד בישראל שיעבור פוליגרף אם יענה על השאלה הזו בחיוב. סיכוי סביר יותר שהפוליגרף יישרף, או יתפוצץ, או שניהם. אל תבינו אותי לא נכון, אני לא מחליף את החברה הישראלית באף חברה אחרת - כאן נולדו הוריי, כאן נולדתי, כאן נולדו ילדיי, אני אוהב לחיות פה ואם תעמידו מולי אלף פוליגרפים, הם כולם יאשרו פה אחד שהמשפט האחרון הוא אמת - ועדיין: למה להגיד סתם דברים? למה לרוקן ממשמעות מילים יפות ושאיפות נאצלות כל כך? מה זה נותן, למי זה עוזר, את מי זה משלה?

"משבר הקורונה המחיש יותר מתמיד את חשיבות הערכים אלה ואת התרומה העצומה שלהם לחיים המשותפים". תגיד, אתה רציני? הדרך היחידה שבה המחיש המשבר את חשיבותם היא על ידי היעדרם הכמעט מוחלט, למעט הסגר הראשון. לא ערבות ולא אלכוג'ל, לא אחווה ולא מסכה, כל מגזר היה עם עצמו ודאג לעצמו וכולם שנאו את מי שהוא לא הם.

ולסיום: "ביום העצמאות ה-73 תעלה מדינת ישראל על נס את האחווה הישראלית ותצדיע לאזרחים ואזרחיות הפועלים לטיפוח החוסן החברתי בישראל ולהעמקת המשותף והמאחד". משפט קלאסי; בטח נחמד לממשלה למצוא פעם בשנה כמה אזרחים שעושים טוב, אבל זה לא באמת שווה הרבה כל עוד המערכת הפוליטית ממשיכה לשקר, להסית, לריב, להחרים ולפלג.

"המדינה תעלה על נס את האחווה הישראלית"? יותר טוב שהמדינה תעזוב את האחווה ואת השותפות לנו, האזרחים, ותתפנה להתעסק יותר בעניינים הנוגעים לתחום אחריותה: וקודם כול, לטפל באלימות - לא רק נגד אנשי שמאל, כמובן. רק השבוע אירעו שני מעשי חיסול בחולון ובאשקלון, כחלק מהתחממות של מלחמת שליטה בעולם התחתון, למי שדאג שמא רק ביישובים הערבים התבטלו החוק והסדר. אפילו בעיר החרדית אלעד התרחשה השבוע קטטה המונית ואדם נפצע קשה - הארץ רותחת, והקיץ עוד לא התחיל. כל ישראל חברים? כל ישראל בעצבים.

אחרי הכול, אפשר לטפל במערכת החינוך, לשלם עבור חיסונים - פדיחת השבוע, ללא ספק - להקים ממשלה, להעביר תקציב, לבטל את האפליה, להרגיע את האווירה, דברים בסיסיים, שום דבר מפואר. אלה נשמעים לי כמו תנאים לא רעים לנביטת סוג של אחווה ישראלית חדשה שאפשר יהיה להסתפק בה; לתחושתי, יכול להיות שאחדות, ערבות, רעות ושותפות הן מילים קצת גדולות מדי למצבנו הנוכחי. אחווה זו אחלה התחלה.

ג. איך עושים את זה? חבל שלא שאלו את פרופסור עודד גולדרייך. במסגרת עבודתו, שעליה אמור היה לקבל את פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב, חוקר גולדרייך את תחום הסיבוכיות החישובית - ענף במדעי המחשב העוסק במידת היעילות של החישוב הנדרש כדי להגיע לפתרון בעיות. יכול להיות שהוא היה יכול לעזור. הנחת הבסיס של תחום הסיבוכיות החישובית היא שבהינתן מספיק זמן ומספיק משאבים, אפשר לפתור פחות או יותר את כל הבעיות - אולי אפילו גם את הבעיות שלנו פה - אלא שבעולם שלנו אף פעם אין מספיק משניהם ביחד: ככל שתידרש לפתור את הבעיה המסובכת במהירות רבה יותר, תיפגם מידת הדיוק שתגיע אליה, וככל שתקפיד על מידת הדיוק, תיפגע המהירות שבה תגיע לפתרון.

העניין הוא, אם קלטתי, שהרבה פעמים יש בעיות שהן כל כך מסובכות, שאולי בכלל אין להן פתרון מושלם ונקי שאפשר להגיע אליו, וכל מה שאתה יכול לעשות זה להגיע הכי קרוב. יכול מאוד להיות שאפילו לחבק את הכאוס, אבל אולי לא הבנתי נכון. נראה שהבעיה שלנו, כלומר המציאות המשונה והאלימה שאנחנו תקועים בה, בהחלט נמנית עם הסוג הזה.

איך מגיעים הכי קרוב לפתרון שלא קיים? אין לי מושג, תשאלו את גולדרייך, אבל נראה לי שכולם מבינים פחות או יותר מה הכיוון הכללי. אני לא מדבר על ביבי/לא ביבי, ימין/שמאל, ואני גם לא שואף לשום אחדות דמיונית או שותפות הייעוד והגורל מהפמפלט של משרד התרבות והספורט. אף אחד לא צריך להסכים על כלום, אבל כן אפשר להסכים על זה שהלכנו רחוק מדי עם המריבות, עם הניכור, עם השבטים, עם המחנות, עם המכות. מה עושים? לחזור אחורה אי אפשר, וגם לעצור את הזמן אף אחד עדיין לא הצליח, אבל הלו, לא חייבים להמשיך וללכת במעגלים הולכים וקטֵנים - תמיד אפשר לשנות כיוון.

זה מה שאני מאחל לך, מדינת ישראל, ליום העצמאות ה־73: שני כיוון, בחייאת. לתחושתי יש פה משהו כמו 9 מיליון אנשים שישמחו לעזור לך לעשות את זה.

עוד כתבות

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

לויד אוסטין, מזכיר ההגנה האמריקאי / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

המתיחות עם ארה"ב: מזכיר ההגנה האמריקאי - "בוחנים את הסיוע הביטחוני"

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • שר הביטחון בגבול הצפון: "המשימה כאן לא הסתיימה, עלול להיות קיץ חם" • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מגמה מעורבת בוול סטריט; טבע מזנקת ב-13%, שופיפיי מתרסקת ב-20%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● לידר: "אנו מתרשמים לחיוב מהביצועים של טבע" ● המסחר באירופה ננעל בעליות ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? המניה יורדת ב-4% ● רדיט וליפט עקפו את ציפיות האנליסטים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"