גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נדרשת תוכנית ממשלתית לחדשנות

העשור הקרוב יכול להוות נקודת פריצה לתעשייה ● יש לנו את הניסיון, הכלים והידע ברמה הגבוהה ביותר להטמעת חדשנות גם בתעשייה המסורתית ● עכשיו רק נותר שהממשלה שתקום תדע למנף את כל הטוב הזה ותתקצב את ההשקעה בהטמעת החדשנות באופן שיתאים לצורך הקיים ולביקושים

צפייה בנכס מרחוק. הטכנולוגיה הפכה להכרחית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
צפייה בנכס מרחוק. הטכנולוגיה הפכה להכרחית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בעוד שהעולם נושא עיניו בהשתאות אל מדינת ישראל שיצאה ראשונה מהקורונה, עננים שחורים מרחפים מעל הכלכלה, סקטורים רבים עדיין מתקשים להתאושש מהמשבר והתעשייה הישראלית מתמודדת עם לא מעט בעיות. מפעלים רבים שנסגרו בעיקר כי אינם מצליחים להתאים עצמם למציאות הטכנולוגית של ימינו, מפעלים שמעדיפים להתרחב לחו"ל ולהפעיל שם קווי יצור וירידה של פי 20 במספר המפעלים שנפתחו בהשוואה לעשור הקודם.

בפרק זמן של 20 שנה אחוז התעשייה בתוצר הלאומי ירד מכ-19.3% עד לכ-13% בלבד, בעוד שבשנת 2010 עמדנו על כ-16%. הייצוא הישראלי נחנק והתחרות של התעשייה הישראלית נפגעת בגלל סיבות שונות כמו עלויות ייצור גבוהות שכוללות התייקרות כמעט בלתי פוסקת של המסים, שכר העובדים שגבוה ביחס למדינות תעשייתיות יצואניות אחרות והשקל החזק שמוסיף גם הוא על הקשיים.

איך שלא נסתכל על זה, התעשייה מהווה את מנוע הצמיחה העיקרי שלנו. מעבר לעובדה שחוסנה של התעשייה קריטי לעצמאות הכלכלית של ישראל, הוא גם חשוב בהיבט הכלכלי חברתי, צמצום הפערים ויצירת מקומות עבודה.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתעשייה הישראלית מועסקים כ-500 אלף איש, כאשר 60% מהמפעלים נמצאים בפריפריה, ורבים מהם נמצאים בסכנת סגירה שרק הולכת ומתגברת ככל שהטכנולוגיה מתקדמת. אלא שהפתרון קיים - רק אימוץ מוצלח של טכנולוגיות חדשניות יעלה את פריון העבודה, יביא לשיפור ברווחיות וברמות השכר, יעודד צמיחה מחודשת של התעשייה מוטת הייצור, וייצר מקומות עבודה איכותיים בשכר גבוה.

לאחרונה מתגבשת ההבנה שחדשנות איננה עוד מרכיב "נייס טו הב" אלא צורך קריטי, בין אם מדובר בשוק האנרגיה המתחלפת, המזון, או מוצרי הצריכה. בעולם התחרותי של ימינו לא קיימת הפריווילגיה לעצור, חייבים לשנות ולחדש באופן מתמיד כדי לשרוד.

ההיסטוריה מלמדת שגם ארגונים מובילים בתחומם שלא השכילו ליישם כראוי חדשנות התמוטטו, כמו "קודאק" - חברת הענק לציוד צילום שקרסה משום שלא הצליחה להתמודד עם טכנולוגיית הצילום הדיגיטלי שתפסה אותה לא מוכנה, או רשת החנויות להשכרת סרטי וידאו בלוקבאסטר שנפלה עם עליית טכנולוגיית ה"סטרימינג" והוי.או.די.

ואם היינו צריכים תזכורת נוספת לדברים בלתי צפויים שמשנים סדרי עולם אז באה גם הקורונה, שחידדה את הנחיצות הבלתי מתפשרת בחדשנות עבור כל עסק קטן כגדול. והנתונים מדברים בעד עצמם: מסקר שערכה קבוצת תפן לפני הקורונה עלה שכמעט 40% מהארגונים בישראל לא מטמיעים חדשנות והיום, קצת יותר משנה לאחר הקורונה רק 20% עדיין לא מטמיעים ולא מיישמים חדשנות, וזוהי התקדמות משמעותית.

עם זאת, צריך להבין שזה לא עניין של מה בכך לקחת מפעל שקיים כבר 50 שנה ורגיל לעבוד בשיטה הישנה ולגרום לו להפוך את עורו ולהיות מתקדם מבחינה טכנולוגית. מדובר בתהליך שמצריך המון השקעה, סבלנות, הסברה וחינוך בתמיכה ממשלתית. ואכן לפני כשנה וחצי קם המכון ליצור מתקדם של משרד הכלכלה בשותפות עם תפן ואורט בראודה בתקציב של למעלה מ-35 מיליון שקל, ובשנה החולפת הצליח להטמיע חדשנות בכ-100 מפעלים ולהגדיל את הפריון שלהם בעשרות אחוזים. זה כמובן דבר מדהים אבל זו רק ההתחלה ועל מנת שנוכל לאפשר למפעלים לעמוד איתנים באתגרים שעוד יגיעו, הממשלה החדשה שתקום תצטרך לתקצב מחדש את הפעילות ולהבין שהשקעה נקודתית וחד פעמית במפעלים לא מספיקה.

כמי שמובילה את ישראל למעבר לתעשייה 4.0 אני מודאגת מכך שלא קיימת תכנית סדורה לנושא החדשנות. אף אחד לא משלה את עצמו שניתן לבנות משק וכלכלה פורחת רק על צריכה פרטית ונדל"ן משגשג ולכן אנחנו חייבים תכנית פעולה עם יעדים ומטרות לחדשנות תעשייתית. למרות שכוונת המדינה היא טובה ויש כבר ניצנים רבים של פעילות, ריבוי המכונים, המרכזים והתכניות גורמים לכך שמרוב עצים לא רואים את היער. אין אינטגרטור שמתכלל את כל הפעילות באופן מרוכז מול התעשייה ומול המפעלים וכתוצאה מכך ההישגים נמוכים יותר ממה שהיו יכולים להיות לו היה טיפול של 360 מעלות. חדשנות, פיריון, קיימות, לוגיסטיקה והתעשייה 4.0 חייבים להיות שלובים זה בזה ופיצולם הוא רק קוסמטי וגורם לנזק.

העשור הקרוב יכול להוות נקודת פריצה לתעשייה. יש לנו את הניסיון, הכלים והידע ברמה הגבוהה ביותר להטמעת חדשנות גם בתעשייה המסורתית. עכשיו רק נותר שהממשלה שתקום תדע למנף את כל הטוב הזה ותתקצב את ההשקעה בהטמעת החדשנות באופן שיתאים לצורך הקיים ולביקושים. זו הרי השקעה שתחזיר את עצמה בענק והמהלך הזה קריטי גם לצמיחת הפריפריה וגם לחוסן ולעצמאות הכלכלית שלנו אל מול העולם.

הכותבת היא מנכ"לית קבוצת הייעוץ Tefen ויו"ר המכון ליצור מתקדם

עוד כתבות

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

חיילי צה''ל בגבול הצפון משתמשים בטרבושה להצתת אש מעבר למכשול בגבול לבנון / צילום: צילום מסך מהרשתות החברתיות

המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים

"לפעמים צריך לצאת מהקופסה, ושווה לזכור שיש צרכים מבצעיים ועקרונות לחימה שלא השתנו לאורך השנים" אומר ד"ר גיא שטיבל מאוני' ת"א על שימוש צה"ל בטרבושה בגבול לבנון ● למה שימש כלי המלחמה בעבר, ומה ההבדל בינו לבין בליסטה?

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

במשך שנים תעשיית המוזיקה נשלטה על ידי גברים שהתעשרו על גבן של זמרות מצליחות ● זמרות פופ כמו מדונה, ביונסה וטיילור סוויפט הביאו את הבשורה של המאה ה-21 כשהפסיקו להיות מריונטות על חוטים והפכו לבוסיות שמגלגלות מיליארדים

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

יירוטים של ''כיפת מגן'' ימית מספינת סער 6 / צילום: דוברות משרד הביטחון

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל

ישראל תקפה הלילה באופן חריג מהים בכפר ג'נאתא שבאזור צור בלבנון ● לפי דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפה, ומספר הפצועים עומד בין 10 ל-30 ● באילו אמצעים ימיים השתמשה ישראל ומהן היכולות הימיות של חיזבאללה? ● גלובס עושה סדר

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

500 חברות עמדו למבחן בעונת הדוחות הזו בוול סטריט. אלה התוצאות

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

שני לוחמי שריון במילואים נפלו בצפון הרצועה, הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח

מפגינים נגד הממשלה חוסמים צמתים מרכזיים ברחבי הארץ ● צה"ל הודיע על הפוגה טקטית בלחימה באזור רפיח לצורך הכנסת סיוע ● הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח ● סמל יאיר רויטמן נפטר היום אחרי שנפגע בפיצוץ המבנה הממולכד, שבו נהרגו 4 מחבריו לצוות • רה"מ: "למרות המחיר הכבד, עלינו לדבוק במטרות המלחמה" • צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין