גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסקת תמר פטרוליום היא "כסף קטן" לאלי עזור: מחזיק מניות גיימינג בשווי של מעל 200 מיליון דולר

רכישת נתח ממניות תמר פטרוליום ב-100 מיליון שקל תהווה מבחינת עזור השקעה פיננסית בחברה המספקת תזרים מזומנים קבוע ממכירות הגז של מאגר תמר ● לצד הפיכתו לטייקון תקשורת מקומי, רואה עזור בשנים האחרונות כסף גדול מהנפקותיהן של חברות הפועלות בתחומי הגיימינג והימורי הספורט באונליין, שבהן הוא מחזיק

אלי עזור/ צילום: יוסי כהן
אלי עזור/ צילום: יוסי כהן

איש העסקים אלי עזור, המזוהה בעיקר עם עסקים בתחומי התקשורת והמדיה בישראל, הוסיף השבוע "צעצוע" חדש לסל ההשקעות שלו, אשר כולל בין היתר מניות בשווי יותר מ-200 מיליון דולר (קרוב ל-700 מיליון שקל) בשתי חברות טכנולוגיה שהונפקו בחו"ל ופועלות בתחומי הגיימינג והימורי הספורט באונליין. 

עזור חתם ביום ג' על עסקה לרכישת 22.6% ממניות החברה הציבורית תמר פטרוליום , בעלת החזקות במאגר הגז תמר, מידי שותפות דלק קידוחים (שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה) תמורת 100 מיליון שקל.

העסקה משקפת לתמר פטרוליום שווי של כ-490 מיליון שקל, בדומה למחיר השוק שלה. מדובר מבחינת עזור בהשקעה פיננסית בחברה הנהנית מצד אחד מתזרים מזומנים קבוע ממכירות הגז של מאגר תמר, כשלצדו יש לה הוצאות מימון בגין תשלומי ריבית וקרן למחזיקי האג"ח.

לתמר פטרוליום פעילות אחת יחידה - החזקה ב-16.75% ממאגרי הגז הימי תמר ודלית (שטרם פותח). מאגר תמר הממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, בעומק כולל של כ-5,000 מטר מפני הים, ובעומק מים של כ-1,700 מטר, הוכרז כתגלית בשנת 2009.

ההפקה מה מאגר החלה בשנת 2013, והיא מתבצעת באמצעות שש בארות, מהן מוזרם הגז באמצעות שני צינורות באורך 140 ק״מ לאסדת תמר, עליה מתבצע רוב רובו של הטיפול בגז הטבעי. מהאסדה, מועבר הגז הטבעי אל צנרת הקבלה היבשתית באשדוד, ומוזרם לשווקים בישראל, לצד יצוא כמויות קטנות למצרים ולירדן.

במאגר תמר מחזיקים כיום שבעה שותפים, ובראשם דלק קידוחים (22%), חברת שברון האמריקאית (25%) שרכשה את נובל אנרג'י ושמשמשת גם כמפעיל המאגר, ישראמקו (28.75%) ותמר פטרוליום. 

מוקדם יותר השבוע חתמה אותה דלק קידוחים על מזכר הבנות לא מחייב למכירת זכויותיה (22%) בתמר לחברת מובדאלה פטרוליום מאבו דאבי תמורת 1.1 מיליארד דולר. עסקה זו משקפת למאגר שווי של 5 מיליארד דולר (16.25 מיליארד שקל), וכפועל יוצא מכך שווי של 2.72 מיליארד שקל לנתח של תמר פטרוליום במאגר.

בנוסף, מחזיקה כאמור תמר פטרוליום ב-16.75% ממאגר דלית שטרם פותח, וכן במזומנים ופיקדונות מוגבלים בשווי של כ-510 מיליון שקל. עם זאת, שווי החברה בבורסה עמד כיום על כ-500 מיליון שקל בלבד, כאשר הסיבה לכך היא חוב העתק שנושאת תמר פטרוליום על גבה, בסך כ-3.04 מיליארד שקל.

חוב זה נלקח על ידי החברה לצורך רכישת ההחזקות במאגרי תמר ודלית מידי דלק קידוחים (9.25%) ונובל אנרג'י (7.5%). לטובת מימון הרכישות גייסה תמר פטרוליום גם הון באמצעות הנפקת מניות בבורסה ב-2017, אולם זו בוצעה לפי שווי מופרך של כ-2 מיליארד שקל לחברה, שהוביל מאז לירידה של כ-70% במחיר המתואם של מנייתה.

לא צפוי מכשול רגולטורי

ובחזרה להשקעה של עזור. את הקריירה שלו התחיל עזור (63) כעיתונאי ספורט, ועם הזמן החל לרכוש עיתונים בעצמו. את הקפיצה המשמעותית בעסקיו ביצע כשהקים יחד עם שותפו, סוכן שחקני הכדורגל הבינלאומי פיני זהבי, א ת חברת צ'רלטון העוסקת ברכישת זכויות שידור לאירועי ספורט, ומשדרת את ערוצי הספורט בטלוויזיה. צ'רלטון נחשבת לאחד הגופים הרווחיים בשוק התקשורת המקומי.

בהדרגה הפך עזור לסוג של טייקון תקשורת שבבעלותו כמעט כל סוג של אמצעי מדיה. כיום הוא מחזיק בשליטה בקבוצת "ג'רוזלם פוסט", בעיתון "מעריב" ובתחנות הרדיו האזוריות 103FM ו-99FM, בארבעת ערוצי הספורט של חברת צ'רלטון ובחברת שילוט החוצות מרקעים.

לפני חודשים ספורים ביצע עזור קפיצת מדרגה נוספת בעסקי התקשורת שלו, כשהצליח לגבור על רשת 13 ולרכוש מידי קבוצת בזק את אתר האינטרנט וואלה - אחד משלושת האתרים הגדולים מבחינת תנועת גולשים בישראל. זאת תמורת סכום של 65 מיליון שקל, מתוכם 55 מיליון שקל במזומן והיתרה בעסקאות מדיה.

השקעה בתחום התקשורת אינה נחשבת לכזו המניבה תשואה גבוהה, והחזקות בכלי תקשורת נתפסות בדרך כלל כמקור השפעה או סמל סטטוס עבור בעל המניות. במובן הזה עזור לא מתבלבל - הוא נשאר ממוקד ברווחיות עסקיו. הוא נחשב לאדם שקונה עסקים כשמחירם נמוך במיוחד, ואין לו בעיה להמתין עד שזה יקרה (ע"ע העיתון מעריב).

ההשקעה הנוכחית בתמר פטרוליום אינה צפויה ליצור לעזור בעיה רגולטורית. היא קטנה לאין שיעור מההחזקות הריאליות שיש למשפחת ורטהיים (קוקה קולה ישראל) וללן בלווטניק (כלל תעשיות), לצד שליטתם בערוצי הטלוויזיה המסחריים קשת ורשת בהתאמה.

משחק במגרש העולמי

תמר פטרוליום היא לא החברה הציבורית הראשונה שבה מעורב עזור. בקיץ 2017 התברר כי הוא אחד מבעלי המניות המרכזיים בחברת אספייר גלובל (Aspire Global) שהונפקה בבורסה השבדית First North, השייכת לנאסד"ק. אספייר גלובל מספקת פתרונות iGaming - מערכות ושירותים עבור מפעילי אתרי הימורי ספורט באינטרנט, ניהול לקוחות ותשלומים.

החברה הוקמה ב-2005 והונפקה לפי שווי של 155 מיליון דולר, כשההנפקה כללה גם הצעת מכר שבמסגרתה מימשו עזור ושותפו בחברת צ'רלטון, פיני זהבי, מניות בתמורה ל-8.9 מיליון דולר כל אחד. היום החברה נסחרת בשווי של כ-376 מיליון דולר, כאשר השניים מחזיקים כל אחד בכ-16% ממניותיה (בשווי של כ-60 מיליון דולר כ"א). בעל המניות הגדול בחברה הוא ברק מטלון עם החזקה של 25.9%.

שלוש שנים לאחר הההנפקה בשבדיה, ליוותה אותה קבוצת בעלי מניות חברה נוספת להנפקה: NeoGames, אשר נוסדה כספין-אוף של אספייר גלובל, והונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 419 מיליון דולר. NeoGames מספקת פתרונות טכנולוגיים ושירותים לחברות לוטו ממשלתיות (בדומה למפעל הפיס בישראל).

גם במסגרת הנפקה זו מכרו עזור וזהבי חלק מההחזקותיהם בחברה בתמורה ל-6.1 מיליון דולר כל אחד, ובידי כל אחד נותרה החזקה של 13.3% מהחברה, המנוהלת על ידי מוטי מלול, אשר שווייה יותר מהוכפל מאז ההנפקה ועומד כיום על 1.18 מיליארד דולר. כך שעזור וזהבי מחזיקים מניות NeoGames בשווי של 151 מיליון דולר כל אחד. ויחד עם החזקתם באספייר גלובל, מחזיק כל אחד מהשניים מניות בשווי נוכחי של יותר מ-200 מיליון דולר.

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו