אדריכלות | פיצ'ר

תמ”א 38 בבניין לשימור מול בית ראש הממשלה בירושלים

הבניין בפינת הרחובות עזה ושדרות בן מימון בשכונת רחביה, שבו אירע הפיגוע בקפה מומנט, הפך לבית מגורים עם דירות יוקרה • מדור אדריכלות

בן מימון 1, רחביה / צילום: Yoma Architects
בן מימון 1, רחביה / צילום: Yoma Architects

הבניין בפינת הרחובות עזה ושדרות בן מימון בשכונת רחביה בירושלים מוכר למדי לציבור הישראלי כי הוא נמצא ממש מול בית ראש הממשלה ברחוב בלפור, ובצומת שמולו נערכו בשנה האחרונה הפגנות המחאה נגד נתניהו. בקומת הקרקע של המבנה שכן בית הקפה מומנט, שבו אירע בשנת 2002 פיגוע שבו נרצחו 11 בני אדם. הבניין הוא מבנה לשימור, שנרכש על ידי יזם פרטי ועבר שיקום והתחדשות במתכונת של תמ"א 38.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההיסטוריה

מדובר בבית מגורים בן שתי קומות, שנבנה באמצע שנות ה-30, אך לא ידוע מי תכנן אותו. סגנון הבניין הוא "מודרני" וצורתו היא כשל אונייה, כשהחרטום פונה לכיוון מזרח, למפגש הרחובות. בתיק התיעוד של המבנה נכתב ש"הבית נמצא בשכונת רחביה. לשכונה חשיבות רבה בהתפתחות ירושלים מבחינה היסטורית, תרבותית ואדריכלית. חשיבותם של הבתים המקוריים היא בייצוג שכונת רחביה ההיסטורית".

עוד עולה מתיק התיעוד של המבנה שסוגיית שימור המבנים הישנים בשכונת רחביה אינה מוסדרת: "כיום נמצאת בהכנה תוכנית בניין עיר לשימור רחביה, שמעוררת מחלוקת בין היזמים לבין עיריית ירושלים, מנהלת השכונה, המועצה לשימור אתרים וארגון ירושלים בת קיימא. עד לאישורה של תוכנית השימור, הקפיאה עיריית ירושלים את אפשרויות הבנייה הנוגעות לבתים הנמצאים בכרטסת השימור".

הבניין בשנות ה-30 / צילום: תיק תיעוד הבניין
 הבניין בשנות ה-30 / צילום: תיק תיעוד הבניין

האדריכלות

את התכנון של תוספת הבנייה למבנה בפינת הרחובות עזה ובן מימון ערך האדריכל נתנאל מאיר ממשרד יומא אדריכלים. מאיר שימר את המבנה ההיסטורי במלואו והוסיף על הגג עוד שלוש קומות. שתי הקומות התחתונות מיועדות למסחר והקומות שלמעלה לדירות יוקרה. אם לדייק, בכל קומה יש דירה אחת שבה פונה החלל הציבורי, כולל הסלון והמטבח, לכיוון החלק הצר והמעוגל של המבנה, וחדרי השינה לחלק המערבי.
האדריכל מאיר מרחיב על האתגר שעמד בפניו: "ההתמודדות שלנו הייתה המפגש של המבנה החדש עם הישן. היה חשוב לנו להבדיל ביניהם, גם בהיבט של מסה וגם בהיבט של חומר. במבנה ההיסטורי החללים הרבה יותר סגורים, כבדים. בחללים החדשים יש מעטפת שמאפשרת משחק עם רמת הפתיחות". כוונתו של מאיר היא שבחלק החדש יש פחות קירות ויותר פתחים גדולים שמקבלים סוג של מיסוך באמצעות תריסי שבכה מאלומיניום: "רצינו לייצר שכבה שיכולה לתת משחקים של פרטיות, תרגום למשרבייה".

המחירים

דניאל בוזגלו מתיווך צימוקי, המתמחה בנכסי יוקרה בירושלים, מספר שלמיטב ידיעתו, יזם הפרויקט הוא איש העסקים הצרפתי-ישראלי לורנט לוי, שלו נכסים רבים להשכרה ברחבי העיר: "הבניין מיועד כולו להשכרה. להערכתי מחיר דירה שם יהיה בערך 30 אלף שקל לחודש. אלה דירות יוקרה ברמה הכי גבוהה שיש, מאוד מושקעות. לא רואים הרבה דירות כאלה בעיר. אם הוא יחליט למכור דירה, ואני לא מאמין שזה יקרה כי הוא אוסף נכסים, המחיר הוא כ-55 אלף שקל למטר. עשו עבודה מאוד מרשימה. הוא לקח בניין שהיה די מכוער ועשה על הפינה הזאת פנינה. הוא העלה את הרף של הרחוב".