אדריכלות | פיצ'ר

בעיירה הזו לא תמצאו קניונים: משחקי הנדל"ן של הנסיך צ'רלס

פרבר של העיר דורצ'סטר תוכנן ע"י הנסיך מוויילס ברוח סביבתית ובאדריכלות מיושנת • התוצאה שנויה במחלוקת • מדור אדריכלות חדש

 

רובע Poundbury / צילום: Shutterstock
רובע Poundbury / צילום: Shutterstock

מי שצופה בימים אלה בעונה הרביעית של הסדרה "הכתר" בנטפליקס לא יכול שלא להתפעל מפאר הארמונות של משפחת המלוכה. למעשה, מדובר באימפריית נדל"ן. ברחבי העולם יש למלכה כ-26 אלף קמ"ר (יותר משטח מדינת ישראל). רק באנגליה יש למשפחת המלוכה נדל"ן שעל פי פרסומים שונים שווה כ-16 מיליארד דולר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הנסיך צ'רלס, יורש העצר וגם הדוכס מקורנוול, ידוע כחובב גינון ואדריכלות, ומבלה את זמנו החופשי בהשבחת הרכוש המשפחתי. פאונדברי, פרבר של העיר דורצ'סטר, הוא דוגמה לשילוב יזמות נדל"נית עם חזון תכנוני ואדריכלי של הנסיך.

צ'רלס וקמילה שותים בירה / צילום: Reuters
 צ'רלס וקמילה שותים בירה / צילום: Reuters

לדוכסות קורנוול, שהוקמה ב-1337 על ידי אדוארד השלישי, יש קרקעות בשטח של 531 קמ"ר, והשכרת הנכסים של הדוכסות מספקת את המימון ליורש העצר ולבניו, ויליאם והארי. הדוכסות גובה דמי שכירות משוכרים, שבהם חוואים, בעלי בתים ושוכרי חנויות. ב-2019 הסתכמו הכנסותיה של הדוכסות ב-21 מיליון ליש"ט (כ-28 מיליון דולר).

התכנון:

אתר האינטרנט של פאונדברי מספר כי בשנת 1987 החליטה הרשות המקומית של דורצ'סטר לבחור בקרקע השייכת לדוכס מקורנוול לבניית ההרחבה של העיירה. הנסיך צ'רלס ניצל את ההזדמנות כדי לעבוד יחד עם מועצת המחוז במטרה ליצור מודל אורבני קצת שונה, ברוח עקרונות סדרת הטלוויזיה של ה-BBC וספר בשם A Vision of Britain: A Personal View of Architecture. צ'רלס אחראי להפקת שניהם.

התכנון של הפרויקט נעשה בידי האדריכל הגרמני לאון קריר, שהיה בין הדמויות היותר דומיננטיות בזרם הפוסט מודרניזם, ומשל בזירה הבינלאומית בשנות ה-90. האתגר של קריר היה ליצור הרחבה אוטונומית לעיירה, שתכיל ארבע שכונות ובהן כ-6,000 תושבים, בקונטקסט המסורתי, כלומר בנייה בקנה מידה קטן יחסית, הרבה כיכרות, עירוב שימושים של מגורים, מסחר ותעסוקה, רחובות צרים ובתים בסגנונות אדריכליים מיושנים: בקתות מחופות אבן צור, ארמונות פאלדיאנים, טירות גותיות וקוטג'ים בסגנון סקוטי. בעיקרון, בפאונדברי לא תמצאו קניונים, או חנויות רשת. יש רק חנויות בוטיק ובתי קפה פרטיים.
אתר האינטרנט של הפרויקט מתהדר בכך שתוכנית המתאר, שהנסיך צ'רלס היה שותף להכנתה, היא מופת לסביבתיות. זה כולל מיחזור, צמצום שימוש בפלסטיק, נטיעת עצים, זריעת פרחי בר בפארקים ובגינות, בניית תיבות קינון לציפורים ועוד ועוד.

הביקורת:

לא כולם מתלהבים מהיוזמה של הנסיך צ'רלס. יש המכנים את פאונדברי "דיסנילנד פיאודלי", "אנכרוניזם מביך", ואפילו "fake". אחד הבלוגרים של archdaily ביקר בפאונדרי ומתאר אותה כ-"Architectural shame with a worthy aim": "יש פה מיש-מש של סגנונות מתקופות שונות, הכול מחובר יחד. זו עיר צעצוע, מוזיאון של עבר מיתולוגי. אין נשמה, אין לב. דוגמה מושלמת לצורך בשונה, בחללים אינטימיים שנוצרו עם הזמן".

המחירים:

בית בודד וחדש ב-Sydenham Square, ובו ארבעה חדרי שינה, יעלה 725 אלף פאונד. בית עם שלושה חדרי שינה, באותו הפרויקט, יעלה 550 אלף פאונד. מחירה ההתחלתי של דירה חדשה ב-Coningsby place, עם שניים או שלושה חדרים, הוא 255 אלף פאונד.

מי שיסתפק בבתים מיד שנייה, יוכל למצוא קשת רחבה יותר של מחירים. אתר ASTER GROUP מציע דירות 2 חדרים ב-Bindon Abbey Street ב-110 אלף פאונד. לשם קנה המידה, בעיר דורצ'סטר עצמה עומד המחיר הממוצע על 339 אלף פאונד, נכון לספטמבר 2020, על פי נתוני אתר https://www.home.co.uk.

תחילת הבנייה: 1993 (תושלם ב-2025)
תכנון: האדריכל הגרמני לאון קריר
מיקום: רובע Poundbury, דורצ'סטר, בריטניה
מספר תושבים: 4,200 (דיור בר השגה: 35%)