גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כיצד יהפכו כספי הפנסיה שלכם את ההשקעה בחברות התשתית לכדאית

מקבלי ההחלטות בישראל כבר הבינו שצריך לאפשר לגופים המוסדיים להשקיע את כספי חסכונות הציבור שבידיהם במימון תחום התשתיות, שסובל כבר שנים מהזנחה ● במקביל, הקמת ממשלה קבועה צפויה להעניק עתיד תקציבי לענף, שיחזק את היפוך המגמה המסתמן בו

ראש העין / צילום: שלומי יוסף
ראש העין / צילום: שלומי יוסף

בסוף 2016 התכנסו 150 תושבים מול בניין עיריית ראש העין להפגנה ספונטנית נגד אוזלת ידה של מדינת ישראל בביצוע עבודות התשתית בהתאם לתנאי הסכם הגג שנחתם עם העירייה ב-2014. הניתוח שלנו באינפיניטי הצביע אף הוא על תרומתם הפוטנציאלית של אותם הסכמי גג לשחרור הפקק שנוצר בבנייה למגורים. ועם זאת, השגת היעדים והמטרות של אותם הסכמים מוטלת בספק.

הסכמים אלו אמורים לשמש כקטליזטור להקמת שכונות מגורים חדשות, תחת התחייבות המדינה להשקעה בתשתיות הנדרשות להקמת אותן שכונות, כגון גני ילדים, מבני ציבור, שטחי מסחר ודרכי גישה. אך כשהמדינה לא עומדת באותם הסכמים, הערים עלולות להגיע ל"אסון אורבני", כמו שציינו תושבי ראש העין באותה הפגנה.

חמש שנים חלפו, והתחזיות התגשמו. יציאה מהעיר בשעות העומס יכולה לארוך גם חצי שעה. עומס זה מתגלגל אל שתי הדרכים המובילות אל העיר, כביש 444 וכביש 5, אשר גם הם אינם עומדים במספר הרכבים המתנקזים אליהן.

המקרה של ראש העין אינו היחיד (ועל כך יעידו למשל הזוחלים בנתיבי איילון מראשון לציון ועד תל אביב), אבל הוא מלמד יותר מהכול עד כמה התכנון והביצוע של התשתיות בישראל לקוי וחלקי, במיוחד במסגרת הסכמי הגג.

יש לציין כי אין בעיה בבטיחותן או באיכותן של התשתיות במדינת ישראל, כי אם ביעילות תכנונן. יעיד על כך כביש 41 המרשים, אשר תוכנן להיסלל מכביש 4 עד נמל אשדוד, אך נסלל חלקית ונעצר באמצע החולות.

במשך שנים, התשתיות הציבוריות וקצב הקמתן לא עמדו בקנה אחד עם הצורך ההולך וגובר של מדינת ישראל. בעוד שבמקרה הטוב ההשקעה לא הייתה מספקת, במקרה הרע, כמו עם כביש 41, הקמת תשתיות מהותיות פשוט הוזנחה.

הנפגע המיידי של שנים ללא פיתוח תשתיות מתאים הוא הפריון במשק, המפגר בכ-30% אחרי הממוצע ב-OECD. חוסר ההשקעה מהותי כל כך, עד שגורמים רבים התריעו עליו פעם אחר פעם - החל מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, דרך מבקר המדינה, ועד בנק ישראל, שרק החודש התריע כי דרושים מהלכים דחופים כדי להתקרב לממוצע ה-OECD.

למדינת ישראל יש אתגרים רבים באשר להבטחת עתידה הכלכלי, עוד לפני עשרות מיליארדי השקלים הנגרעים מהתוצר עקב תשתיות לקויות, המובילות לאובדן עצום בשעות עבודה למשק.

רוחות של שינוי

המדינה פספסה לא מעט הזדמנויות לרפורמות ולשינויים במהלך השנים, עקב שיקולים פוליטיים (שבשנתיים האחרונות הפכו לשיתוק פוליטי, אשר סיכל כל אפשרות להוציא תוכניות גדולות אל הפועל), ובולט במיוחד אי-ניצול משבר הקורונה, והיכולת לבצע השקעות של פעם בעשרות שנים באמצעות אמצעי חירום. אך כעת נראה, כי תחום התשתיות עומד בפני היפוך מגמה אמיתי.

לראשונה זה שנים, אנחנו באינפיניטי מבחינים ברוחות של שינוי בתחום התשתיות, אשר יכולות ליצור רוח גבית אמיתית ולהזניק אותו קדימה. נראה כי הממשלה הנוכחית וכל ממשלה עתידית מבינות את הבהילות בשיפור התשתיות, כמו גם כי בלי קשר לתקציב מדינה המותאם לתוכנית השקעות גדולה, יש מקור אחר להשקעות אלה.

בשנה האחרונה מקבלי ההחלטות בישראל מגיעים למסקנה הברורה כי יש לתמרץ ולאפשר למשקיעים המוסדיים להגדיל את השקעתם בתשתיות בישראל. לציבור בישראל יש כ-2 טריליון שקלים בחסכונות פנסיוניים ובקרנות השתלמות, שאליהם הוא מפריש כל שנה כ-100 מיליארד שקלים נוספים, התרים אחר תשואה יציבה.

שיעור ניכר מכסף זה מושקע בנכסים פיננסיים אשר מניבים תשואה נמוכה המלווה בתנודתיות, ועקב גודלו של שוק ההון הישראלי, שיעור הולך וגדל מהתיק הפנסיוני מופנה להשקעות בחו"ל. למוסדיים יש עודף תזרים ענק, שאותו ישמחו להשקיע בתשתיות - סכומי עתק תמורת החזר סביר.

פתיחת הדלת לשיעורים גבוהים יותר מכספי החוסכים להשקעה בתשתיות בישראל תוביל לרווח כפול למשק - הפנסיות של הציבור ייהנו מתשואה יציבה וארוכת-טווח, שאינה קשורה לשוק ההון הסחיר, וקצב ההשקעות בישראל יגבר, ויתרום ישירות לתמ"ג.

ואכן, הסנונית הראשונה בכיוון זה נעשתה בחודש מאי, כאשר ועדת הכספים של הכנסת אישרה לגופים המוסדיים להגדיל את סך ההחזקות שלהם בחברות תשתית בשיעור של עד 35% מחברות אשר שוויין 300 מיליון שקל ומעלה, ועד 49% בחברות אשר שוויין נמוך מ-300 מיליון שקל. מהלך זה צפוי להוביל כ-100 מיליארד שקל להשקעה בתשתיות בשנים הקרובות, ואנחנו מאמינים כי עם כינונה של ממשלה חדשה, צעדים תומכים אלו יתגברו.

לכך ניתן להוסיף את צד הביקוש, כאשר מעבר לצורך הברור של המדינה, קיים זרז בדמות התקוממות השלטון המקומי על אי-קיום חלקה של המדינה בהסכמי הגג. "תרחיש ראש העין" הוביל 32 ראשי עיר, בהובלת יו"ר המרכז לשלטון מקומי חיים ביבס, "לכופף" את ידה של הממשלה, בהודעתם כי לא ימשיכו לפתח שכונות ופרויקטים חדשים למגורים בעירם לפני שהממשלה תדאג להשקעה מתאימה בתשתיות.

בכך הרשויות המקומיות שמות את הממשלה במקום שבו אם היא רוצה לאפשר המשך פיתוח נדל"ן למגורים באזורי ביקוש (שאותו כל ממשלה להוטה לקדם), היא תהיה חייבת להרים את הכפפה ולדאוג לפיתוח תשתיות מתאים, החל מתחבורה ציבורית ועד תשתיות מים ומבני ציבור.

הזווית של אינטל

וישנו גורם נוסף, שאינו פנימי או פוליטי, אלא גורם עסקי שקוראים לו אינטל. נכון לשנת 2019 (השנה האחרונה שבה אושר תקציב), תקציבי משרד האנרגיה, הכלכלה, הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה יחדיו היו 33 מיליארד שקל. אינטל מתכננת להשקיע סכום זהה רק בהרחבת המפעל שלה בקריית גת בטווח זמן של כארבע שנים, ובתכנון גם הקמת שני קמפוסים של מחקר ופיתוח בירושלים ובחיפה, בהשקעה של כ-600 מיליון דולר נוספים. סכומים אלה שקולים לכמעט הכפלת השקעת החברה במתקניה בישראל, ובניגוד להשקעות אשר תלויות ישירות או בעקיפין במדינה, השקעתה של אינטל אינה תלויה באוויר, ומכרזים ראשונים אמורים להיסגר עד סוף השנה.

שילוב כל הגורמים הנ"ל צפוי להביא לתקופה של פעילות מוגברת מצד חברות התשתית בישראל, כפי שמעידה הצמיחה בצבר ההזמנות של השחקניות בשוק ברבעון הראשון של 2021, צמיחה הצפויה להתגבר ברבעון השני, עם המשך יציאת המשק ממשבר הקורונה והסרת המגבלות.

המצב כיום הוא שיש צורך מהותי בביצוע עבודות קבלנות תשתית והשקעות ענק בתחבורה ציבורית, בכבישים ובאנרגיה במדינת ישראל, אשר אליו מצטרף הביקוש הכבוש מצד השלטון המקומי ומצד אינטל.

הממשלה הזמנית פועלת לסלילת הדרך לקראת הקלת המימון על פרויקטים אלה בלי הכבדה מהותית על התקציב הממשלתי, זאת על-ידי הגדלת חלקם של הגופים המוסדיים הצמאים לתשואה במימון החברות והפרויקטים השונים. הקמת ממשלה קבועה צפויה להקנות עתיד תקציבי ולשחרר את פקק המכרזים. יש חברות שייהנו יותר מהיקף הפעילות הצפוי בשנים הקרובות, אך הוא אינו צפוי לדלג על אף חברת תשתית בישראל.

כיום חשיפה לתחום זה יכולה להיעשות על-ידי רכישה של מניות הסקטור באופן ישיר, מכיוון שאין קרנות סל או קרנות מחקות על תחום הקבלנות והתשתיות.

הכותבים הם רו"ח אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי, ליאור וקס, מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקים, וזיו אדאטו, מחלקת מחקר קבוצת אינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

הפגנה בתל אביב / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

ימי השיבושים חוזרים מחר עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: "להחזיר את המנדט לעם"

המחאה נגד הממשלה תוציא לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות אטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● בין מובילי ההפגנה, יהיו משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות