גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גונג מגייסת לפי השווי הגבוה ביותר לסטארט-אפ ישראלי: 7.2 מיליארד דולר

החברה שמפתחת פלטפורמת בינה עסקית לאנשי מכירות ושיווק גייסה 250 מיליון דולר לפי שווי גבוה פי 10 ממה שקיבלה לפני שנה וחצי ● כל הכסף יוזרם לתוך החברה אך בגונג מתכננים גם סיבוב המשך בזמן הקרוב שבו עובדים יוכלו למכור החזקות בעשרות מיליוני דולרים

עמית בן דב, מנכ"ל גונג / צילום: איל יצהר
עמית בן דב, מנכ"ל גונג / צילום: איל יצהר

זה כבר הפך לנוהל כמעט קבוע באחרונה במסגרתו מדי כמה שבועות מודיע אחד מהסטארט-אפים הישראלים המובילים כי הוא מגייס מאות מיליוני דולרים, לפי שווי גבוה פי שניים ובדרך כלל פי שלושה מאשר בעבר. בשבוע שעבר עשתה זאת חברת מניעת ההונאות פורטר שגייסה לפי שווי של 3 מיליארד דולר, פי שלושה מהשווי חצי שנה קודם. בתחילת מאי סטארט-אפ אחסון המידע ואסט דאטה הודיע על גיוס לפי שווי של 3.7 מיליארד דולר - פי שלושה מהשווי שנה קודם.

וגם בשוק טכנולוגיה לוהט כל כך, שלא נראה כמותו לפחות מאז ימי בועת הדוט.קום, ההודעה של הסטארט-אפ גונג (Gong.io) היום (ה') שוברת שיאים חדשים. גונג, שמפתח פלטפורמה לבינה עסקית לאנשי מכירות ושירות על בסיס AI וניתוח שפה טבעית, הודיע על גיוס 250 מיליון דולר לפי שווי של 7.25 מיליארד דולר. בעוד סכום הגיוס אינו יוצא דופן ביחס לתקופה, השווי שקיבלה גונג הוא ככל הידוע הגבוה ביותר שזכה לו סטארט-אפ ישראלי בגיוס הון פרטי.

מדובר בשווי אסטרונומי גם כשהוא נבחן מול זה שאליו חותרות חברות ישראליות בהנפקות ראשוניות בוול סטריט, כמו חברת התוכנה הארגונית מאנדיי שמבקשת להיכנס לבורסה לפי שווי של 5.8 מיליארד דולר. שתי חברות שמבקשות מספרים גבוהים יותר הן איירון סורס ואיטורו, שחותרות לשווי של כ-11 מיליארד דולר באמצעות מיזוג עם חברות ספאק.

מפתיע לא פחות הוא מסלול הצמיחה בשווי שמציגה גונג. באוגוסט 2020 גייסה גונג 200 מיליון דולר לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר. כאשר מסתכלים קצת רחוק יותר, הרי שבדצמבר 2019 גייסה החברה לפי שווי של 750 מיליון דולר בלבד - כך שהסבב הנוכחי מגלם קפיצה של פי עשרה בתוך שנה וחצי. הגיוס הנוכחי של גונג הובל על ידי משקיע חדש - חברת ההשקעות האמריקאית פרנקלין טמפלטון. בסבב השתתפו גם המשקיעים הקיימים של גונג כמו סיילספורס ונצ'רס, Coatue סקויה ו-Thrive Capita.

כל כספי הגיוס הנוכחי יכנסו לחברה, אך לדברי עמית בן דב, מנכ"ל ומייסד שותף של גונג, החברה מתכננת גם סבב סקנדרי בתקופה הקרובה, שבו יקבלו עובדים בחברה הזדמנות למכור החזקות בשווי של עשרות מיליוני דולרים. "המשקיעים שלנו ישמחו לקנות עוד מניות והעובדים שלנו שעבדו קשה יוכלו ליהנות מזה", אמר בן דב לגלובס. "בסיבוב הקודם גם הצענו אופציה כזו ורק 40% מהעובדים החליטו למכור, כשהרוב לא מכרו את כל מה שיכלו. אז נראה מה יקרה הפעם".

"הנפקה עוד מוקדמת לנו"

הסיבות לצמיחה האדירה בשווי של סטארט-אפים מגוונות. חלק מזה נובע מההצלחה של סטארט-אפים העוסקים בתחומים שצמחו במהירות בימי הקורונה, כמו עבודה מרחוק או קניות אונליין. חלק אחר נובע מהכסף הגדול שזורם לשוק השקעות ההון סיכון בסטארט-אפים, כתוצאה ממדיניות הריבית האפסית ומכניסה מסיבית של שחקנים מעולם קרנות הגידור כמו Coatue וטייגר גלובל, שהשקיעו בעבר בחברות ציבוריות, להשקעה מסיבית בשוק הפרטי.

"אני מסכים שאנחנו נמצאים בשוק שורי טוב לגיוסי הון והמכפילים על ההכנסות שקיבלנו הם מהגבוהים שאפשר", אומר בן דב. "אבל המשקיעים שלנו הם לא ילדים ולא משקיעים בנו בגלל הפנים היפות שלי. המכירות שלנו גדלו פי עשרה בשנה וחצי האחרונות, בין השאר בגלל העבודה מהבית שמקשה על הארגון לדעת מה אנשי המכירות עושים. אנחנו גם נותנים למספר גדל של לקוחות ערך משמעותי יותר ממה שהם מקבלים ממערכות ניהול הלקוחות המסורתיות (CRM) וכל זה כשהגענו ל-2% מהשוק בלבד ורק עכשיו אנחנו פותחים למשל סניף אירופאי ראשון בדבלין".

גונג משרתת יותר מ-2,000 חברות ולפי הערכות חצתה את ה-100 מיליון דולר בקצב הכנסות שנתי (במונחי ARR). החברה מעסיקה כ-550 עובדים, מתוכם 170 עובדים בתחומי מחקר, פיתוח וניהול מוצר במתחם הבורסה ברמת גן. לפי הודעת החברה, עד סוף 2021 היא מתכוונת להגיע ל-300 עובדים בישראל ול-1,000 בעולם כולו.

כולל הסבב הנוכחי גונג גייסה עד היום 584 מיליון דולר. לדברי בן דב, גונג לא שורפת מזומנים בצורה שוטפת ועדיין לא נגעה בכספים שגייסה בסוף 2019, מה שמעלה את השאלה מדוע לצאת לגיוס נוסף. "אנחנו עובדים עם חברות גדולות והלקוחות שלנו מקבלים באמצעות הגיוס ביטחון באיתנות הפיננסית של החברה. הם מבינים שאפשר לסמוך עלינו להרבה שנים. זה גם מאפשר לנו לבצע רכישות בשוק, אף שאין משהו מתוכנן כרגע. השוק באמת מאוד טוב לגיוס ואנחנו מתכוננים גם למצב שתהיה תקופה פחות טובה".

למה בעצם לא לצאת להנפקה או להתמזג עם ספאק?
"אנחנו לא חסידים של שיטת הספאק והנפקה עוד מוקדמת לנו. הסיבות העיקריות לצאת להנפקה הן לגייס כסף, לתת נזילות למשקיעים ולעובדים וליצור אפקט שיווקי. אבל אין לנו בעיה לגייס כסף ואנחנו מקבלים באזז גם ככה. הנפקה מגיעה עם מגבלות וצריך להתנהל מרבעון לרבעון. אנחנו רוצים לחשוב לטווח הארוך".

סטארט-אפ ראשון בגיל 50

גונג הוקמה ב-2015 על ידי בן דב ואילון רשף (סמנכ"ל מוצר). בן דב כיהן תפקידים בכירים בחברות כמו קליקסופטוור וסייסנס לפי שהחליט להקים בגיל 50 את הסטארט-אפ הראשון שלו, יחד עם רשף שכבר מכר חברה קודמת. השניים תכננו את התוכנית הראשונית לגונג על מפית בבית קפה ברמת השרון.

המוצר של החברה מקליט, מתמלל ומנתח את כל האינטראקציות של אנשי מכירות בארגון עם לקוחות דרך קול, וידיאו וטקסט ב-20 שפות ומוציא מתוכן תובנות. בן דב מסביר כי המוצר מתחלק כיום לשלושה חלקים עיקריים - מודיעין אנושי, כשהמערכת מספקת מידע וטיפים כיצד לשפר את עבודת אנשי המכירות, למשל על ידי יותר שאילת שאלות בשיחה; מודיעין עסקאות, שמספק תחזית מכירות ומנתח שביעות רצון של הלקוחות וסיכוי נטישה; ומודיעין שיווקי, שמנתח למשל הצלחה של מבצעי השקה.

"הדבר הבא מבחינתו הוא אוטומציה של כל מה שהעובדים עושים, כאשר המערכת תוציא סיכום שיחה עם לקוח או תסמן פגישת המשך איתו ביומן לבד. אלו דברים שאנשים שוכחים כשהם עסוקים מאוד. השלב הראשון היה של מערכות ידניות שבו היית צריך לתעד ולרשום כל דבר, השלב השני הוא של מערכות מסוג אלקסה של אמזון שאתה יכול לתת להן פקודות. בגונג אתה לא צריך להגיד כלום והמערכת מבינה לבד", אומר בן דב. "זה משהו שהפוטנציאל שלו הוא אינסופי ולכן משקיעים בנו".

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?