גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרוץ נפתח: אלה המועמדים להחלפת דן אלדד במחלקה הכלכלית בפרקליטות

עו"ד דן אלדד פורש בסוף יולי אחרי קדנציה של 8 שנים, שבמסגרתן ניהלה המחלקה שורת תיקי שחיתות ציבורית, ובראשם פרשת "ישראל ביתנו" ● המתמודדים הבולטים להחליפו הם סגניו, ד"ר מאור אבן-חן ויוחאי בן שמואל, וד"ר יניב ואקי, מנהל מחלקת עררים בפרקליטות

עו"ד דן אלדד. פורש בסוף יולי / צילום: כדיה לוי
עו"ד דן אלדד. פורש בסוף יולי / צילום: כדיה לוי

מי יחליף את עו"ד דן אלדד בתפקיד מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה? בסוף יולי יסיים אלדד קדנציה מעניינת וסוערת של שמונה שנים כמנהל המחלקה הכלכלית. בתקופה שבה אלדד עמד בראשה, ניהלה המחלקה הכלכלית שורה ארוכה של תיקי מרמה, הלבנת הון ושחיתות ציבורית.

הגדול והמרכזי בהם הוא תיק 242 המכונה גם פרשת "ישראל ביתנו", שבמסגרתו הביאה המחלקה להעמדתם לדין, הרשעתם, וענישתם, של שורת בכירים בשירות הציבורי, ברשויות המקומיות ובעמותות שהיו מעורבים במסכת שוחד חסרת תקדים.

בקדנציה שלו עמד אלדד גם במרכזה של סערה ציבורית כששר המשפטים לשעבר, ח"כ אמיר אוחנה, מינה אותו לתקופה קצרה לתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה. וזאת, בניגוד גמור לעמדתו של היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, ושל בכירים נוספים בפרקליטות.

כדי למצוא מחליף לאלדד, פירסמה לפני כשבוע נציבות שירות המדינה מכרז פנימי לתפקיד. לפי מידע שהגיע לידי גלובס, לפחות חמישה פרקליטים בכירים בפרקליטות מתמודדים או שקלו להתמודד על התפקיד.

לפי המידע, בין המתמודדים הבולטים שהגישו מועמדות במכרז הם: הפרקליטים ד"ר מאור אבן-חן וד"ר יוחאי בן שמואל, סגניו של אלדד. 

עו"ד מאור אבן-חן. המועמד הטבעי / צילום: שלומי יוסף

אבן-חן שהפסיד לאלדד בהתמודדות בסיבוב הקודם נחשב היום, ובמידה רבה של צדק, כמועמד הטבעי לרשת את מקומו. הוא בעל ניסיון ניהולי, הוביל בהצלחה רבה את צוות התביעה בתיק 242 וניהל תיקים רבים נוספים. בן שמואל ניהל לאורך השנים תיקים רבים והוא זוכה להערכה בפרקליטות. כמו כן, בן שמואל הוא הפרקליט שמלווה בימים אלה את חקירת פרשת השחיתות לכאורה במשרד הבריאות. 

עו"ד יוחאי בן שמואל. ניהל תיקים רבים / צילום: שלומי יוסף

מועמדים חיצוניים

אולם על התפקיד של אלדד מתמודדים גם פרקליטים מחוץ למחלקה הכלכלית. אחד הבולטים שבהם הוא ד"ר יניב ואקי, מנהל מחלקת עררים בפרקליטות. עו"ד ואקי הוא פרקליט מוערך ומרצה מבוקש בדיני עונשין וכן כתב ספרים בדיני עונשין.

עו"ד יניב ואקי / צילום: שלומי יוסף

עוד נודע לגלובס כי שני פרקליטים נוספים ששקלו להתמודד על התפקיד הן עו"ד ארז פדן, המשנה לפרקליט מחוז ירושלים ועו"ד אתי בן דור מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה).

פדן הוביל בשנים האחרונות שורה של תיקים חשובים. בין היתר, הוא היה התובע בתיק המעונות שהסתיים בהרשעתה של שרה נתניהו בהסדר טיעון בעבירה של "ניצול טעות מכוון של הזולת ללא מרמה". פדן עמד גם בראש צוות התביעה שהביאה להרשעתו במסגרת הסדר טיעון של הרב אליעזר ברלנד במרמה, עושק והלבנת הון.

עו"ד ארז פדן.  הביא להרשעת שרה נתניהו / צילום: דוברות משרד המשפטים

עו"ד בן דור היא פרקליטה ותיקה ומוערכת, שבין היתר הייתה חברה בצוות התביעה בתיק פרשת הולילנד שהסתיים בהרשעתו בשוחד של רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט, ושל בכירים בעיריית ירושלים לשעבר. בן דור הייתה גם שותפה לליווי של הפרקליטות את חקירות רה"מ לשעבר ויו"ר האופוזיציה הנכנס, בנימין נתניהו.

עו"ד אתי בן דור. ליוותה את חקירת נתניהו / צילום: עמי שומן - ישראל היום

פרשות שחיתות ציבורית

עיקר עיסוקה של המחלקה הכלכלית בפרקליטות הוא בתיקי שחיתות שלטונית ובפשיעה כלכלית הפוגעת בגופי המשק המרכזיים ובתשתיות הלאומיות. המחלקה גם עוסקת בפרשות הונאה כלכלית מתוחכמת.

האתגרים שיעמדו בפני מחליפו של אלדד הם רבים. בתקופה האחרונה, המחלקה הכלכלית בפרקליטות עסוקה "עד מעל לראש". בתחילת יולי יסתיים תיק 242 (כפוף להגשת ערעורים) שהעסיק את המחלקה בשנים האחרונות, כשבית המשפט יקבע את עונשה של הנאשמת המרכזית, סגנית השר לשעבר מטעם ישראל ביתנו, פאינה קירשנבאום, שהורשעה בשוחד.

במסגרת חקירת הפרשה גויסו שבעה עדי מדינה, והוגשו כתבי אישום נגד 19 נאשמים, בהם שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, שהורשע בהפרת אמונים ונשלח ל-15 חודשי מאסר; ראש מטה ישראל ביתנו לשעבר, דאוד גודובסקי, שהורשע בשוחד ונידון ל-7 שנות מאסר; ורבים נוספים.

המחלקה הכלכלית אחראית בימים אלה גם על ליווי חקירת פרשת השחיתות במשרד הבריאות וחוקרת חשדות לשוחד מרמה והלבנת הון נגד עוזרו של שר הבריאות לשעבר, מוטי בבצ'יק והמאעכר מנחם גשייד.

המחלקה ניהלה גם את התיק נגד אלכס ויז'ניצר, המנכ"ל לשעבר של חברת נתיבי ישראל. הוא הורשע, לפי הודאתו, בבקשת שוחד בפרשת השחיתות בחברה ונידון לשנתיים מאסר.

החודש הגישה המחלקה כתב אישום בפרשת חברת גילתק שעוסקת במרמה לכאורה נגד משרד הביטחון בסכומי עתק. לפי החשד, ניתן שוחד בהיקף של כ-900 אלף שקל למפקח על ההזמנות מטעם צה"ל, שבתמורה העלים עין ממרמה בהספקת ציוד לצבא בעסקאות בהיקף של 250 מיליון שקל.

מרמה כלפי המדינה

תיק שניהלה המחלקה הכלכלית בעידן אלדד והסתיים בפסק דין חשוב של העליון הוא פרשת "המתמידים", שעסקה במרמה כלפי משרד החינוך. מנהלי עמותות המנהלות מוסדות לימוד תורניים והעמותות עצמן, הורשעו בכך שהצהירו על תלמידים שלא למדו במוסדות וכך גרמו למדינה לשלם להם עוד כספי תמיכה.

העליון קבע שכאשר ספק מרמה את הרשות בהליכי המכרז ומבצע את העבודה, היקף המרמה הוא היקף התשלום שמשלמת לו המדינה. וזאת, מבלי לקזז את הוצאותיו בביצוע העבודה, בהן רכישת ציוד, תשלום לעובדים ולקבלנים ומס על רווחים. 

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

מבנים צבאיים ותשתיות טרור של חיזבאללה הותקפו בידי חיל האוויר

דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים