גלעד ברון | פיצ'ר

"כמו לעבור סדנת שבי": הפרקליט שנקלע לחדר החקירות וחזר עם תובנות

עורך הדין הוותיק גלעד ברון מצא את עצמו בחקירה פלילית על רקע ייצוג שהעניק בתיק • אחרי שהתיק נגדו נסגר, הוא מדבר בגילוי לב על החוויה המטלטלת: "הייתי המום. הבנתי 'על רטוב' את התחושה של נחקר" • ויש לו גם מסר: "חקירות סנגורים צריכות לעבור סינון קפדני ביותר"

עו"ד גלעד ברון / צילום: תמר מצפי
עו"ד גלעד ברון / צילום: תמר מצפי

בוקר סגרירי אחד באוקטובר 2020, בגיל 51 וכשהוא בשיא הקריירה המשגשגת שלו, מצא את עצמו עו"ד גלעד ברון בטריטוריה לא מוכרת. ברון זומן לחקירה באזהרה במשטרה ולפתע הפך מסנגור ותיק שמיצג חשודים ונאשמים בעבירות צווארון לבן לחשוד בפלילים בעצמו. חקירתו של ברון עסקה בטענות שהועלו על רקע הייצוג שלו את יזם הנדל"ן אורן קובי, הבעלים של חברת "אדמה" שקרסה, שמואשם בשורה ארוכה של עבירות.

מבלי להיכנס לפרטים שאסורים בפרסום, נציין כי החקירה התמקדה במקורות תשלום שכר-הטרחה ששולם על-ידי קובי למשרדו של ברון. החקירה נמשכה שעות בודדות והסתיימה לאחרונה בכך שהפרקליטות הודיעה כי התיק נגד ברון נסגר.

בראיון ראשון מאז אותו אירוע מטלטל מתאר ברון מה הרגיש כשנאלץ פתאום להחליף כיסאות עם לקוחותיו. "הייתי המום מעצם הזימון שלי לחקירה והייתי מזועזע מהמעמד. מצאתי את עצמי יושב מול חוקר, כשבדרך-כלל אני בפוזיציה של מייצג את מי שיושב שם", הוא מספר. "אחרי כמעט 30 שנה של ליווי נחקרים, מאות שעות של הכנה לחקירה של לקוחות, אלפי שעות של קריאת עדויות של נחקרים, פתאום בפעם הראשונה הבנתי 'על רטוב' את התחושה האמיתית של נחקר ואת הדינמיקה האמיתית שקיימת בין נחקר לחוקר".

מסע הלקוח

החקירה הכתה את עו"ד ברון בהלם, לדבריו, אבל יש לו גם זווית אופטימית לסיפור. "זה אולי יישמע ביזארי, אבל בחקירה שלי היה גם משהו מכונן עבורי", הוא אומר. "בזה שחוויתי חקירה בעצמי יש ערך מוסף עבורי כסנגור. להבדיל אלף אלפי הבדלות, זה כמו ההבדל שבין לעבור סדרת שבי בצבא לבין חלילה לשבת בשבי באמת. דברים שאתה רואה משם, אתה לא רואה כאן, ואין ספק שהיום כשאני מלווה לקוח שנמצא בחקירה פלילית, אני מבין זוויות נוספות ורואה את הסיטואציה הרבה יותר לעומק".

האם אתה חש היום יותר אמפתיה ללקוחות שלך?
"אני מכיר את הסיטואציה שבה הם נמצאים יותר לעומק, אבל אני לא רוצה לדבר על אמפתיה, כי אמפתיה זה דבר 'מסוכן' בעולם שלנו. אני צריך להיות קשוב ללקוח מצד אחד, אבל מצד שני אני חייב להסתכל על הדברים כהווייתם ובצורה אובייקטיבית ומקצועית, כמו שרופא מסתכל על תוצאות של בדיקות של הפציינט שלו ומנתח את מצבו. לכן, עם כל האמפתיה ללקוח אני לא אעשה לו טוב אם אלך שבי אחריו. עליי להיות קשוב, אבל להישאר נאמן למקום המקצועי שלי".

הידע המקצועי שלך, מן הסתם, שירת אותך כשנחקרת.

"אין ספק שהמצב שבו הייתי הוא לא בר השוואה למצב של אדם שמגיע לחקירה כשהוא לא מצויד בכלים שאני מצויד בהם. אולם הדבר המרכזי שעמד לרשותי כשנחקרתי היה שלא היה לי ספק אפילו לרגע אחד שההתנהלות שלי הייתה תקינה לחלוטין ואף ראויה לשבח".

ולמרות הביטחון בצדקתך ולמרות שאתה סנגור ותיק, בחרת להתייעץ עם עו"ד ציון אמיר במהלך חקירתך.

"מצאתי לנכון להתייעץ עם ציון כקולגה. אני מעריך אותו מקצועית ורציתי לשמוע את דעתו. אני חייב לומר שזו הייתה חוויה נפלאה עבורי, כי גם כאן מצאתי את עצמי בכיסא שמעולם לא ישבתי בו - מתייעץ עם קולגה על תחום שאני מתמחה בו, ושוב חווה את מה שאני מכנה 'מסע הלקוח'.

"לשמחתי, דעתו של ציון לא הייתה שונה מדעתי. אגב, הדהים אותי לראות איך ציון, אחרי כל-כך הרבה שנים במקצוע, יורד לפרטי פרטים ומתעקש על עבודה מקצועית ומעמיקה. אמרתי לעצמי שהלוואי וגם אני אדע לשמר את התכונות האלה כל-כך הרבה שנים כמו ציון".

נזק בלתי הפיך

מה דעתך על המערכת שהחליטה לנהל נגדך חקירה, שלשיטתך הייתה מיותרת, ולראיה התיק נסגר?
"אין בלבי לא כעס ולא טינה על החוקרים או על הפרקליטות. יושבים פרקליטים, חלקם ראויים ומוכשרים, וצריכים לקבל החלטות בזמן קצר על בסיס עובדתי שבדרך-כלל הוא חלקי מאוד. הדבר הזה לעתים מייצר מצב שבו אנשים מוזמנים לחקירות, כשלא בטוח שהתשתית העובדתית הראייתית מצדיקה אותן".

עו"ד ברון אומר אומנם שאין בלבו על חוקריו או על הפרקליטות, אבל הוא מדגיש ואומר כי "לעצם זה שאזרח מוזמן לחקירה פלילית יש משמעות אדירה. רק עצם החקירה יכולה להפיל את העסק שלו, לפגוע במצבו הנפשי ועוד. השילוב בין פתיחת חקירה לבין הפומביות, הפרסומים בתקשורת, מייצרים גל שלעתים קשה מאוד עד כמעט בלתי אפשרי לרפא את הנזק שהוא גורם, אפילו אם התיק נסגר בסופו של דבר".

ברון מספר כי הוא מלווה לקוחות ש'לא יכולים להרשות לעצמם לצאת זכאים', כי המחיר של ניהול הליך שנמשך שנים עד תום וההשלכות שלו הם כאלו ש"גם אם הניתוח יצליח החולה כבר ימות".

לדבריו, "כשאתה מקבל תיק ולומד אותו, לא צריך לנהל משפט כדי להעריך מה תהיה התוצאה שלו. ניתוח עמוק של חומר חקירה מייצר לך דוח שחזקה שהוא התוצאה של התיק, כמו רופא שמקבל תוצאות של בדיקות והוא יודע להגיד איך המחלה הולכת להתפתח ואיך נכון לטפל בה. התיק מתנהל כשהלקוח לא משתכנע שזה המצב או כשהפרקליטות לא משתכנעת מהניתוח שלך. כאן מגיעים לעולם של הסדרי טיעון. התביעה היום קשובה לטענות שלנו".

מתיחת גבולות

ברון מתריע כי "אנחנו פוגשים היום יותר ויותר תיקים שהעבירות בהן הן לא עבירות פליליות קלאסיות. ישנה 'יצירתיות' מצד התביעה. לפעמים לוקחים מסד עובדתי מסוים ואומרים שהוא מהווה עבירה פלילית, אבל בעבר לא היו מתייחסים אל אותן עובדות כאל עבירה.

"למשל, אנחנו מלווים תיק של האחים מנשה ואריק מור שעוסק במסחר בכרטיסים לאירועי ספורט בעולם. הלקוחות שלנו פגשו תזה של המשטרה, שלפיה כל המבנה העסקי שהם בנו הוא מרמתי. הטענה שהעלו נגדם היא שהמערכת העסקית שלהם מוכרת את הכרטיסים לאירועי הספורט לפני שיש לה את כל הכרטיסים במלאי, ולמרות שבמבחן התוצאה 99% מהלקוחות קיבלו את הכרטיסים כמבוקש.

"המצב הזה הוליד כתב אישום על עבירות מרמה והלבנת הון, כשבבסיס יש כאן התערבות של רשויות האכיפה במישור הפלילי במבנה של פעילות עסקית. כלומר, אתה פוגש יותר ויותר תיקים שבהם הרשויות מותחות את גבולות העבירה הפלילית וזה מייצר קושי".
התיק עודנו מתנהל.

"אנחנו נמצאים היום אחרי עשרות דיוני הוכחות, והפרקליטות הודיעה לאחרונה על חזרתה משני האישומים המרכזיים ונותרו אישומי מס בעיקר. כמובן שהלקוחות חוו כאן עינוי דין עצום ומחיר של קריסה של עסק. עם זאת, צריך לומר לשבחה של פרקליטות מיסוי וכלכלה שהיא חזרה גם בשלב המתקדם הזה משני אישומים. זה צעד נדיר, כי הכי קל היה להם להשאיר את ההחלטות לבית המשפט".

סינון קפדני ביותר

בחזרה לחקירה של עו"ד ברון שהסתיימה, כאמור, בסגירת התיק נגדו ובטיהור שמו. לדבריו, הוא אינו בודד במערכה, וחקירות של עורכי דין שמייצגים חשודים ונאשמים הן לא דבר מקרי אלא מדובר במגמה. "זימון של סנגורים לתשאול או לחקירה במשטרה הוא מגמה שתוספת תאוצה בשנים האחרונות וצריך לתת את הדעת על העניין הזה", אומר ברון שמזהיר כי "חקירות יתר של סנגורים במשטרה עלולות לכרסם ולסדוק בעקרונות הבסיסיים ביותר של ליווי חשודים או נאשמים".

לדבריו, "מערכת היחסים בין חשוד או נאשם לבין סנגורו אמורה לאפשר ייצוג וייעוץ, ואי-אפשר להעלות על הדעת מצב שבו תביעה תתערב בצורה אגרסיבית במקום הזה, כי המחיר הוא פגיעה בזכויות חשודים ובאפשרות שלהם לקבל את הייצוג הנדרש.

"אני כמובן לא אומר את זה באופן גורף ולא סבור שסנגורים צריכים לקבל חסינות מהדין הפלילי. אולם המקרים שבהם סנגור צריך להגיע לחדר חקירה צריכים לעבור סינון קפדני ביותר על-ידי המערכת".

עו"ד גלעד ברון

אישי: בן 52, נשוי + 2, גר ברמת השרון
מקצועי: תואר ראשון במשפטים באוני' בשפילד, תואר שני באוני' בר אילן. הבעלים של משרד עורכי הדין ברון, שנמנה עם משרדי הבוטיק המובילים בארץ ומתמחה בהיבטים השונים של המשפט המסחרי, בדגש על התחום הפיסקאלי, מיסוי, עבירות כלכליות, ליווי עסקאות מקרקעין ועסקאות מסחריות. התמחה במשרד של עו"ד ד"ר משה דרוקר.
עוד משהו: "עושה סאפ, אבל לא מספיק"