גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פנקייק סופלה או קרפ משגע? בשבת הזאת תשקיעו בבראנץ' משודרג

מאומלט כמו בפריז ועד פנקייק הסופלה היפני שחורך את הרשת ● 4 מתכונים מושקעים לשבת בבוקר או לבראנץ' עם ילדים בחופשה

קרפ סוזט ברוטב תפוזים / צילום: Shutterstock
קרפ סוזט ברוטב תפוזים / צילום: Shutterstock

חודשי הקיץ אליהם נכנסנו השבוע מוסיפים חצי משרה נוספת (לפחות!) למי שאוחז בילד או בכמה. גל של ארוחות בוקר, צהריים וערב שמצריכים חידושים ("מה, שוב שניצל?!"), עדכונים וטוויסטים של השפים. כלומר, אתם.

ארבעה מתכונים לארוחות בוקר לא שגרתיות, משפחתיות או זוגיות. מהמתכון המושלם לאומלט הצרפתי וקרפ הסוזט שעושה קאמבק, בחסות הקינוחים הקלאסיים שמככבים במסעדות הארץ - ועד לפנקייק הסופלה היפני שחורך את הרשת.

פנקייק סופלה יפני

מתכון של השפית היפנית נמיקה הוראסאווה צ׳ן. אפשר לחצות את הכמות, ממנה מתקבלים 6-7 פנקייקים גדולים ומפוארים.

פנקייק סופלה יפני / צילום: Shutterstock

מרכיבים:
1 מיכל שמנת מתוקה (250 מ״ל), קרה מאד, פחות 3 כפות
3 כפות סוכר (40 גרם)
4 ביצים מופרדות
מעט (כמה טיפות) תמצית וניל
1/2 כוס קמח מנופה (80-90 גרם)
1/2 שקית אבקת אפייה (7 גרם)
3.5 כפות סוכר 50 גרם סוכר
שמן לשימון המחבת

הכנה: מעבירים חלבונים למקפיא ל-30-25 דקות. מקציפים שמנת ו-3 כפות סוכר עד לקבלת קצפת יציבה. מעבירים גם אותה למקפיא לרבע שעה. לקראת תום זמנם של החלבונים במקפיא, מקציפים חלמונים, 3 כפות שמנת ווניל עד לקבלת תערובת סמיכה. מוסיפים קמח ומערבבים רק עד לקבלת תערובת אחידה (ערבוב יתר יגזול מהפנקייקים את אווריריותם).

מקציפים את החלבונים הקרים מהמקפיא (זה בסדר אם החלו מעט להתגבש) עם סוכר עד לקבלת קצף בהיר. מקפלים אותם ואת הקצפת לתערובת החלמונים בהדרגה ובמספר פעימות.

מחממים מחבת טפלון לחום נמוך ומשמנים קלות (חצי כפית). יוצרים במרכז המחבת פנקייקים, כל אחד מ-2 כפות גדושות של הבלילה היציבה והסמיכה. מניחים להם להתגבש קלות במשך 15 שניות ומוסיפים מעל כל פנקייק עוד כף של הבלילה - ממש על שטח הפנקייק ולא מצדיו.

יוצקים לשולי המחבת 2 כפות מים (ליצירת אדים שיסייעו לבישול הפנקייק). מכסים את המחבת ומניחים לפנקייקים להתגבש במשך 2 דקות. מוסיפים מעל כל פנקייק שוב עוד כף בלילה ומכסים לבישול של עוד 4 דקות.

הופכים בזהירות את הפנקייקים בעזרת מרית. מוסיפים למחבת עוד 2 כפות מים. מכסים ומניחים להם להתבשל 4 דקות אחרונות (כ-10 סך הכל). מגישים עם מייפל וקרם פרש.

קרפ סוזט ברוטב תפוזים

מתכון הרושם האולטימטיבי משנות ה-70 וה-80 חוזר בימים אלו בחסות האינסטגרם, לטובת מי שלא ראה קרפ בלהבות (פלמבה) בחייו - ויש רבים כאלו והשתאותם אינסופית - וגם לטובת מי שהתגעגע.

קרפ סוזט בהכנה / צילום: Shutterstock

מרכיבים ל-6 סועדים:
250 גרם קמח מנופה
קורט מלח
1 כפית סוכר
2 ביצים טרופות
400 מ"ל חלב
100 מ"ל מים
3 כפות חמאה, מומסת (20 גרם)
2 כפות קליפת תפוז מגוררת
1 כף קליפת לימון מגוררת
חמאה או שמן לטיגון

להגשה:
125 גרם סוכר
250 מ"ל מיץ תפוזים
1 כף קליפת תפוז מגוררת
2 כפות ברנדי או קוניאק
2 כפות קואנטרו, ליקר גראן מרינייה או כל ליקר תפוזים אחר
50 גרם חמאה, חתוכה לקוביות

הכנה: מערבבים קמח, מלח וסוכר לקערה ויוצרים גומה במרכז. מערבבים ביצים, חלב ומים. יוצקים באטיות לתוך הגומה, תוך כדי טריפה, עד לקבלת בלילה חלקה. מוסיפים חמאה מומסת תוך כדי ערבוב. מכסים ומעבירים למקרר למשך 20 דקות. מוסיפים קליפת תפוז ולימון ומערבבים.

מחממים ומשמנים קלות מחבת טפלון בעלת תחתית ישרה. יוצקים מהבלילה במצקת, כך שתיווצר שכבה דקה ואחידה. מטגנים דקה על אש נמוכה, או עד שהקרפ מתחיל להתנתק מהדפנות. הופכים ומטגנים עוד כחצי דקה, או עד שמוזהב קלות. ממשיכים לטגן באותה צורה את שאר הקרפים (אין צורך לשמן יותר את המחבת). מקפלים את המוכנים לרבעים ושומרים בצד.

הגשה: ממיסים סוכר במחבת גדולה על אש נמוכה, עד שמתקבל קרמל זהוב. מטים את המחבת בזהירות, להזהבה אחידה. יוצקים בזהירות מיץ וקליפת תפוז ומבשלים 2 דקות.
מוסיפים את הקרפים למחבת ויוצקים עליהם מהרוטב בעזרת כף. מוסיפים ברנדי וליקר, ומדליקים את הרוטב בעזרת מצית. כשהלהבה שוככת, מוסיפים חמאה ומטלטלים את המחבת, כך שהחמאה נטמעת באופן אחיד ברוטב. מעבירים לצלחות ומגישים מיד.

אומלט צרפתי כמו בפריז

יפה עירון-קוץ, כתבת הקולינריה המוערכת מפריז, סיפרה לי פעם: "חביתה הייתה אחד הדברים שהפתיעו אותי יותר מכל כשהגעתי לפריז. עד אז חשבתי שאני יודעת להכין אומלט, אבל אחרי שטעמתי בפעם ראשונה אומלט בבית קפה בסן ז׳רמן, הבנתי שהחביתות הישראליות שלי רחוקות מלהיות אומלט".

אומלט צרפתי / צילום: Shutterstock

אומלט צרפתי מושלם הוא בהיר ומבריק מעט, ומבפנים לח אך לא נוזלי. הוא צבר פופולריות במאה ה-19 בזכות נפוליאון, חובב אומלטים ידוע.

מרכיבים:
4 ביצים מופרדות
מלח ופלפל
1 כף שמנת מתוקה
25 גרם חמאה לטיגון

הכנה: כמה דקות לפני הבישול, טורפים חלמוני ביצים במטרפה ומוסיפים מלח, פלפל ושמנת. מקציפים חלבונים עד לקבלת קצף יציב וסמיך מאד. ממיסים חמאה במחבת גדולה וכבדה. יוצקים למחבת חצי מכמות החלמונים והשמנת ומבשלים זמן קצר מאד, רק עד שהתערובת מתייצבת.

מוסיפים למחבת את החלבונים בשלוש פעימות ומגבירים אש. לא מערבבים את התערובת עד סוף הבישול - שנייה לפני שמורידים מהאש. מקפלים לחצי או ל-3 (את שני הקצוות פנימה) - ומגישים.

קרפ שוקולד סמיפרדו

עוד קלאסיקה בשם מפונפן: בלינצ׳ס כהים במילוי שמנת-שוקולד. מתכון של רביבה וסיליה, שמתבסס על מתכון הבלינצ׳ס של הוריה של רביבה אפל, לו הוסיפה גנאש צרפתי.

קרפ שוקולד סמיפרדו   עוד קלאסיקה בשם מפונפן: בלינצ׳ס כהים במילוי שמנת-שוקולד. / צילום: Shutterstock

מרכיבים (ל-15 יחידות):
לבלינצ'ס:
1 כוס חלב (250 מ״ל)
1 כוס קמח
1/4 כוס סוכר
2 ביצים
2 כפות אבקת קקאו
2 כפות חמאה פושרת ומומסת
1 כפית מחוקה אבקת וניל

למילוי הגנאש:
2 מיכלי שמנת (500 מ״ל)
300 גרם שוקולד מריר איכותי, שבור לחתיכות

הכנה: מכינים גנאש השוקולד: מביאים שמנת לרתיחה עדינה. יוצקים על השוקולד. טורפים היטב ומצננים. מעבירים מכוסה למקרר ללילה.

בלינצ'ס: מערבבים את כל המרכיבים בהדרגה, כשאת החמאה מוסיפים בסוף. מכסים ומניחים בצד לשעה. מחממים מחבת טפלון עם תחתית שטוחה. יוצקים כחצי מצקת מרק מהבלילה. מפזרים את הבלילה בצורה שווה ומטגנים על אש בינונית-נמוכה 2 דקות לכל היותר מצד אחד בלבד. הופכים על משטח ישר ועורמים.

ממלאים את הבלינצ'ס: מקציפים גנאש במיקסר במהירות נמוכה, עד לקבלת תערובת יציבה. מסדרים 3 כפות של מילוי על במרכז כל עלה. מקפלים פנימה שתי קצוות מקבילים ומגלגלים לצורת צינור מאחד הקצוות האנכיים. שומרים במקפיא.

הגשה: מפשירים חצי שעה לפני ההגשה ומגישים חצי קפוא (סמיפרדו).

עוד כתבות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם