יום העצמאות האמריקאי שחל בשבוע שעבר הוא הזדמנות טובה לעסוק בסיוע האמריקאי לישראל. גם השרה מרב מיכאלי חשבה כך וציינה בכנס של מפלגת העבודה, שהועבר בשידור חי בפייסבוק, כי "הסיוע הצבאי שהיא (ארה"ב) נותנת לישראל גדול מסך הסיוע הצבאי שלה לאחרות". כולנו יודעים שישראל קיבלה ומקבלת סיוע נדיב מארה"ב, אבל האם הוא אכן גדול יותר מזה שמקבלות ממנה כל שאר מדינות העולם יחד? בדקנו.

ראשית, נסביר את דרך הבדיקה. עיקר הסיוע האמריקאי למדינות העולם נעשה באמצעות הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינ"ל (USAID). כדי לבדוק את הסכומים שקיבלה כל מדינה לאורך השנים, הסתמכנו על אתר ה-USAID שמציג בצורה נהירה ושקופה את הנתונים עד 2019 (גם נתוני 2020 נמצאים באתר, אך נכתב בו כי הם לא מעודכנים סופית). ארה"ב יכולה לסייע למדינות גם דרך צינורות אחרים (וניגע בזה מעט בהמשך), אך USAID היא הצינור הראשי להזרמת הכספים, ובהתאם לכך הבדיקה נסמכת על נתוני הסוכנות.

התחלנו בטווח הרחב ביותר האפשרי. מאז 1948 ועד 2019 (השנה האחרונה שלגביה קיימים נתונים מעודכנים באתר הסוכנות), העניקה ארה"ב לישראל סיוע צבאי בהיקף עצום של 172 מיליארד דולר. הנתון הזה מעמיד אותנו בפער גדול מאוד מעל כל מדינה אחרת. אבל האם הוא מאשר את טענתה של מיכאלי כי ישראל קיבלה יותר מכל העולם יחד? הממצאים מראים כי המציאות רחוקה מאוד מכך. הסכום הזה מהווה פחות מחמישית מסך הסיוע הצבאי שהעניקה ארה"ב מאז 1948, שמסתכם בכ-870 מיליארד דולר. תמונה דומה מתקבלת גם כשבוחנים את העשור האחרון (33.5 מיליארד דולר לישראל שמהווים כחמישית מסך הסיוע הכולל), ואת 2019 לבדה (3.3 מיליארד דולר שמהווים כרבע מהסך).

כשפנינו למיכאלי היא העלתה טענה שלפחות לנו נשמעת כטענה אחרת מטענתה המקורית. "הכוונה היא שהסיוע גדול יותר ממה שמקבלות מדינות אחרות. המילה 'סך' מתייחסת לסך הכסף שכל מדינה מקבלת", נמסר מטעמה. בדקנו גם את הטענה הזאת, וכאן הדברים הופכים למורכבים יותר.

בעשור האחרון, וגם ב-2019 לבדה, קמה לישראל מתחרה - אפגניסטן. בין 2010 ל-2019 העבירה לה ארה"ב סכום עתק של 67.6 מיליארד דולר - כפול מהסכום שקיבלה ישראל. אז למה זה מורכב? כי מצד אחד, גובהו של הסכום נובע גם מכך שהוא כולל בתוכו גם את עלות שליחת הכוחות האמריקאים למדינה. מצד שני, עדיין מדובר בסכום שיוצא מכיסו של משלם המסים האמריקאי לטובת ביטחונה של מדינה אחרת.

 

ד"ר עודד ערן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, ולשעבר שגריר בירדן ובאיחוד האירופי וציר בוושינגטון, שופך מעט אור על ההבדלים העקרוניים בין הסיוע שמקבלת ישראל לבין הסיוע שמקבלת מדינה כמו אפגניסטן. השורה התחתונה, בוודאי לא תתפלאו לשמוע, היא שבשני המקרים מה שעומד לנגד עיניי האמריקאים הוא האינטרס שלהם.

"כמעט כל הכסף שישראל מקבלת נשאר בארה"ב, לא מגיע לכאן", הוא מזכיר כי ישראל חייבת לקנות את הנשק מהאמריקאים. כלומר, "יש כאן לארה"ב אינטרס כלכלי. זה לא אומר שזה לא עוזר לישראל אבל כשמסבירים למשלם המסים האמריקאי למה נותנים כסף לישראל, מסבירים לו איך זה יתרום לצמיחת הכלכלה האמריקאית".

וכשנותנים כסף לאפגניסטן? "באמת אפגניסטן קיבלה יותר כסף מאז שארה"ב נכנסה לשם ב-2001, ובאמת הרבה מהכסף הלך לכוחות אמריקאים ששומרים שם על הביטחון", הוא מאשר, "אבל בניגוד לישראל, לא מעט מהכסף שהלך לאפגניסטן נשאר שם. הוא משמש לאימון והכשרה של כוחות צבא ומשטרה מקומיים שישמרו גם הם על הביטחון. זאת אומרת, שפה האינטרס של ארה"ב הוא לא כלכלי אלא ביטחוני וככה גם מסבירים את זה למשלם המסים".

כשבוחנים את השנה המדווחת האחרונה, 2019, ההשוואה מסתבכת עוד יותר. גם כאן אפגניסטן שומרת על המקום הראשון עם 3.7 מיליארד דולר לעומת 3.3 מיליארד דולר שקיבלה ישראל, אבל רגע - ב-2016 הרי התפרסם ההסכם שנחתם עם ממשל אובמה לפיו בעשור שיתחיל ב-2019 ישראל תקבל 3.8 מיליארד דולר בשנה. לאן נעלמו חצי מיליארד?

כאן אנחנו חוזרים להסבר על כך שלא כל הכסף מועבר דרך הצינור של ה-USAID. תא"ל (מיל') ד"ר ששון חדד, היועץ הכספי לשעבר לרמטכ"ל, מזכיר כי החצי מיליארד הנוספים שישראל אמורה לקבל מדי שנה ניתנו ל"תוכנית הגנה מפני טילים". "הכסף שהוקצב לתוכנית הזאת מגיע ממשרד ההגנה האמריקאי וניתן באופן שונה לחלוטין", הוא אומר. בהסכם בין המדינות נקבע כי ישראל צריכה קודם להשקיע מיליארד דולר בתוכנית "ואז היא מקבלת מחצית מהסכום כ'החזר הוצאות'". לדבריו, "זאת תוכנית משותפת לישראל ולארה"ב, כך ששתי המדינות יהנו מפירותיה ולא רק ישראל".

ד"ר ערן מרחיב גם בהקשר הזה. "בעבר", הוא מזכיר, נערך סידור דומה גם לגבי פיתוח של חלק מה-F35. "התוצרים של תוכניות הפיתוח הללו משרתים מאוד את ארה"ב, כי לא רק שישראל רוכשת את המוצר בסופו של דבר, אלא שהוא נשאר נכס של ארה"ב והיא יכולה אחר כך למכור אותו בעולם".

בשורה התחתונה: דבריה של מיכאלי אינם נכונים. הסיוע הצבאי שישראל מקבלת מארה"ב מהווה בין רבע לחמישית מסך הסיוע הצבאי שמחלקת המדינה מדי שנה. אמנם ישראל היא זאת שקיבלה את הסיוע הגדול ביותר מאז 1948, אך בשנים האחרונות אפגניסטן זוכה לסיוע צבאי גבוה יותר.

תחקיר: טלאור שמש