2 מיליארד דולר מהונו האישי על הכף: אלון מאסק מגיע לבית המשפט

מנכ"ל טסלה יתייצב מחר בבית המשפט בדלאוור כדי להגן על רכישת סולאר-סיטי ב-2016 תמורת 2.6 מיליארד דולר • בעלי המניות בטסלה, שהגישו את התביעה, טוענים כי מאסק ומשפחתו הם אלה שהתעשרו מהרכישה - ולא החברה • אם יפסיד בתביעה, מאסק עשוי לשלם מכיסו 2 מיליארד דולר

מנכ"ל טסלה, אלון מאסק / צילום: Shutterstock
מנכ"ל טסלה, אלון מאסק / צילום: Shutterstock

אלון מאסק, מנכ"ל טסלה , יגיע מחר (ב') לבית המשפט כדי להגן על רכישת SolarCity בשנת 2016 תמורת 2.6 מיליארד דולר. בעלי המניות תבעו את מאסק בטענה כי טסלה שילמה יותר מדי עבור רכישת החברה.

ב-CNBC מדווחים כי אם מאסק יפסיד בתביעה, ייתכן שהוא ייאלץ לשלם מעל 2 מיליארד דולר מהונו האישי.

מנכ"ל טסלה יהיה העד הראשון במשפט, והוא צפוי להגן על חלקו בגיבוש העסקה. בעלי המניות בטסלה טוענים כי הרכישה העשירה את משפחתו של מאסק, שהייתה בין בעלי המניות הגדולים בחברה, וכי הוא ואחרים לא חשפו את כל הפרטים הנחוצים והפרו את חובת הנאמנות שלהם. מאסק התעקש כי הוא היה "פטור לחלוטין" מהמשא-ומתן שהוביל לעסקה.

מבין הנתבעים, מאסק הוא היחיד שלא מיהר להגיע להסדר

חברי הדירקטוריון שמופיעים בכתב התביעה הגיעו בשנה שעברה להסדר בסך 60 מיליון דולר עם בעלי המניות, זאת מבלי שהודו בגרימת עוול. מאסק, האדם השני הכי עשיר בעולם, היה הנתבע היחיד שבחר לקחת את המאבק לבית המשפט.

אין חבר מושבעים שיכריע בעניין - גורלו של מאסק ייקבע על-ידי סגן נשיא בית הדין לצדק בדלאוור, השופט ג'וזף סלייטס.

זה לא המשפט הראשון שמאסק מסתבך בו. ב-2018 הוא נתבע על-ידי רשות ניירות הערך של ארה"ב (SEC) בגין הונאה, ולאחר פשרה מאסק וטסלה שילמו 20 מיליון דולר כל אחד. התביעה הוגשה לאחר שמאסק צייץ על כוונתו להפוך את טסלה לחברה פרטית, מה שהוביל לנסיקה במחירי המניות שלה. כחלק מתנאי ההסדר, הוא נאלץ לוותר באופן זמני על תפקידו כיו"ר טסלה.

טסלה ומאסק מתמודדים עם תביעות רבות אחרות, כולל תביעה בגין חבילת התגמולים חסרת התקדים שלו ומספר חקירות פדרליות. במקרה של סולאר-סיטי, השופט יצטרך להכריע אם מאסק עמד ב"מבחן ההגינות המוחלטת" כשעסק ברכישת החברה. במילים אחרות - השופט יבחן אם מאסק פעל לטובת בעלי המניות בטסלה, ואם סיפר להם את כל מה שהגיע להם לדעת.

אם מאסק יפסיד בתביעה, ההכנסות ממנה עשויות להגיע חזרה לטסלה ולא לבעלי המניות שהגישו אותה.

לפי כתב התביעה, בעת ביצוע העסקה מאסק החזיק ב-22.1% מהמניות של טסלה וב-21.9% מהמניות של חברת סולאר-סיטי. באותה עת, סולאר-סיטי הייתה נכס בעייתי ומפסיד בשוק התקנת הפאנלים הסולאריים.

פרקליטיו של מאסק צפויים לטעון כי העסקה כלל לא פגעה בבעלי המניות, וכי הם בעצמם הצביעו באופן גורף לאישורה. מניות טסלה זינקו ממחיר של 43.9 דולר ב-21 ביוני 2016, כאשר החברה הודיעה שהיא מתכוונת לרכוש את סולאר-סיטי, למחיר של 656.9 דולר ב-9 ביולי 2021.

מאסק ידע על מצבה הפיננסי של סולאר-סיטי בעת המגעים לרכישתה

סולאר-סיטי הוקמה על-ידי בני-הדודים של אלון מאסק, לינדון ופיטר ריב, והם מנהלים אותה עד היום. השניים נתמכו על-ידי מאסק שמכהן כיו"ר הדירקטוריון בה. חברת SpaceX, מיזם החלל של מאסק, השקיעה 255 מיליון דולר באג"ח של סולאר-סיטי ממרץ 2015 עד מרץ 2016.

ארבעה מחברי הדירקטוריון של טסלה היו בעלים ישירים או עקיפים של מניות סולאר-סיטי בעת בחינת רכישת החברה, וכמה מחברי דירקטוריון טסלה החזיקו במניות SpaceX והיו גם חברי דירקטוריון שלה.

ביוני 2016 מאסק הודיע כי טסלה תציע 2.8 מיליארד דולר לרכישת סולאר-סיטי. "אני לא חושב שזה מייצר סיכון פיננסי נוסף לטסלה", אמר, וכינה את המיזוג "ברור מאליו". משקיעי טסלה הטילו בכך ספק, ומחיר המניה צנח אז ביותר מ-10%.

כפי שדווח בעבר ב-CNBC, מסמכים משפטיים, כולל תחלופות מיילים בין אנשי מאסק וסולאר-סיטי, גילו כי הוא ידע שסולאר-סיטי עומדת בפני "משבר נזילות", גם בזמן שבו טסלה פעלה לרכישת החברה.

המשפט יתחיל מחר בוילמינגטון, דלאוור, והוא צפוי להימשך עד 23 ביולי, אלא אם הצדדים יגיעו להסדר לפני סיומו.