גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'ף בזוס, ריצ'רד ברנסון וסוגיית "היכן החלל מתחיל"

הטיסות לחלל של Virgin Galactic ושל Blue Origin מדגישות את העובדה שיש הגדרות שונות לשאלה היכן מתחיל החלל החיצון

טיסת  Virgin Galactic  לחלל / צילום: Reuters
טיסת Virgin Galactic לחלל / צילום: Reuters

מדענים אומרים שהקביעה היכן הגבול של החלל החיצון אינה פשוטה, אבל המיליארדרים ג'ף בזוס וריצ'רד ברנסון הציתו שוב את הדיון, כשהם מתחרים ביניהם מי יקים את תעשיית ה תיירות לחלל.

בשביל רוב העולם, גבול החלל הוא קו קרמן הדמיוני, המתחיל בגובה כמאה קילומטר מעל כדר הארץ ושבזוס אמור לחצות ביום שלישי השבוע בחללית מתוצרת חברה בבעלותו, Blue Origin.

רשות התעופה הפדרלית קובעת שהחלל מתחיל בגובה 80 קילומטר מעל פני הקרקע ושכל מי שטס מעל גובה זה הוא אסטרונאוט. ברנסון והצוות של חברת Virgin Galactic Holdigns שלו קיבלו את כנפי האסטרונאוטים שלהם ביום ראשון לאחר שחצו את הקו הזה, אבל נותרו מתחת לגובה של קו קרמן.

מומחים אומרים שמבחינת חווית הנוסע יש הבדל מועט בין הנקודות הגבהות ביותר בטיסות של BlueOrigin ושל Virgin Galactic, אבל המסלולים השונים שלהן הובילו לבחינה מחודשת של השאלה היכן מתחיל החלל - והתשובה משתנה לפי הגישה לשאלה, מבחינה משפטית, מדעית ומסחרית.

"מדענים מכירים בכך שיש דרכים שונות רבות להגדיר את גבול החלל", אמרה קתרין דה קלר, פרופסורית לאסטרונומיה ומדע בין כוכבי במכון הטכנולוגיה של קליפורניה.

דה קלר אמרה שאין הסכמה לגבי היכן מתחיל החלל בין מדענים החוקרים כוכבי לכת. היא מגדירה את הגבול בין החלל וכדור הארץ או כוכבי לכת אחרים כבסיס האקסוספירה, שנאס"א מגדירה כשכבה החיצונית ביותר של האטמוספירה. עם זאת, אמרה, ביישום ההגדרה הזו לגבי כדור הארץ, שבו בסיס האקסוספירה נמצא בגובה 700 קילומטר, המשמעות תהיה שטלסקופ החלל האבל ותחנת החלל הבינלאומית נמצאים עדיין בתוך האטמוספירה של כדור הארץ. האבל ותחנת החלל נמצאים במסלול בגבהים של 550 קילומטר ו־400 קילומטר מעל כדור הארץ, בהתאמה.

קו קרמן הוא הגבול הבינלאומי המוכר של החלל שנקבע על ידי פדרציית האווירונאוטיקה הבינלאומית, גוף בינלאומי. תיאודור פון קרמן, מהנדס ומתמטיקאי, חישב בשנות ה־50 את הגובה ממנו והלאה התנופה מהאוויר לא יכולה לגרום לכלים מכונפים לדאות.

דרך מעשית לבדוק היכן החלל מתחיל היא לבדוק איזה כלי רכב צריך כדי לטוס, כך אמרה אליסה גודמן, פרופסורית לאסטרונומיה יישומית באוניברסיטת הארווארד. מטוסים יכולים לטוס באטמוספירה של כדור הארץ בגלל שלחץ האוויר מרים את כנפי המטוס. עם זאת, כדי להגיע לחלל, כלי טיס צריך מנוע דחיפה שיוביל אותו אל מעבר לקו קרמן.

בציוצים של חברת Blue Origin, היא התגאתה בכך שחללית New Shepherd שלה "תוכננה לטוס מעל קו קרמן כך שלאף אחד מהאסטרונאוטים שלנו לא תהיה כוכבית ליד שמם". החברה של בזוס אומרת שחציית הקו הזה מביאה לחוויה אחרת.

גרגורי צ'מיטוף, פרופסור להנדסת חלל באוניברסיטת A&M בטקסס ולשעבר אסטרונאוט של נאס"א, אמר שאנשים לא ידעו לזהות את ההבדל בין שהות בגובה 80 קילומטר לעומת 100 קילומטר מעל פני כדור הארץ. בשני סוגי הנסיעות, ירגישו הנוסעים כמה דקות של חוסר משקל.

לגבי הקביעה שנוסעי וירג'ין יקבלו כוכבית ליד שמם בגלל שלא חצו את קו קרמן, אמר צ'מיטוף, "זה מטופש למדי".

ברנסון אמר שהחוויה של הטיסה של Virgin Galactic ביום ראשון הייתה "מעבר לחלומותיי הפרועים ביותר" והוא כתב הערות על מנת לשפר את החוויה לנוסעים עתידיים של החברה. "הדרך היחידה לפעמים למצוא את הדברים הקטנים האלה היא להיכנס לחללית ולטוס לחלל לחוות את זה", אמר לאחר שנחת ביום ראשון.

המראה של כדור הארץ שרואים משני הגבהים האלה אינו שונה כל כך, אמרה גודמן. הנוסעים בשתי החברות לא יעלו מספיק גבוה על מנת לראות את כדור הארץ ככדור, אבל הם עדיין יראו שמיים שחורים ואת הקימור של כדור הארץ, כך אמרה. "זה לא כמו סטאר טרק", הוסיפה.

ההבדל הגדול ביותר יהיה בחוויות הנוסעים בזמן ההמראה והנחיתה, אמר צ'מיטוף. נוסעי Virgin Galactic נמצאים בחללית הנישאת לגובה של כ־14 קילומטר לפני שהיא משוחררת וטסה לחלל. לאחר כמה דקות בקצה החלל, החללית גולשת בחזרה לכדור הארץ לא ממונעת. חוץ מאשר ברגע הטיסה לחלל, החוויה תהיה דומה לחוויה של טיסה במטוס, כך אמר צ'מיטוף.

מצד שני, נוסעי Blue Origin נמצאים בחללית המורכבת על ראש חץ של טיל ויחוו יותר תאוצה בעת ההמראה, אמר צ'מיטוף. נוסעים אחר כך יחזרו לכדור הארץ בחללית שפותחת מצנחים, והנחיתה עשויה להיות יותר סוערת, אמר.

להגדרת החלל גם השלכות משפטיות ופוליטיות. מדינות החוששות לריבונות הלאומית רוצות שהחלל יתחיל בנקודה גבוהה יותר כדי שיהיה הן יותר מרחב אווירי, כך אמר מייקל קזיריאן, פרופסור לאימוני אסטרונאוטים באוניברסיטת דרום קליפורניה ועמית באיגוד הבינלאומי לקידום הבטיחות בחלל (IAASS).

ב־IAASS מנסים להביא להכרה בשלושה אזורים חוץ מהחלל החיצון והאוויר של כדור הארץ. באיגוד רוצים להכיר באזור המכונה החלל הקרוב, שחלים עליו כללים שונים מאשר על טיסות רגילות או טיסות בחלל החיצון. הארגון מתייחס לחלל הקרוב כשמיים שמגובה של כ־18 קילומטר עד 160 קילומטר מעל פני הים. טיסה במסלול היקפי בגבהים כאלה נחשבת לטיסה בחלל הקרוב.

הסכם החלל החיצון מ־1967 מציין שכל המדינות חופשיות לחקור את החלל החיצון ואף מדינה לא יכולה לטעון לבעלות עליו. אין כללים לגבי הגובה אליו מותר לחלליות לטוס. הגעה להסכמי קונצנזוס על ההגדרה היכן החלל מתחיל הייתה קשה בגלל אי הוודאות של העתיד של נסיעות לחלל, כך אמר קזיריאן.

"אתה פשוט לא יודע מה יהיה השימוש בחלל עוד 20 שנה ומה צריך להיות החוק", אמר.

עוד כתבות

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

הפגנה בתל אביב / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

ימי השיבושים חוזרים מחר עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: "להחזיר את המנדט לעם"

המחאה נגד הממשלה תוציא לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות אטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● בין מובילי ההפגנה, יהיו משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם