גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהמאבק המשפטי ועד לרכישה המפתיעה: כך בולם איש העסקים ספי צביאלי הקמת מגדלים בכיכר אתרים

איש העסקים הישראלי-אמריקאי ישלם לעיריית ת"א 257 מיליון שקל ועוד 84 מיליון שקל ל-JTLV וירכוש את החניון התת-קרקעי מתחת לכיכר אתרים ● מהלך זה מסכל את מימוש תוכנית המגדלים בכיכר

ספי צביאלי / איור: גיל ג'יבלי
ספי צביאלי / איור: גיל ג'יבלי

קשה להפריז בעוצמת הדרמה הנדל"נית שהתרחשה עם הידיעה השבוע שאיש העסקים ספי צביאלי זכה במכרז על מכירת החניון בכיכר אתרים בתל אביב. צביאלי ישלם 257 מיליון שקל לעיריית תל אביב, נוסף ל-84 מיליון שקל שישלם לקרן JTLV על חלקה בחניון, העומד על 27%.

לצד המשמעות העסקית מבחינה תכנונית ואורבנית, הדרמה היא בעיקר בעובדה שאיש עסקים מחליט לשלם מחיר גבוה במיוחד על נכס נדל"ן משני כחניון, במטרה לסכל תוכנית אחרת: צביאל ידוע כאחד המתנגדים הבולטים ביותר לתוכנית לבניית מגדלים בכיכר אתרים. אין תקדימים לכך שתוכנית שקודמה במשך שנים רבות, בעלות של מאות מיליוני שקלים ובמאמץ רב כיווני ויצירתי, כולל שיתוף פעולה של העירייה ושל מנהל התכנון, תתמוסס בן לילה ותיעלם. 

כיכר אתרים משתרעת על פני כ-27 דונם, וכוללת מבנים וכיכר ציבורית שהוקמו באמצע שנות ה-70 כמבנה רב-תכליתי בין מספר מפלסים, לרבות קומת חניה תת-קרקעית, תחנת דלק, מפלסי חנויות מקורים ורחבה ציבורית להולכי רגל. גישת הולכי הרגל לרחבת הכיכר העליונה מתאפשרת דרך רמפה משדרות בן-גוריון, שחוסמת את המבט לים מכיוון השדרה. במשך שנים רבות היה המתחם מצוי במצב פיזי ירוד וכלל שטחים נטושים ואטומים, לצד פלישות. בעלי הזכויות במתחם היו עיריית תל-אביב, חברת אתרים בע"מ וכמה קניינים פרטיים.

אפילו נורמן פוסטר התגייס

הסאגה סביב התחדשות כיכר אתרים התחילה לפני כעשר שנים, אז רכשה את הכיכר חברה בשם "ניכסי עידית", הבעלים של כלל הנכסים במתחם, למעט החניון שמצוי גם בשותפות של JTLV, מתיו ברונפמן ושולם פישר. השותפים קידמו את העסקה מתוך מטרה להוביל פרוייקט מגורי יוקרה, מסחר ומלונאות. ב-2017 רכשה הקרן גם את חלקו של דובי שיף, הבעלים של מלון מרינה, בחניון שמתחת לכיכר אתרים, ונכנסה לנעליו של המלון בהליך פירוק השיתוף. בהמשך השיגה הקרן הבנות למכירת חלקה של עיריית תל אביב בחניון בתמורה ל-150 מיליון שקל, וביולי של אותה שנה אישרה מועצת העיר את ההסכם.

התוכנית המקורית, עליה חתום האדריכל הבריטי הנודע נורמן פוסטר, הציעה הריסה של הכיכר הקיימת, כולל מבנה הדיסקוטק שבמרכזה, החנויות ובית המלון, והקמה של ארבעה מגדלים: שניים בגובה של 26 קומות, אחד בגובה 31 קומות ואחר בגובה 36 קומות. הפרויקט כלל כ-80 אלף מ"ר שטחי מלונאות ומגורים, 4,000 מ"ר של שטחים ציבוריים, שטחי מסחר ועשרה דונמים של שטחים פתוחים.

בחודש אפריל 2018, בעקבות מחאה של עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים", החליט בית המשפט המחוזי להחזיר את תוכנית הפרויקט לדיון הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחו"ף). העמותה טענה כי התוכנית סותרת את תוכנית המתאר תא/5000, והיה עליה לבוא לאישור הולחו"ף - כפי שאכן קרה ביוני 2018, אז אישרה הוועדה תוכנית הכוללת שני מגדלים בני 25 קומות. הוועדה דחתה אפשרות לבנות 3-4 בניינים נמוכים יותר, ובנוסף קבעה כי תמהיל השימושים במגדלים יהיה 70% מלונאות ו-30% מגורים. בין היתר נקבע כי יהיה מרווח רחב בין המגדלים כדי לייצר מבט פתוח מרחוב בן גוריון לים, וכי רחוב הירקון לא יהיה יותר משוקע אלא יעלה אל פני הקרקע.

בסוף 2019 ערכה עיריית תל אביב כנס שיתוף ציבור, שבו ניתנה לכל הצדדים האפשרות להביע את דעתם על התוכנית ועל האפיון העתידי שלה. אנשי JTLV שרכשו את מרבית שטחי הכיכר, הביעו את רצונם לקדם את התוכנית לפי המתווה שתואם מול מנהל ההנדסה. מאידך, מתנגדי התוכנית טענו כי מדובר בפגיעה אנושה בציבור, בקו הרקיע ובגישה לים.

מנגד, חלופה שהוצגה לתושבים בכנס שנערך לפני כשנה כללה הריסה ובנייה מחדש של מתחם הכיכר, העברת רחוב הרברט סמואל לגובהו הטבעי, בניית מבנה ציבורי בגובה 6.5 קומות בדופן המערבית של שדרות בן גוריון, הקמת כיכר מדורגת ומגוננת לכיוון הים, חניון ציבורי בתת-הקרקע ובניית שני מגדלים בגובה 25 קומות משני צידי הירידה לים. התמהיל כלל מחצית מהשטח הבנוי לטובת מגורים והשאר למלונאות. גרסה זו, אגב, אושרה על ידי מועצת העיר בנובמבר 2020.

לרתום את העגלה לפני הסוס

בעתירה שהגיש צביאלי ב-2018 לבית המשפט המחוזי בתל אביב נטען כי אישור מועצת העיר לעסקה היה פסול, מאחר שבפני חברי המועצה לא הוצגו מלוא העובדות ביחס לעסקה, וכי על העירייה חלה חובה לקיים מכרז פומבי למכירת חלקה בחניון, ככל נכס עירוני. לטענת צביאלי, העירייה הסבירה לחברי מועצת העיר כי היא נאלצת למכור את חלקה לקרן ההשקעות בשל הליך פירוק השיתוף, וכך התאפשר לה להיפטר מחובת מכרז. בית המשפט קיבל את העתירה ודחה את עמדת העירייה. בהחלטה אף נכתב כי התנהלות העירייה מעוררת חשש כי היא נגועה בחוסר סבירות המצדיק את ביטולה. "במקרה דנן הקדימה העירייה לרתום הסוסים לפני העגלה, עת ביקשה לקדם הליך של אישור עסקת מכר עוד בטרם התקיים דיון בבית המשפט הדן בהליך פירוק השיתוף בשאלה כיצד יבוצע הליך המכר", נכתב. 

עיריית תל אביב הגישה ערעור על ההחלטה ובו טענה, בין היתר, כי ההחלטה למכור את חלקה בחניון הייתה חוקית וכי מי שהורה על המכירה היה למעשה בית המשפט המחוזי בתל אביב, שבשנת 2015 דן בבקשת פירוק השותפות שבין העירייה לחברת מרינה (המחזיקה הקודמת בחלקים מן החניון). עוד טענה העירייה כי ההחלטה לבטל את המכירה מתעלמת מהאינטרס הציבורי עליו נלחמה העירייה עם מכירת הזכויות לידיים פרטיות, שתוביל לקידום ושיקום מצב החניון.

לפני כשנה אישר בית המשפט העליון את ביטול העסקה וקבע כי הסכם הפשרה שגיבשו העירייה והיזם מנוגד לדין. "חובת עריכת מכרז חלה על רשות מקומית המבקשת למכור את המקרקעין שבבעלותה, וזאת על מנת להגן על האינטרס הציבורי ולהפעיל מנגנון ביקורת מפני מעשים בלתי תקינים בנכסי ציבור", נכתב בפסק הדין.

בחודש מאי האחרון התפרסם המכרז למכירת חלקה של עיריית תל אביב בחניון כיכר אתרים, שעומד על 73% מהשטח, במחיר מינימום של 184.5 מיליון שקל, שהתבסס על חוות דעת שמאי. עובדה זו מעצימה את השאלה מה גרם לאיש עסקים ממולח להוציא עוד 73 מיליון שקל על נכס ששווה עשרות מיליונים פחות. 

עיריית תל אביב: התוכנית לא השתנתה

בעבר אמרו אנשי JTLV שתכנון פרויקט כיכר אתרים נמצא בשלב מתקדם ומכירת החניון, ששייך לכלל המשקיעים, לא תשפיע על התוכנית. לדבריהם, אם החברה לא תזכה במכרז, יתווסף לה שותף. זכייתו של צביאלי, המתנגד התקיף ביותר לפרוייקט המגדלים בכיכר אתרים שיבשה את תוכניות JTLV. בנוסף, לחניון 12% בזכויות הבנייה הכלליות, וככל הנראה לא צפויים לשתף פעולה עם צביאלי.

לגלובס נודע מפי מקורות בקרן JTLV כי הצעתו הגבוהה של צביאלי לחניון גרמה לאנשי JTLV להבין שאין לפרוייקט המגדלים במתכונתו הנוכחית כדאיות כלכלית. הם היו מוכנים לשלם בסביבות 200 מיליון שקל כדי להמשיך את הפרוייקט ואולם, סכום של 257 מיליון שקל לעיריית ת"א ועוד 84 מיליון שקל עבור חלקם בחניון צינן את התלהבותם להחזיק את הנכס והם החליטו לגנוז את החלום. לדבריהם, התשלום שהציע צביאלי עבור חלקם בחניון כיסה את השקעתם בו. לאור המצב שנוצר הם החליטו לרדת מהתב"ע, להשאיר את המצב כפי שהוא ולנסות להפיק רווח מנכסיהן הקיימים.

איש עסקים בכיר שהיה מעורב במאבק נגד התוכנית המקורית אמר בשיחה עם גלובס כי יש להניח שצביאלי ממונף מאד בעיסקת רכישת החניון, ויהיה צריך להחזיר את ההלוואה הגדולה שלקח על מנת לרכוש את כל המתחם. לכן, לדבריו, תיתכן כי עובדה זו תשפיע על אופן פעולתו בעתיד. הגורם חוזה כמה אפשרויות: להסתפק בתב"ע התקפה כרגע, שנותנת סה"כ 27 אלף מ"ר לבנייה.

בפועל זה אומר להוסיף כמה קומות למלון מרינה. במצב כזה יצטרך צביאלי להתחלק עם בעלי הקרקע האחרים על ההכנסות מבניית תוספת הקומות הזאת; החלופה האחרת היא לתמוך בקידום שני מגדלי ענק, לפי מה ששאר היזמים רוצים, שזה שני מגדלים של 25 קומות עם תכסית ענקית של 1,400 מ"ר לכל מגדל; עוד חלופה היא לתמוך במגדלים, אבל לדרוש תכנון מתון יותר, שזה אומר שני מגדלים של 25 קומות, אבל במקום תכסית של 1,400 מ"ר, לצמצם אותם לתכסית של 1,200 מ"ר או 1,000 מ"ר. לפי הגורם, ייתכן שכוונתו של צביאלי היא לחסל לגמרי את המגדלים, ברקע השמועות כי הוא מתכנן לרוץ לראשות העיר. 

אדריכלית מאירה מור, מעמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים", מהפעילות המרכזיות נגד תוכנית הבנייה המקורית, העידה שמדובר ביום מרגש מאוד. "רק ביום חמישי האחרון עשינו כנס כדי להסביר לציבור איזה עוולה הולכת להיות בכיכר אתרים. ספי היה שם ודיברתי איתו והוא לא אמר לי ולא רמז לי שזה מה שהולך לקרות. אני מאמינה שספי, שהוא בן אדם מאד מיוחד, הולך עד הסוף עם העקרונות שלו, ומוכן לשים על זה הרבה כסף. הוא יעצור את המגדלים האיומים האלה על קו ראשון לים והוא כן יפעל כדי שהתכנון פה יהיה שפוי ונותן יד ומתחשב בציבור".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "אין קשר בין מכירת החניון לקידום התוכנית, כאשר עדיין ניתן לקדם את התכנון לכיכר".

עוד כתבות

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

קבינט המלחמה

קבינט המלחמה החליט: ישראל ממשיכה בפעולה ברפיח

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית