גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עידן התחרות: האם ישראל בדרך למלחמה במונופולים הגדולים?

בארה"ב, התאגידים הגדולים בלחץ מגישת ממשל ביידן וממונה ההגבלים החדש ● הממונה הישראלית מיכל הלפרין מסיימת בקרוב את תפקידה, עם תמונה מורכבת של הימנעות מהכרזת מונופולים לצד הגברת אכיפה ● איך יתמודד הממונה הבא עם הריכוזיות הגבוהה?

מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום
מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום

ב-1 באוגוסט, תגיע לסיומה כהונתה של מיכל הלפרין, הממונה על התחרות. תקופתה התאפיינה בייעול ומיקוד רשות התחרות, אך גם הייתה פרידה מהותית מגישתו של קודמה בתפקיד.

רק לאחרונה ממשל ביידן הכריז על מינויו של עו"ד ג'ונתן קנטר לממונה על חטיבת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים האמריקאי, מקבילה של הלפרין. קנטר הוא אקדמאי ועו"ד ותיק, ונחשב למועמד הפרוגרסיבי יותר. קנטר מצדד בעמדה ביקורתית כלפי הפרקטיקות האנטי-תחרותיות של ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות. בפני הממונה הישראלי הבא על התחרות יעמדו אתגרים שונים מאוד מאלו שיעמדו בפני קנטר בארה"ב, אך קשים לא פחות.

ישראל נחשבת למדינה ריכוזית בענפים רבים, הן בשל פרקטיקות אנטי-תחרותיות של עסקים והן בשל מגבלות ממשלתיות המעכבות אקטיבית את התחרות. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, האחראית על מינוי הממונה הבא או הבאה, תעמוד בעצמה בפני האתגר של לבחור את הגישה המתאימה ביותר לשדרוג התחרותיות בישראל.

הקדנציה של הממונה, שש שנים, היא מהארוכות ביותר במגזר הציבורי - אפילו יותר מנגיד בנק ישראל, שממונה לחמש שנים. לממונה יש סמכויות שיכולות לעצב מהותית את אופי השוק: לאשר ולמנוע מיזוגים בין תאגידים, לאכוף נגד פרקטיקות אנטי-תחרותיות, לנהל חקירות באופן עצמאי ואף להגיש כתבי אישום. בנוסף, תחת הממונה האחרונה, נפתחה "מחלקת שווקים" העוסקת בייעוץ למשרדי הממשלה בנושאי תחרות.

שינוי השם מ"הרשות להגבלים עסקיים" ל"רשות התחרות" בינואר 2019, מייצג יותר מאשר סמנטיקה. זה ביטוי לשינויים שחלו בתחום. כך למשל, אינטגרציה אנכית (חברה המחזיקה בכמה שלבי ייצור של אותו המוצר) נחשבת פחות בעייתית מבעבר.
היא יכולה לפגוע בתחרות, אך בשווקים רבים יתרונותיה עולים על חסרונותיה.

■ בינתיים בארה"ב: ביידן ממנה רגולטורים שמפחידים את חברות הענק 

כשההתערבות פוגעת בתחרות

ישנה הבנה נוספת בתחום ההגבלים העסקיים, שלפיה פעולות חריפות ו"חזקות" מדי של הרשויות עלולות דווקא לפגוע בתחרות במקום לסייע לה. הלפרין קיבלה לכך תזכורת חריפה במיזוג הראשון שאסרה: ב-2015, ביקשה אלקטרה לצאת משוק ברי המים ולמכור את פעילותה בתחום למי עדן, ולאפשר לה להציב תחרות ל"תמי4" של שטראוס.

הרשות (אז עוד רשות ההגבלים) התנגדה. לאחר שבית הדין לתחרות דחה את העתירה נגד ההחלטה, המיזוג בוטל. אך אלקטרה ומי עדן לא יכלו להתחרות גם בשטראוס וגם אחת בשנייה, ולכן יצאו מהשוק ב-2017, מה שהשאיר אותנו עם שחקן יחיד - תמי4.

אחד המיזוגים המשמעותיים שאושרו תחת הלפרין היה רכישת "ניופארם" בידי שופרסל בסוף 2017. שוק הפארמה נשלט עד אז ביד רמה בידי סופר-פארם, שגם אם לא זכתה למונופול מוחלט - הרי במקומות רבים בישראל רק סניפיה היו זמינים. הרעיון, אם כן, היה ששופרסל תגייס את משאביה כדי לשדרג את המתחרה הקטנה ניופארם ותכניס תחרותיות לשוק הפארמה.

מצד שני, עלה החשש שמצב השוק של שתי מתחרות עוצמתיות יקבע מצב דואופולי שלא ישפר מספיק את התחרותיות. לכן, הלפרין חייבה את ניופארם למכור 9 סניפים לכדי רשת שלישית בשם "סמארטפארם".

עם זאת, סמארטפארם קרסה בשנת 2019 וסניפיה נמכרו, חלקם הגדול לסופר-פארם. נשאלת השאלה, כמובן, מה היה עדיף - לאפשר לשופרסל לרכוש את כל סניפי ניופארם, או לחילופין לחייב אותה למכור הרבה יותר סניפים. ככה או ככה, הלפרין ניסתה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה - מה שלא ממש הצליח.

רפורמות וייעוץ לצד אכיפה

הלפרין יזמה מספר רפורמות, הן בייעול רשות התחרות ומיקוד היכולות המקצועיות, והן למען הסרת חסמי תחרות שייתרו את הצורך בהתערבות מלכתחילה. כך למשל העלתה את הרף המינימלי של מחזור מכירות משותף הדורש אישור ובאותה רוח פתחה מסלול אישור מהיר במיוחד ("ירוק בוהק") לעסקים שבבירור לא יוצרים חשש תחרותי. המסלול המקוצר מאפשר ל-40% מהבקשות אישור בטופס אחד בשלושה-ארבעה ימים.

במקביל, הלפרין תגברה משמעותית את האכיפה: הקנס המרבי עלה מ-24.5 מיליון שקל ל-100 מיליון שקל, והרשות הגבירה את האכיפה הפלילית. במהלך כהונתה נגזרו קנסות בסך כ-54 מיליון שקל.

גם מספר המורשעים בעבירה פלילית על פי החוק עלה, ולפי סיכום הכהונה שהוציאו ברשות הורשעו 87 נאשמים ונגזרו 119 חודשי מאסר.יש, כמובן, גבול למה שהרשות יכולה לעשות, משום שחלק ניכר מחסמי התחרות נובעים ממדיניות ממשלתית בעייתית.

לכן, הקימה את "מחלקת שווקים", העוסקת בעבודת מחקר מדיניות לטובת משרדי הממשלה והציבור. כיום, משרדי הממשלה החלו להיעזר מיוזמתם בייעוץ של רשות התחרות.

הלפרין המשיכה את מדיניותו של הממונה הקודם, דייויד גילה, במיעוט הכרזות על מונופולים. בשנים האחרונות הרשות הטילה סנקציות כלכליות נגד מונופולים לא מוכרזים ובהם נמל אשדוד, S.O.S, חוליות, פייסבוק ונובל אנרג’י במקביל להליכים נפרדים נגד מונופולים "מוכרזים" כמו תנובה, בזק, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה) וחברת החשמל. גילה התפטר בזעם בעקבות אישור חלקים במתווה הגז שאפשרו לנובל אנרג’י לשלוט בחלקים משמעותיים של שני שדות הגז הגדולים, "תמר" ו"לוויתן".

שאלת המחיר ההוגן והמותג החזק

נקודת מחלוקת נוספת בין גישתה של הלפרין לזו של גילה, היא בתחום התביעות הייצוגיות על מחיר מופרז. כך למשל, אושרה ב-2019 תביעה ייצוגית על סך 450 מיליון שקל נגד קוקה קולה בשל מחיר מופרז, לכאורה, שהיא גובה ביחס למתחרותיה. מקרה זה מעלה שתי שאלות מעניינות: האחת, האם לגיטימי לגבות מחיר גבוה בשל מותג חזק, כאשר המתחרים זמינים לכל דורש? והשנייה, האם תפקידו של בית המשפט להחליט מה המחיר ההוגן ולכפות אותו, ובפרט על מוצרים שאינם מוצרי צריכה בסיסיים?

עצותיה של רשות התחרות נדרשות במיוחד כעת, כשרוצים להזניק את המשק לאחר הקורונה ולהוריד את יוקר המחיה בישראל. על הממונה הבא או הבאה להכיר את המשק הן כפקיד ציבור והן כשחקן בשוק הפרטי, להבין את הכוח שסמכויותיו מאפשרות לו, אבל גם את מגבלותיו. 

עוד כתבות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: 'פרודוקטיביות איטית' בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר