גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המסר שלי לאנשים עם 500 אלף שקל ששוכבים בבנק: 'תקנו נכס, תזרמו עם השוק'"

הפודקאסט "כסף בקיר" חוזר לשניים מהמרואיינים הבולטים מהעבר, לראות איפה הם היום: מעין ברגר, שהשקיעה בנדל"ן בבאר שבע וגם מעבר לים; ושי סטולר שהסתבך ב-2014 עם השקעה בחריש ● מה קרה להשקעות שלהם, ומה הם למדו מהן? ● האזינו

מעין ברגר ושי סטולר / צילום: אורי סקופ, שלומי יוסף
מעין ברגר ושי סטולר / צילום: אורי סקופ, שלומי יוסף

ב-2014 הצטרפו שי סטולר ואשתו לקבוצת רכישה בת מאות חברים בחריש. תמורת 1.06 מיליון שקל, כך הובטח לשניים, הם יקבלו דירת חמישה חדרים. זמן לא רב לאחר מכן החלו החריקות, שבסופו של דבר הביאו לעיכוב משמעותי במסירת המפתח לעומת התוכניות המקוריות. את סטולר פגשנו לראשונה במאי 2019, במסגרת "כסף בקיר" - פודקאסט השקעות הנדל"ן של גלובס, אז הוא עדיין המתין לסיום הבנייה. כעת שבנו אליו כדי לשמוע כיצד התפתחה ההשקעה שלו בדירה בחריש. לדבריו, את המפתח הוא קיבל לפני קצת יותר משנה ומאז הדירה מושכרת.

"אני שמח לספר שהדירה שלי היום מושכרת לזוג עם ארבעה ילדים. זו משפחה שהגיעה מירושלים אחרי שהחליטה לשנות פאזה, והאמת שאני מאוד מבסוט".

למרות שעברו כשש שנים וחצי מאז שנכנסת להשקעה ועד שקיבלת את המפתח, אתה שמח?

"זו הייתה חתיכת נפילה מבחינתנו. אם לומר בכנות, הרגשנו שעלינו על אונייה שנמצאת באזור סוער מאוד, והיו חלקים בדרך שחשבנו שלא נגיע לחוף מבטחים. זו האמת. אני הייתי שנה בוועד אז הכרתי את הפרטים, את המספרים, את ההתרחשויות. זה באמת היה פרויקט מאוד מורכב של 705 יח"ד. למזלנו בנק לאומי ליווה אותנו והוא בנק חזק וגדול. מאוד עזר שיש לנו גב".

האם חריש היא שוק של משכירים?

כמי שמכיר כעת היטב את השטח, ביקשנו מסטולר שיתאר לנו את שוק ההשכרות בימים אלה. "מטבעי אני אופטימי, אבל לא ידעתי שזה יהיה כה מוצלח" הוא מספר בחיוך. "פרסמתי את הדירה ברשתות החברתיות ופרסמתי גם ביד2 וקיבלתי למעלה ממאה פניות.

לאורך תקופה ארוכה המחירים הנמוכים בחריש הצביעו על כך שהמצב יכול להיות קשה עבור בעלי דירות.

"יש פער מאוד גדול בין השיח ברשתות החברתיות והביקורתיות לבין מה שקורה בשטח. יש בשיח הזה בווטסאפ ובפייסבוק איזושהי הקצנה שהיא לא באמת הסיפור האמיתי ולכן כשאני מדבר עם אנשים על השקעות אני אומר שאתה לא יכול להשקיע מרחוק. אתה בטח שומע סיפורים על אנשים שהשקיעו מרחוק בכל מיני מדינות באירופה, בארה"ב, ולא ראו מה הם קנו בכלל. אני נגד זה. אני חושב שצריך לעשות את עבודת הרגליים אין לזה תחליף".

בכמה פרסמת את הדירה ובכמה היא הושכרה בסוף?

"פרסמתי אותה ב-2,850 שקל, והשכרתי אותה ב-2,700. זה משאיר אותי בכמה מאות שקלים מעל המשכנתה".

אם היו מאה פניות, למה התפשרת על המחיר?

"מבחינתי לא פחות חשוב מהמחיר זה למי אתה משכיר. לצערי שמעתי על מקרים, לא רק בחריש, שהדיירים התגלו כבעייתיים, ולא רצינו להיכנס לסיטואציה הזאת. היה חשוב לנו להתחבר ב"ווייב" למי שאנחנו משכירים וזה היה חלק מהשיקולים".

לדבריו, על רקע העלייה בביקוש שהוא מזהה ביישוב, שהביא לעליית מחירים, הוא מתכוון להעלות את שכר הדירה בקרוב לרמה של 2,800-2,900 שקל.

לצד סטולר, עוד מאות מחברי הקבוצה קיבלו במקביל את המפתח לדירתם החדשה וניסו להשכיר את הדירות. סטולר מספר כי הוא דווקא התכונן להצפת השוק בדירות להשכרה, על ידי זיהוי מוקדם של קהל היעד הפוטנציאלי שלו.

"כשאתה משקיע בדירה אתה צריך להבין מראש מי קהל היעד שאתה מתכנן להשכיר לו, ובכמה תוכל להשכיר את הדירה. למשל, האם זה אזור שהוא בחיתולים או אזור ישן כשהדירה שלך חדשה. צריך להבין מה היתרונות היחסיים שלך. כשאנחנו קנינו את הדירה להשקעה, אמנם הופתענו מחלק מהדברים בתהליך, אבל דמיינו בדיוק את המשפחה ששוכרת מאיתנו כיום את הדירה", הוא אומר. "משפחה דתית עם כמה ילדים, ולכן עשינו התאמות. למשל, בתכנון הגדלנו את חדר השינה של ההורים כדי שהוא יהיה נוח יותר. גם במטבח השקענו יותר - עשינו כיור כפול, יותר ארונות ומשטחים לבישולים. תיארנו לעצמנו שתגיע משפחה גדולה ובקטע הזה זה היה ממש מדויק.

"חשבנו גם על הנושא של הקומה - בחרנו בכוונה בקומה השנייה כדי שאנשים לא יהיו תלויים במעלית שבת. אני מניח שהאופציות שלנו מול קהל היעד שהגיע לחריש היו גדולות יותר מכיוון שעשינו את ההתאמות הנדרשות".

"רק לא להתמהמה"

מעין ברגר התארחה בפרק הראשון של הפודקאסט "כסף בקיר" שעלה לאוויר בינואר 2019, וסיפרה על כך שהיא ואחותה התאומה השקיעו בגיל צעיר בנדל"ן בבאר שבע ומשם התגלגלו להשקעות נוספות בארצות הברית. מה קרה אתה מאז? היא ילדה תינוק, עברה לדירה חדשה בבעלותה בראשון לציון, והמשיכה להשקיע בנדל"ן, בעיקר מעבר לים.
בתחילת 2019 היית עם השקעה של נכס אחד בלוס אנג'לס, שהשקעת בו חמישים אלף דולר ועוד שני נכסים במיאמי בהשקעה של 60 ו-80 אלף דולר כל אחד. מה קרה להם מאז?

"שלוש ההשקעות האלה היו דרך חברת אס.די.בי מעבר לים. אלה היו השקעות שלא מצריכות ממני המון התערבות. זה לשים כסף והחברה מתפעלת וקוראת לי לבוא לקחת את הכסף ואת התשואה. הפרויקט בלוס אנג'לס כבר הסתיים. קיבלנו גם את הקרן וגם את הריבית. התשואה היא סביב 10% בשנה (תרגום שנתי של הרווח שמתקבל בסוף הפרויקט). זה המון יחסית לארץ.

מה לגבי הפרויקטים במיאמי?

"התחלנו לקבל איזושהי פעימה של כסף מפרויקט אחד, אבל ישנם עיכובים בגלל הקורונה. לכן אני תמיד אומרת לאנשים: כשאתם משקיעים, אל תהיו לחוצים על הכסף. יש בלת"מים".

השקעת בארץ וגם בחו"ל. על בסיס החוויה שלך, היכן עדיף להשקיע בנקודת הזמן הנוכחית, אמצע 2021?

"אם משווים רק תשואות. אז התשואה בחו"ל יותר גבוהה מאשר בישראל. אבל עליית המחיר זה משהו שאי אפשר לערער עליו. בישראל - בסוף - יש יותר אנשים שצריכים דירות מאשר היצע".

הכל נשמע מאוד קל ופשוט מפיך.

"זה ממש לא קל. אבל צריך להבין שמי שיש לו כסף היום חייב להיכנס לתוך הגלגל הזה. אנשים אומרים לי: 'יש לי 500 אלף שקל'. והם לא עושים עם הכסף הזה כלום. הוא שוכב בבנק כבר לפחות שנתיים. אז אני אומרת - תקנו משהו, רק לא להתמהמה. אני אומרת את זה בקלות כי אני מאמינה שפשוט צריך לזרום עם השוק. מי שלא ינסה להשקיע, לא יידע לעולם לא הצלחה ולא כישלון".

זווית אחרת / השקעה בחריש? הבעיות היסודיות לא נפתרו

אני עדיין לא מוצא שום סיבה אמיתית שמישהו יבוא לגור בחריש, למעט המחיר כמובן. דיברנו הרבה פעמים על כך שמחיר נמוך לא הופך את המקום למציאה עבור משקיעים. אנחנו נמצאים במהלכן של עליות מחירים מטורפות בכל הארץ, אז גם חריש נהנית מזה, וסיפור שהתחיל רע מאוד עבור שי הופך למכרה זהב.
יכול להיות שחריש מתחילה להתפתח, ובעתיד יהיה קל יותר להשכיר את הדירות.
הביקושים למקום הם תולדה של תעסוקה ולתוכן שיש לו לספק לבני המקום. לאורך כביש 65 יש את אור עקיבא שיש שם בנייה מטורפת, ומזרחה אחרי ואדי ערה יש את רובע יזרעאל בעפולה. אני לא רואה משהו שמצדיק אובייקטיבית את העליות. לא קרתה שם מהפכה והבעיות היסודיות לא נפתרו.

אריק מירובסקי

עוד כתבות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.3% ות"א 90 מטפס בשיעור דומה ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

הגדולה של וורן באפט היא הרבה מעבר לבחירת מניות מוצלחת

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: מנכ"ל חדשות 13 פורש מתפקידו

עפ"י הודעת רשת 13, אור צלקבוניק פורש על רקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך