גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לינה קאן מאשימה את הפלטפורמות המקוונות בעלייה בתרמיות נגד צרכנים

עדותה של יושבת הראש החדשה של מועצת הסחר הפדרלית בקונגרס מראה שעל הכוונת שלה נמצאות חברות הטכנולוגיה הגדולות

לינה קאן, יושבת הראש של מועצת הסחר הפדרלית / צילום: Associated Press, Graeme Jennings
לינה קאן, יושבת הראש של מועצת הסחר הפדרלית / צילום: Associated Press, Graeme Jennings

יושבת הראש של מועצת הסחר הפדרלית לינה קאן פנתה נגד חברות הטכנולוגיה הגדולות בהופעתה הראשונה לפני הקונגרס כראשת המועצה, ואמרה שפלטפורמות מקוונות נושאות בחלק מהאשמה על כך שנרשמה עלייה במקרי תרמית עליהם דיווחו אזרחי ארה"ב במשך מגפת הקורונה.

"מקרי התרמית המשיכו להתרבות", אמרה קאן ביום רביעי בפני מועצת בית הנבחרים לאנרגיה ומסחר. "סיבה אחת לכך היא שהתרמיות היום מונעות על ידי הפלטפורמות הדיגיטליות בהן התנהגות כזו נסבלת ולעתים אפילו מקבלת עידוד".

קאן, מבקרת ותיקה של חברות הטכנולוגיה הגדולות, לא נקבה בשמה של אף פלטפורמה ספציפית ולא הזכירה פעולה שמועצת הסחר עשויה לנקוט. היא עשויה לעמוד מול קשיים חוקיים בבואה להעניש את הפלטפורמות המקוונות, עם זאת, מכיוון שהחוק המוכר בשם סעיף 230 מגן באופן כללי על חברות אינטרנט מאחריות על פעולות המשתמשים בהן.

חברים דמוקרטים במועצה רמזו שבתחילת הדרך יתמקדו בלמידה מעמיקה של האלגוריתמים בהן פלטפורמות הטכנולוגיה הגדולות משתמשות כדי לגלות מקרים שבהם מבוצעים מעשי מרמה.

"אם אנחנו לא יכולים לחפור פנימה ולהבין איך הם מנסים להפסיק את זה, איך האלגוריתמים עובדים, לא נוכל לגרום להם לשאת באחריות במקרים שבהם החברות מגדילות את מקרי התרמית", אמר רוהיט צ'ופרה. "אנחנו לא יכולים פשוט לרדוף אחרי הרמאים אחד אחד, אנחנו צריכים לבדוק את שומרי הסף ואת מי שמרוויחים מזה גם כן".

קאן ודמוקרטים אחרים במועצה הציעו שמועצת הסחר תקדיש יותר תשומת לב לדרך שבה הפלטפורמות עשויות לנצל פרטיות של ילדים, בזמן שילדים רבים מבלים שעות רבות יותר באינטרנט בגלל מגפת הקורונה. צ'ופרה אמר שהמועצה צריכה לבדוק את המודלים העסקיים המובילים לניצול לרעה של מצבים כאלה.

דמוקרטים במועצת הסחר הפדרלית לא פסלו אפשרות שיתחילו לפתח כללים חדשים לחיזוק הגנות על פרטיות צרכנים אמריקאים באופן כללי. דמוקרטים רבים בקונגרס היו רוצים לייעל את התהליך המגושם שבו כיום מועצת הסחר קובעת כללים על מנת לאפשר לה לפעול מהר ולאמץ סטנדרט נרחב לגבי פרטיות ונושאים אחרים הנוגעים לצרכנים. אבל רפובליקאים רבים ספקנים לגבי צעדים כאלה.

מנערת את מועצת הסחר הפדרלית

מספר שאלות מתמקדות בדרך שבה קאן מנהלת את המועצה מאז שנכנסה לתפקיד. קאן ניערה את מועצת הסחר הפדרלית בכך שערכה שתי פגישות ציבוריות - הראשונות של הסוכנות מזה עשורים - ופיקחה על סדרה של שינויי מדיניות מאז שהושבעה לתפקיד ב־15 ביוני.

חלק מהיוזמות שלה, כולל מאמץ לתת לצרכנים יכולת גדולה יותר לתקן את המכשירים שברשותם בלי להפר את האחריות עליהם, זוכות לתמיכה של שתי המפלגות. אחרות נתקלו בהתנגדות, כולל שינויים שרפובליקאים אומרים שנותנים לקאן שליטה מוגדלת על התהליך שבו המועצה מנסה לקבוע מדיניות חדשות.

"אני מבין שנעשים שינויים כשנכנס צוות חדש לתפקיד ויהיו לנו חילוקי דעות על מדיניות", אמר לקאן חבר בית הנבחרים גאס ביליראקיס (רפובליקאי מפלורידה) בתחילת השימוע. "אבל זה לא צריך לעצור אותך מלעבוד עם החברים האחרים במועצה באופן קולגיאלי".

חבר המועצה נוח פיליפס, רפובליקאי, אמר למחוקקים שחלק מהמדיניות החדשות של קאן פורסמו לציבור לקבלת משוב לפני שאומצו, על מנת לאפשר לחברות ובעלי עניין אחרים להשמיע את דעתם. דמוקרטים במועצה אמרו בתגובה שבעבר, המועצה אימצה מדיניות דומות מבלי לבקש משוב או לקיים שימוע בנושא.

פיליפס גם התנגד לדרך שבה אפיינה קאן את תפקידן של החברות הגדולות בנושא התרמיות. "כמה מהגורמים הפוגעים באמריקאים הכי הרבה אינם דווקא התאגידים הגדולים", אמר. "אנו צריכים להתמקד בנזק ללקוחות, לא בזהות הנאשמים".

קאן וחברים אחרים במועצה ביקשו מהמחוקקים להחזיר את סמכותה של הסוכנות להחרים רווחים שהושגו בדרך לא ישרה על ידי חברות מפרות חוק - סמכות שבית המשפט העליון הגביל בהחלטה מאפריל. ההחלטה "סיכנה יותר מ־2 מיליארד דולר בהקלות אפשריות לקרבנות במקרים פתוחים", אמרה קאן.

הצעת חוק לשחזור סמכות הסוכנות עברה בבית הנבחרים בקושי מוקדם יותר החודש, בהתאם לחלוקה בין המפלגות, כשהרפובליקאים במיעוט אמרו שהדמוקרטים לא כללו את התוספות שלהם לתיקונים. החקיקה לא התקדמה בסנאט.

על סדר היום: המערכה נגד פייסבוק

אחד הנושאים הגדולים ביותר בפני מועצת הסחר הפדרלית כיום הוא איך להתקדם בתביעת הגבלים עסקיים נגד פייסבוק. שופט בית הדין המחוזי ג'יימס א' בוזברג דחה את התביעה בוושינגטון בחודש שעבר, ואמר שהמועצה לא הציגה סימוכין לטענתה שלפייסבוק כוח מונופוליסטי בשירותי רשתות חברתיות פרטיים.

בשבוע שעבר נתן השופט למועצת הסחר ארכה עד 19 באוגוסט להגיש תביעה מתוקנת.

השופט בוזברג גם דחה תביעה קשורה שהוגשה על ידי 40 תובעים כלליים של מדינות נגד פייסבוק. ביום רביעי, המדינות אמרו שיעתרו על החלטת השופט.

"הגשנו את העתירה בגלל שאנחנו לא מסכימים עם החלטת בית המשפט ופייסבוק צריכה לשאת באחריות על החנקת התחרות, הקטנת החדשנות וכרסום בהגנות על הפרטיות", אמרה התובעת הכללית של ניו יורק לטישיה ג'יימס. "אנחנו לא יכולים עוד להרשות לפייסבוק להרוויח מניצול נתונים לקוחות".

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

הבורסות בסין סגורות; הניקיי יורד ב-0.3%

המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ● לרגל יום הפועלים, רוב הבורסות באירופה סגורות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות הופעלו בגליל המערבי, צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון

זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • ראש האופוזיציה לפיד ייצא לביקור מדיני באיחוד האמירויות • דיווח ב-CBS: ארה"ב שוקלת לקלוט קבוצת פלסטינים מהרצועה כפליטים' כולל אופציה למעמד קבע • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאוייש של החות'ים בתימן ● עדכונים שוטפים 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● בעקבות המגעים לשחרור חטופים, השקל התחזק בכ־2% מול הדולר ● המדדים המרכזיים בישראל ובארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ●  גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק