הסתיים בזיכוי: נתיבי ישראל לא תטיל סנקציות על אפשטיין ניהול פרויקטים

הליך השימוע מעורר המחלוקת שקיימה החברה ליואב סרנה מחברת אפשטיין, הסתיים מבלי שהוטלה בו כל סנקציה • סרנה היה מחושפי פרשת "נתיבי ישראל", וגלובס אף חשף כי הוא שימש כעד מדינה בתיק

יואב סרנה / צילום: תמר מצפי
יואב סרנה / צילום: תמר מצפי

ועדה בחברה הממשלתית נתיבי ישראל (נת"י) שקיימה בשבועות האחרונים הליך שימוע ליואב סרנה, אחד ממייסדי חברת אפשטיין ניהול פרויקטים, מצאה שלא נפל רבב במעשיו, ולכן נקבע שלא תוטל עליו או על החברה כל סנקציה.

יצוין כי מדובר בחברה שמשמשת ספק גדול של נתיבי ישראל, ולאורך שנים רבות היא מנהלת ומפקחת עבור החברה הממשלתית, וגופים ממשלתיים אחרים, פרויקטים רבים שעלותם המצטברת נאמדת במיליארדי שקלים.

השימוע הפנימי נקבע בהמשך להכרעת הדין בעניינו של מנכ"ל נת"י לשעבר (אז היא נקראה מע"צ) אלכס ויז'ניצר. לפני כשבועיים אף נגזר דינו של ויז'ניצר כשבית המשפט אימץ את הסדר טיעון וגזר עליו עונש של שנתיים מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בגובה 850 אלף שקל, זאת לאחר שהורשע בעבירת בקשת שוחד בפרשה אחת מתוך השתיים בהן הואשם.

במסגרת כתב האישום המתוקן בתיק, ויז'ניצר פנה לסרנה מחברת אפשטיין מספר פעמים בין 2005 ל-2009, והבהיר לו שהוא מצפה לתשלום עבור עבודות שהחברה מקבל מהחברה הממשלתית, אחרת אפשטיין תפגע בכל הנוגע להתקשרויות מולה.

בשנת 2010 תשלום שוחד בגובה 100 אלף שקל כמעט ויצא לדרך, אלא שהאדם אותו שלח ויז'ניצר לאסוף את הכסף מסרנה נמלך בדעתו ותוכנית השוחד לא התקיימה. לפי כתב האישום ויז'ניצר מימש את האיום כך שאפשטיין לא קיבלה חוזים מול נת"י בהמשך (בזמן שהוא כיהן בתפקיד), כאשר ויז'ניצר אף דאג להגיד למחליפו בתפקיד, כשהוא עזב את כס המנכ"ל, שלא לעבוד עם החברה.

בשנת 2015 התפוצצה פרשת נתיבי ישראל, אז גם פנה סרנה מיוזמתו למשטרה, והעביר מידע לגבי הצעת השוחד, דבר שבהמשך הביא את הפרקליטות להצהיר כי סרנה תרם לחשיפת הפרשה. לאחרונה חשף גלובס כי סרנה למעשה קיבל בפרשה מעמד של עד מדינה, דבר שיכול להסביר את העובדה שלא הוגש נגדו אישום בפרשה. ולמרות זאת לאחרונה חשף כלכליסט כי סרנה הוזמן לשימוע בשל חלקו בפרשה בנתיבי ישראל. המשמעות של שימוע שכזה עשויה הייתה להדיר אותו ואת החברה מפרויקטים של נתיבי ישראל.

אלא שכעת נודע לגלובס כי בסיום השימוע הוחלט כי אין להטיל על סרנה שום סנקציה. עוד נודע לגלובס כי מרבית חברי הוועדה שבמסגרתה נערך השימוע, חשו כי סרנה נדחק אל הפינה, ועל כן הציע לבסוף לשלם לויז'ניצר 100 אלף שקל, כך שיש להתייחס אליו כמי שנסחט ולא כנותן שוחד.