פחות מחודש ל-1 בספטמבר: בנט אישר את מתווה פתיחת שנת הלימודים

בלי התייחסות לקפסולות או לחיסונים בבתי הספר, אבל עם בדיקות סרולוגיות והמשך מעקב אחרי התחלואה: ראש הממשלה אישר הערב את המתווה של משרדי החינוך, הבריאות והביטחון לפתיחת שנת הלימודים • השלב הבא: תיקון התקנות ואישור קבינט הקורונה

רה''מ נפתלי בנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
רה''מ נפתלי בנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ראש הממשלה בנט אישר הערב (א') להפעלה את המתווה שהכינו משרד החינוך, משרד הבריאות ומשרד הביטחון לפתיחת שנת הלימודים. הפעלתו במערכת החינוך כפופה לתיקון התקנות ולאישור קבינט הקורונה.

על פי המתווה, הלימודים יתקיימו ברצף מגיל הגן ועד יב', תוך "שמירה על בריאות התלמידים וצוותי החינוך והקפדה על כללי הבריאות". הוא מבוסס על רצף בדיקות לפני ובמהלך שנת הלימודים, וקובע כי מי שלא ירצה להיבדק יציג בדיקות שליליות או ילמד בבידוד.

התלמידים יעברו בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים

התלמידים יעברו בתחילת השנה בדיקות סרולוגיות לאיתור תלמידים שכבר חלו בקורונה והחלימו, מה שהופך אותם לפטורי בידוד. הבדיקות יתבצעו תחילה בחברה החרדית, ששנת הלימודים בה תפתח כבר מחר (9.8), ויתרחבו בהדרגה ליתר התלמידים (1.6 מיליון תלמידים). הבדיקות יתקיימו במוקדי הרשויות המקומיות, תחילה ברשויות בחברה החרדית: בית שמש, בני ברק, בית"ר עלית, מודיעין עלית, אלעד.

כמו כן, ייערך מבצע בדיקות מהירות לאיתור קורונה טרם פתיחת שנת הלימודים, הבדיקות יסופקו להורים ויבוצעו על ידם. הבדיקה תתבצע ל-1.9 מיליון תלמידים כ-48 שעות לפני פתיחת שנת הלימודים.

מודל "כיתה ירוקה" יפעל בבית ספר שבו ימצא חולה מאומת. התלמיד המאומת ייכנס לבידוד ואילו היתר יעברו בדיקות קורונה, מי שימצא חולה יבודד ומי שימצא שלילי יחזור ללימודים וייבדק בכל יום לאורך 7 ימים. מי שיימצא חולה - ייכנס לבידוד, מי שיימצא שלילי - ישוב ללימודים.

במתווה לא מתייחסים לקפסולות ולחיסונים בבתי הספר

תלמידים (מעל גיל 12) ועובדי הוראה שלא ירצו להיבדק - יקיימו בידוד לפי מודל הקיים היום. המודל יתחיל כפיילוט בבתי הספר בחברה החרדית, והוא יתרחב בספטמבר גם לבתי הספר בחברה הערבית, שצפויים ללמוד באופן מלא. הפיילוט ישמש בסיס לקבלת החלטות, ובהמשך הוא יתרחב ליתר בתי הספר.

בנוסף, במהלך הלימודים יתבצעו בדיקות יזומות בבתי הספר לאיתור מוקדם של תחלואה בתדירות של פעם בשבוע ביישובים כתומים ואדומים.

המשרד ינחה את בתי הספר לפעול לפי כללי הקורונה: עטיית מסיכה, שמירת מרחק, שמירה על היגיינה, למידה במרחבים פתוחים. בד בבד יהיה המשך מעקב, פיקוח ובקרה על נתוני התחלואה באמצעות מרכז השליטה הארצי (משל"ט) המנטר את נתוני התחלואה בכלל מערכת החינוך.

המתווה מבוסס על בדיקות חוזרות ונשנות, אבל לא נותן פתרונות למקרים של הדבקות המוניות הצפויים לקרות, ולא לבלתי מחוסנים. אין התייחסות לכיתות קטנות יותר, ולא להשבחת שיטות הלימוד מרחוק.

מהמתווה נעדרת מדיניות הקפסולות - כלומר קבוצות לימוד קטנות יותר המבודדות אחת מהשנייה, כדי להימנע מהדבקה המונית, גם אין במתווה התייחסות לחיסונים בבתי הספר.

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון אמרה: "לחזרה של התלמידים לשגרת לימודים בבתי הספר ובגנים השפעה מכרעת על החוסן הנפשי האישי והחברתי שלהם ועל עיצוב אישיותם ולכן אין ספק שמקומם בתוך מוסדות החינוך. בשנה וחצי האחרונות שילמו הילדים מחיר יקר בשל הניתוק החברתי והבדידות וכן בשל אובדן ימי לימודים רבים. מוטלת עלינו חובה מוסרית וחינוכית, ליצור בעבורם וודאות ויציבות למען חוסנם האישי והנפשי וכך גם עבור הצוותים החינוכיים".