גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אפל משתמשת בטכנולוגיה למשהו טוב ולא מנסה לרגל אחרי המשתמשים"

כשאפל הכריזה על המערכת החדשה שלה שתילחם בהתעללות מינית בילדים, ביקורות רבות נשמעו, ולא רק מאויביה המושבעים ● פרופ' בני פנקס, ראש מרכז הסייבר באוניברסיטת בר-אילן, התבקש ע"י אפל לבחון את המערכת החדשה וחזר עם תשובות לביקורות: "אפל מנסה לעשות טוב, הביקורת מצד וואטסאפ היא פשוט חוצפה"

פרופ' בני פנקס. ייעץ לאפל בנוגע למערכת החדשה / צילום: שלומי אמסלם
פרופ' בני פנקס. ייעץ לאפל בנוגע למערכת החדשה / צילום: שלומי אמסלם

ענקית הטכנולוגיה אפל הודיעה בשבוע שעבר כי היא בוחנת מערכת חדשה שתבדוק אוטומטית תמונות בחשבונות ה-iCloud מחשש להתעללות מינית בילדים. לפני שאפל משחררת את המערכת החדשה לכולם בעדכון תוכנה עתידי, ענקית הטכנולוגיה ביקשה לשמוע דעות על המערכת עצמה ופנתה לשני פרופסורים - פרופ' מיהיר בלאר, המתמחה בקריפטוגרפיה, מאוניברסיטת קליפורניה סאן דייגו; ופרופ' בני פנקס, ראש מרכז הסייבר מהמחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן.

"מה שמתבצע במערכת זו השוואה של תוכן בענן לרשימה שיש להם בשם CSAM. זה בעצם Child Sexual Abuse Material, שנבנה בעזרת ארגוני ילדים רלוונטיים. הם רוצים לבדוק תמונות בצורה שתיקח רק את הדברים הבעייתיים מבלי להדליף או להוציא שום מידע אחר, וזה תחום המומחיות שלנו בקריפטוגרפיה", מסביר פרופ' פנקס בראיון לגלובס. "דוגמה מסובכת לזה - איך בוחנים שתי רשימות שמות מקבילות ולגלות את השמות שחוזרים בין הרשימות - מבלי לקבל מידע על השמות האחרים ברשימה".

פייסבוק וגוגל פועלות בצורה בעייתית יותר, אך בהצלחה רבה יותר

המערכת החדשה מתרגמת את התמונות שעולות לענן למחרוזת מוצפנת המורכבת ממספרים, והם משווים את המחרוזת הזו למחרוזות של מאות אלפי תמונות שאם אדם מחזיק אותן, זו עבירה פלילית. המערכת יוצרת שוברי בטיחות בכל פעם שיש הפרה, וגם כאן אפל מחדדת שאין זה מספיק להחזיק תמונה אחת בעייתית - אלא רק כשיש רף של שוברים שלא פורסם, אז המערכת תדע להדליק נורה אדומה לצוותים האנושיים שיבחנו את המקרה. אז הצוותים יקבלו תמונה ברזולוציה נמוכה ויידעו אם צריך להשבית את החשבון ולהתריע למרכז הלאומי לילדים נעדרים ונפגעים.

וזה מה שפרופ' פנקס בחן - האם אכן שאר המידע נשאר שמור ולא יוצא החוצה כחלק מהבדיקה הזו. "קודם כל, לא משווים את התמונות שיש במכשיר. מה ששומרים במכשיר ומה ששולחים בהודעות, נשאר במכשיר. המערכת הזו מתחילה לפעול רק כשמעלים את התמונות לענן", מתאר פרופ' פנקס.

לצורך ההשוואה, פרופ' פנקס מסביר כי שירותי הענן של פייסבוק, גוגל וענקיות הטכנולוגיה האחרות פועלות בצורה בעייתית יותר, אך בהצלחה רבה יותר. "החברות האחרות סורקות את התמונות ובודקות אותן מול מאגרי ה-CSAM. אפל ביצעה בעבר פחות סריקות, ומן הסתם זה מה שהוביל את הלחץ על אפל מצד מחוקקים אמריקאים להתחיל להיכנס לעולם הזה", אומר פרופ' פנקס.

על-פי דיווחים ב"ניו יורק טיימס", פייסבוק דיווחה על 20 מיליון תמונות בעייתיות בשנה, מול דיווחים על 250 תמונות מצד חברת אפל. זה מה שהוביל את אפל לעבוד על פתרון שיאפשר למצוא את התמונות הבעייתיות, בלי להסתכל בתמונות אחרות.

"אנשים חוששים שיקטלגו אותם בטעות כפדופילים, אבל זה לא יקרה - משתי סיבות. הראשונה - המערכת מתוכננת שזה לא יקרה. גם אחרי שנדלקת נורה באפל, יש צוותים אנושיים שעוברים על התמונות ובודקים שזה באמת פורנו ילדים; הסיבה השנייה היא הסף שאפל יצרה. אם יש מעט תמונות בעייתיות, וזה לא באמת מישהו שאוסף תמונות מהסוג הזה, אז לא יודעים שום דבר. אם יש יותר מהסף, אז זה יעבור לפרוצדורה החוקית שלהם", מפרט פרופ' פנקס. "זו רשת לתפיסת פדופילים עם חורים. הם יעדיפו שיברחו אנשים, מאשר להפליל אנשים שלא עשו את זה".

"הביקורת מצד וואטסאפ היא ממש חוצפה"

כחלק מהביקורת שהופנתה אל אפל, כמובן שפייסבוק וחברות-הבת שלה יהיו שם. ויל קת'קארט, מנהל וואטסאפ, צייץ בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "המערכת תוכל בקלות לסרוק תוכן פרטי לכל דבר שהם או הממשלה מחליטים שהיא רוצה לשלוט בו. למדינות בהן נמכרים מכשירי אייפון יהיו הגדרות שונות לגבי מה שמקובל". עוד הוא הוסיף כי המערכת של וואטסאפ דיווחה על יותר מ-400 אלף מקרים למרכז הלאומי מבלי לשבור את ההצפנה - מהלך שאפל מוכנה לעשות.

פרופ' פנקס עונה על שתי הביקורות האלה: "אנשים מפחדים שהממשלה תוכל להגיד לאפל להכניס נושאים נוספים, לא רק פורנו - נגיד את מחאת בלפור. ראשית, אפל מצהירה כי בעבר היא נלחמה נגד ניסיונות כאלה מצד ממשלות והצליחה להדוף אותם. שנית, המערכת בנויה כך שהקידוד של הקבצים שמחפשים צריך להיות בתוך הטלפון, וכדי לשנות את הקידוד הזה צריך לעדכן את מערכת הפעלה. זאת אומרת, כדי לשנות את הקבצים שמחפשים, צריך לשחרר עדכון מערכת הפעלה - מהלך שלא קורה כל יום. אני עושה ספקולציה, אבל לא אתפלא אם אפל קשרו לעצמם בכוונה את הידיים".

אך פרופ' פנקס מחזיר את הביקורת על וואטסאפ (ששייכת לפייסבוק). לדבריו, "הביקורת מצד וואטסאפ היא ממש חוצפה. פייסבוק סורקים תמונות בצורה גלויה, והם אכן מדווחים על 20 מיליון קבצים בשנה. אפל לפחות מנסה לשמור על הפרטיות של המשתמשים שלה". 

בנוסף, הוא מחדד שאפל לא באמת שוברת את ההצפנה, כי גם לאחר שהיא מחליטה לפעול, "שובר הבטיחות מכיל את כל המידע הקריפטוגרפי שכלל את החישוב שאני ביצעתי, והוא מכיל את התמונה ברזולוציה נמוכה בצורה מוצפנת". למעשה זה המענה גם לענייני ה-AI שבמערכת: תפקיד הבינה המלאכותית כאן היא לנפות את הכמות האדירה של המידע לכדי משהו שהצוותים האנושיים יוכלו להתמודד איתו. "שאר החברות גם עושות את זה, אי-אפשר שכל המידע יעבור את הצוותים האנושיים. ולכן אין פה באמת זיהוי אוטומטי שיכול להוות בעיה", מחדד פרופ' פנקס.

"המנדט שלי היה לבדוק את המתמטיקה, את הקריפטוגרפיה. למרות שלא ידעתי על קיומו, גם פרופ' בלאר וגם אני הגענו למסקנה שהמערכת תקינה, משמע הם מצליחים לבחון את התמונות הבעייתיות מבלי להדליף שום מידע אחר על התמונות האחרות. שנינו כתבנו הוכחה מתמטית ווידאנו את זה".

עוד הוסיף פרופ' פנקס כי "אני חושב שבמבחינה טכנית המערכת מצוינת. אפל מנסה לעשות טוב, לא מנסה לרגל אחרי המשתמשים ופועלת כדי לשמור על הפרטיות של המשתמשים שלה".

עוד כתבות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?