ויולה ונצ'רס משקיעה בסטארט-אפ שרוצה למפות את כל התשתיות בארה"ב

הסטארט-אפ 4M אנליטיקס, שהקימו יוצאי הנדסה קרבית ומודיעין, פיתח במקור טכנולוגיה למיפוי וגילוי של שטחי מוקשים ע"י שימוש בצילומי אוויר ולוויין • לאחר שלא מצאו משקיעים למיזם, הסבו היזמים את הטכנולוגיה לזיהוי תשתיות תת-קרקעיות כמו קווי גז ונפט

איציק מלכה, יואב כהן וניר כהן, מייסדי M4 אנליטיקס / צילום: איל יצהר
איציק מלכה, יואב כהן וניר כהן, מייסדי M4 אנליטיקס / צילום: איל יצהר

חברת הסטארט-אפ 4M Analytics, המפתחת מערכת למיפוי תשתיות תת-קרקעיות, הודיעה היום (ב') על גיוס 11 מיליון דולר בהובלת קרן ויולה ונצ'רס. בסבב השתתפו גם המשקיעים הקיימים של 4M - קרן 2F והאנג'לים רמי ברכה ואייל גבאי. כולל הסבב הנוכחי, גייסה 4M עד היום 18 מיליון דולר.

הסטארט-אפ 4M הוקם ב-2019 על-ידי איציק מלכה (מנכ"ל), ניר כהן (סמנכ"ל תפעול), שניהם בוגרי יחידת יהל"ם של חיל ההנדסה, יחד עם אל"מ יואב כהן (CTO), לשעבר מפקד יחידת 9900 באגף המודיעין (המערך הגיאו-חזותי של צה"ל). החברה מעסיקה כיום כ-50 עובדים.

במקור 4M פיתחה מנוע טכנולוגי למיפוי וגילוי של שטחי מוקשים על-ידי שימוש בצילומי אוויר ולוויין. אולם בתחילת 2020, לאחר שלא הצליחו לגייס השקעה מקרנות הון סיכון למיזם מוקשים בסיכון גבוה, שינו השותפים כיוון והסבו את המערכת לזיהוי של תשתיות תת-קרקעיות כמו קווי גז, מים, חשמל, נפט, תקשורת וביוב.

"הבנתי שאנחנו בעצם מבקשים מהמשקיעים לתת לנו כסף עם הערת אזהרה מלפנים, ואין שום סיכוי שהם ישקיעו במשהו מסוכן שיכול להתפוצץ תרתי-משמע ולהרוג את כל ההשקעה",  סיפר מלכה בראיון בחודש אפריל למוסף G של גלובס.

"ידענו שאנחנו נותנים מודיעין על השכבה העליונה של התת-קרקע, המטרים הראשונים שמתחת לאדמה. אחרי המוקשים, חיפשנו מה עוד יש מעניין שם והגענו לתשתיות", סיפר יואב כהן באותה הכתבה על שינוי הכיוון . "יש מי שממפה את מה שקורה מעל הקרקע וישנן חברות מינרליים שממפות את מה שיש בעומק האדמה, אבל אף אחד לא התמקד בשכבה העליונה הזאת. אפשר לומר שיצאנו לחפש אתונות ומצאנו מלוכה".

כיום יש ל-4M כ-25 לקוחות, מחציתם בישראל ומחציתם בארה"ב. הלקוחות הם חברות תכנון והנדסה הזקוקות למודיעין על תשתיות תת-קרקעיות. 4M משלבת בין מידע מצילומי לוויין ואוויר למידע ממפות קיימות כדי לתת מיפוי מדויק יותר. כמו במוקשים כך גם בתשתיות, המערכת של 4M משתמשת בסימנים מזהים מעל פני הקרקע כדי לזהות מה נמצא בתת-הקרקע.

המערכת של 4M מאפשרת גם לבצע תכנונים שונים על גבי המפה שיוצרת החברה, כדי למצוא למשל היכן כדאי להעביר צינור חדש. כל זה אמור לחסוך חודשים ארוכים של חפירות גישוש בשלב התכנון המקדים ולמנוע מפגש מסוכן עם תשתיות קיימות.

לדברי מלכה, "ישנן חברות אמריקאיות שמנגישות דיגיטלית מידע על תשתיות ממפות קיימות. אלא שהשימוש במפות האלו בעייתי כי יש בהן סטיות והקווים לא סומנו בצורה נכונה. אנחנו עושים מעבר ויוצרים בעצמנו דאטה חדש ומדויק יותר. אנחנו הסטארט-אפ הראשון בקטגוריה הזאת וברור לנו שאחרים יכנסו אליה, אז חשוב לנו לזוז מהר".

כיום מציעה החברה מיפוי תשתית פר דרישת לקוח, אך התוכנית הגדולה יותר של 4M היא ליצור מפה מקיפה של כל התשתיות התת-קרקעיות בארה"ב בתוך שלוש שנים, כדי לשמש מעין "גוגל מפות לתת-הקרקע". לדברי מלכה, הגיוס הנוכחי ישמש להאיץ את הפיתוח כדי שניתן יהיה להגיע לקצב מיפוי של אלפי קילומטרים ביום.

במקביל מתכננת החברה פתיחה של מטה בארה"ב לצד מרכז הפיתוח בארץ. "בסופו של דבר עולם הבנייה שאנחנו עוסקים בו הוא עולם ישן שלא עבר שינויים מאז שנות ה-50-60", אומר מלכה. "בעולם הזה צריך עדיין להיות קרוב ללקוח, להסתכל לו בלבן של העיניים ולצאת איתו לבירה כדי שיבחר בך".

צביקה אורון, שותף מנהל בויולה ונצ'רס, מסר: "עד היום חברות טכנולוגיה התמקדו בעיקר במיפוי של מה שיש מעל הקרקע, אבל תת-הקרקע נותר ללא מענה. 4M מורכבת מצוות שמכיר את נושא התשתיות לפני ולפנים ואנו מאמינים שהטכנולוגיה הייחודית יחד עם הניסיון שהם מביאים יאפשרו לבנות חברת ענק שתהפוך לגוגל מפות של תת-הקרקע".