הקרב על הביטקוין: רשות שוק ההון מזהירה את המוסדיים

אזהרתו של הממונה על שוק ההון מגיעה שלושה ימים לאחר שדירקטוריון הבורסה לניירות ערך אישר השקת איגרת חוב צמוד ביטקוין, מטעם בית ההשקעות לניהול נכסים דיגיטליים, סילבר קסטל

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שלחה הבוקר מכתב למנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים בו היא דורשת לקבל מהם דיווח על כוונתם להשקיע בביטקוין. ברשות שוק ההון מכוונים לשימוש ספציפי בביטקוין ויוצרים הפרדה ברורה בינו לבין מטבעות קריפטוגרפים אחרים.

"לאחרונה, בין היתר לאור התגברות היצע מכשירי השקעה בעלי אופי הנחזה להיות ספקולטיבי, התחדד הצורך בבחינת מדיניות ההשקעות של הגופים המוסדיים ואופן בחינת הזדמנויות השקעה מסוג זה על ידי מנהלי השקעות וועדות ההשקעה בגופים המוסדיים. מכשירי ההשקעה האמורים מתאפיינים בפרט בהסתמכות על שינויי מחיר שאינם נובעים מיצירת ערך כלכלי פנימי כלשהו, וכנגזר מכך גם מהיעדר מודל הערכה ותמחור כלכלי מהימנים", כתב הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, למנהלי ההשקעות במוסדיים.

"לדעתנו השקעה בביטקוין, בין היתר, נופלת להגדרה האמורה. לשם הבהרה, אין הדבר אמור לגבי השקעות במטבעות קריפטוגרפיים ככלל או בטכנולוגיות קשורות, אשר נושאות רציונל כלכלי אחר ואף עשויות לשכלל את השוק", הוסיף ברקת.

אזהרתו של הממונה על שוק ההון מגיעה שלושה ימים לאחר שדירקטוריון הבורסה לניירות ערך אישר השקת איגרת חוב צמוד ביטקוין, מטעם בית ההשקעות לניהול נכסים דיגיטליים, סילבר קסטל. בית ההשקעות הודיע על כוונתו להנפיק אג"ח צמוד ומגובה ביטקוין אשר ייסחר לראשונה על פלטפורמת TASE UP בבורסה בתל אביב. מדובר במסלול חדש וראשוני בארץ ליצירת חשיפה לביטקוין אשר יאפשר למשקיעים מוסדיים וכשירים להיכנס לתחום המטבעות הדיגיטליים ולגוון את תיק ההשקעות.

מי שצפוי להיות המדווח העיקרי לרשות שוק ההון הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם, שנהנה באחרונה מחשיפה משמעותית להשקעה בביטקוין, על רקע הגאות בשוק מטבעות הקריפטו. בית ההשקעות השקיע בסוף השנה שעברה סכום של כ-100 מיליון דולר בקרן הביטקוין הגדולה בעולם, Grayscale Bitcoin Trust, המוכרת בסימול GBTC. ההשקעה הזאת הניבה לבית ההשקעות תשואה נאה של כ-100% בתוך כחודשיים בעקבות הזינוק במחירו של הביטקוין. זו הייתה הפעם הראשונה שבה גוף מוסדי ישראלי רוכש החזקה עם חשיפה לביטקוין בסדר גודל כזה עבור לקוחותיו.

ברקת דורש את הפרוטוקלים שהביאו להשקעה בביטקוין

במכתב ששלח ברקת הוא מבקש מהגופים המוסדיים לדווח לרשות שוק ההון על השקעות שביצעו בהקשר לביטקוין מתחילת השנה, כולל ציון הנכס הספציפי בו הם השקעיתו, ציון סך ההשקעה שבוצעה בכל נכס וציון היקף ההתחייבויות להשקעה עתידיות שהועמדו בכל נכס.

עוד מבקש ברקת פירוט לגבי השקעות בביטקוין או מכשירי השקעה התלויים במחיר הביטקוין או בהשתנות מחיר הביטקוין, וכן פירוט נפרד לגבי השקעות במטבעות קריפטוגרפים אחרים, כל זאת עבור תיקי הנוסטרו של הגוף בנפרד מהשקעות שבוצעו עבור העמיתים.

בנוסף, על הגופים המוסדיים להעביר לפיקוח על הביטוח את כל הפרוטוקולים של דיוני ועדת השקעות עמיתים אשר במסגרתם דנו בהשקעות הקשורות לביטקוין, לרבות כל החומרים אשר תמכו בהחלטות ההשקעה ואשר הוצגו בפני הוועדה, כולל הניתוחים הכלכליים, האנליזות, הסקירות, הערכות השווי והתמחור, ניתוחי רגישות ווכל בחינה אחרת שנעשתה על מנת לתמוך ברציונל ההשקעה ובהחלטות ההשקעה.

לרכוש ביטקוין ב-100 מיליון דולר

על פי ההודעה שפרסמה הבורסה בתחילת השבוע, סדרת האג"ח הראשונה שתונפק על ידי סילבר קסטל תעמוד לשלוש שנים ללא ריבית ובהיקף מתוכנן של כ-100 מיליון דולר. ההון המגויס להנפקה ישמש לרכישת ביטקוין בלבד והכספים יוחזקו עם חשיפה מלאה לשער הביטקוין. בעת פדיון הביטקוין, ישולם עבורו התשלום בשקלים, בהתאם לשער הביטקוין במועד ובניכוי עמלות. תינתן אפשרות לפדיון מוקדם, בכל עת, בהתאם לנוסחה המשקללת את שער הביטקוין במועד הפדיון המוקדם בניכוי עמלות.

המכשיר החדש, מנגיש חשיפה בטוחה, מאובטח ומגובה בביטוח של מבטח בינלאומי, לביטקוין תוך כדי הקטנה משמעותית של הסיכונים התפעוליים ועלויות החזקת המוצר. לאחר הרישום, הגופים המוסדיים והכשירים יוכלו גם לרכוש אג"ח ביטקוין ישראלי בפלטפורמת TASE UP של הבורסה.