Wix | דעה

‎עכשיו גם Wix. מדוע לאחרונה חברות איקומרס נופלות לאחר הדוחות?

מניית Wix צנחה אמש בוול סטריט לאחר פרסום הדוחות הרבעונים, ובכך הצטרפה לפייבר, Pintrest ועוד • המכנה המשותף של כולן הוא שמדובר בחברות מתחום המסחר מקוון, שכולן בסך הכול הציגו "דוחות טובים", אך התחזית ביחס לעתיד הייתה קצת פחות אופטימית ממה שחשבו בעבר

מסכים אדומים. בסופו של דבר, המניה מגלמת את הציפיות של המשקיעים לגבי העתיד / צילום: תמר מצפי
מסכים אדומים. בסופו של דבר, המניה מגלמת את הציפיות של המשקיעים לגבי העתיד / צילום: תמר מצפי

אפריל 2020, קורונה, שווקי המניות נופלים. ‎כשכל העולם בסגר המשקיעים מתאפסים על עצמם מהר ומבינים את הפוטנציאל במניות איקומרס/בניית אתרים/שירותים אונליין.

‎מאז תחילת הקורונה מניות מ"גלקסיית האיקומרס" טסו לחלל. יש חברות שעלו במאות אחוזים. למשל Shopify שהכפילה את גודלה פי שישה, אטסי פי חמישה, פייבר   פי עשרה, Wayfair, שמוכרת ריהוט אונליין, פי עשרים. ‎לא מעט אנשים סבורים ששווי החברות הללו כיום מוגזם, ושאין הצדקה לעליות של מאות אחוזים בזמן קצר.

‎אמש נפלה מניית וויקס  ב-17% בוול סטריט לאחר הדוח שפרסמה. וויקס לא לבד. לאחרונה ראינו ירידות שערים חדות לאחר דוח גם במנייתאמזון - 8% ביום, Pinterest נחתכה ב 15% לאחר הדוח, Fiverr הישראלית נחתכה ב-20%. ויש עוד.

‎המשותף לכל המניות הללו, מעבר לכך שהחברות פרסמו "דוח די טוב", הוא שהמניות הללו עלו במאות אחוזים מאז הקורונה, והן פועלות ב"גלקסיית האיקומרס", בין אם מדובר במרקטפלייס של מוצרים/שירותים אונליין, בין אם בפלטפורמות לבניית אתרי איקומרס, או אפליקציה של מוצרים.

‎אז מה עכשיו? הזה סופו של כל בלון? ולמה זה הגיוני שבחלק מהמקרים המניות נחתכות לאחר דוח "די טוב"? לשם כך צריך להסביר את המתמטיקה של תמחור מניות.

‎המתמטיקה של 500%+, והצמיחה של הצמיחה

‎יש מי שיגיד שזה לא הגיוני שחברה תעלה פי 500% בשנה אחת, כשהגידול ברווחים שלה היה רק ב-70% נניח. הטענה הזו מחמיצה עקרון חשוב בעיני.

‎כשמניה עולה במאות אחוזים זה אומר שהמשקיעים מניחים שהשיפור בביצועי החברה אינו חד פעמי, אלא שיפור קבע. הרי בסיס הלקוחות גדל, חלקם הגדול ימשיך להשתמש בפלטפורמה, אולי ימליצו לחברים.

‎כלומר אם ההכנסות של החברה עלו מ-100 ל-170 באופן קבוע, נוספו לחברה 70 כל שנה, והגיוני שהשנים הבאות יתומחרו כבר עכשיו במחיר המניה, היות ומדובר בתוספת מצטברת של כמה מאות אחוזים לפעילות החברה.

‎הנחת העבודה של המשקיעים היא שהחברות הללו "עלו קומה" בבת אחת מכאן ולתמיד. השוק למעשה תמחר את זה שעכשיו החברות הללו יקבלו זרם עצום של לקוחות שגם יישארו. ‎אבל זה לא רק זה, כי המשקיעים גם משקללים צמיחה בסיפור. כלומר הם מצפים שה 70 שיש היום יהיו שנה הבאה 90 ושנה אחרי זה 105.

‎70% בשנה + צמיחה שנתית, לאורך כמה שנים, ועליה של מאות אחוזים במחיר המניה היא לא מופרכת כלל.

‎אז מה היה בדוח של הנופלות?

‎בסופו של דבר, המניה מגלמת את הציפיות של המשקיעים לגבי העתיד. דוח שגורם למניה ליפול הוא כזה שמערער למשקיעים את הציפיות. מילת המפתח פה היא "הגיידנס" (Guidance).

‎בכל רבעון חברות מפרסמות דוחות כספיים, שבין היתר מכילים גיידנס, תחזית לביצועים העתידיים שלהן. בכל דוח החברה מעדכנת את הגיידנס. למשל חברה יכולה לכתוב בחלק הזה של הדוח לרבעון הראשון שהיא צופה ששנת 2021 תסתיים עם גידול מכירות של 80%. המשקיעים עושים חשבון ומסיקים מכך לעתיד. ואז אם בדוח הרבעון השני החברה משנה את הגיידנס - זה עלול להיות דרמטי.

‎זה מה שקרה אצל רוב המניות בסביבת האיקומרס שנפלו לאחר "דוח טוב". אמנם הביצועים היו טובים ביחס לעבר, אבל התחזית ביחס לעתיד הייתה קצת פחות אופטימית ממה שחשבו. אמזון, פייבר, וגם WIX עדכנו מטה את הגיידנס שלהן, והציגו תחזית ביצועים פחות אופטימית מזו שהוצגה עד כה.

‎במקרה של Pinterest, זה לא שהחברה הציגה גיידנס לא טוב, אלא שהיא ציינה שלאור אי הוודאות השוררת כרגע בעולם עם הקורונה וכל זה, החברה לא תפרסם גיידנס לרבעון הבא. יש הודעה מלחיצה יותר? אי ודאות גרועה יותר מהכול, כי היא מותירה מקום לדמיון. אה, כן, החברה גם הודיעה על ירידה בקצב צמיחת המשתמשים בארה"ב, ראוי לציין.

‎מה קורה עכשיו והאם כל החברות בתחום בסכנה?

למעשה מה שקורה עכשיו זה שהמשקיעים מתחילים "להריח" שאולי הצפי עליו נשענו היה אופטימי מדי, ובואו נרגיע את ההתלהבות. האם זה אומר ש"הבלון" הולך להתפוצץ, ואנחנו צפויים לראות את החברות הללו נחתכות עוד?

‎לא בהכרח, אין שום דבר שניתן לומר באופן גורף. עד כה, לפחות בשנה האחרונה, השוק התייחס לחברות הללו קצת כאילו היו מיקשה אחת. מאז תחילת הקורונה הרבה מהמניות הללו החלו להיות מתואמות למדי, ולמשך פרקי זמן ארוכים התיאום היה קרוב ל 100%.

‎זה הגיע למצב שאם האחת מפרסמת דוח שמאכזב את המשקיעים, הם מסיקים מזה מסקנות לגבי הסיכוי שגם חברה אחרת תאכזב, ומוכרים מבעוד מועד. אבל החברות הללו ממש לא זהות, ואין הגיון להתייחס אליהן ככאלה.

‎למשל Etsy דווקא לא איכזבה את הציפיות, הן היו spot on, כנ"ל Wayfair חנות הרהיטים המקוונת. אז בסופו של דבר, ראוי לבחון כל מקרה לגופו, ולא מן הנמנע שחלק מהחברות הללו עוד יפתיעו. עם זאת, כדי לראות המשך עליות במניות הללו צריך לקרות משהו די דרמטי, שינוי משמעותי בציפיות המגולמות כרגע.

הכותב הוא משקיע, יזם, ומנהל את קהילת הפייסבוק "Money Talks"

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן.