גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו רוצים לעשות לעולם הדוגמנות מה ש-Airbnb עשו לעולם המלונאות"

קרן רובין, מייסדת פלטפורמת הדוגמנות POSE ● בת 31, נשואה ואם לילדה, גרה בתל אביב ● "במודל היופי הישן, הרבה מהדוגמנים שלנו לא היו עוברים, אבל אצלנו כולם יכולים להירשם" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

קרן רובין, מייסדת פלטפורמת הדוגמנות POSE / צילום: מיטל אזולאי
קרן רובין, מייסדת פלטפורמת הדוגמנות POSE / צילום: מיטל אזולאי

עולם הדוגמנות לא עניין את קרן רובין, היום בעלת סוכנות POSE, שגדלה בבית דתי. אבל אחותה הגדולה זיהתה פוטנציאל, ודחפה אותה לכיוון הזה. "וכך, בגיל 15, הגעתי לאירוע 'השקת הפנים החדשות של עלית מודלס' של שי אביטל", היא מספרת. "זה נראה לי אז וואו, מאוד זוהר. ביקשו לבוא עם ג'ינס וחולצה לבנה, ולי היו רק חצאיות בארון, אז לקחתי מחברה של אחותי.

"משם עברתי לסוכנות אימג' של בטי רוקוואי, ואחר כך ליולי מודלס. בגיל 19, בזמן טיול באירופה, החלטתי לדפוק בדלת של סוכנות במילאנו שבה הייתה חתומה שירז טל - בלי הודעה מראש, ובלי בוק. הם התפלאו, אבל אהבו את התעוזה. מדדו אותי, ואמרו לי לרדת 2 ק"ג ולחזור שוב. לא נעלבתי, כבר הייתי רגילה שמבקרים אותי על הגוף שלי.

"חזרתי לארץ, ירדתי 2 ק"ג ונסעתי שוב למילאנו, שוב בלי להודיע. כשהייתי במלון התקשרתי ואמרתי להם 'אני כאן, ירדתי במשקל'. ואז הכול התחיל. במשך שלושה חודשים הסתובבתי ברחובות מילאנו עם מפה ענקית, וחיפשתי את עצמי בדרך לאודישנים".

בגיל 25 התחתנה, והפסיקה לדגמן. במקביל, סיימה תואר ראשון ושני בפיתוח וייעוץ ארגוני במכללה למינהל. "אחרי שילדתי, בחופשת הלידה היה לי זמן לחשוב על דברים", היא מספרת. "הבחנתי שכמעט בכל תחום היו שיפורים והתקדמות, כמו Airbnb באירוח או וולט בשליחויות, בעוד שבעולם הדוגמנות התפיסה לא השתנתה.

"דרך העבודה בענף נשארה אותו דבר כל השנים: בעל עסק צריך לבוא לסוכנות ולהגיד מה הוא רוצה, ואז מחפשים בשבילו. גם מהצד של הדוגמנים העולם הזה מתנהל בשיטה מיושנת, שבה סוכן מחליט אם אני רזה מספיק או טובה מספיק.

"יש הרבה צדדים שליליים, ויש גם הרבה נוכלות. הרבה דוגמנים חדשים מתבקשים לעשות בוק או לעבור קורס משחק באלפי שקלים, ואז הם נתונים לחסדי הסוכן. לא מעט פעמים הם משלמים הרבה כסף, ולא מקבלים שום עבודה. במקרה שלי, היו עבודות שלא רציתי ולא התחברתי אליהן, אז עשו לי פרצוף וסימנו אותי כבעייתית".

מה עוד הפריע לך בעולם הדוגמנות?
"בסוכנות אומרים לך שתקבלי על צילומים X כסף, אבל אין שקיפות מלאה כמה הסוכנות מקבלת. בגדול, הם לוקחים ממך 30% על יום צילום, אבל את לא יודעת כמה באמת בעל העסק שילם, לא מראים לך חוזה. את צריכה להאמין למה שהסוכן אומר לך, בלי לדעת מה נסגר מאחורי הקלעים".

וכך, לפני קצת יותר משנה, בשיא הקורונה, קמה POSE, פלטפורמה ראשונה מסוגה בארץ לדוגמניות ודוגמנים פרילנסרים. רובין מובילה אותה ביחד עם השותף שלה, איתי ארז, שמתרכז בשיווק. "החלטנו לשנות את כללי המשחק בדוגמנות - גם בצד של הדוגמנים, וגם בצד בעלי העסקים", היא מסבירה.

"הקמנו אתר ואפליקציה, שבהם הדוגמן יכול לדחוף את עצמו, בלי לשלם כסף לסוכנויות. גם לבעלי עסקים קטנים ובינוניים זה פתרון, כי הרי אין להם כסף לדוגמניות מסוכנויות גדולות. האתר הוא חינם לגמרי לבעלי עסקים, והדוגמנים והדוגמניות משלמים דמי רצינות/הרשמה חודשיים, סכום סמלי".

לא פחדת לפתוח סוכנות דווקא בקורונה?
"לא, כי הרי בדיוק אז החבר'ה הצעירים הפסיקו לעבוד. היו הרבה מובטלים, והיה לנו פיק גדול של נרשמים. חשבתי שזה תקופה וזה יעבור, אבל עדיין מצטרפים הרבה. עכשיו יש לנו קרוב ל-600 נרשמים פעילים, מגיל 18 ומעלה - ויש גם בני 50 פלוס. במודל היופי הישן הרבה מהם לא היו עוברים, אבל אצלנו כולם יכולים להירשם. עם זאת, זו עבודה קשה, לדחוף ולשווק את עצמך. במקביל, כל יום יש עשרות פניות של בעלי עסקים".

מבחינת רובין, POSE תעשה לעולם הדוגמנות מה ש-Airbnb עשו לעולם המלונאות. "כמו שב-Airbnb את בוחרת דירת 4 חדרים, רואה את המחיר ומדבר ישירות עם בעל הנכס, אצלנו את בוחרת לפי מה שבא לך - גובה, צבע עיניים, ידע בריקוד - רואה את המחירים, ומדברת ישירות עם הדוגמן. בדוגמנות זה לא היה שקוף ככה עד היום. 

"טווח המחירים שמשלמים לדוגמנים הוא רחב. יש אצלנו משפיעניות מוכרות שלוקחות 1,500-2,000 שקל ליום, ויש כאלה שמוכנים לעבוד חינם כעבודות ראשונות, כי עדיין אין להם ניסיון ותמונות מקצועיות. אגב, יש דוגמנית שהתחילה אצלנו, קיבלה המון עבודות, ואז עברה לעלית מודלס. מהר מאוד היא חזרה אלינו חזרה, כי לא אהבה את היחס שקיבלה שם, ואת זה שלא יכלה לדחוף את עצמה".

מה הטעות הכי משמעותית שעשיתם בדרך?
"בהתחלה חשבנו שהפלטפורמה מוכנה, ואז קיבלנו פידבקים מצלמים, אנשי הפקה ודוגמנים שזה לא מספיק נוח ונגיש. עוד משהו שהבנו עם הזמן הוא שאנחנו צריכים לעשות סינון, ולשמור על שני הצדדים. ראינו שיש פרצה לאנשים שפונים בצורה לא מקצועית, ומאז, כששולחים פניות - איתי ואני קוראים את ההודעות, ואז מסננים. בנוסף, אם דוגמנים מתלוננים, אנחנו חוסמים אנשים.

"יש לנו גם רשימה של ביקורות, שנועדה לשמור עליהם - כל מי שחווה תשלום לא בזמן, או שלא שלחו לו תמונות, יכול לדווח על בעל העסק. כמובן שאפשר לדרג גם דברים טובים, ואז כל אחד יכול לבדוק את בית העסק לפני שהוא מחליט אם לעבוד איתו. יש לנו גם מגזין אינטרנטי, עם כתבות כמו איך לבחור את בעלי העסקים הנכונים. והכי חשוב, תמיד מומלץ לבוא עם מלווה ליום הצילומים".

איפה היית רוצה להיות בעוד שנתיים?
"עוד לא הגענו למודל הכלכלי המוצלח. חשבנו על הרחבות שעליהן נוכל לגבות תשלום - כמו כתבות במגזין האינטרנטי, קידום באתר, אולי ליווי אישי ליום צילומים. בנוסף, פתחנו פעילות בניו יורק, זה בצעדים ראשונים, הכול אינטרנטי. אני רוצה להגיע גם לאיטליה ולצרפת, ולעוד מדינות".

מה מטרת-העל שלך?
"לשנות את התפיסה של מה זה דוגמן או דוגמנית, ושלא יהיו חסמי כניסה. מבחינתי, כל אחד יכול להיות. וגם חשוב לי שבעלי עסקים קטנים ובינוניים יבינו שאפשר לעבוד עם דוגמנים בעלויות נמוכות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il   

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס