דוחות התעשייה האווירית: מכירות שיא בהיקף של כ-2.2 מיליארד דולר

המחצית הראשונה של 2021 הביאה את מכירות החברה לשיא חדש - עלייה של 4.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד • העלייה במכירות מיוחסת לגידול במכירות של חטיבת מערכות טילים וחלל שקוזז בחלקו מירידה במכירות בחטיבת תעופה • היו"ר היוצא, הראל לוקר: "ללא המיקוד העסקי היינו מגיעים לפשיטת רגל"

יו''ר התעשייה האווירית היוצא, הראל לוקר / צילום: איל יצהר
יו''ר התעשייה האווירית היוצא, הראל לוקר / צילום: איל יצהר

דוחות מחצית השנה של התעשייה האווירית מציגים היקף מכירות שיא בתולדות החברה וגם רווח נקי המציג את החציון הרווחי ביותר בתולדותיה. המכירות בחציון הסתכמו ב- כ-2,164 מיליון דולר (קרוב ל-2.2 מיליארד) בהשוואה לכ-2,078 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 4.1%. העלייה במכירות מיוחסת לגידול במכירות של חטיבת מערכות טילים וחלל שקוזז בחלקו מירידה במכירות בחטיבת תעופה.

נתח המכירות של החטיבות הצבאיות בחציון הראשון של שנת 2021 עלה בכ-10.6% לכ-1.887 מיליארד דולר בהשוואה לכ-1.706 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 181 מיליון דולר.

הרווח הנקי הראה עלייה של 22% בחציון הראשון של 2021 לכ-100 מיליון דולר בהשוואה לכ-82 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד - כאמור החציון הרווחי ביותר בתולדות החברה.

ברבעון השני נרשמה עלייה של כ-21% ברווח הנקי לכ-58 מיליון דולר בהשוואה לכ-48 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - גם כאן הרבעון הרווחי בתולדות החברה.

עוד בדוח: צמיחה של 13% ב-EBITDA בחציון הראשון של 2021 לכ-252 מיליון דולר בהשוואה לכ-223 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ה-EBITDA ברבעון השני של 2021 צמח לכ-132 מיליון דולר (כ-11.5% מהמכירות) בהשוואה לכ-121 מיליון דולר (כ-11.4% מהמכירות), ברבעון המקביל אשתקד.

כן נרשמה צמיחה ברווח התפעולי בחציון הראשון של 2021 לכ-138 מיליון דולר (כ-6.4% מהמכירות) בהשוואה לרווח תפעולי של כ-127 מיליון דולר (כ-6.1% מהמכירות) בתקופה המקבילה אשתקד. גידול ברווח התפעולי ברבעון השני לכ-71 מיליון דולר (כ-6.2% מהמכירות) בהשוואה לרווח תפעולי של כ-66 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (כ-6.2% מהמכירות).

נתח המכירות של חטיבת התעופה ירד

הרווח הגולמי בחציון הראשון של 2021 עלה לכ-351 מיליון דולר (כ-16.2% מהמכירות) לעומת כ-333 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד (כ-16% מהמכירות). גידול של 13.5% ברווח הגולמי ברבעון השני של 2021 לכ-185 מיליון דולר (כ-16.1% מהמכירות) לעומת כ-163 מיליון דולר (כ-15.4% מהמכירות), ברבעון המקביל אשתקד.

לעומת זאת, נתח המכירות של חטיבת תעופה בחציון הראשון ירד לכ-566 מיליון דולר בהשוואה לכ-612 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

מכירות החברה ברבעון השני של שנת 2021 צמחו והסתכמו בכ-1,149 מיליון דולר בהשוואה לכ-1,060 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 8.4%. העלייה במכירות נובעת בעיקרה מגידול במכירות של חטיבת מערכות טילים וחלל וחטיבת תעופה שקוזז בחלקו מירידה במכירות בחטיבת אלתא.

נתח המכירות של החטיבות הצבאיות ברבעון השני של שנת 2021 עלה בכ-9.3% לכ-973 מיליון דולר בהשוואה לכ-890 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. נתח המכירות של חטיבת תעופה ברבעון השני של שנת 2021 עלה בכ-13.8% לכ-329 מיליון דולר בהשוואה לכ-289 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

נתח המכירות לייצוא בחציון הראשון של שנת 2021 עמד על 72% מכלל המכירות בדומה לתקופה מקבילה אשתקד והסתכם בכ-1.562 מיליארד דולר (כ-602 מיליון דולר, המהווים 28% מהמכירות נמכרו בישראל) בהשוואה ל-1.497 מיליון דולר (כ-581 מיליון דולר, המהווים 28% מהמכירות נמכרו בישראל), בתקופה המקבילה אשתקד.

נתח המכירות לייצוא ברבעון השני של שנת 2021 עמד על 73% והסתכם בכ-840 מיליון דולר (כ-309 מיליון דולר, המהווים 27% נמכרו בישראל), בהשוואה ל-73% ברבעון המקביל אשתקד, כ-773 מיליון דולר (כ-287 מיליון דולר, המהווים כ-27% נמכרו בישראל).

"התוצאות העסקיות הטובות ביותר אי פעם"

יו"ר התעשייה האווירית היוצא, הראל לוקר כתב בעקבות התוצאות: "סיימתי בשבוע שעבר את כהונתי כיו"ר דירקטוריון החברה לאחר ארבע שנים בדיוק. בשנים אלה עברה החברה מהפך עסקי חד. בחציון הראשון לשנת 2021 השיגה החברה את התוצאות העסקיות הטובות ביותר שלה אי פעם, זאת בהמשך לרווחים והכנסות השיא בשנים שקדמו לשנת זו.

"אני גאה על הזכות שניתנה לי להוביל את החברה התעשייתית, טכנולוגית, וביטחונית הגדולה בישראל למהפך זה. לצד הישגים עסקיים, לא שכחנו גם את הערכים הבסיסיים שלנו - זכינו בתקופה זו ב-4 פרסי ביטחון מדינת ישראל, שיגרנו את החללית 'בראשית' לירח, את הלוויין 'אופק 16' לחלל, את טיל החץ 3 באלסקה, והגענו לעוד הישגים טכנולוגיים פורצי דרך רבים.

"התעשייה האווירית היא מקור לגאווה לאזרחי ישראל על הישגיה הטכנולוגיים והביטחוניים. ואולם, ללא הצלחה עסקית, לא ניתן יהיה להגיע להישגים אלה ולתרום את התרומה האדירה של החברה גם לכלכלת המדינה - בחברה מועסקים כ-15 אלף איש, מתוכם 10,000 מהנדסים והנדסאים, ההשקעה במו"פ בשנה היא כ-3 מיליארד שקל, ואנו מייצאים למעלה מ- 70% מתוצרתנו לכמאה מדינות בעולם, בסכום שנתי של מעל 10 מיליארד שקל".

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי: "סיכמנו חציון ורבעון מצוינים עבור התעשייה האווירית. החברה ממשיכה להציג מכירות שיא ורווח והפעם 100 מיליון דולר בחציון וזאת, בין היתר, בזכות התמהיל הרחב של תפיסות טכנולוגיות ומבצעיות, מוצרים פורצי דרך ומגוון השווקים בישראל ובעולם בהם אנו פועלים.

בועז לוי,  מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית
 בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית

"לצד הביצועים המרשימים של החטיבות הצבאיות, אנו רואים בחטיבת תעופה גם סימני התאוששות ממשבר הקורונה, עלייה בהתקשרויות למטוסי מנהלים וכן השפעה חיובית של היקף הסחר העולמי המוטס על תחום הסבות המטוסים למטען.

"הגדלנו את ההשקעה במחקר ובפיתוח ממקורות עצמיים בחציון כדי שמערכות התעשייה האווירית תמשכנה להוביל את שדה הקרב העתידי. במקביל, אנו ממשיכים את מיקוד המאמצים בפיתוח הפעילות העסקית בכל קווי העסקיים בחברה ובהרחבתה.

"יש לציין כי מוצרי החברה השתתפו במבצע שומר חומות באוויר, בים, ביבשה ובחלל ותרמו באופן משמעותי לביטחונם של תושבי ישראל. התוצאות הטובות, שמקורן במיקוד ניהולי והרתמות מנהלי החברה ועובדיה, הביצועים החזקים של החברה, יציבותה הפיננסית, והמחויבות הניהולית לצמיחת החברה הובילו לאחרונה, להעלאת דירוג האשראי של החברה המהווה הכרה למוכנותה של החברה להנפקה".

לוקר: "ללא המיקוד העסקי היינו מגיעים לפשיטת רגל"

הדו"ח החציוני המעולה של התעשייה האווירית נזקף לא במעט לזכותו של יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר שעזב לאחרונה את תפקידו וזה לו הדוח האחרון. לוקר אומר לגלובס כי ביקש להנחיל לחברה במהלך שנות כהונתו את המיקוד העסקי. "זו החברה הטכנולוגית והביטחונית הכי טובה. המצוינות הטכנולוגית והביטחונית בולטת - אבל הייתה חסרה השאיפה להצלחה עסקית מהותית. היה דשדוש של כעשור בצמיחה וברווחים, ובשנים האחרונות זה השתנה. עברנו ממחזור של כ-3.5 מיליארד דולר בשנה ל-4.2 מיליארד ושברנו שלוש פעמים את שיאי הרווח, והמכירות".

עוד אמר כי השיפור כולל את ההעלאה בדירוג לדרגה AA+ של סוכנויות הדירוג ואת השיפור החד ביכולת החברה לממש את הפוטנציאל שבה. "אנחנו חברה ממשלתית אבל כזו שהיא לא מונופול אלא פועלת בשוק תחרותי בינלאומי מול חברות מתקדמות ומהגדולות בעולם - ללא המיקוד העסקי היינו מגיעים לפשיטת רגל, ויש דוגמאות לכך גם בארץ".

השינוי המשמעותי ביותר שעשתה החברה בשנים האחרונות היה איגום ארבע חטיבות שעסקו בנושאי תעופה שונים, לחטיבת תעופה אחת, תוך איגום משאבים והתמקדות בתחומי החוזק של החברה. וכך הענף הזה שעד אמצע העשור שעבר הפסיד, עבר לאיזון וצלח בשלום גם את שנת הקורונה.

עובדי החברה יקבלו אופציות בהנפקה

לוקר מתייחס להנפקה הצפויה ואמור כי התוצאות מוכיחות שהחברה מוכנה אליה יותר מאי פעם, וההנפקה אף תחדד את המיקוד העסקי והדרישה לרווחיות ולצמיחה מתמשכת מצד המשקיעים. הוא גילה כי עובדי התעשייה אווירית יזכו לבונוסים בצורת אופציות בהנפקה.

הוא מציין את פיזור הריכוזיות החיפוש המתמיד אחר מוצרים חדשים ושווקים חדשים כאחד מגורמי ההצלחה - ומזכיר את הכניסה לשווקים במערב אירופה, באוסטרליה ובמדינות אחרות שלא היו קודם ברשימת הלקוחות.

לוקר ומנכ"ל החברה בועז לוי מותחים ביקורת על הרגולציה הכבדה שיש עליהם מצד הממונה על השכר באוצר בשל היותם חברה ממשלתית - רגולציה המקשה עליהם בתחרות הקשה על כוח האדם האיכותי בענפי ההייטק בישראל. המחסור קיים גם אצלנו הם אומרים אבל מציינים כי התעשייה האווירית נחשבת לאחד ממקומות העבודה הטובים בישראל, בזכות החבילה הכוללת של תנאי השירות והשכר והאטרקטיביות של החברה: "בסוף, הרבה יותר מעניין לעבוד בחברה שמפתחת טיל או מל"ט ומטיסה חללית לירח מאשר עוד אפליקציה לסלולרי".

יש גם שיח עם מדינות המפרץ

לוקר מדגיש עוד את התרומה של החברה לביטחונה של ישראל ולביטחון של מדינות רבות שלפיו "מקיימות עמנו קשרים אינטימיים". מבצע שומר החומות הוכיח את החשיבות של המוצרים שלנו לצה"ל ולביטחון המדינה, הוא אומר ומזכיר את שני פרסי ביטחון ישראל שקיבלה החברה השנה.

בועז לוי המנכ"ל אומר לגלובס כי היכולת הטכנולוגית בתחום התעופה היא המסד של החברה ותמשיך להיות כך, הן בתחום הצבאי והן בתחום האזרחי שם ההתמקדות היא בהשבחת והסבת מטוסים, ובתחזוקתם. עוד אמר כי שוק מטוסי המנהלים שגם בו פעילה החברה מראה סימני התאוששות. הוא ציין כי החברה פועלת יותר ויותר בתחום האיזרוח של טכנולוגיות ובעיקר ברובוטיקה.

השניים ציינו כי בעקבות הסכמי אברהם יש מגעים והתדיינויות עם מדינות המפרץ אבל הן עדיין בתהליכים ראשוניים.