"אם בעבר המו"מ היה על מחיר, היום הוא על מקום באוניה": כך רשמה צים שיא ישראלי עם רווח של 886 מיליון דולר ברבעון

הגאות בהובלה הימית הופכת את חברת הספנות צים, שבעבר נדרשה להסדר חוב, לחברה הרווחית בישראל השנה • הרווח הנקי זינק ביותר מפי 35 לעומת הרבעון המקביל אשתקד • המנכ"ל אלי גליקמן: "ישנם קווי סחר שבהם מחירי ההובלה עלו גם בפי 10 - ל-20 אלף דולר למכולה"

ספינה של צים / צילום: יח''צ
ספינה של צים / צילום: יח''צ

תוצאות יוצאות דופן לחברת התובלה הימית צים, שסיימה את הרבעון השני של 2021 עם רווח נקי של לא פחות מ-886 מיליון דולר, יותר מפי 35 לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד ועלייה של מעל 50% מהרווח שנרשם ברבעון הקודם, שהיה אף הוא חריג לטובה.

לא מן הנמנע כי צים, שלפני פחות מעשור נדרשה להסדר חוב ענקי על מנת להמשיך לשרוד, היא כנראה החברה הרווחית בישראל השנה. בסיכום המחצית הראשונה של השנה היא מציגה רווח נקי של 1.48 מיליארד דולר.

החברה  נהנית מהגאות הגוברת במחירי התובלה הימית מאז פרוץ משבר הקורונה והביקוש הגובר לשירותי ההובלה שהיא מספקת; במהלך הרבעון השני הובילה החברה  921 אלף מכולות (TEU), עלייה של 44% לעומת הרבעון המקביל. מחיר ההובלה הממוצע למכולה היה 2,341 דולר, עלייה של 119%.

ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בקרוב ל-2.4 מיליארד דולר, פי 3 מהרבעון המקביל וגבוה מאוד לעומת תחזיות האנליסטים, שציפו להכנסות של 1.77 מיליארד דולר. במחצית הראשונה של השנה, ההכנסות הסתכמו בכ-4.1 מיליארד דולר, לעומת 1.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2020. בכך למעשה ההכנסות של צים במחצית הראשונה עקפו את ההכנסות של החברה בכל 2020.

 
  

"ממצב שבו אוניות היו עומדות 'באבטלה', היום אין אוניות בעולם"

צים  הונפקה בבורסה של ניו יורק בינואר האחרון, לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר. לאחר נפילה של 23% במחיר המניה ביום המסחר הראשון, היא התאוששה וזינקה מאז ההנפקה ב-203%, כשהשווי הנוכחי שלה הוא 5.2 מיליארד דולר. בעלת מניות גדולה בצים היא חברת קנון  של המיליארדר עידן עופר (28%).

לדברי אלי גליקמן, מנכ"ל צים, העלייה בהיקפי התובלה של צים גבוהה משמעותית משל שאר התעשייה, שם הגידול מגיע ל-5%-6%. על מחירי ההובלה הנוסקים הוא אומר: "אנחנו לא שולטים במחירים, אלא השוק. אנחנו מנסים להיות יותר טובים, יעילים ומקוריים ולהיות בשווקים שבהם המחירים יותר גבוהים. אנחנו שחקן גלובלי, אבל נישתי, ואנחנו הולכים למקומות ששם הרווחים שלנו יותר גבוהים".

אלי גליקמן, מנכ''ל צים ספנות / צילום: יח''צ
 אלי גליקמן, מנכ''ל צים ספנות / צילום: יח''צ

לדבריו, "רווח רבעוני  של 886 מיליון דולר הוא היסטורי לא רק לצים, אין הרבה חברות שמרווחיות סכומים כאלה בישראל".

גליקמן הצטרף לצים ב-2017, כשהחברה הייתה עדיין במצוקה. "אני שמתי יעד, כשהצטרפתי לצים לפני 4 שנים, שצים תהיה אחת משלוש החברות הרווחיות ביותר בענף במדדי EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ו-EBIT (רווח תפעולי), ואני שמח לומר שב-2020 סיימנו במקום הראשון מכל חברות הספנות בעולם, וגם ברבעון הזה, בין החברות שכבר דיווחו אנחנו מובילים. אני אומר בצניעות, זו גאווה מאוד גדולה שיש חברה ישראלית שהפכה למובילה בשוק העולמי".

ספר על העלייה במחירי התובלה הימית ובביקושים.
"מחירי ההובלה במכולות עלו ביותר מפי 2 לפי מדד שנחאי, אבל ברמה המקומית ישנם קווי סחר שבהם המחירים עלו גם בפי 10. לדוגמה, הקווים מאסיה לארה"ב, שם הממוצע לפני שנה היה כ-2,400 דולר למכולה והיום אפשר גם לראות 20 אלף דולר, ואין מקום באוניות. אנשים דופקים לי על הדלת ומוכנים לשלם כל מחיר. אם בעבר היה מו"מ על מחיר, כמו בהרבה תעשיות, היום המו"מ הוא על מציאת מקום באוניה".

ממה זה נובע?
"בעקבות הקורונה, המשבר התחיל בצד הייצור בסין שנסגרה לחודשיים ובהמשך עבר  לצד הביקוש, בייחוד במדינות המערב. יש עודף ביקוש עצום, כי לאנשים התפנה כסף שלא נצרך במלונות וטיסות, כנראה נכנסו להוצאות על שיפוצים, הזמנות אי-קומרס. ממצב שבו אוניות היו עומדות 'באבטלה', היום אין אוניות בעולם. אנחנו נערכנו נכון: בשיא המשבר היינו עם 54 אוניות, היום אנחנו בדרך ל-120, וגם כמות המכולות שלנו עלתה מ-600 אלף למיליון. אלה החלטות שהיום מצדיקות את עצמן".

המגמה הגלובלית הזאת נמשכת או שצפויה איזושהי התייצבות?
"הביקוש רק הולך ומתחזק. בכל העולם יש אי סדר בשרשרת האספקה, וכתוצאה מכך אנחנו מבחינים בצווארי בקבוק: מחסור באוניות, מחסור במכולות, בנמלים בעיקר בארה"ב אוניות מחכות - בלוס אנג'לס עשרות אוניות מחכות מעל 10 ימים. אני לא רואה שזה משתפר".

תופעה שרואים גם בנמלי ישראל.
"אני לא רוצה לדבר לא על חיפה ולא על אשדוד - יש דברים שקשורים לתרבות של הוועדים ולאו דווקא לביקוש. אנחנו מפסידים הרבה כסף על המתנה של אוניות בנמלים לא יעילים בעולם".

לדברי גליקמן, "נכון לעכשיו, התחזית שלנו משתפרת ברמה השבועית. עד מתי זה יימשך? אני לא יודע, אבל כרגע אין שינוי במגמות".

עידן עופר / צילום: סיון פרג'
 עידן עופר / צילום: סיון פרג'

מעלה את התחזית השנתית שלה

ובחזרה לדוחות: ה-EBITDA של צים עמד  ברבעון על 1.3 מיליארד דולר, לעומת 145 מיליון דולר ברבעון המקביל, ובמחצית הראשונה הוא הסתכם לכ-2.2 מיליארד דולר, לעומת 242 מיליון דולר בתקופה המקבילה. ה-EBIT הסתכם ב-1.16 מיליארד דולר ברבעון וב-1.85 מיליארד דולר במחצית - סכום שאליו הייתה אמורה צים להגיע ברמה השנתית לפי התחזית שמסרה ברבעון הקודם.

בהתאם, צים מעלה את התחזית השנתית שלה לשני פרמטרים אלה, והיא צופה כעת EBITDA שנתי של 4.8-5.2 מיליארד דולר, לעומת תחזית קודמת ל-2.5-2.8 מיליארד דולר, ו-EBIT של 4-4.4 מיליארד דולר, לעומת תחזית קודמת של 1.85-2.15 מיליארד דולר. "החציון השני יהיה חזק יותר מהחציון הראשון, אנחנו בדרך לשבירת שיא", אומר גליקמן.

צים ייצרה ברבעון 1.2 מיליארד דולר מפעילות שוטפת (כמעט 2 מיליארד דולר מתחילת השנה) ובסיומו היו לה בקופה מזומנים ושווי מזומנים בסך 1.55 מיליארד דולר. החברה הודיעה השנה על פידיון מוקדם ומלא של שתי סדרות אג"ח בסך 349 מיליון דולר, וכן על דיבידנד מיוחד של 238 מיליון דולר (2 דולר למניה) שיחולק בספטמבר.

עם תוצאות שיא כאלה, קצת קשה להיזכר שרק לפני מספר שנים נדרשה צים לשני הסדרי חוב גדולים עקב משבר בעסקיה: ב-2009 היא פרסה מחדש חוב של 7 מיליארד דולר, וב-2014 עשתה "תספורת" של כ-50% לחוב של 3.4 מיליארד דולר, שכלל 1.4 מיליארד שקל חוב למחזיקי האג"ח שלה בת"א.