"יש לנו יתרון גדול, ההלוואות שלנו כשרות": חברת האשראי החוץ-בנקאי הזו אימצה אסטרטגיה קצת שונה

חברת האשראי החוץ-בנקאי מלרן, שצמחה מתוך המגזר הערבי, סימנה כמנוע צמיחה את המגזר החרדי, ונהנית שם מיתרון מפתיע • "לחברה החרדית מאפיינים מאוד דומים למגזר הערבי", אומר המייסד והמנכ"ל מואנד ריאן לגלובס

מואנד ריאן, מנכ''ל מלרן / צילום: יונתן בלום
מואנד ריאן, מנכ''ל מלרן / צילום: יונתן בלום

חברת האשראי החוץ-בנקאי מלרן דיווחה השבוע, במסגרת דוחותיה הכספיים למחצית  הראשונה של 2021, על צמיחה של 55% בהיקף תיק האשראי שלה, שחצה את רף ה-500 מיליון שקל. החברה, שאותה ייסד ומוביל מואנד ריאן, מתמקדת במתן אשראי  במגזר העסקי הערבי-ישראלי, אך לאחרונה סימנה קהל יעד מפתיע שלהערכתה יכול להביא להמשך הצמיחה באשראי - המגזר החרדי.

דירקטוריון מלרן אישר בשבועות האחרונים את כניסתה לפעילות בתחום העמדת אשראי למגזר החרדי, על בסיס יתרון ייחודי ממנו נהנית - בעל שליטה (ריאן) שאינו יהודי, מה שמאפשר להעמיד הלוואות בריבית שאסורה על פי ההלכה היהודית מצדו של מלווה יהודי, איסור שהקשה על הציבור החרדי ליטול הלוואות באופן מסודר ומהיר.

על מנת להתגבר על קושי זה, הסתייע עד עתה המגזר החרדי בפתרונות שונים דוגמת קרנות הגמ"ח (גמילות חסדים, קרנות שהעניקו הלוואה ללא ריבית), או באמצעות "היתר עסקה", הליך שאפשר לבנקים לעקוף את איסור הריבית ההלכתי באמצעות הפיכת הלווים למעין שותף של הבנק בעסקה, כך שהבנק הוא המשקיע בעסקה והלווה הוא משקיע נוסף והם מתחלקים ברווחים ובהפסדים.

"לחברה החרדית מאפיינים מאוד דומים למגזר הערבי, ומלרן רואה יתרון גדול בזה שהיא יודעת לעבוד מול המגזר הזה", אומר ריאן בשיחה עם גלובס. "העובדה שבעל השליטה לא יהודי הופכת את ההלוואה שלו לכשרה, כשבנוסף אנו יכולים להלוות כספים מעבר ל'היתר העסקה' גם כהלוואות רגילות. היתרון הזה הופך את החברה לייחודית במדינת ישראל, כך שמלרן למעשה מבדלת את עצמה ומקבלת זווית עסקית ייחודית נוספת בתחומי הפעילות שלה".

אמרת שהמגזר החרדי דומה מבחינת תחום העיסוק שלכם למגזר הערבי. מהניסיון שלך, מה מאפיין את המגזר הערבי?
"זה מגזר צומח מאוד, אך המערכת הבנקאית פחות שמה עליו את הפוקוס, וזה משאיר את הציבור הערבי ללא מענה ופתרון כולל למימון והעמדת אשראי בהרבה מקרים. גם בנק לאומי נכנס כמשקיע בחברה חוץ-בנקאית, ובנק מרכנתיל פרוס בחברה הערבית, אבל זה לא נותן להם יתרון, כי במגזר צריך להסתכל לאנשים בעיניים ולדעת לבקש את הבטוחה הנכונה. למשל, לפעמים יש בטוחה שהלקוח לא שילם בגינה מסים לעירייה ולכן הבנק לא מוכן לקבל אותה. אנחנו יודעים לתת את הפתרונות במקרים האלו.

"היכולת הזו משאירה לנו את מרחב הצמיחה במגזר הערבי, בעיקר בתחום התשתיות, ושם יש לנו יתרון יחסי גם מול המתחרים וגם מול הבנקים, כשמלרן יודעת לנכות את הצ'קים ולאפשר ללקוח את המשך הצמיחה. הבנקים פחות יודעים לעשות זאת וגם המתחרים".

 
  

" דיסקונט רואה במלרן פוטנציאל לעתיד"

מלרן, שבשליטת ריאן, נוסדה בשנת 2008 ופעילותה מתמקדת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, בעיקר במגזר הערבי. פעילותה העיקרית היא "מתן אשראי כנגד קבלת ממסרים דחויים (צ'קים דחויים), ברובם כאלה שנכתבו על-ידי צדדים שלישיים, המוסבים לטובת החברה (ניכיון צ'קים), וכן במתן אשראי כנגד תשלום בממסרים דחויים עצמיים, תוך שאשראי כאמור מובטח, לפי העניין, בבטוחות נדל"ן או כלי רכב וציוד הנדסי".

את המחצית הראשונה של השנה סיכמה החברה עם שיפור של 15% בהכנסות המימון, שהגיעו ל-34 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה לתקופה זו צמח בשיעור דומה ל-12 מיליון שקל. ההון העצמי של החברה הוכפל בתוך שנה וחצי ל-120 מיליון שקל.

בסמוך לפרסום הדוחות עדכנה מלרן כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב להקצאת נתח של כ-13% ממניותיה לדיסקונט קפיטל, זרוע הפעילות הריאלית של בנק דיסקונט, תמורת כ-47 מיליון שקל. זאת לפי מחיר מניה של 13.5 שקל - גבוה בכ-12% ממחיר השוק של המניה, מה שדחף אותה לעליות בשיעור דו-ספרתי. 

"העובדה שדיסקונט רצתה וקיבלה אופציה לרכוש 5% נוספים במחיר של 17.5 שקל למניה מראה כמה דיסקונט רואה במלרן פוטנציאל לעתיד", מתגאה ריאן. "זו הבעת אמון שאנחנו מקבלים מול המערכת הבנקאית, כשבנוסף גוף כמו דיסקונט יכול להביא עמו ערך מוסף לחברה. המנהלים של דיסקונט קפיטל הם מקצועיים מאוד אבל לא פחות חשוב - יודעים לייצר שותפות".

הזרמת ההון המסתמנת מדיסקונט קפיטל היא לא שיתוף הפעולה היחיד של מלרן עם הקבוצה הבנקאית. החברה חתמה לאחרונה על מזכר הבנות עם בנק מרכנתיל, שגם הוא מתמחה במתן שירותים למגזר הערבי. העסקה המתרקמת תאפשר הגדלת מסגרת האשראי שקיבלה מלרן מהבנק, ב-50 מיליון שקל נוספים ועד ל-100 מיליון שקל, "תוך הפחתה מסוימת של שיעור הריבית". כן סיכמו הצדדים על "בחינת פעילות רכישת תיקי אשראי של החברה על-ידי הבנק, ובחינה של שיתוף פעולה בהנפקת ערבויות ובהעמדת שירותי מימון לקבלנים".

התרחבות הפעילות גם מעבר לים 

מלרן השלימה בדצמבר 2019 גיוס אג"ח בבורסה, וכשנה לאחר מכן ביצעה הנפקת מניות. נכון להיום מציגה מנייתה טיפוס של 15% מאז הונפקה בדצמבר 2020, כך שהיא משקפת לחברה שווי של כ-300 מיליון שקל. לצידו של ריאן, שמחזיק כ-60% מההון, בעלת מניות בולטת נוספת היא חברת ההשקעות עילדב עם החזקה של כ-15% ובית ההשקעות מור, עם כ-10% מהמניות.

ריאן משמש כמנכ"ל החברה ולצידו, בתפקיד היו"ר, מכהן דוד גרנות שבעברו כיהן בין היתר כמנכ"ל הבנקים דיסקונט, אגוד והבינלאומי.

כחלק ממגמת ההתפתחות בעסקיה, חתמה מלרן בחודש יוני על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת 40% מחברת האשראי הצרכני לוגאנו קפיטל, הפועלת בשוק בארה"ב. מלרן תזרים לחברה האמריקאית סכום של כ-18.7 מיליון דולר, ובמסגרת ההסכמות קיבלה גם אופציות להגדלת החזקותיה בלוגאנו ל-100% במהלך ארבע השנים הבאות.

"הפעילות שלנו מעבר לים שומרת על פיזור הסיכונים כחלק מהאסטרטגיה שלנו", אומר ריאן. "תמיד נבחר מצד אחד לייחד את עצמנו בפעילות, אך מצד שני לא להיכנס לתחרות שיכולה להוות איום או סיכון לפעילות שלנו. אנחנו נכנסים לתחומים חדשים כדי לשמור על יציבות החברה, כך שאם תהיה האטה בצמיחה של אחד המגזרים, יהיה מגזר אחר שיפצה על כך".

מלרן

עיסוק: חברת אשראי חוץ-בנקאי המתמקדת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, בעיקר במגזר הערבי. זו כוללת מתן אשראי כנגד צ'קים דחויים וניכיון צ'קים
היסטוריה: הוקמה בשנת 2008 על ידי מואנד ריאן (המנכ"ל)
נתונים: יו"ר החברה הוא דוד גרנות. בעלי המניות הם: ריאן (60%), עילדב השקעות (15%), מור בית השקעות (10%) נסחרת בשווי שוק של 305 מיליון שקל, ומציגה הון עצמי בסך 119 מיליון שקל בסוף יוני 2021. הכנסות מחצית 2021 - 34.3 מיליון שקל, רווח נקי במחצית - 12.4 מיליון שקל