גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישירו לנו סולו: גם בטרנד המזמר יש מי שהתעלו על עצמם

מדד הפרסומות המדוברות מציג עוד חודש מוזיקלי בו השירים השתלטו לנו על הברייק וניסו להתעלות על הריגושים שהציגו בחודש הקודם • היו מי שהצליחו להתבלט בין המזמרים, כמו אופטיקנה עם עומר אדם וסקאזי, ששידרגו את הטרנד למסיבה יוקרתית

שני כהן בקמפיין פנגו. ישמרו לה חסד מהמותג הקודם? / צילום: צילום מסך
שני כהן בקמפיין פנגו. ישמרו לה חסד מהמותג הקודם? / צילום: צילום מסך

מדד הפרסומות המדוברות של גלובס, מתפרסם מידי חודש. הקמפיינים המובילים דורגו על-ידי חברת Vigo לפי היקף אינטראקציות: סכימת לייקים, תגובות ושיתופים, ובהמשך הועברו הקמפיינים לנציגים בקהילת הפייסבוק קריאטיב פירסט, כדי שינתחו אותם במונחים מקצועים

חודשי הקיץ מאופיינים בד"כ בשפע קמפיינים חדשים, אבל יולי-אוגוסט השנה מתיימרים לשבור שיאים שלא נראו בארץ לפני כן מבחינת ההשקעה של חברות בפרסום. הקיץ הביא לשיאה לא רק את ההשקעה במדיה אלא גם את הטרנד שהפך כמעט קשה מנשוא, הפרסומות המזמרות שסתמו את הברייק. כפועל יוצא מכך גם הפרסומות המדוברות החודש ממוקדות בקמפיינים מזמרים כאשר שלושת הקמפיינים הבולטים החודש שילבו בהצלחה השקעה בינונית-גבוהה במדיה וקידום איכותי ברשת.

לדברי ניר פרח, בעל סוכנות הבוטיק Team Perach לקריאייטיב ופרסום:*"ז'אנר מחזות הזמר הוא מדרון חלקלק כמו סם. בהתחלה זה חדש, מלהיב ומרגש, מדברים על זה, זוכרים את זה, מזמזמים את זה, אישונים מורחבים וצמרמורות. אבל עם הזמן, כדי להתעלות על הריגוש של הקמפיין הקודם, המותגים נדרשים להשקיע עוד ועוד כסף בהפקות מפוצצות, לקחת סלבים יותר יקרים, לגייס יותר ניצבים, עוד תלת-מימד ואפקטים, עוד שיר, עוד כפיים... ובסוף אנחנו לא ממש זוכרים".

ממשיך לייצר תהודה: אופטיקנה עם אדם וסקאזי

שחר גור, סמנכ"ל מחקר בקבוצת יפעת: "עומר אדם ממשיך לייצר תהודה בכל מהלך שיווקי עם הופעה שנייה ברציפות בצמרת המדד לאחר קמפיין בזק בחודש שעבר. עיקר האינגייג'מנט היה בעמודי האינסטגרם הפרטיים של האמנים, כאשר גם הם וגם הביצוע זכו לשיעורי אהדה גבוהים מאוד".

שרי סימן טוב, אשת קריאייטיב: "זה לא עוד מיוזיקל בז'אנר המאוס שהשתלט עלינו, זו עליית מדרגה, קפיצת כיתה. כמו בתי האופנה הגדולים בעולם היוצרים קליפים מושקעים ומוטרפים להצגת קולקציה, גם אופטיקנה עושה את זה בגדול. עם הכוכב הכי נוצץ הדי ג'יי הכי לוהט וקריאייטיב שנולד מאסוציאציה של זוגות (משקפיים) עד לזוגות של תיבת נוח עם עיבוד לטיני ל'קאלינקה' של מקהלת הצבא האדום שמרפרף לשם הקולקציה: קאטליה".

עומר אדם לאופטיקנה. עליית מדרגה בז'אנר המזמר / צילום: צילום מסך

מירן פחמן, בעל סוכנות הפרסום פונקט ומנהל קבוצת הפייסבוק Creative First: "פרסומת אופנה טובה צריכה להיות בולטת. הסרט מתחיל בשוט קולנועי שבו עומר אדם וסקאזי יוצאים מתוך תיבת נוח ענקית. ברקע מתנגן השיר הרוסי 'קלינקה' בגירסת דאנס ובסגנון עומר אדמי. כדי שהפרסומת 'תעביר את הקולקצייה' ותעשה חשק לקנות ולאורך כל הסרט, יוצאים זוגות של דוגמנים עם זוגות משקפיים ומצטרפים זה לזה במסיבת ריקודים מטורפת. לקולקצייה קוראים 'קאטליה', זו אולי הסיבה לבחירת השיר המוזר. המותג אופטיקנה קצת הולך לאיבוד, אבל בסך-הכול מדובר בשיחוק".

דלית אורבך, קופירייטרית וסופרת: "כמעט אין תוכנית ברדיו, בטלוויזיה ובפרסומות, בלי שני מלרלרים. אז עומר אדם וסקאזי של אחרי המבול, משיקים מותג משקפיים. הבנתי שהשמש מפציעה אחרי מבול, שהבנות יוצאות בזוגות מהתיבה, שההפקה מושקעת, מדברת צעיר בנוסח קרחאנה מתוקתקת. השאלה, אם זה מבול או ששוב יורקים עלינו - שטנץ של פרסומת שפורשת בופה של סלבריטיז מהביוקר, כדי שנבין, שגם המפורסמים חמושים באופטיקנה".

קיבל חיים משל עצמו ברשתות: מילקי עם סטטיק ובן אל

גור: "סטטיק ובן אל ממשיכים לייצר תהודה ברשת עבור מילקי והיקף הצפיות ברשת ממשיך לשבור שיאים עם כל שיר חדש. עיקר הצפיות אמנם מיוחסות לשיר המלא ביוטיוב ופחות לסרטון הפרסומת המלא, אך ניתוח השיח מעיד על אהדה רבה והטמעה מוצלחת של מסר הקלילות".

סימן טוב: "מילקי יוצרים סוג של ערוץ תוכן המזוהה עם המותג, עם חיים משלו ברשתות ובשטח ותזכורת בברייק הפרסומות. כמותג על מבוסס, הוא יכול להרשות לעצמו להפליג למחוזות קריאייטיב בלתי שגרתיים שאי אפשר לשפוט אותם מנקודת מבט שגרתית".

סטטיק ובן אל למילקי. קליפ תמים או מהלך נכלולי / צילום: צילום מסך

פחמן: "מילקי עשו פה מהלך מחוכם, הם הוציאו קליפ תמים בשם 'לילה מעדן' ושחררו אותו ביוטיוב כדי שיגיע היישר לקהל שלהם, בני הנוער, אליהם רוצים גם בשטראוס להגיע. הם עוד הגדילו לעשות ויצאו בקמפיין ממומן של אותו הקליפ לקהל הצעיר וניצלו את העובדה שזו לא פרסומת ולכן הגבלת הפרסום על בני נוער לא חלה עליו. בהמשך, כנהוג בתקופתנו, יצאה גירסה קצרה של הקליפ כפרסומת לכל דבר ששודרה גם בטלוויזיה. אז כן, זה מהלך יצירתי בהחלט, על סף הגאוני. אבל האם הוא מוסרי? הורים רבים שזעמו ברשתות החברתיות, לקחו את זה פחות בקלילות".

אורבך: "מילקי מקליל. כמעט חשבתי שהוא דל קלוריות מרוב הקלילות. אבל זאת כבר המניפולציה. נכון שלכאורה הם פונים למצב רוח האומה, ונכון שראינו מיליון פעם את הסטטיסטיקה הבן אלית, אבל באמת תקלילו. מה זה משנה. אם אנחנו המפרסמים מקלילים בסטנדרטים שלנו - מי אתם שתשפטו אותנו? אז לקחו את עניין המדדים והמצגות בחדשות והחליטו לשים על זה קצפת. מי ידע שזה פילסברי מתחת, ולא ערימה של ניצבים צעירים שלא שמים על הרצינות התהומית של הקורונה?"

אין תקופת צינון לסלבס? פנגו עם שני כהן

המהלך יוצא הדופן מבחינת פנגו והפרזנטורית שני כהן ייצר שיח בהיקף בינוני וחילוקי דעות בין הגולשים באשר למידת האהדה לפרסומת. נתוני צפיות גבוהים, אך רובן המכריע בטיקטוק, זירה שקהל היעד של האפליקציה לא בהכרח נוכח בה.

סימן טוב: "אין תקופת צינון לסלבס שעוברים ממותג למותג? פנגו בקמפיין הקורא לנו לא לסבך, אבל קצת סיבך אותי קריאטיבית. שני כהן היא בעצם פרודיה על זמרת פופ? מישהו אמר עדן בן זקן? האפליקציה המצליחה משתדרגת עם כמעט אותו מתכון של שני המותגים המדוסקסים כאן - אופטיקנה ומילקי. יצירת להיט מכוון בגוון ים תיכוני, פרזנטורית אהובה והפקת מחזמר סטייל טיקטוק מלוטש (יש גם גרסת אנימציה). אני בטוחה שהשיר 'איך אתה אוהב לסבך' יהיה להיט במסיבות רווקות, ואני סקרנית להמשך איך תתפתח הדמות של הזמרת לה-פן גולד. ההרגשה שלי היא של אובר-דואינג קריאייטיבי.

"אחר ששנים הדמות של שני כהן הייתה עוזרת מסורה ומטורללת לסוכן ביטוח, נראה שהיא ממשיכה להיות מס' 2, הוא נוהג, הוא לוקח, הוא ממלא דלק. אולי מבוסס על מחקר שלהם שגברים לא מורידים את האפליקציה, או שזה הלייף סטייל של צעירות מז'אנר מסוים, או בכלל הטרנד הזה שמוציא את הגברים אהבלים חסרי כישורי חיים".

פחמן: "לייצר שפה קריאייטיבית חדשה עם שני כהן זה אתגר לא קטן אבל נדמה שפנגו עמדו בו בגבורה עם דמות חדשה שהיא פרודיה על הזמרות העכשוויות וכן, לא טעיתם, בסוף זה עוד שיר במקבץ הפרסומות. לאחרונה, נדמה שגם למשרדים הגדולים נמאס קצת לייצר מחזמרים, אז הטרנד עכשיו הוא לייצר פרודיה על מחזות זמר (אבל זה עדיין פרסומת מושרת, אם כי כזו שלא לוקחת את עצמה ברצינות)". 

אורבך: "שני ענקית ומשומשת אבל למה לסבך? נעשה פרודיה על זמרת מזרחית, עם הומור עכשווי נמוך, מילים קאטצ'יות ומנגינת קולולולו, ולא רק שיש לנו להיט בטוח, ככה ידעו שפנגו מונע סיבוכים. המסר ברור, עובר נהדר ובאמת פנגו נותנת פתרון נוח ושכוייח. אבל בתוך ים השירים שרצים בפרסומות, באוקיינוס הריקודים והצבעים ובביצת הסלבריטאים- זה נעלם בין הגלים". 

פרח: "פנגו שמו בצד את האספקטים הטכנולוגיים וזיקקו את התועלת הטהורה ביותר שמעניק המוצר שלהם לכדי מילה אחת: פשטות. פנגו היא אינה אפליקציית חנייה או תדלוק, אלא כלי שהופך את החיים לפשוטים יותר. שיעור מצוין לאיך מנהלים מותג מוביל - אל תספרו לנו מה המותג שלכם עושה, אלא מה המותג שלכם מאפשר".

בדיוק כמו החוויה בקונצרט טוב: בחירת שופטי גרנות

מכל הפרסומות והמהלכים של החודש, העבודה ששופטי גרנות בחרו החודש היא דווקא עבודת מיתוג עבור התזמורת הפילהרמונית הישראלית וכן הסרט לקידום העונה החדשה של התזמורת עם המנצח הטרי. קשה להסביר שפה עיצובית במילים, קשה גם להסביר בדיוק מה קורה בסרט, אבל זו יצירה מרגשת, עדכנית, עכשווית, עשויה מצוין ואינטליגנטית, בדיוק כמו החוויה שרוצים להעביר אותך בקונצרט טוב, גם אם אתה לא הקהל הקלאסי של הפילהרמונית. עבודה נפלאה של משרד המיתוג OPEN.

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור