גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבטחה מפתיעה עשויה לגרום לכלכלה הגדולה באירופה לשבור שמאלה

עד לפני כמה חודשים התחזיות והפרשנים העריכו כי מפלגתה של אנגלה מרקל, ה־CDU, תמשיך לאחוז בהגה גם אחרי הבחירות ב-26 בספטמבר, כפי שעשתה ב־50 מתוך 70 השנים האחרונות ● אלא שהסקרים העדכניים צופים מהפך, והמועמד מהמפלגה הסוציאל־דמוקרטית היריבה, אולף שולץ, סוחף את הבוחרים בעזרת הבטחה מפתיעה אחת: להמשיך את דרכה של מרקל

שלט של מועמד ה־SPD, אולף שולץ. ''הגיע הזמן לביטחון תעסוקתי והגנה על האקלים'' / צילום: Reuters, KH via www.imago-images.de
שלט של מועמד ה־SPD, אולף שולץ. ''הגיע הזמן לביטחון תעסוקתי והגנה על האקלים'' / צילום: Reuters, KH via www.imago-images.de

אלה היו אמורות להיות בחירות משעממות, קצת צפויות מראש. כאשר הוא נישא על גלי האהדה והשגשוג הכלכלי של שנות מרקל, מועמד מפלגת האיחוד הנוצרי־דמוקרטי, ארמין לאשט, פוליטיקאי מנוסה וראש מדינת־מחוז מכהן, היה אמור להקים קואליציה אחרי הבחירות הכלליות שייערכו ב־26 בספטמבר, ולהמשיך את הכהונה הכמעט־נצחית של המפלגה בשלטון.

אחרי הכל, ה־CDU של אנגלה מרקל שולטים בגרמניה ב־50 מתוך 70 השנים האחרונות והיריבים הסוציאל־דמוקרטים (SPD) איבדו תמיכה ציבורית רבה וכן את השלטון בכמה מדינות מחוז בשנים האחרונות. האיחוד הנוצרי־דמוקרטי (CDU) - מפלגה שאחראית במהלך השנים לקאנצלרים כמו אדנאואר, קוהל ומרקל - נחשבת לאחת המפלגות השמרניות המצליחות, אם לא המצליחה ביותר, באירופה.

אלא שלפחות לפי הסקרים האחרונים, נראה כי הזמנים השתנו. במקום זאת, המפלגה נמצאת בימים אלה בפניקה.

כבר שבועות שבניגוד לכל התחזיות המוקדמות מסתמנת מגמת התחזקות ברורה של הסוציאל־דמוקרטים. בעוד "הירוקים" שומרים על כוחם, רעננים אחרי שנים באופוזיציה ומלאי הבטחות לבוחרים. בינתיים, הליברלים שואבים בוחרים מהימין הכלכלי והתמיכה באיחוד הנוצרי־דמוקרטי מתרסקת.

סקר אחרון של מכון INSA שפורסם בבוקר יום שלישי בכלי התקשורת מעניק ל־CDU של מרקל 20% תמיכה בלבד, לעומת 25% לסוציאל־דמוקרטים. זו התוצאה הגרועה ביותר לשמרנים והטובה ביותר לסוציאל-דמוקרטים מאז שהמכון החל לבצע סקרים. במקום פער לטובתם של כ־18% תמיכה שנרשמו לפני שנה בלבד, ה־CDU מפגרים כעת ב־5%, ומוצאים את עצמם בפוזיציה לא מוכרת - מפלגה הנאבקת על המקום השני.

שלט של מועמד ה־CDU, ארמין לאשט. ''כדי שגרמניה תישאר חזקה'' / צילום: Reuters, Eibner-Pressefoto via www.imago-images

השמרן שכולם אוהבים לשנוא

רוב האצבעות המאשימות מופנות ללאשט, שנבחר באביב לעמוד בראש המפלגה ולהיות המועמד שלה לראשות הממשלה. איכשהו, לאשט הפך למועמד שכולם אוהבים לשנוא. הרשתות החברתיות מלאות בלעג אליו, וזו גם דעת הקהל.

זה לא רק הצחוק הבלתי־הולם שלו במהלך ביקור ממלכתי בזירת השיטפונות הקטלניים שאירעו במדינת המחוז שלו, ולא רק הביקורת שנשמעה נגדו מתוך מפלגתו. "ליצן" היא ההגדרה הרווחת ששומעים כאשר מדברים עם תומכי CDU מאוכזבים. תמונות שלו חבוש בכובע של ליצן מהקרנבל בקלן שמתפרסמות בכלי התקשורת לא עוזרות להילחם בה.
החסרונות של לאשט, שנתפס כפוליטיקאי לא רציני שאינו יכול להתמודד עם משברים, בולטים בעיקר על רקע מה שהסוציאל־דמוקרטים מצליחים להציג כיתרונות של המועמד שלהם לתפקיד הקאנצלר - שר האוצר אולף שולץ.

"תואם אנגלה מרקל" מהמפלגה היריבה

המפלגה הסוציאל־דמוקרטית של שולץ אולי חבוטה, ואיבדה את התמיכה באזורים מסורתיים של עובדים ומעמד הביניים, אבל שולץ מצליח "למשוך" אותה למעלה. הוא עושה זאת בעיקר על רקע התדמית שהרוויח ביושר כמעין "תואם מרקל" - פוליטיקאי קר־מזג, רגוע ובלתי־מתלהם, בקיא בפרטים ואמין. הוא מפגין אפס אחוזי כריזמה, והסגנון הרובוטי שבו הוא מדבר הקנה לו את הכינוי "שולצומאט", אבל זה ככל הנראה מה שהגרמנים מחפשים במנהיגים הפוליטיים שלהם בימים אלה. "נראה כי אפילו אחרי כל שנות מרקל, ציבור הבוחרים עדיין מחפש מנהל שקול ואחרי לתפקיד ראש הממשלה", נכתב בעיתון FAZ השבוע.

מול הקרירות הצפון־גרמנית של שולץ, שגדל בהמבורג ולא נתפס מחייך כמעט אף פעם ("אני מתמודד לתפקיד הקאנצלר, לא לתפקיד מנהל קרקס", ענה כשנשאל מדוע אינו צוחק בפומבי) - החמימות והפמיליאריות של לאשט מה־CDU, האופיינית לחבל הריין - נראית חריגה. אלה אינן בחירות אישיות, אלא מפלגתיות, אבל פרשנים מסכימים כי לאשט הפך בשבועות האחרונים לנטל על המפלגה, ולא לנכס. "כל הנציגים שלנו מבקשים פוסטרים של המפלגה למחוזות הבחירה שלהם - אבל מתחננים שפרצופו של לאשט לא יופיע עליהם", סיפר פעיל במטה הבחירות של ה-CDU לעיתון הבריטי FT.

 

שולץ, המכהן כשר אוצר וכסגנה של מרקל בארבע השנים האחרונות במסגרת הקואליציה הרחבה שהיא מובילה, ידע שזה יקרה. עיתונאים ב"שפיגל" דיווחו כי כבר מאז שנבחר לתפקיד אמר להם המועמד הבלתי־פופולרי דאז של המפלגה הבלתי־פופולרית, שנשקה לרף ה־15% תמיכה ש"בחודש אוגוסט יחול המפנה". בסקרים לפחות, המפנה אכן קרה, וכעת גרמניה עומדת בפני האפשרות הריאלית שממשלת מרכז־שמאל תוביל אותה בארבע השנים הקרובות, שגרמניה תשבור שמאלה אחרי 16 שנים של שלטון מרקל.

האם כלכלה שמרנית לא רלוונטית בעידן הקורונה?

מבחינה כלכלית, למעשה, זה יתאים לרוח הזמן. בעקבות משבר הקורונה, ממשלות שמרניות ברחבי היבשת נטשו מדיניות ארוכת־שנים של צמצום, משמעת תקציבית וקיצוצים במגזר הציבורי - ונכנסו לגירעונות ענק. הממשלה השמרנית בבריטניה, למשל, פרשה רשת תמיכה תעסוקתית שמעולם לא דומיינה אפילו על ידי ממשלת לייבור (כולל דמי אבטלה גבוהים לעצמאים) מהמרכז־שמאל.

גם בגרמניה, במקום צעדי הצנע שהממשלה השמרנית דחפה אליהם את מדינות דרום אירופה אחרי המשבר הכלכלי הקודם, במקום מדיניות "האפס השחור" (תקציב מאוזן ללא גירעון) שהפכה לסימן ההיכר של ה־CDU, הממשלה הגרמנית הנוכחית אימצה צעדים קיינסיאניים חסרי תקדים בשבילה, והוציאה קרוב ל־200 מיליארד אירו בשנתיים האחרונות על תמיכה בשוק העבודה, במגזרים שונים, בהלאמה־מחדש של "לופטהאנזה" ובשלל צעדים שמזוהים בדרך כלל עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית.

ייתכן שהאידיאולוגיה הכלכלית השמרנית איבדה מכוחה מתוקף ההתמודדות עם המגפה ובכך איבדה את מה שבידל אותה מהמפלגות הסוציאל־דמוקרטיות, שדחפו תמיד לתמיכה ממשלתית ולעתים בהעמקת הגירעון. בגרמניה, הסקרים הנוכחיים מצביעים על כך שהתושבים סומכים על שולץ, שר האוצר שהוביל את המדיניות הזו - להמשיך בנתיב של הממשלה הנוכחית.

אולם לא מדובר רק בתגובה למגפת הקורונה. הכהונה של מרקל טרפה את הקלפים בפוליטיקה הגרמנית, מסכימים הפרשנים. לראשונה, למשל, קמה מפלגה מימין לשמרנים - "אלטרנטיבה לגרמניה" המתנגדת להגירה, שלוקחת ממנה בעקביות כ־10% תמיכה. האימוץ של מרקל של מדיניות כלכלית מהשמאל, מהלך שהעיתונים כינו "סוציאל-דמוקרטיזציה של המפלגה השמרנית" והחתירה שלה למרכז, "שתו" קולות מהשמאל כל עוד היא הייתה בשלטון. כעת, כשהיא פורשת, מתחוור שהגרמנים תומכים בכל מי שנמצא במרכז ומשדר באופן אמין שהוא ממשיך דרכה האמתי.

שולץ והקמפיין הסוציאל־דמוקרטי לא מהססים להציג את עצמם ככאלה. הוא עצמו אפילו הצטלם לשער של מגזין העיתון SZ החודש כשהוא מחקה את "אחיזת היהלום" שהפכה לסימן ההיכר שלה. "נראה כי סוד הקסם של שולץ הוא ההבטחה לאזרחים שהכל יימשך אותו דבר", כתב ה"שפיגל" השבוע במאמר שניסה לנתח את הצלחתו. שולץ שב ואומר "הקאנצלרית ואני" כשהוא מדבר על המדיניות הכלכלית בנאומי בחירות.

העימות הטלוויזיוני הראשון שהתקיים השבוע בין שלושת המועמדים לקאנצלרות, כאשר אל לאשט ושולץ הצטרפה גם מועמדת "הירוקים" שאינה צפויה לזכות בתפקיד, אנלנה ברבוק, המחיש שההבדלים הכלכליים בין מדיניות שולץ ללאשט אינם אדירים. שתי המפלגות רבות בעיקר על נושא שכר מינימום ועל מועד ביטול מס הסולידריות, שמוטל מאז ימי האיחוד מחדש של גרמניה, אבל מסכימות בנוגע להשקעות עתק בתשתיות בגרמניה כדרך לצאת מהמשבר הכלכלי. העימות העיקרי של השמרנים הוא עם הירוקים, שתומכים בהוצאה נוספת של עשרות מיליארדי אירו ובהעלאת מסים דרסטית יותר. שולץ צפה בלאשט ובברבוק מתווכחים בנושא, ושתק בהנאה.

מפלגת השלטון מאיימת: תקום קואליציית שמאל

למעשה העימות כולו, שהיה עשוי להיות נקודת מפנה בקמפיין של המפלגה השמרנית ושאליו הגיע לאשט מלא אנרגיה וזעם קדוש, עמד בסימן "שיטת מרקל" של שולץ.

המועמד הסוציאל־דמוקרטי לא הגיב אישית להתקפות, ענה בקצרה תשובות של "כן" ו"לא", התחמק משאלות לא־נוחות והרבה לדבר על הפרספקטיבה ההיסטורית של הדברים והצורך להבין ולהיות פרגמטיים. "ככל שהוא עושה פחות - כך אוהבים אותו יותר", נכתב ב"טאגסשפיגל" יום לאחר העימות. "שולץ חי לפי המוטו: 'אם אתה לא אומר שום דבר, אתה לא אומר שום דבר שגוי', צייצה פוליטיקאית בכירה ב"ירוקים" במהלכו. סקר בזק מצא כי זה עבד: 36% סברו ששולץ יצא מנצח מהעימות, 30% תמכו בברבוק, ולאשט זכה ב-25% בלבד.

הקאנצלרית אנגלה מרקל / צילום: Associated Press

כעת, קצת יותר משלושה שבועות לפני הבחירות, נראה שהמפלגה השמרנית פותחת בקמפיין שלילי נגד "הפרצוף האמיתי" של המפלגה הסוציאל־דמוקרטית, עם נגיעות "גוועלד".

הסכנה העיקרית מפניה מזהירים כעת לאשט ובכירי המפלגה היא שמשמעות הצבעה בעבור הסוציאל־דמוקרטים היא שבגרמניה תשלוט קואליציית שמאל "מלאה" - סוציאל־דמוקרטים יחד עם "הירוקים" ו"די לינקה". מדובר באותה קואליציה השולטת בברלין, ושהביאה לעולם את חוק הקפאת השכירות בבירת גרמניה (שבוטל בבית המשפט לענייני חוקה).

"די לינקה", מפלגה שחלק ממנה הוא גלגול של המפלגה הקומוניסטית ששלטה במזרח־גרמניה, הם הסדין האדום שאמור לעורר את מצביעי הימין בזמן שנותר לבחירות. הם קוראים לפרק את ברית נאט"ו, ועוררו זעם רב כשהתנגדו לפני כשבועיים בפרלמנט הגרמני למשימת החילוץ של הצבא הגרמני מאפגניסטאן. שולץ הביע התנגדות לעמדות אלה, וגם ברבוק, אבל שניהם סירבו לפסול את הקואליציה באופן גורף. "בניית קואליציה היא דבר מסובך" אמר שולץ בעימות הטלוויזיוני מול לאשט, שנדמה על סף התקף לב כשהטיח בו "מדוע אינך מוכן לומר את שלוש המלים האלה? 'לא אשב אתם בממשלה'. "בעצם ארבע", מיהר לאשט לתקן, בקטע שהפך מאז לוויראלי.

בהתאם, ראש מפלגת האחות הבווארית של ה־CDU, מרקוס זודר, הזהיר כי "מעולם לא הייתה גרמניה קרובה כל כך להיות מונהגת על ידי ממשלת שמאל"; ומודעת הבחירות האחרונה של המפלגה מצטטת את אחד מבכיריה: "שולץ רוצה להיות קאנצלר בתמיכת הקומוניסטים ממפלגת 'די לינקה'". דמותו של שולץ צבועה באדום מאיים.

השמרנים גם מנסים להדגיש כעת כי שולץ אינו הפנים האמתיות של הסוציאל־דמוקרטים, במידה רבה של צדק. שולץ לא נבחר לעמוד בראש המפלגה, אלא רק למועמד שלה לתפקיד הקאנצלר. הוא נחשב למי ששייך לאגף הימני ב־SPD, זה שמוכן להיות חלק מממשלת האחדות של מרקל. בראש המפלגה, עם זאת, עומדים נורברט ואלטר־בוריאנס וססקיה אסקן, מהצד השמאלי יותר של המפה הפוליטית. שולץ, למשל, תמך בחימוש מל"טים ישראלים שגרמניה חוכרת מהתעשייה האווירית. שני מנהיגי המפלגה התנגדו לכך.

השבועות הספורים שנותרו עד הבחירות יראו אם הקמפיין עובד; אם השמרנים יחדדו את העמדות הכלכליות שלהם כדי להבדיל את עצמם מהסוציאל־דמוקרטים, אילו קואליציות אפשריות להקמה ואם יש מספיק זמן למהפך נוסף בבחירות הראשונות אחרי עידן מרקל, שעשויות להציב את גרמניה בנתיב חדש.

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות