איילת שקד | בלעדי

אחרי שהתנגדה להצעה לקצוב כהונת ראשי ממשלה, איילת שקד מתנגדת גם להגבלת כהונת ראשי ערים

ח"כ מיכל שיר הגישה בשם סיעת תקווה חדשה הצעת חוק להגבלת כהונת ראש רשות מקומית, לפיה הכהונה תוגבל לשתי קדנציות מלאות, שהן 10 שנים • שרת הפנים איילת שקד אמרה בתגובה לפניית גלובס כי "אין בכוונתה לתת לחוק לעבור"

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוני קלברמן
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוני קלברמן

שרת הפנים איילת שקד מתנגדת ליוזמה של ח"כ מיכל שיר לקצוב את כהונתם של ראשי ערים ל-10 שנים. מוקדם יותר היום (ה') פרסמה ח"כ שיר כי הגישה בשם סיעת תקווה חדשה הצעת חוק להגבלת כהונת ראש רשות מקומית, לפיה כהונה של ראש רשות מקומית תוגבל לשתי תקופות כהונה מלאות, שהן 10 שנים. החוק יאפשר כהונה נוספת ואחרונה לראש רשות במקרים חריגים בהם התמודד לכהונה נוספת וזכה בה ב50% מהקולות לפחות.

מדובר בהמשך ישיר להצעת החוק של השר סער לקצוב כהונת ראש ממשלה. ח"כ שיר אמרה כי "שלטון ממושך עלול להוליד שחיתות בין אם מדובר בראש ממשלה או ראש רשות ולכן ראוי להגבילו". אולם בקואליציה יש כבר מתנגדת בכירה מאוד לחוק - שרת הפנים איילת שקד. השרה, הממונה על הרשויות המקומיות, אמרה בתגובה לפניית גלובס בנושא כי "אין בכוונתה לתת לחוק לעבור".

שקד הייתה גם זו שיצאה נגד יוזמתו של סער לקדם את החוק למניעת הטלת מלאכת הרכבת ממשלה על מי שנאשם בפלילים שנועדה למנוע מנתניהו לכהן כראש ממשלה. כעת כשמדובר בנושא שהוא תחת סמכותה מביעה שקד התנגדות שוב להצעת החוק של שיר ולכן סיכוייה לעבור קלושים - עד לא קיימים.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "ראשי ערים המכהנים שנים ארוכות הינה תופעה מוכרת במחוזותינו. כוחו של ראש עיר, בשל ניסיונו ועשייתו לציבור, הולך וגדל עם השנים. שלטון ממושך ברשות המקומית מוליד חשש עמוק למשוא פנים ושחיתות הנובע מהלחצים הישירים להם נתון ראש הרשות. ידוע כי לא מעט ראשי עיריות עתירי ניסיון וותק הואשמו לא פעם בקבלת שוחד או הפרת אמונים.

"בנוסף, במצב כיום ראש הראשות משקיע משאבים רבים כדי להיבחר שוב ושוב ולשמר את שלטונו, הגבלת כהונה תאפשר לו להפסיק את העיסוק בבחירות הבאות, ותזניק אותו למירוץ נגד השעון בו יעסוק ככול היותר במימוש הערכים והרפורמות בגינן הוא נבחר. הצעת החוק מבקשת להגביל את כהונת ראש ראשות מקומית לשתי תקופות כהונה מלאות, שהן 10 שנים. ולאפשר כהונה נוספת ואחרונה, רק במקרים חריגים בהם המועמד קיבל בסבב הבחירות הראשונות יותר מ-50% מהקולות הכשרים".