גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתקפת ה-9/11 חיזקה את ההגנות של וול סטריט

בעוד שהתפתחויות טכנולוגיות שינו את השוק באופן קיצוני, כעת חוששים רבים שמתקפות סייבר יהוו איום מוביל לפעילות המסחר

וול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee
וול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee

סגירת הבורסה לכשבוע אחרי פיגועי 11 בספטמבר נראית דמיונית בעולם המסחר סביב השעון של ימינו.

ב־20 השנים האחרונות, פיתוחים טכנולוגיים ומאמצים נרחבים לחזק את תשתית הבורסה גרמו לעצירות מסחר כאלה להיות נדירות. בשנה שעברה, כשמגפת הקורונה הובילה לצניחה במחירי המניות, נפח שיא במסחר או המעבר לעבודה מרחוק בוול סטריט, שוק המניות נותר פתוח, ומערכות הליבה שלו פעלו ברובן ללא תקלות. 

"זרעים להרס גדול" 

אבל כמה משקיעים ופקידים בכירים חוששים שעדיין ניתן לעצור את פעילות הבורסה במתקפה - כזו שתשתמש בכלים משוכללים לפריצה למחשבים ולא בכוח פיזי.

"בעת שעשינו את החיים שלנו דיגיטליים, מה שהיה ברכה גדולה בסך־הכול, נטענו גם את הזרעים להרס גדול יותר מבחינת היכולת לפרוץ למערכות שלנו", אמר יושב־הראש לשעבר של רשות הבורסות וניירות הערך (SEC), הארבי פיט, שהיה ראש הסוכנות ב־11 בספטמבר 2001. "הפוטנציאל לאירוע 'ברבור שחור' קיים כעת כל יום ביומו".

מתקפות הטרור נגד ארה"ב לפני 20 שנה הראו את פגיעותה של המערכת הפיננסית בפני הרס פיזי. כשמגדלי התאומים קרסו, ויותר מ־2,000 איש נהרגו, מערכות תקשורת חיוניות של המערכת הפיננסית הפסיקו לעבוד. שוק המניות נותר סגור במשך כמה ימי מסחר - הסגירה הארוכה ביותר שלו מאז 1933 - בזמן שצוותים עבדו לתקן את הנזק. שוק אגרות החוב היה סגור במשך יומיים. בורסות העוסקות בסחורות עתידיות, אפילו במקומות מרוחקים כמו שיקגו, נסגרו באופן זמני גם הן.

בשנים שלאחר מכן, בורסות העבירו הרבה ממערכות המפתח שלהן החוצה מדרום מנהטן. הרגולטורים דחפו חברות לעשות בדיקות נוספות על־מנת לוודא שהשווקים יוכלו להישאר פתוחים במקרים של אסון.

גוויעתן של קומות מסחר מהסוג הישן גם הפכה את השווקים לפחות צפויים למתקפות פיזיות. ב־2001 אלפי סוחרים עדיין היו באים לקומה של הבורסה של ניו יורק כל יום. בעוד שבניין הבורסה לא ניזוק, קווי טלפון רבים וחיבורי תקשורת מידע לבורסה נפגעו, ואנשי חבר המנהלים היססו להרשות לסוחרים ולאנשים אחרים לחזור לשם כשמאמצי הסיוע בגראונד זירו עדיין נמשכו.

כיום, נפח המסחר בבורסה של ניו יורק ובבורסות אחרות הוא ברובו אלקטרוני ומתרחש במרכזי מידע בניו ג'רזי. הבורסה של ניו יורק, שכיום שייכת לחברה Intercontinental Exchange, עדיין מחזיקה קומת מסחר. אבל כמות הברוקרים בה קטנה הרבה יותר, וכשהאתר נסגר לחודשיים בשנה שעברה בגלל הקורונה, ההשפעה של זה הייתה בעיקרה סמלית.

"ב־11 בספטמבר לא יכולתי לראות איך ייפתחו השווקים מחדש. כל מרכז העצבים של השווקים הפיננסיים נפגע קשות", אומר אריק נול, בכיר בנאסד"ק לשעבר שכיום מוביל את חברת ההשקעות Context Capital Partners. "כעת קשה לי לדמיין מצב בו השווקים לא ייפתחו. הרבה יותר חוסן נבנה לתוך המערכת". 

שינוי רגולטורי 

מקור אחד לחוזק הזה הוא שינוי רגולטורי מאמצע שנות ה־2000, שריסק את מה שבפועל היה דואופול של הבורסה של ניו יורק ושל נאסד"ק, והקל על בורסות חדשות להיכנס לתחרות איתן. כיום ניתן לסחור במניות הרשומות בבורסה של ניו יורק ובנאסד"ק ב־16 בורסות שונות, שבפועל פועלות כגיבוי זו של זו במקרה שאחת מהן קורסת. לפני 20 שנה, לעומת זאת, הפסקת מסחר בבורסה של ניו יורק הייתה גורמת בפועל למסחר במניות הרשומות בבורסה של ניו יורק להיעצר לגמרי.

"בדרך בה העולם פעל אז, אם הבורסה בניו יורק התעטשה, כול שוק אחר הצטנן", אמר בוב זיטו, בכיר בבורסה של ניו יורק לשעבר שהיה במועצה המנהלת שלה ב־2001.

הפעם האחרונה שאסון גרם לשוק המניות להיסגר הייתה ב־2012, כשהסופה סנדי גרמה לסגירה של יומיים. למרות שלבורסות היו תוכניות גיבוי מוכנות לפני הסופה, בנקים וחברות מסחר ביקשו להיסגר מחשש שלא היו מוכנים להתמודד עם תוכנית החירום של הבורסה של ניו יורק להיסגר פיזית ולעבוד רק באופן אלקטרוני, כך דיווח בזמנו ה"וול סטריט ג'ורנל".

שנתיים אחר־כך, ה־SEC אימץ תקנה שמחייבת בחינה שנתית מתואמת של תוכניות החירום של בורסות שונות, ודרישות נוספות. ותיקים בתעשיית הבורסות אומרים כי הכלל הזה עזר להפוך תקלות מסחר לפחות נפוצות וגרם לביטחון בכך שהשווקים יחזיקו מעמד בפעם הבאה שיהיה אסון. 

חשש פריצה של האקרים

ובכל זאת, ישנן חולשות. בורסות מקוונות פופולריות כמו Fidelity Investments, רובין הוד ו־Vanguard Group סבלו מתקלות מתחילת המגפה, לעתים כשתעבורה מסיבית גרמה לכך שהאתרים או האפליקציות שלהן לא היו זמינות ללקוחות.

האיום של פריצה של האקרים מטריד בכירים ומנהלים בוול סטריט. באפריל, יושב־הראש של הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר בראיון עם CBS כי מתקפות סייבר הפכו לסיכון הגדול ביותר למערכת הפיננסית, יותר מהגורמים שהובילו למשבר הכלכלי של 2008.

מתקפת סייבר על המערכת הפיננסית עשויה לזעזע את ביטחון המשקיעים יותר ממתקפות 11 בספטמבר, כך אמר ג'ים בסו, מנהל השקעות ראשי ב־GenTrust, חברת ניהול הון המנהלת 3.5 מיליארד דולר בנכסים.

ב־GenTrust עושים מעת לעת בדיקות עומס לתיק ההשקעות על־מנת לבחון במודל מה תהיה ההשפעה של מתקפה, כך אומר בסו, והוסיף כי בתסריט החמור ביותר של החברה היא צריכה להתמודד עם מצב בו השווקים ייסגרו לשבועיים.

"אם הייתה לך מתקפת סייבר נרחבת, השאלה מתי הדברים יחזרו למסלול פחות ברורה", אמר. "רמה כזו של אי־ודאות תזיק לשווקים".

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית