גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסאגה שלא נגמרת כבר 6.5 שנים, והיד עוד נטויה: מה קורה במשפטו של רונאל פישר?

בדיקת גלובס מעלה כי ההליך בתיק פישר, שנמשך שנים רבות וסבל מליקויים ועיכובים, ממשיך להתנהל באיטיות - בין היתר בשל עיכוב בהחלטות מצד השופט משה סובל, לצד עיכוב שנבע מהחלפת ייצוג הנאשמים בתחילת 2021

עו"ד רונאל פישר. סאגה של 6.5 שנים / צילום: יונתן בלום
עו"ד רונאל פישר. סאגה של 6.5 שנים / צילום: יונתן בלום

11 דיונים בוטלו בחודשים יוני-יולי במשפטם של פרקליט הצמרת, עו"ד רונאל פישר, ופרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, עו"ד רות דוד. למעשה, ביוני האחרון התקיימו שלושה מועדי הוכחות בלבד, וביולי אף לא מועד אחד. כרגע לא קבועים מועדים כלל. זאת, לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים המתין לעדכון מהפרקליטות לתיאום עדות משלימה של הפסיכיאטר פרופ' יורם ברק בווידאו, תוך תיאום עם רשויות ניו זילנד, מקום מושבו. העדות צפויה להיקבע לחודש הבא.

בדיקת גלובס מעלה כי ההליך בתיק פישר, שנמשך שנים רבות וסבל מליקויים ועיכובים, ממשיך להתנהל באיטיות. בין היתר בשל עיכוב בהחלטות מצד השופט משה סובל, לצד עיכוב שנבע מהחלפת ייצוג הנאשמים בתחילת 2021.

פישר מואשם כי קיבל מידע מחקירות משטרתיות אודות לקוחות ומכרים שלו מקצין המשטרה ערן מלכה (שהפך לעד מדינה וריצה מאסר). מידע זה הועבר לכאורה בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של פישר. דוד, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורכי הדין,  מואשמת בשלושה מתוך חמישה עשר אישומים בכתה"א, בשיבוש מהלכי משפט ובקבלת נכסים שהושגו בפשע.

בחלוף שש שנים וחצי, המשפט מצוי בסוף פרשת התביעה (השלב שבו התביעה מעידה את עדיה, נ' ש'). כל העדים שנותרו, בטרם יעלו להעיד עורכי הדין פישר ודוד להגנתם, הם עדים שוליים שעדותם צפויה להיות קצרה: עדותו המשלימה של פרופ' יורם ברק, חברו של פישר, עדותו של איש רשות המסים חיים שעיה ושל קצינת מודיעין ואחראי על המחשוב במשרד של פישר.

פלאפונים במחלוקת

המשפט נפתח במאי 2015. 20 אלף עמודי פרוטוקול נכתבו עד היום, ועשרות עדים העידו. עיכוב משמעותי בשנים הראשונות נבע מקצב העברת חומרי חקירה על-ידי מח"ש שניהלה את ההליך בתחילת הדרך. השופט סובל אף ביקר באופן חריף את התנהלות מח"ש בחלוף שנתיים מהגשת כתב האישום.

העיכוב נבע גם ממחלוקות בלתי נגמרות עם הסנגורים על מידע שהופק ממחשב של מלכה ומשלושה פלאפונים של מעורבים אחרים. המחלוקות נפתרו רק בהחלטה של העליון, אך אלה גבו זמן רב שהוביל לעצירת המשפט. מחלוקת שטרם הסתיימה נוגעת להגשת חומרים מהפלאפונים. ההגנה לא מסרה את עמדתה לאור שינוי בצוות ההגנה מטעם הסנגוריה הציבורית של פישר לפני תשעה חודשים. זאת לאחר שעו"ד עמית בר מונה לשפיטה ובמקומו מונה עו"ד אבי חימי ראש לשכת עורכי דין.

מאז, במקום לנסות ולייעל את ההליך באופן מיוחד - גם בשל חשיבותו הציבורית וגם בשל העיכוב הרב שנוצר - העיכובים והדחיות במשפט נמשכים. זאת, בשל ביטול דיונים בעקבות הקורונה; בקשות של ההגנה המאריכות את ההליך; וחילופי הסנגורים.

שלל בקשות של ההגנה 

עם זאת, חלק מהעיכוב בחודשים האחרונים נובע מקצב קבלת ההחלטות האיטי של בית המשפט שנדרש להכריע בשלל בקשות של ההגנה ונמנע מהצבת לוח זמנים קשיח, ניהול יעיל וזירוז המשפט.

אחת הדוגמאות לסיבות שגרמו לעיכוב במשפט היא מחלוקת בנוגע לעדות קצרה של איש רשות המסים חיים שעיה. לפני מספר חודשים ביקשה התביעה לזמנו לעדות, אלא שאז הודיעה ההגנה כי היא מתנגדת להעידו, וכי היא מבקשת שעדותו הכתובה במשטרה תוגש במקום. השופט סובל שמע את טיעוני הצדדים במשך שלוש שעות במאי האחרון. ביוני הודיע השופט כי ההחלטה תתקבל בתוך מספר ימים. ביולי נמסר בתגובה לפניית גלובס כי "ההחלטה נמצאת בכתיבה ועתידה להישלח לצדדים". עד היום, למרות שחלפו ארבעה חודשים, לא נמסרה החלטה.

מחלוקת אחרת שבה השקיע בית המשפט שעות של דיונים היא אם נפגעי עבירה בתיק, לשיטת הפרקליטות, בהם אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, יכולים להיות נוכחים בדיון בדלתיים סגורות של חקירת פרופ' ברק בעניינים הקשורים לצנעת הפרט של פישר. פרופ' ברק העיד כבר ב-2019. במאי 2021 קיבל השופט החלטה, אך גם לאחריה ההגנה העלתה טיעונים נוספים, והדיון בסוגיה נמשך ליוני וטרם הוכרע.

עיכוב נוסף נוגע להודעה של ההגנה שלפיה תבקש להחזיר עדים לדוכן העדים, אך זו לא נקבה בשמות העדים וביקשה זמן גם בשל חילופי הסנגורים.

החלטה אחרת שבה לא התקבלה החלטה היא בקשתו של פישר לבטל את האישומים הכלכליים נגדו בטענה של "הגנה מן הצדק". לפני כשנה סיימו הצדדים להציג את טיעוניהם, אולם עד היום השופט סובל לא מסר כל החלטה בעניין. בקשות נוספות שנטענו טרם הוכרעו חודשים ארוכים: עתירת ההגנה לגילוי ראיה ובקשה לקבלת חומרים מתיק חקירה אחר.

הסנגורים: "קצב מעורר כבוד"

מהרשות השופטת נמסר: "פרשת התביעה בהליך התקיימה בשמיעה רצופה, פעמיים בשבוע, לאורך מספר שנים. במסגרת פרשת התביעה התקיימו מאות ישיבות, הוגשו מאות מוצגים, ניתנו עשרות החלטות בבקשות התביעה וההגנה, והפרוטוקול מחזיק למעלה מ-20 אלף עמודים.

" לאחרונה הודיעה התביעה כי היא עומדת להכריז 'אלה עדיי', תוך שביקשה לעבור פעם נוספת על החומר ולוודא כי לא נותרו עדים שהיא מבקשת להעיד. כמו כן, התביעה ביקשה לסיים להכין את החומרים הנדרשים לדיון בבקשתה להגשת חומרים שלא נכללו בחומר החקירה שהועבר בשעתו להגנה. כמו כן, עתידה להישמע בחודש הקרוב עדותו המשלימה של פרופ' ברק. עם הכרזת התביעה 'אלה עדיי' תחל פרשת ההגנה בשמיעה רצופה.

"כבכל הליך פלילי, החלטות ביניים בבקשות המועלות על-ידי הצדדים תוך כדי הדיון ניתנו ויינתנו במועד הראוי על-פי שיקול-דעתו של בית המשפט, תוך הקפדה על כך שמועד מתן ההחלטה לא יגרום לכל עיכוב בקצב שמיעת הראיות".

עורכי הדין אבי חימי ואלי פרי, המייצגים את פישר מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרו: "חרף קשיים רבים שהערימה התביעה על ניהולו התקין של המשפט, לרבות בשל אי-מסירת חומר חקירה, המשפט עצמו, על כל מורכבותו הרבה, בין היתר בשל ריבוי נאשמים, מתנהל בקצב ובאופן המעוררים כבוד נוכח היעילות והרצינות של בית המשפט" ( ת.פ. 28759-05-15 ). 

*** חזקת החפות: רונאל פישר, רות דוד, יאיר ביטון ושי ברס הם בגדר נאשמים בלבד. הם לא הורשעו בכל עבירה, ולכן זכאים ליהנות מחזקת החפות.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

פתיחה ירוקה בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-1% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; היום עדכון המדדים, אלה שיוצאות ואלה שנכנסות למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם