גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע אלביט שמה את עשות אשקלון על המדף, למה ישי דוידי מתעניין, וממה חוששים העובדים

שלוש שנים לאחר שקיבלה את מניות השליטה בחברת מוצרי המתכת, כחלק מרכישת תע"ש, מעמידה אותה אלביט למכירה ● לקרן פימי של ישי דוידי, שביקורו במפעל עשות עורר סערה, יש יכולת להשביח את החברה, אולם העובדים מאיימים: "נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, לרבות סכסוך עבודה"

מפעל 'עשות אשקלון' / צילום: אלביט מערכות
מפעל 'עשות אשקלון' / צילום: אלביט מערכות

חברת אלביט מערכות  מעמידה למכירה את מניות השליטה בחברת עשות אשקלון, שלוש שנים בלבד לאחר שקיבלה אותן לידיה במסגרת העסקה לרכישת התעשייה הצבאית (תע"ש), מידי המדינה. לדברי עשות, נמסר לה מבעלת השליטה, כי "בעלת השליטה בוחנת אפשרות למכירת החזקותיה בחברה ובמסגרת זו מקיימת מגעים עם צד שלישי".

עשות לא מסרה מיהו אותו צד השלישי, אולם לגלובס נודע כי איש העסקים ישי דוידי ביקר לפני כחודש במפעל עשות שבאשקלון, וביקור זה הופך אותו באופן מיידי למתעניין אפשרי ברכישת השליטה בחברה. דוידי הוא יו"ר קרן ההשקעות הפרטיות פימי, שעוסקת ברכישה והשבחה של חברות מתחומי התעשייה והשירותים ואף שולטת בחברות בעלות תחומים משיקים לאלו של עשות.

עשות  עוסקת בייצור מוצרי מתכת, חלקים תעופתיים, מערכות לרכב קרבי משוריין ומוצרים ממתכת כבדה. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-270 מיליון שקל, כאשר 85% מהן מוחזקות בידי אלביט מערכות.

מניות אלו הוחזקו בעבר בידי תע"ש, אולם בנובמבר 2018 השלימה אלביט מערכות את רכישת הבעלות על תע"ש ב-1.8 מיליארד שקל, וכחלק מהעסקה קיבלה לידיה גם את מניות השליטה בעשות. באפריל 2020 הגישה אלביט מערכות הצעת רכש ליתרת מניות עשות שאינן בידיה, וזאת במטרה להגיע להחזקה מלאה בעשות ולמחוק את מניותיה מהמסחר בבורסה.

אלביט הציעה אז לרכוש את החזקות הציבור (15%) בתמורה לתשלום של 42.5 מיליון שקל ולפי מחיר של 12 שקל למניה, המשקף לעשות שווי של 283 מיליון שקל. עם זאת, ההצעה לא זכתה להיענות מספקת מצד הציבור ולכן לא התקבלה.

על-פי ההערכות, הצעת הרכש נפלה בשל פיזור נרחב של מניות המיעוט בתיקי השקעות פרטיים, אותם קשה יותר לאתר. לפי הנתונים שפרסמה עשות באפריל 2020 וביולי 2021, הסתכמו החזקות הגופים המוסדיים בה ב-4% בלבד, כך שהמשקיעים הפרטיים מחזיקים בכ-11% ממניותיה.

אלביט מערכות היא חברת ענק במונחים ישראליים, שנסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 21 מיליארד שקל. כך שניתן להניח כי אין לה כל אינטרס להותיר את עשות כחברה ציבורית בשליטתה.

הסיבה לכך היא, שכל עוד עשות היא חברה ציבורית, לא יכולה אלביט מערכות לכלול אותה במהלכי ארגון מחדש בתוך הקבוצה, שיכללו למשל מיזוגי פעילויות, איחודי מטות ועוד. מעבר לכך, עשות מתקשה להציג צמיחה עקבית בעסקיה.

"צפויה ירידה במגזר התעופתי"

עשות עוסקת בעיקר בייצור של מערכות גלגלי שיניים, גלים למנועי סילון, וכן ממסרות לשימושים צבאיים, תעופתיים, אוטומוטיביים כבדים ותעשייתיים. בנוסף, מייצרת החברה גם מוצרים מסונטרים לשימושים בשווקים הצבאיים והתעשייתיים, וכן לשוק התעשייתי. החברה מחלקת את פעילותה בין המגזר הצבאי לבין המגזר התעופתי, וחברה בת הפועלת בארה"ב מוגדרת כמגזר הפעילות השלישי.

פעילות התחום הצבאי מתרכזת בייצוא ממסרות ראשיות, הינעים סופיים ומערכות מתליים לרכב קרבי משוריין (רק"מ). הפעילות בתחום התעופה כוללת כמה קבוצות מוצרים, ובהם מערכות הפעלה ובקרה, גלים למנועי סילון, ממסרות וגלגלי שיניים, מערכות הינע ועוד.

פעילות החברה הבת בארה"ב כוללת עיבוד שבבי כללי וייצור גלגלי שיניים, כאשר עיקר הכנסותיה מגיעות ממכירות פנימיות בתוך חברת עשות. לדברי עשות, השפעת התפרצות מגפת הקורונה בעולם אינה מהותית על המגזר הצבאי, אולם היא משפיעה לרעה על איתנותם של לקוחות החברה במגזר התעופה.

"החברה מעריכה כי בשנים הקרובות צפויה ירידה משמעותית בהכנסות החברה במגזר התעופתי כתוצאה ישירה של מחלת נגיף הקורונה, ביחס להכנסותיה במגזר זה בשנת 2019", נכתב בדוחות הכספיים של עשות לסיכום המחצית הראשונה של 2021. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם ירידה של 5.8% במכירות ל-165 מיליון שקל בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מרבית מכירות החברה הן למשרד הביטחון הישראלי, ואלו ירדו במחצית הראשונה ב-4% ל-128 מיליון שקל. למרות זאת, הציגה עשות במחצית הראשונה עלייה של 34% ברווח הגולמי ל-21 מיליון שקל, וזאת בזכות תמהיל מכירות שונה, עלייה ברווחיות הפרויקטים במגזר הצבאי ומימוש רווח בין חברתי.

בזכות עלייה זו, גם צמח הרווח הנקי של עשות במחצית הראשונה ל-9 מיליון שקל, לעומת 3 מיליון שקל בלבד במחצית המקבילה אשתקד.

 יכולות ההשבחה של פימי

הטכנולוגיה ומתקני הייצור של עשות הופכים אותה לחברה שמעניינת את דוידי ושותפיו לקרן פימי, ומשכך קיימת אפשרות כי בשבועות הקרובים נשמע על עסקה חדשה, במסגרתה תרכוש פימי את מניות השליטה (85%) בעשות מידי אלביט מערכות.

פימי נחשבת ב-20 השנים האחרונות לאחד המעסיקים הגדולים במשק, כאשר תחת שליטה מועסקים כיום יותר מ-30 אלף עובדים. בין השאר, שולטת הקרן כיום ב-15 חברות ציבוריות.

כך, שלפימי יש את הידע והיכולות לפעול להשבחתה של עשות גם תחת הגדרתה כחברה ציבורית. פימי גם מחזיקה בחברות תעשייה נוספות הפונות לתחום התעופה, כמו מנועי בית שמש ותאת טכנולוגיות, אולם ניסיון העבר מלמד כי הקרן רוכשת כל חברה באופן נפרד ואינה נוהגת למזג ביניהן. כך שמדובר כנראה ברכישה אפשרית על-ידי הקרן עצמה, ולא של אחת מהחברות הבנות שלה.

"פועלים במחשכים להיטיב עם אלביט"

ביקורו של דוידי במפעל עשות הצית מחאה של עובדי החברה כנגד האפשרות למכירת השליטה בה ולניתוקה מתע"ש ומאלביט. יו"ר ההסתדרות במרחב אשקלון רמי גואטה, אף שלח השבוע מכתב חריף לאודי ורד, מנכ"ל אלביט יבשה ותע"ש, ובו איים בנקיטת צעדים ארגוניים. "זה מכבר ביצעתם את רכישת עשות אשקלון במסגרת התע"ש וכעת, לאחר זמן קצר, ולמרות התחייבויותיכם והבטחותיכם מעל כל במה כי תשקיעו ותפתחו את תע"ש ועשות, אתם פועלים במחשכים על מנת להיטיב עם אלביט באמצעות סיכום על מכירת עשות וזאת מבלי ליידע את ועד העובדים וההסתדרות".

ישי דוידי, עומד בראש קרן פימי / צילום: יונתן בלום

גואטה גם הבהיר לורד כי כל ניסיון של הנהלת החברה להציג לעובדים הסכם מכירה מוגמר ייתקל בהתנגדות מוחלטת מצידם ומצד ההסתדרות. "לצערי", כותב גואטה, "בחרתם בדרך של הסתרה מכוונת, אך אנו יודעים את כל הפרטים ומשכך נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, לרבות סכסוך עבודה שיוכרז בימים הקרובים, על כל המשתמע מכך".

גואטה הוסיף, כי "מפעל עשות מהווה עוגן מרכזי ועיקרי בעיר אשקלון וסביבותיה ובעל שם מקצועי בקנה מידה עולמי. עשות הינו מפעל מצליח ורווחי שכבר עבר תוכנית פרישה מרצון של עובדים ואין כל סיבה להעמיד כעת את החברה למכירה ולסכן את עתיד העובדים. אנו למודי מאבקים ולא ניתן למהלך שכזה לעבור לסדר היום".

גם יו"ר ועד העובדים במפעל, רחמים גואטה, הבהיר להנהלת אלביט כי כל מהלך שכזה ייתקל בהתנגדות עזה וברורה של העובדים על כל המשתמע מכך.

עם זאת, קשה להבין את צעדי העובדים לנוכח ההיסטוריה הארוכה של פימי בהשבחה והרחבה של מפעלי תעשייה בישראל. פימי נוהגת לרכוש חברות במטרה להגדיל ולהרחיב את תחומי פעילויותיהן, ולא במטרה לשפר באופן מיידי את רווחיהן באמצעות קיצוץ במספר העובדים ובשכרם. על בסיס ניסיון העבר, פימי אינה עוסקת בפירוק חברות ובחברות שבשליטתה מעולם לא הוכרזו שביתות מצדם של ועדי העבדים, כך שכניסתה לחברת עשות עשויה דווקא להיות לטובת עובדי החברה.

עוד כתבות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דירוג האשראי של ישראל עומד שוב למבחן ובינתיים עלויות הגיוס מטפסות

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש מרץ, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון