גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגיעו לפשרה: פריגו תשלם לרשויות המס באירלנד כמעט 300 מיליון יורו

חברת התרופות תשלם לרשויות 297 מיליון אירו "בלבד" לעומת 1.6 מיליארד אירו בדרישה המקורית ● בד בבד, היא צפויה לקבל 355 מיליון אירו במסגרת הליך גישור בעקבות רכישה שביצעה בבלגיה ● לאחר שהודיעה על מכירת עסקיה בישראל - סימן שאלה לגבי עתיד המסחר במניית פריגו בבורסת ת"א

המפעל של חברת התרופות פריגו בירוחם / צילום: נתנאל לוי ופטריק מזוז
המפעל של חברת התרופות פריגו בירוחם / צילום: נתנאל לוי ופטריק מזוז

פריגו מסיימת את סאגת שומת המס באירלנד, שהעיבה על המסחר במנייתה בשנים האחרונות. החברה הודיעה היום שתשלם 297 מיליון יורו לרשויות המס באירלנד - בעוד שהשומה המקורית שהוצאה ב-2018 הייתה בגובה 1.6 מיליארד יורו. החברה לא תידרש לשלם קנסות או ריביות.

לפי הודעתה של פריגו , היא מאמינה שתשלומי המס שלה היו נכונים וכי בסופו של דבר הייתה מצליחה לשכנע זאת במסגרת ערעור על השומה, אך בשל הסיכונים והעלויות של ניהול הליך משפטי היא העדיפה להגיע להסכם כעת.

שומת המס הייתה קשורה לחברת אלאן האירית שנרכשה על ידי פריגו. הנכס המרכזי שלה היה תמלוגים ממכירת התרופה טיסאברי לטרשת נפוצה, לאחר שאלאן מכרה את הזכויות על התרופה לביוג'ן . באירלנד טענו שהמס שהיה אמור להיות משולם על העסקה הוא 33% ולא 12.5% (מס החברות הרגיל באירלנד), משום שלא מדובר בחלק מהפעילות המסחרית הרגילה אלא במכירת קניין רוחני.

שיעור המס משפיע גם על התקופה שלאחר רכישת אלאן, שבמהלכה קיבלה פריגו תמלוגים ממכירת טיסאברי, עד למכירת הנכס ב-2017 לחברת רויאלטי פארמה (בעסקה של עד 2.9 מיליארד דולר, כחלק מרצון פריגו להתמקד בעסקי הליבה שלה).

מכל מקום כעת תשלם פריגו 297 מיליון יורו שיישב סופית את הנושא. מתוך הסכום חלק המזומן יהיה 266 מיליון יורו והיתרה תקוזז מתשלומים שכבר בוצעו.

מורי קסלר, מנכ"ל פריגו, אמר שלדעתו הפשרה טובה לכל מחזיקי העניין בחברה ומסירה אי ודאות גדולה שהיוותה הסחת דעת לחברה משך 3 שנים. "כשאי הוודאות בגובה מיליארדי דולרים מאחורינו, פריגו יכולה עכשיו להתמקד במאמצים בתחום ה-self care וביצירת ערך לטווח ארוך", אמר קסלר.

 

במקביל - פריגו מקבלת 355 מיליון יורו במזומן

פריגו מדווחת במקביל על כך שבמסגרת הליך גישור בבלגיה, היא צפויה לקבל 355 מיליון יורו במזומן (כך שלמעשה התשלום לרשויות המס באירלנד יכוסה במלואו על-ידי הסכום שתקבל, ואף יוותר עודף). פריגו רכשה את אומגה הבלגית ב-2014 תמורת 3.8 מיליארד יורו, ובהמשך עלו טענות בנוגע למידת הדיוק של המידע שמסרו המוכרים בתהליך הרכישה והחל הליך גישור. למוכרים יש אפשרות לערער על ההחלטה תוך שלושה חודשים, אך פריגו מציינת כי להערכתה אין בסיס לערעור כזה.

מניית פריגו נסחרת בניו יורק ות"א, כאשר למסחר בת"א היא נרשמה כשרכשה את חברת התרופות הישראלית אגיס ב-2005. לאחרונה פריגו הודיעה על מכירת פעילותה בתחום תרופות המרשם הגנריות לחברת השקעות אמריקאית תמורת 1.55 מיליארד דולר. המשמעות של עסקה זו היא שפריגו למעשה תפסיק לפעול בישראל, משום שהפעילות הנמכרת מתבצעת בחלקה בישראל. פעילות אחרת שהייתה לפריגו בישראל, חברת כימאגיס, נמכרה קודם לכן ב-130 מיליון דולר. עם היציאה מפעילות בישראל, עולה השאלה האם החברה תבחר להמשיך להיסחר בבורסה בת"א.

מכירת הפעילות של תרופות המרשם מגיעה על רקע האסטרטגיה הנוכחית של פריגו, להתמקד בתחום ה-self care ופחות בתחום הבריאות, ובכך לנצל את ניסיונה של פריגו בתחומים הצרכניים ולזכות במכפילים גבוהים יותר, בדומה לחברות צרכניות. בתחום ה- self care פריגו מציעה מוצרים בתחומי איכות החיים ומניעת מחלות, בניגוד לתרופות לטיפול במחלות ספציפיות.

פריגו נסחרת כיום בשווי של 5.8 מיליארד דולר. הדיווח הראשון על שומת המס מאירלנד בדצמבר 2018 הוביל לצניחה חדה במחיר מניית פריגו, והיא איבדה באותה עת כ-29% מערכה - כ-2.1 מיליארד דולר, תוך יום מסחר אחד. מאז, מנייתה התקשתה להתאושש.

עוד קודם לכן היא כבר נחלשה ביחס לשיאים שאליהם הגיעה בעבר. מאז השיא של אפריל 2015 המניה איבדה כ-77% מערכה; השיא הגיע על רקע ההתעניינות של חברת התרופות מיילן בהשתלטות על פריגו.

הנהלת פריגו דאז נלחמה בניסיון ההשתלטות העוינת, כשבמקביל באותה עת הנהלת מיילן נלחמה בניסיון של טבע להשתלט עליה. בסופו של דבר, שני הניסיונות נבלמו - פריגו זכתה לאמון המשקיעים שהצביעו נגד הצעת מיילן, וטבע רכשה את אקטביס וויתרה על רכישת מיילן. שלוש החברות איבדו חלק ניכר מהשווי שלהן בשנים שלאחר מכן.

"משקולת ענק הוסרה מהמניה"

ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים, אמר היום כי "משקולת ענק הוסרה מהמניה" וציין כי הסכום שתשלם פריגו "מינורי יחסית", כחמישית משומת המס המקורית. "הנהלת פריגו טענה לאורך כל התקופה, כי לזכותה הטיעונים חזקים כנגד הדרישה, והעריכה כי התשלום בפועל יהיה נמוך משמעותית מהדרישה המקורית. עם פרסום דוחות הרבעון השני, באמצע אוגוסט, החברה העריכה את החשיפה בכמיליארד יורו. בפועל, התשלום שסוכם בהסדר אף נמוך מסכום זה", כתב פרידמן. הוא התייחס גם להסדר הבוררות בבלגיה, והגדיר זאת כבשורה חיובית נוספת.

"לאחרונה נראה שפריגו ערוכה לפריצה קדימה בשוק מוצרי הצריכה, עליו שמה את יהבה בשנים האחרונות. זמן קצר לאחר שהשלימה את מכירת פעילות הגנריקה, בקיץ האחרון, תמורת 1.55 מיליארד יורו, הודיעה פריגו בחודש האחרון על רכישת HRA פארמה תמורת 1.8 מיליארד יורו. לחברה הנרכשת סל מוצרי OTC (תרופות ללא מרשם) בתחומים שונים באירופה, ובהם מותגים בתחומי בריאות האישה, וטיפול בצלקות וטיפול בשלפוחיות. בפריגו אומרים, כי לחברה הנרכשת התמחות במהלכי הפיכת תרופות מרשם למוצרי OTC, אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים לחברה, שלאחר מכירת חטיבת הגנריקה שלה מתמקדת בשוק זה בתחום הפארמה (לצד תחומים אחרים)", כתב פרידמן.

"בשורה התחתונה, אנו סבורים כי החודשים האחרונים מאירים פנים לפריגו ולמנייתה. היציאה מעסקי הגנריקה התנודתיים, חיזוק המעמד בתחום ה-OTC ומוצרי הצריכה, לצד חיזוק המאזן, נהנים כעת גם מהסרת עננת המס האירי, כך שהאופק של פריגו ושל מנייתה נראה כעת חיובי יותר, ותומך עוד יותר בהמלצת 'תשואת יתר' למניית החברה".

מחיר היעד שלו למניית פריגו הוא 59 דולר, גבוה ב-35.6% ממחיר מניית פריגו בנעילת המסחר אתמול (ד'), לפני שדיווחה על הפשרה באירלנד. 

עוד כתבות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • מטח כבד לצפון: 65 שיגורים לאצבע הגליל • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים