גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שמחים שג'קי בן זקן הצטרף אלינו": סוד הקסם של בריל, חברת הנעליים שזינקה השנה ב-540%

לנוכח נסיקה של מעל 500% במניית בריל מתחילת השנה, מספר יו"ר החברה שחר תורג'מן על תהליך ההבראה שהוביל לשיפור ניכר בתוצאותיה ועל הצמיחה הצפויה בעקבות האטת הטיסות לחו"ל ● האם הוא חושש מבעל המניות המרכזי החדש? "שמחים שג'קי בן זקן הצטרף אלינו"

שחר תורג'מן, יו''ר קבוצת בריל / צילום: אסף לב
שחר תורג'מן, יו''ר קבוצת בריל / צילום: אסף לב

לאחר שנים של דשדוש, עלתה מניית חברת הנעליים ומוצרי האופנה בריל  על הרדאר של המשקיעים, והדבר בא לידי ביטוי בנסיקה מטאורית שמציגה מניית החברה, אחרי קפיצה של כ-540% מתחילת השנה.

ברקע לזינוק במניה, בריל חוותה בחודשים האחרונים שלל אירועים גם בפעילות העסקית וגם בהרכב בעלי מניותיה. נוכח מצב הדברים הקיים ועל רקע המציאות שייצר משבר הקורונה, יו"ר בריל שחר תורג'מן, סבור כי החברה, כמו שחקניות נוספות בשוק האופנה בישראל, תהנה מתקופה ממושכת של עדנה בעסקיה.

 

תורג'מן, שטרם הגעתו לבריל כיהן במשך כ-8 שנים כמנכ"ל חברת התיירות הדקה ה-90, מסביר, כי "בגלל רגולציות של חיסונים ובידודים, אני מעריך שייקח עוד כשנה-שנתיים עד שנחזור לממדי היציאה לחו"ל מישראל שהיו טרום הקורונה. אם הנחת העבודה הזו נכונה, שחקני הריטייל בישראל ייהנו מכך שהצרכנים המקומיים עושים את הקניות שלהם בעיקר בארץ. מדובר ברכישות בסדר גודל שנתי של 3-5 מיליארד שקל שנעשו בעבר בחו"ל ואשר ייעשו כעת בישראל".

בריל, שנוסדה בשנת 1988 עוסקת בהפעלת רשתות החנויות גלי וסולוג, וכן ביבוא ושיווק מותגי הנעלה ואופנה, בין היתר של המותגים גלי, ניין ווסט, קאטרפילר, לי קופר, האש פאפיז, נאוטיקה וטימברלנד. בסך-הכול החברה משווקת יותר מ-30 מותגי הנעלה המהווים כ-60% מהכנסותיה, מפעילה יותר מ-220 חנויות, 5 אתרי סחר וכן עוסקת בפעילות סיטונאית.

ביצועיה יוצאי הדופן של מניית בריל בתקופה האחרונה, שלחו אותה להיסחר ברמת שיא הדומה לזו שקבעה בתחילת שנת 2011, המשקפת לחברה שווי שוק שמתקרב לרבע מיליארד שקל. מרמת השפל שקבעה בשיא משבר הקורונה, במרץ 2020, מסכמת מניית בריל טיסה של פי 11 בשוויה (כ-1020%). 

כאמור, בפעילותה השוטפת, בריל ביצעה בתקופה האחרונה כמה מהלכים, בהם הארכת תקופת הזיכיון שלה לייצור, הפצה ושיווק מוצרי המותג הבינלאומי נאוטיקה, ורכישת זכויות רשת סקאל בחברה הבת אס.בי.אן (SBN) - המרכזת את פעילות השיווק של מותגי נאוטיקה וטימברלנד, מידי כונס נכסים, תמורת כ-13 מיליון שקל.

עוד בריל השתלטה באחרונה על מלוא ההחזקות אתר סחר האופנה האינטרנטי ראני (RUNY) ללא תמורה, בשל חוסר הרצון של בעל מניות המיעוט (20%) להשקיע את חלקו בשידרוגו, ובימים האחרונים דיווחה על "ניסיונות ראשונים לקבלת זיכיון של מותג הקוסמטיקה הבינלאומי Sephora", העשוי להתבצע בשיתוף פעולה עם ענקית האופנה פוקס.

 

"נקלעה לקיפאון בשל חילוקי דעות"

בדוחותיה הכספיים, בסיכום המחצית הראשונה של השנה הציגה בריל תוצאות משופרות, עם טיפוס של 26% בהכנסותיה שהגיעו ל-260 מיליון שקל. לצד זאת הציגה בריל רווח נקי של כ-26 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-8 מיליון שקל שרשמה במחצית הראשונה של 2020, אז, כמו חברות רבות נוספות במשק בכלל ובתחום האופנה בפרט, נפגעה ממשבר הקורונה, שגרר להגבלות תנועה ומגבלות על פעילות החנויות.

השיפור בתוצאות הכספיות, אליו הגיבה מניית החברה בזינוק של יותר מ-20% ביום פרסומן, הושפע גם מהפרשה חד-פעמית של כמה מיליוני שקלים שבוצעה אשתקד לירידת ערך באחת מהחברות הבנות, וכן התייעלות בהוצאות המכירה והשיווק.

בעניין זה תורג'מן לוקח אותנו כמה שנים אחורה ומספר, כי "בריל נקלעה למשבר שהתחיל בסביבות שנת 2013, ובשנת 2016 הציגה את ההפסד השנתי הגדול בתולדותיה (יותר מ-20 מיליון שקל, א"ל).

"המשבר הגיע לבריל גם בגלל שתחום הריטייל לא רווה נחת באותן שנים, עם כניסת שחקנים בינלאומיים לזירה והתעצמות פעילות הדיגיטל, וגם בגלל שבריל נקלעה לקיפאון בשל חילוקי דעות לגבי הדרך להמשך פעילותה בין בעלי השליטה, משפחת בוסקילה והאחים משה ועופר ז"ל גנזי, שהיו בעלי מניות משמעותיים".

"לכן", ממשיך תורג'מן, "החברה הבינה שהיא צריכה להביא אדם חיצוני שיסייע לה לגבש אסטרטגיית פעילות חדשה וליישם אותה. אחרי שהגעתי לבריל גיבשנו תוכנית שבבסיס שלה הייתה דפנסיבית, עם סגירת יותר מ-70 חנויות וסגירת מותגים. ביצענו שינוי ארגוני בחברה, פתחנו אתרי סחר, הקמנו מחלקת דיגיטל וכך העברנו את כל סניפי החברה לרווחיות תפעולית".

"הקורונה טשטשה את הפוקוס מההבראה"

מדוע המשקיעים "גילו" את החברה רק לאחרונה?
"סיימנו את תהליך ההבראה ואז הגיעה הקורונה, וכמו שאר החברות בענף, הקורונה טלטלה אותנו. זה היה אירוע כאוטי שהכניס את ענף האופנה וענפים רבים אחרים לחוסר ודאות גדול ולדפוסי פעילות דומים למאניה-דיפרסיה, מה שיצר תנודתיות גדולה. לכן המשקיעים לא יכלו אז לראות את מה שעשינו.

"לחברה יש מחזור חיים, וכשהיא נמצאת בירידה היא נכנסת למגננה ועסוקה בתהליך הבראה - כך שהיינו מתחת לרדאר של המשקיעים. אבל גם כשהחברה מבריאה, לוקח זמן מבחוץ לראות את זה, וכאמור, גם הקורונה טשטשה את הפוקוס ששמנו על תהליך ההבראה".

אתה חושב שלמניה יש עוד לאן לעלות?
"המניה עשתה את מה שעשתה, ואנחנו נמשיך לעשות את מה שאנחנו עושים. מנועי הצמיחה שלנו הם העצמת המותגים הקיימים שלנו, לצד חיפוש מותגים מעניינים נוספים שנביא לישראל. אנחנו רוצים שגם מה שיש לנו ימשיך לצמוח, וגם להאיץ את הצמיחה ב-5 אתרי הסחר שיש לנו. אנחנו נמצאים כיום בעולם שרוצה לאזן בין תחלואה לבין כלכלה. בעולם שכזה, ובהנחה שבטווח הזמן הקרוב מימדי היציאה של הישראלים לחו"ל לא יהיו כבעבר, שחקני הריטייל המקומיים יוכלו ליהנות מכך שהצרכנים יבצעו את הקניות שלהם בארץ".

מאבק שליטה? "בן זקן הוא משקיע אסטרטגי לטווח ארוך"

בשבוע שעבר דיווחה בריל על פטירתו של בעל השליטה בחברה אליעזר בוסקילה, בגיל 85. החזקות בוסקילה במניות בריל עומדות על כ-43% מההון, בשווי שוק המתקרב ל-100 מיליון שקל.

תורג'מן, שמונה ליו"ר בריל בתחילת שנת 2017, מספר כי כבר במשך כמה שנים דור ההמשך של בוסקילה מנהל בפועל את עסקיה של בריל - חתנו, המנכ"ל יהודה אלבז ובנו שלמה בוסקילה, המשמש בתפקיד משנה למנכ"ל. כך שניתן להעריך לדבריו, כי פטירתו של בעל השליטה לא תייצר זעזוע בפעילות החברה. לגבי עתיד החזקותיו של בוסקילה המנוח, הדבר יתברר בעוד זמן קצר, עם פתיחת צוואתו, ובריל צפויה לאחר מכן לעדכן בנושא.

זמן קצר טרם פטירתו של בוסקילה כבר נרשם שינוי משמעותי בהרכב בעלי מניותיה של בריל, עם כניסתו של איש העסקים ג'קי בן זקן להשקעה בהן, בתזמון שנראה בדיעבד כאופטימלי עבורו. 

בן זקן השקיע במניות בריל בחודשים האחרונים סכום כולל של 23 מיליון שקל שהביאו את החזקותיו בחברה לכרבע ממניותיה (בין היתר באמצעות רכישת מניותיו של משה גנזי, מבעלי המניות הוותיקים בחברה). שווי השוק הנוכחי של החזקתו כבר חצה רף של 50 מיליון שקל, מה שמשקף לבן זקן רווח מרשים "על הנייר" של כ-30 מיליון שקל.

ככל הידוע, על כניסתו לבריל החליט בן זקן בשל הפוטנציאל שזיהה בפעילות, ובהתאם לכך הוא אף עשוי להגדיל את השקעתו במניותיה בהמשך הדרך, אולם ללא רצון, לפחות בשלב הנוכחי, להשתלט עליה ולקחת חלק בניהולה. עם זאת, התרחיש של מאבק שליטה בחברה עשוי להפוך למציאות נוכח פטירתו של בוסקילה והעברת מניותיו לדור הבא.

כיצד רואים בבריל את השקעתו של בן זקן?
תורג'מן: "לא שמענו ממנו הצהרות בנושא, אבל בראייתנו ועד כמה שאני מתרשם, בן זקן הוא משקיע אסטרטגי שימשיך איתנו לטווח ארוך, ולא משקיע פיננסי שבא לעשות סיבוב קצר, לכן אנחנו שמחים שהוא הצטרף אלינו ונשמח שיישאר איתנו".

בריל

תחום עיסוק: מייבאת ומשווקת מותגי אופנה ויותר מ־30 מותגי הנעלה, בהם: גלי, ניין ווסט, קאטרפילר, לי קופר, האש פאפיז, נאוטיקה וטימברלנד
היסטוריה: בעל השליטה בחברה היה אליעזר בוסקילה, שנפטר לאחרונה. כמנכ"ל משמש חתנו, יהודה אלבז, ויו"ר החברה הוא שחר תורג'מן
נתונים: מפעילה 224 חנויות ברחבי הארץ, 5 אתרי סחר, ומחזיקה בפעילות סיטונאית. מותגי האופנה שמשווקת מהווים את עיקר הכנסותיה. נתוני המחצית הראשונה של 2021: גידול של 26% בהכנסות ל־260 מיליון שקל, רווח נקי של כ־26 מיליון שקל (אחרי הפסד של כ־8 מיליון שקל במחצית המקבילה)

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם