החברה הערבית | טור סופ"ש

מה שהתחיל בסיור לגיבוש תוכנית חומש לחברה הערבית, הפך לקטטה פוליטית

איימן עודה ומנסור עבאס ניצלו את זירת הסיור להתכתשות בין המפלגות שלהם וכל מה שנותר לשרה מירב כהן לעשות הוא לנסות להפריד • המציאות שוב הוכיחה: פוליטיקה ואגו בראש סדר העדיפויות, ורק אחר־כך מטפלים בבעיות, אם בכלל

מנסור עבאס ואיימן עודה בזמנים טובים יותר / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
מנסור עבאס ואיימן עודה בזמנים טובים יותר / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

זה התחיל כסיור מקצועי בהשתתפות גורמים שונים שעובדים יומם וליל על מנת לגבש את תוכנית החומש הכלכלית בחברה הערבית. בכירים באגף התקציבים במשרד האוצר עשו את דרכם לאזור המשולש, שם הם פגשו את נציגי הרשות לפיתוח הכלכלי במשרד לשוויון החברתי. כולם התכנסו במטרה לערוך סיור שטח ומפגש עם ראשי רשויות ערביות למען שיפור תוכנית החומש.

אבל עוד לפני שהסיור יצא לדרך, הוא לא הצליח להישאר בגבולות ה"מקצועי". יו"ר רע"ם מנסור עבאס, שידע על הסיור, מיד שריין לעצמו הזמנה. בכל זאת, מדובר באיש שבזכותו גויסו רוב התקציבים לתוכנית. מכאן והלאה - הכל פוליטי. ראשי הרשויות המארחות בטירה וג'לג'וליה דרשו להזמין את יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, מטעמי איזון, מה שיצר חשש ממתיחות, אך לבסוף החליטו להתעלם ולאפשר לאירוע להתקיים. מנסור עבאס הגיע לסיור כשלא ידע על ההזמנה של עודה, על אף שראשי הרשויות טוענים שכל הגורמים ידעו על ההזמנה ולא ביקשו לבטל, כך שמדובר מבחינתם בהסכמה בשתיקה.

בכל אופן, הסוסים יצאו מהאורווה - מהרגע הראשון לכניסתו של יו"ר הרשימה המשותפת, בכירי האוצר והרשות לפיתוח הכלכלי הבינו מה מחכה להם. עודה הוזמן לפתוח בנאום, בו נימק למה במשותפת חושבים שהתוכנית הממשלתית היא לא טובה ונדונה לכישלון. עודה אומר ובצדק, שלא קיים שום מנגנון שיבטיח את ניצול התקציבים בתוכנית זו, אותו תסריט שקרה בתוכנית 922 שנוצלו מתוך 15 המליארד שקל שלה רק קרוב ל-7 מיליארדים.

עודה לקח קרדיט פוליטי, עבאס סירב להשיב

עודה הוסיף, שהתוכנית לא נותנת מענה אמיתי לסוגיות הבוערות בחברה הערבית: חינוך, רווחה, בריאות וכל זה עוד לפני לדבר על תוכנית מיגור הפשיעה והאלימות שמתוקצבת ב-2.4 מיליארד שקל. אך למרות ההתנגדות לתוכנית, עודה הבהיר לכולם שמדובר בתוכנית המשך ל-922, אותה הביאה הרשימה המשותפת. במילים אחרות: לקח קרדיט פוליטי על התוכנית העתידית, הכושלת לשיטתו. אנשי האוצר והרשות לפיתוח הכלכלי הנוכחים הסתכלו אליו בתמיהה וענו בשתיקה על הביקורת הנוקבת שהשמיע.

עבאס נע באי נוחות לשמע הדברים וסירב להשיב לטענות כלפיו מיו"ר הרשימה המתחרה: "לא מכרנו את ערכינו ולא נכנסנו לשום קואליציה שפוגעת בבני עמנו ולא עשינו וויתורים כואבים, ועדיין הצלחנו להביא 15 מיליארד שקל לחברה הערבית ב-2015", אמר עודה לעבאס בפני הדרג המקצועי. זה כבר היה יותר מדי. עבאס יצא עם סיום הפגישה והעביר לנוכחים שלא ימשיך בסיור הזה. ברע"ם התחילו לתכנן איך להגיב ל"חוסר הכבוד" שנתקל בו היו"ר. "אי אפשר לעבור על זה בשתיקה", אמר גורם בכיר.

משם המשיך הסיור לרשות המקומית ג'לג'וליה. איימן עודה נוכח ומנסור עבאס נעדר. בשלב הזה טרם הגיעה השרה מירב כהן שמשרדה פיקד על הסיור. כשהבינה שהאירוע הפך להתנצחות פוליטית בין רע"ם למשותפת מיהרה להסדיר את העניינים מול עבאס כדי שישוב לסיור ולדיונים. ובכן, זה לא היה כל כך קשה לשכנע אותו לחזור. כך ישבה כהן באמצע, מפרידה בין שני המתכתשים חמורי הסבר, מרעיפה מחמאות ופרגונים על תרומתו של עבאס לגיבוש התוכנית.

עוד שער של המשותפת ברשת של רע"ם

מכאן עבאס קיבל את רשות הדיבור - שלח מסרים לכל עבר על הישגיו ודרישותיו ועל הצעדים ההיסטוריים שרע"ם עשתה כדי להביא את 35 מיליארד השקל לחברה הערבית. הטון הפוליטי שלט על הדיונים שנועדו, ראוי להזכיר, להישאר עניינים ומקצועיים לקידום תוכנית החומש הכלכלית. האירוע נגמר. איש לא יצא מהיום הזה מרוצה, אולי חוץ מאיימן עודה, שמבחינתו הבקיע שער ברשת של רע"ם.

וכך זה הסתיים. לא כתבתי מילה כאן על מהות, וגם לא על האתגרים הרציניים והאמיתיים שניצבים בפני החברה הערבית והרשויות הערביות, ויש הרבה כאלה. כי אם יש משהו שהיום הזה הבהיר, הוא שהסוגיות האלה לא נמצאות בראש סדר העדיפויות של חברי הכנסת הערבים. פוליטיקה ואגו תחילה. זאת לא הכללה גסה, זאת המציאות הקיימת.

כי ממש בזמן שמנסור עבאס נעלב מהזמנתו של איימן עודה, והאחרון ניצל את ההזדמנות כדי לתקוף ולזלזל בהישג של רע"ם, ממש באותו זמן בדיוק, משרד הבריאות הכריז שנגיף הקורונה משתולל בחברה הערבית. שהתחלואה עלתה עד כדי כך שהאזרחים הערבים שמהווים 20% מכלל האוכלוסייה - מהווים 40% מכלל אוכלוסיית המאומתים החדשים. הרבה אחוזים שהצביעו לשני ראשי הרשימות שמשחקים במשחק הכיסאות.

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ופרשן חדשות 12