גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קנסות עזיבה כפולים מהשכר: החוזים הדרקוניים של הכשרות האינסטנט בהייטק

בציפייה לתנאים הנוצצים שההייטק ידוע בהם, צעירים רבים נענו לקריאה לכוח-אדם בענף ● אבל לנהירה הזו התגלה צד אפל לאחרונה בעקבות שורה של עדויות ברשתות החברתיות על תנאי העזיבה הנוקשים של ההייטקיסטים המתחילים, הכוללים קנסות יציאה של עשרות אלפי שקלים

החוזים הדרקוניים של הכשרות האינסטנט בהייטק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
החוזים הדרקוניים של הכשרות האינסטנט בהייטק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האטרקטיביות ההולכת וגוברת של ענף ההייטק הן בגובה השכר והן באפשרויות הקריירה שהוא מייצר לעובדיו, מושך אליו מדי שנה אלפי עובדים חדשים ללא רקע טכנולוגי. אלה מגיעים מתחומים שכנים או ללא כל ניסיון, וכדי להתקבל לאחת החברות הם בוחרים במסלול הסבה מהיר שמוצע על ידי בתי ספר למקצועות הייטק ולעיתים אף על ידי החברות עצמן. אבל העובדים המתחילים בחברות מערכות מידע לא תמיד נהנים מהתנאים המפנקים שענף ההייטק ידוע בהם. המשרות הללו מלוות בחוזים קשוחים שכוללים תנאי עזיבה נוקשים וקנסות יציאה גבוהים. האם מדובר בהגנה לגיטימית על ההון האנושי מפני התחרות על טאלנטים בענף, או שמא מדובר בשיטת "מצליח" שמייצרת לחברות זרם הכנסה נוסף על הכשרות עובדים קצרות?

קורס של שבועיים במחיר משכורת של חודשיים

ירון (שם בדוי), צעיר בן 26, עבד בבית השקעות במשרת תפעול והזנת נתונים, וביקש לנסות את מזלו בהייטק. הוא עבר קורס הכשרה בשפת הפיתוח ג'אווה בבית הספר ג'ון ברייס של קבוצת מטריקס, ומשלא מצא עבודה לאחר מספר חודשים, קיבל טלפון עם הצעת עבודה ממטריקס בשכר התחלתי של 8,240 ש"ח, הכוללת קורס בן שבועיים בתפעול מערכת פנימית בחברה.

לאחר שלושה חודשים ביקש העובד לעזוב לאחר שהבין שהטכנולוגיה שהוא עובד עמה היא פנימית ולא תשמש אותו בפיתוח קריירת ההייטק שלו (שפת הפיתוח, 'Cache, שפה המשמשת לתפעול המערכת של מטריקס ואין לה כמעט שימוש בחברות חיצוניות). בתגובה הוא קיבל מחטיבת הכספים של מטריקס בקשת תשלום בסך 16,480 (כפול משכרו החודשי) מאחר שבחר לעזוב את משרתו בשנת העבודה הראשונה. אם היה עוזב בשנה השניה לעבודתו, היה משלם סכום השווה למשכורת חודש אחד - זאת, כאמור, על הכשרה בת שבועיים בשפת פיתוח פנימית.

ממטריקס מסרו בתגובה: "במסגרת אפשרויות ההכשרה המקצועית במטריקס, אנו מאפשרים לעובדים ללא ניסיון בתחום, אשר מבקשים להשתלב בתעשיית ההייטק, לעבור תהליכי הכשרה משמעותיים גם ללא תשלום. תהליכי ההכשרה אורכים בין שבועות לחודשים ובמהלכם מקבל מי שעובר אותם כלים מקצועיים משמעותיים שמאפשרים לו להשתלב בעולם ההייטק, במטריקס או בחברות האחרות. מטבע הדברים מטריקס מבקשת ליהנות מפירות השקעתה בהכשרת העובדים ולכן אנו מציעים לעובדים אשר עברו אצלנו את ההכשרה להישאר לעבוד בחברה. מאידך, אנו סבורים כי מי שנהנה מפירות השקעתנו והחליט שלא להישאר לעבוד במטריקס, ישיב את כספי ההשקעה. 

באשר לקורס המדובר והטכנולוגיה שנלמדה בו - מדובר על מוצר CACHE של יצרן תוכנה אמריקאי גלובלי וגדול עם כמות גדולה של לקוחות ובתי תוכנה שעובדים בטכנולוגיה בארץ ובעולם. הקורס המדובר אורך חודשים ארוכים וכולל לימודי כיתה והכשרה בדרך של חונכות ולימודי שלל נושאים נוספים. באשר לעובד הספציפי חשוב לציין שלעובד הוצעו מספר תפקידים במטריקס במודלי תעסוקה שונים והוא בחר את המסלול המדובר תוך חתימה על החוזה ותוך הבנה מלאה של המחויבות שלו ההשקעה שלנו והתפקיד. לקראת סוף אוגוסט נערכה עם העובד שיחת הערכה בה הוא הביע את שביעות רצונו מההכשרה ומהעבודה. אנחנו מבינים שהמועמד קיבל הצעה לעבודה במקום אחר ולכן ביקש לעזוב".

המקרה של מטריקס עורר סערה השבוע בלינקדאין בעקבות פוסט של רון עוזרי, מבעלי חברת ההשמה JobHunt, אשר בניגוד לרוב החברות בתחום במשק מייצגת עובדים ולא חברות. לאחריה הגיעו למשרד שלו ושל שותפתו מרים בריינין פניות רבות של עובדים עם מקרים דומים. "עזבתי לאחר חצי שנה ועדיין נקנסתי בגין הכשרה ב־20 אלף שקל", כתב עובד אחד. "אני עבדתי במטריקס והסיפור שלי דומה... עזבתי אחרי שנה ועדיין נקנסתי בגין ההכשרה", כתב עובד אחר. עדויות נוספות הגיעו מכיוונם של עובדי חברות מערכות מידע אחרות, כולל כאלה עם חוזים משמעותים עם משרדי ממשלה.

על פי חוק הגנת השכר לא ניתן להטיל על עובד "קנסות יציאה", אלא אם כן העובד מצוי בהסכם קיבוצי מיוחד, וזה אינו המקרה. לפיכך, חברות המבקשות החזר על הכשרה מעובדים מתפטרים נדרשות להוכיח שיש קשר הגיוני בין התשלום לבין עלות הההכשרה. "על פניו מדובר בתשלום בעייתי מבחינה משפטית כי הוא נראה יותר כמו קנס ולא כמו החזרה של עלות ההכשרה", אומר לגלובס עו"ד עמית גורביץ, מומחה לדיני עבודה. "יש לכך מספר סיבות: במהלך ההכשרה הקצרה, העובדים מקבלים שכר, אז לא יכול להיות שיקזזו קנס בהיקף של משכורת של חודש או של חודשיים על הכשרה שנמשכת שבועיים. שנית, זו הכשרה פנימית והידע הוא לוקאלי, ולא כזה שניתן לעשות בו שימוש אחר. לפיכך מדובר בחפיפה ולא בהכשרה". נדגיש כי חברות בענף שעושות שימוש בסעיף הזה לא מתייחסות אליו כקנס יציאה, אלא כהחזר השקעה על הכשרת העובדים המתחילים וצעד מסייע להוכחת רצינות.

עו''ד עמית גורביץ / צילום: ניר אריאלי

מענק עם כוכבית: תעזבו, תחזירו את הכסף

מטריקס לא לבד. השיטה, כך נראה, רווחת בקרב חברות מערכות המידע וחברות ההייטק שמעסיקות עובדים מתחילים בענף כמו ג'יסטאט (Gstat), חברת הייטק המספקת צוותי מערכות מידע וניתוח נתונים לבנקים, חברות ביטוח ורשתות שיווק בארץ.

מספר עובדים בחברה איתם שוחחנו מציגים מציאות שכוללת גם מענקי התמדה שיש להחזיר בעת התפטרות וגם חיוב בהחזר עלות ההשתתפות בהכשרות. ג'יסטאט מעניקה לעובדיה מענק התמדה של 12 אלף שקל בשנה, אך המענק אינו ניתן כבונוס חיצוני - אלא כחלק משכר הברוטו בתלוש המשכורת, והעובדים משלמים עליו את המס הנדרש, כחלק משנת עבודתם הראשונה, או חלק ממנה, בהתאם להסכם שהגיעו אליו עם החברה. נוסף על כך, החברה ממבקשת החזר כספי מעובדים שהתפטרו בתוך שנה או חצי שנה לאחר השלמת קורס, אם כי בהיקף צנוע הרבה יותר ממטריקס - 3,500 שקל אם העזיבה נעשית בתוך חצי שנה, או 1,500 שקל אם העזיבה נעשית בין תקופת חצי השנה לשנת העבודה המלאה. יש לציין כי הקורסים בג'יסטאט אינם בגדר חובה וכי הם מכשירים עובדים בתחומים שונים, כולל כאלה שאינם קשורים ישירות לעבודתם בחברה, כך שההכשרה נתפסת כהטבה לעובדים.

אפרים גולדין, מנכ"ל ומבעלי ג'יסטאט, מספר לגלובס על מצוקת העובדים בהייטק, ובפרט בתחום בו הוא פועל - כרייה וניתוח של דאטה: "יש קיטוב בשוק הזה. מחד יש דרישה מאוד גבוהה לעובדים מצד חברות ההייטק, ומצד שני גם מצד הבנקים, חברות הביטוח והארגונים הגדולים שדורשים שירות ברמה גבוהה. ג'יסטאט בעצם מספקת להם שירות איכותי אבל עם עובדים המצויים בתחילת דרכם. אנחנו משקיעים בעובדים ללא ניסיון, נותנים להם את המשרה הראשונה שלהם בתעשייה, ואין לנו מהם ציפייה שיישארו אצלנו שלוש שנים. אבל בגלל המצב בענף, יש כאלה שמחליפים משרה אחרי חודשים בודדים".

אפרים גולדין, מנכ''ל ומבעלי ג'יסטאט / צילום: עינת לברון

"כדי להתמודד עם התופעה שקלנו אוסף של אמצעים," ממשיך גולדין. "הפעלנו את מענק ההתמדה, שהוכח כפתרון שעובד, מה גם שהסכומים שמדוברים שם הם מידתיים למדי, ואפשר לדון עליהם עמנו במהלך הכניסה לעבודה ולהחליט על אורך התקופה לקבלת המענק. אנחנו לא תמיד מממשים אותם, ובסופו של דבר אנחנו פועלים בצורה שקופה והוגנת".

"מענק ההתמדה בעייתי כי הוא מוגדר כשכר עבודה שמקזזים ממנו גם מס, ביטוח לאומי ופנסיה, וחלות עליו זכויות סוציאליות, ולכן עוד פחות חוקי לדרוש בדיעבד השבה של סעיף תשלום זה", אומר עו"ד גורביץ. גולדין טוען כי את המענק החליט להעניק לאחר שקיבל חוות דעת משפטית.

עו"ד גורביץ מספר כי רוב העובדים מחליטים להיכנע. "יש כאן אנשים בשוק קטן שמעדיפים לשלם ולסגור את העניין בשקט. זה לא אומר שאין להם סיכוי לנצח בתביעה. הרי מה איכפת למעסיקים לכתוב בחוזה העבודה התניה מהסוג הזה ואז לאתגר את העובדים במידת החוקיות של הסעיף? אחרי הכל, זו שיטת מצליח".

עוד כתבות

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו