מדוע הממשלה מחוקקת מחדש רפורמה שחוקקה כבר לפני שנה?

ועדת הכלכלה דנה מתחילת השבוע ברפורמת היבוא, אלא שחלקים ממנה כבר אושרו בוועדה לפני שנה אך לא אושרו ע"י משרד האנרגיה • מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג: "אומרים שהחוק שחוקקנו, רק לפני חצי שנה לפי בקשת הממשלה – הוא לא טוב, למרות שלא ניסינו ולא בדקנו. מה זה אומר על האופן שבו אנחנו מתייחסים לחוק?"

סגן יו''ר ועדת הכלכלה איתן גינזבורג / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
סגן יו''ר ועדת הכלכלה איתן גינזבורג / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

מחוקקים רפורמה שכבר חוקקה ומסמיכים את הפקידים לעשות את עבודת השרים: מהדיונים הנערכים מאז תחילת השבוע בוועדת כלכלה בכנסת על רפורמת היבוא עולה תמונת מצב חמורה של העבודה מאחורי הקלעים על הרפורמה ביבוא. הבוקר (ג') עלה כי החוק להקלה ביבוא מוצרי חשמל עם דירוג אנרגטי נחקק בכנסת ועבר את מסלול הוועדה כבר לפני שנה, רק שבמשרד האנרגיה לא התפנו כדי לחתום עליו ולכן הוא לא נכנס לתוקף. כעת הוועדה תידרש לדיון חוזר על אותו נושא ולבזבז שעות מיותרות בעבודה שכבר נעשתה.

היועץ המשפטי של ועדת הכלכלה, עו"ד איתי עצמון, הזכיר כי הוועדה אישרה את אותה רפורמה המובאת כעת בחוק ההסדרים לפני כשנה ואמר כי "שר האנרגיה הוסמך לקבוע בתקנות דרישות לנצילות אנרגטית ונקבע שהתקנות יקבעו בשים לב למדינות מפותחות, בכלל זה האיחוד האירופי. התקנות לא טעונות אישור ועדה ולא הותקנו, ועכשיו אתם מביאים רפורמה שמצמצמת את שיקול דעתה של שרת האנרגיה, שכפופה לאישור ועדת חריגים שמורכבת מפקידות בכירה".

עצמון מתח ביקורת גם על כך שברפורמה החדשה ועדת פקידים במשרד האנרגיה היא שתקבע את התקנות ולא השרה הממונה. בפועל מדובר בשינוי משטרי - בעוד שבימים כתיקונם השר מתייעץ עם הפקידים אך מקבל את ההחלטות, בוועדות החריגים הדברים יעבדו הפוך. ביקורת זהה מתח עצמון גם על הרפורמה שתיעשה במשרד הכלכלה של אורנה ברביבאי, גם שם ועדה בראשות המנכ"ל ופקידים נוספים תהיה אמונה על קבלת ההחלטות בנוגע למסלול חריגים והשרה תידרש לאישורה ולא להיפך.

נציגת הלשכה המשפטית של משרד האוצר, עו"ד הילה אורן, הודתה כי לא נכתבו תקנות בנוגע לאותו חוק ברפורמה במוצרי חשמל ואמרה כי "יש כאן מסלול שלא מצריך תקנות ולא דורש עבודה נוספת מהרגולטור מרגע שהרפורמה עוברת".

ממלא-מקום יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג, מתח ביקורת נוקבת על הממשלה ואמר לנציגי המשרדים כי "זו אמירה הכי משפילה שהרגשתי פה בכנסת. הכנסת עושה את מה שאתם רוצים ומחוקקת, ואז אחרי חצי שנה אתם אומרים שהחוק שחוקקנו, רק לפני חצי שנה לפי בקשת הממשלה - הוא לא טוב, למרות שלא ניסינו ולא בדקנו. מה זה אומר על האופן שבו אנחנו מתייחסים לחוק? מה יקרה בעוד חצי שנה? תביאו עוד תיקון?"

השרה אלהרר יכולה הייתה לחתום על התקנות עם כניסתה לתפקיד ואז הרפורמה שהמתינה בצד בשל המשבר הפוליטי המתמשך יכולה כבר הייתה להיכנס לתוקף ללא תלות בחוק ההסדרים. אך ההודאה של אנשי משרדה שאפילו לא התפנו לכתוב את התקנות לחוק שהכנסת תיקנה, מעלה חשש כבד בנוגע ליישום הרפורמות שכעת דנים עליהן בוועדות השונות. הביקורת שנמתחה על התנהלות הממשלה בנושא כאמור באה מאנשי הקואליציה והיועץ המשפטי לוועדה שקבלו על הזלזול בכנסת.

"לוודא שסמכות השרה לא נפגעת"

בנוסף מתח גינזבורג ביקורת על הפקעת הסמכות מידיה של השרה בוועדת החריגים ביבוא שתוקם במסגרת הרפורמה ותהה אם היא עצמה בכלל יודעת על כך. "השרה לא תוכל להפעיל את סמכותה אם ועדת החריגים לא תאשר לה", אמר גינזבורג ליועצת של אלהרר שנכחה בדיון. "ברפורמה ברגולציה עמדנו על הסוגיה הזו שהשרים מאבדים מסמכותם וזה עובר לוועדה מקצועית. אני רוצה לוודא שסמכות השרה לא נפגעת".

בדיון שהתקיים ביום ראשון על הרפורמה במשרד הכלכלה והוועדה שתקום שם לענייני חריגים מתח היועמ"ש של הוועדה ביקורת דומה ואמר כי לפי ההצעה שר יידרש לקבל אישור מפקידות בכירה כדי לחוקק חקיקת משנה. יו"ר הוועדה מיכאל ביטון תהה באותו דיון "אתם לא סומכים על שר שישקול נכון את השיקולים? למה בניתם מנגנון כזה? האם זה על דעת השרה?" נציגי האוצר בדיון טענו כי הממשלה קיבלה החלטה לאפשר את המסלול הזה והיו"ר ביטון סיכם כי מדובר במודל ייחודי וכי הוועדה תרצה לדעת בברור שזה על דעת השרה.

ממשרד האנרגיה נמסר כי "מרבית טיוטת התקנות הרלוונטיות לרפורמה הקודמת הוכנו זה מכבר. במסגרת גיבוש חוק ההסדרים, לבקשת משרד האוצר, הותאמה הרפורמה לרגולציה האירופאית והורחבה למוצרים נוספים שלא נכללו בה קודם לכן".