גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסמכי פנדורה חשפו את "לקוח מספר 13173"

כמעט 60 שנה לאחר עצמאותה, קניה חוזרת ומגלה כי האליטות הפוליטיות שלה גנבו את הקופה וכי נמשכת מכירת החיסול, שהעבירה בשעתה את הנדל"ן מידי השלטון הזר לפוליטיקאים המקומיים ● מסמכי פנדורה מגלים שמשפחתו של מייסד המדינה לא רק מוסיפה להתעשר, אלא גם מוסיפה להחביא את הכסף בפנמה

קנייאתים מעיינים בעיתונים המקומיים שדיווחו בהרחבה על חשבונות הבנק הסודיים של הנשייא, שנחשפו במסמכי פנדורה, השבוע / צילום: Associated Press, Brian Inganga
קנייאתים מעיינים בעיתונים המקומיים שדיווחו בהרחבה על חשבונות הבנק הסודיים של הנשייא, שנחשפו במסמכי פנדורה, השבוע / צילום: Associated Press, Brian Inganga

12 מיליון המסמכים המודלפים של "פנדורה" נוטפים סיפורים מסמרי שיער על שחיתות. קשה אפוא להגיד על אחד מהם שהוא מסמר שיער יותר מן האחרים. המלך עבדאללה השני? ראש ממשלת צ׳כיה, אנדריי באביש? הם כמובן מן הטוענים הבולטים לכתר, ובאביש הוא הראשון מנחשפי ׳פנדורה׳ שיעמוד למבחן הבוחרים בסוף השבוע הזה. אבל לא מן הנמנע שמכול הגילויים הנוגעים למנהיגים פוליטיים מכהנים, הפוטנציאל הדרמטי ביותר נובע מזה של נשיא קניה, אוהורו קנייאטה.

הנשיא בן ה-59 אמנם עומד בשנה החמישית והאחרונה של תקופת כהונתו השנייה, וחוקת קניה אוסרת על בחירה שלישית, אבל משפחת קנייאטה קרובה להיות שושלת מלוכה. עושרה מופלג וידוע. השבוע למדו הקנייאתים, שבני המשפחה הזו יצרו רשת של חברות פיקטיביות, כדי להעלים עושר מופלג שלא היה ידוע.

בכמעט 60 שנות עצמאות, הקנייאתים פיתחו עור עבה. הם התרגלו לשימוש בלתי פוסק לרעה ששליטיהם עשו בכוח פוליטי. במשך 30 שנה היתה להם רודנות חד-מפלגתית. היא אמנם לא היתה הגרועה ביותר באפריקה, אבל הצטיינה בכל לוויות החן של מדינת משטרה. הם יודעים מאז ומעולם, והם יודעים באופן מסודר זה 20 שנה, שהאליטות הפוליטיות שלהם גונבות את הקופה.

אבא, "מאמה נגינה" ודניאל

אוהורו קנייאטה עורר תקוות לשינוי, אף כי הוא יצא מחלציה של האליטה, גם פוליטית וגם ביולוגית. אביו היה האב המייסד של קניה. ג׳ומו קנייאטה היה מראשוני הנאבקים לעצמאות ביבשת אפריקה, עוד לפני מלחמת העולם השנייה. קניה מלאה תזכורות על נשיאה הראשון: נמל התעופה הבינלאומי קרוי על שמו, רחובות מרכזיים קרויים על שמו ועל שמה של "מאמה נגינה", אשתו הרביעית של ג׳ומו, אמו של אוהורו; וגם על שם מרגרט, בתו הבכורה של האב המייסד.

אוהורו נולד ערב עצמאותה של קניה, ואביו נתן לו את השם "חרות" (בלשון הסוואהילית). ג׳ומו מת עוד לפני שאוהורו הגיע אל פרקו. סגנו של האב, דניאל אראפ מוי, נטל את השלטון, והחזיק בו כמעט 25 שנה. הוא ניחן במידה של רשעות, שהיתה תחליף לעומק אינטלקטואלי ולהבנה היסטורית. ב-1990 הוא הורה למשל על רצח שר החוץ שלו, רוברט אוקו, ימים אחדים לאחר שהשר ליווה אותו בביקור רשמי בוושינגטון.

האליטה צברה נכסים

שנות-הפתיחה של קניה העצמאית התאפיינו במימוש נכסים. האליטה האפריקאית החדשה חילקה לעצמה את הנדל"ן של האליטה הקולוניאלית הבריטית במחירי חיסול. צבירת נכסים דומה התרחשה ברוב ארצות אפריקה. רפורמה הוגנת של הבעלות על הקרקעות מיעטה לעניין את המעמד השליט החדש.

זה היה מקור התעשרותה המסחררת של משפחת קנייאטה. 35 שנה נדרשו לאחר מות ג׳ומו, לפני שהקנייאתים התוודעו אל פרטי ההתעשרות. "ועדה לבירור האמת, לצדק ולפיוס" הראתה ב-2013, כי הנשכרים העיקריים ממכירת החיסול של שנות ה-60 היו "מאמה נגינה" הנ"ל וילדיה, בהם אוהורו; וכן גם דניאל אראפ מוי. מאמה קיבלה יותר מאלף דונם לאחר מות בעלה. חקירה ממשלתית המליצה לימים על ביטול ההעברה. לשווא.

משפחת קנייאטה עשתה שימוש פורה במזומניה. היא נכנסה לעסקי בנקאות, מלונאות ועיתונות. ב-1993 המשפחה גיוונה את עסקיה, והקימה מחלבה, שהיא עכשיו הגדולה ביותר בקניה. כהונות הניהול בחברת האחזקות הזו מתחלקות בין ילדי ג׳ומו.

הנשיא שדד שני מיליארד

האב המייסד שם למעשה קץ לדמוקרטיה הרב-מפלגתית חמש שנים לאחר העצמאות. הוא עשה כן בשם "האחדות הלאומית". הסכנה של פיצול פוליטי על רקע שבטי היתה ממשית, בקניה ובארצות אחרות באפריקה. אבל בהיעדר אפיקים של אופוזיציה לגיטימית, הפוליטיקאים חדלו לעמוד למשפט הציבור. הם היו כפופים לגחמותיו של האיש החזק למעלה.

רק 40 שנה לאחר העצמאות ניתנה לקנייאתים ההזדמנות להצביע באופן חופשי. אוהורו היה מועמדה של מפלגת השלטון, בהיותו רק בן 41. החיזיון של כפית כסף בפיו של ילד תפנוקים לא נעם לקנייאתים. הם הנחילו תבוסה איומה לאוהורו. הנשיא החדש, רוברט קיבאקי, היה בעצמו שייך לאליטה. הלהט הרפורמיסטי שלו לא היה משכנע, וגם לא האריך ימים.

אבל בימי נשיאותו הראשונים קיבאקי הורה על חקירה מקפת של שחיתות תחת קודמיו. התברר, שהנשיא לשעבר מוי ועושי דברו שדדו שני מיליארד דולר מן הקופה הלאומית.

זו לא היתה הגניבה הגדולה ביותר בתולדות אפריקה, אבל בוודאי אחת הגדולות. היא התחרתה בגניבה הפנומנלית שיוחסה ב-1982 למובוטו ססה סקו, נשיא זאיר (כיום הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו) - חמישה מיליארד דולר; ו-3.5 מיליארד דולר של "האשה העשירה ביותר באפריקה", איסאבל דוש סאנטוש, בתו של נשיא אנגולה לשעבר, אדוארדו דוש סאנטוש.

אבל קיבאקי לא החמיר עם מוי. היתה ביניהם הבנה לא פורמלית, שאם מוי ירשה העברה דמוקרטית של השלטון לידי מתנגדיו, הוא לא יועמד למשפט, לא ייענש ולא יאבד את נכסיו.

אוהורו לוחם נגד שחיתות

סלחנותם של הקנייאתים היתה מעוררת הערצה, או מעוררת השתאות. עשר שנים לאחר תבוסתו בידי קיבאקי, אוהורו חזר והתמודד על הנשיאות. הפעם הוא ניצח.

הוא אמנם לא התפתה להחזיר את המשטר החד מפלגתי שהקים אביו, אבל השתמש במשטר ובכוחות הביטחון כדי להצר את צעדיהם של יריביו. הגיעו הדברים לידי כך, שבית המשפט העליון של קניה ביטל את תוצאות הבחירות הבאות ב-2017 בגלל ראיות לזיופים. האופוזיציה החרימה את ההצבעה החוזרת.

מסמכי פנדורה מתארים את אוהורו קנייאטה כ"לקוח מס׳ 13173" של אחד הבנקים הפרטיים הגדולים ביותר בשווייץ, ׳אוניון באנקר פריבה׳ (Union Bancaire Privée). זמן קצר לאחר תבוסת אוהורו בבחירות של 2002, עורך דין בשירות הבנק השווייצרי פנה אל מומחים למקלטי מס בפנמה, וביקש מהם לפתוח קרן חדשה, שניתן לה השם Varies. הוא רשם את מוטביה: אוהורו ו"מאמה נגינה". לפי הבנק העולמי, קרנות הן אמצעי מקובל להסתיר הון שחור.

ארבע שנים לאחר שהחביא עשרות מיליוני דולרים בפנמה, אוהורו קנייאטה חזר אל הזירה הפוליטית, לא עוד כמליץ היושר של האליטה כי אם כלוחם נועז נגד שחיתות. ב-2013 הוא נבחר לנשיא, בין השאר על יסוד הבטחותיו לנקות את האורוות. הוא אפילו ויתר על 20% משכרו.

הדלפת הפנדורה תפסה את הנשיא קנייאטה במסע בחו"ל. הוא לא מיהר לחזור ולא יצא מגדרו להכחיש. הוא אפילו חלק מחמאות לפרויקט פנדורה, ש"יגביר את השקיפות בעולם". הוא קורא לבדיקה יסודית של חשבונות ׳Offshore׳. אכן, עשרה קבין של ציניות ירדו לעולם, תשעה לקח אוהורו.

הקנייאטים התרגלו לייחס ויתור מוחלט על כללי התנהגות אתיים לפוליטיקאים שלהם. אבל מפעם לפעם הם מודיעים שנמאס להם. בעוד עשרה חודשים יהיו בחירות כלליות בקניה, ונראה אם משפחת קנייאטה תצליח עוד פעם לעשות עיניים לבוחרים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח