הקרן של גורו ההשקעות קת'י ווד עוברת מניו יורק לפלורידה, והיא לא היחידה

יותר ויותר חברות עוזבות את מרכזי העסקים בניו יורק וסן פרנסיסקו, ועוברות למדינות עם תנאי מיסוי נוחים יותר • אנשי הפיננסים ברי שטרנליכט, אדי למפרט, פול טיודור ג'ונס ופול סינגר כבר העבירו את המטות שלהם לפלורידה, ובוול סטריט מאיימים: הבורסה תעבור למדינה אחרת, עם מדיניות מיסוי מתונה יותר

קת'י ווד. מצטרפת לשורה של בכירים שעוזבים את ניו יורק / צילום: Reuters, Brendan McDermid
קת'י ווד. מצטרפת לשורה של בכירים שעוזבים את ניו יורק / צילום: Reuters, Brendan McDermid

קרן ARK של גורו ההשקעות קת'י ווד הודיעה על כך שבסוף אוקטובר תסגור את מטה התאגיד שבניו יורק ותעתיק את מקומה לעיר סנט פטרסבורג שבפלורידה. המעבר של ARK מסמן מגמה שהולכת ותופסת תאוצה בארצות הברית: יותר ויותר חברות עוזבות את מרכזי העסקים היוקרתיים בניו יורק וסן פרנסיסקו, ועוברות למדינות עם תנאי מיסוי נוחים יותר כמו פלורידה, טקסס ואריזונה.

עם המעבר מניו יורק, ווד מצטרפת לשורה של בכירים מפורסמים כמו אנשי הפיננסים ברי שטרנליכט, אדי למפרט, פול טיודור ג'ונס ופול סינגר, שהעבירו את המטות שלהם לפלורידה, למרות האתגרים שכרוכים במעבר כזה, בעיקר בקשר לעובדים, שלא ממהרים להעתיק את החיים שלהם בשביל העבודה.

ARK Investment Management היא קרן השקעות שנוסדה בשנת 2014 על ידי קת'י ווד, וכיום מנהלת נכסים בשווי של כ-42 מיליארד דולר. החברה משקיעה בחברות המייצרות מעט ואף אפס רווח, אך בעלות פוטנציאל לשנות את העולם באמצעות "חדשנות משבשת". ARK הימרה בגדול על תחומים חמים כמו חברות אנרגיה אלטרנטיבית, חקר החלל ומטבעות דיגיטליים.

תוכנית המיסוי במדינת ניו יורק מבריחה את העשירים

המגמה של עזיבת ניו יורק הואצה ככל הנראה בעקבות תוכנית המיסוי במדינה, שנועדה לשקם את הכלכלה באמצעות מיסוי מיוחד על עשירים. לפי תוכנית השיקום, שמתוכננת עד שנת 2027, יוטל מס בגובה 10.3% על בעלי הכנסה של 25 מיליון דולר, בעוד שבעלי הכנסה שנתית של מעל 25 מיליון דולר ישלמו מס בשיעור של 10.9%.

נוסף לכך, מודל העבודה ההיברידי, שנולד מתוך אילוצי מגיפת הקורונה לעבוד מחוץ למשרד, תרם גם הוא לתנועה, ומדינות כמו פלורידה, אריזונה וטקסס החלו לעורר עניין בקרב פירמות ההשקעות. המיסוי הגבוה במרכזי העסקים היוקרתיים בניו יורק וסן פרנסיסקו, ויחד איתו שאלת הנחיצות של נוכחות העובדים והעובדות במשרד, הביאו לדיוק מחדש של סדר העדיפויות של חברות רבות.

בעקבות תוכנית המיסוי, רק לפני כמה חודשים איימה נשיאת בורסת ניו יורק, סטייסי קנינגהם, שהבורסה תעזוב את וול סטריט לפלורידה או למדינה אחרת עם מדיניות מיסוי מתונה. יש מי שלא רק איימו, אלא גם ביצעו: קרן הגידור אליוט מנג'מנט שמנהלת 42 מיליארד דולר, בבעלותו של פול סינגר, העבירה את המשרדים שלה אל ווסט פאלם ביץ' בפלורידה, וחברת התוכנה אורקל תעביר את מטה החברה מקליפורניה לטקסס.

המיסוי הנוח מביא את העשירים להעתיק לא רק את העסקים שלהם, אלא גם את המגורים שלהם מניו יורק: נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ והמשקיע קארל אייקן הודיעו שניהם לפני מספר חודשים שיהפכו את פלורידה למעון העיקרי שלהם.

למרות גל העזיבות, נתוני הרשות האמריקאית לניירות ערך מראים שרק 1.4% מנפח ניהול ניירות הערך נמצא בידיהן של חברות השקעה שממוקמות בפלורידה, מול 22% שנוהלו מניו יורק, קליפורניה, מסצ'וסטס ופנסילבניה.