גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלו הטכנולוגיות החדשות שמאפשרות מדידת רייטינג בעידן הצפייה והאזנה במגוון רחב של פלטפורמות דיגיטליות

הרגלי הצפייה וההאזנה של צרכני התקשורת הולכים ומשתנים ללא היכר ● "טביעת אצבע קולית" מאפשרת לדייק ולייעל את מדידת הרייטינג ותכנון המדיה, ולקבל נתונים שלא יכולנו לקבל בעבר

טכנולוגיה המודרנית למדידה מדויקת של צפייה והאזנה (רייטינג) / צילום: Shutterstock, Allmy
טכנולוגיה המודרנית למדידה מדויקת של צפייה והאזנה (רייטינג) / צילום: Shutterstock, Allmy

הכתבה בשיתוף גיאוקרטוגרפיה

אחת השאלות המרכזיות שמעסיקות כיום גופי שידור, משרדי פרסום, חברות מדיה ומפרסמים נוגעת לדרכים שבהן ניתן לרתום את הטכנולוגיה המודרנית כדי לבצע מדידה מדויקת של צפייה והאזנה (רייטינג) בסביבה תקשורתית שמשתנה ללא היכר. למדידת הרייטינג אתגרים רבים. ביניהם, צריכת תוכן בצפייה והאזנה נדחית, כמו VOD ופודקאסטים, שימוש בפלטפורמות שונות לצפייה והאזנה, הקושי לדעת מי בדיוק מבני הבית הוא זה שצורך את התוכן, חוסר היכולת להבחין מתי אדם באמת צורך את התוכן ומתי הטלוויזיה פועלת, אך הצרכן נמצא במקום אחר בבית. וכמובן, הקושי שבהסתמכות על הזיכרון, כפי שקיים בשיטת המדידה הנוכחית אשר מודדת האזנה לרדיו. טכנולוגיות חדשות שפותחו בשנים האחרונות מאפשרות להתגבר על הקשיים הללו ולייצר מדידת רייטינג מדויקת יותר ולספק נתונים, שבעבר רק יכולנו לחלום עליהם.

התקופה שבה הקושי המרכזי של מדידת רייטינג היה במעבר מערוץ טלוויזיה אחד לאחר, או בזיהוי ההעדפה של תחנת רדיו כזו או אחרת, הוא כבר מזמן פרה-היסטוריה. צריכת התקשורת בישראל לא רק שהפכה להיות מבוזרת בהרבה, אלא גם הקשב של הצופים והמאזינים כיום, מתפצל בין מספר מסכים בו זמנית. את אותו התוכן ניתן לצרוך לא רק בשידור חי או נדחה, אלא גם במובייל, בטלוויזיה החכמה, בשירות תוכן בתשלום, חינמי חוקי ופיראטי. ניתן להתחיל לצפות בו בטלוויזיה על המסך הגדול, להמשיך במטבח בסמארטפון וגם לצאת מהבית, ולהאזין לו בזמן נהיגה. המשמעות היא, שמדידת רייטינג וחשיפה למדיה, הפכה להיות אתגר ממשי, אשר ספק רב אם אמצעי המדידה הקיימים היום, אכן מספקים את התמונה העדכנית והמדויקת ביותר.

מנתוני דוח האינטרנט של בזק לשנת 2020 שפורסם לאחרונה, עלה כי 93% מהמשיבים בגיל 13 ומעלה צורכים תוכן וידאו בסטרימינג, בין אם בלייב או בצפייה נדחית. 41% העידו בנוסף כי הם משתמשים ביוטיוב כדי לצפות בסדרות ותוכניות טלוויזיה, בין אם אלו משודרות בארץ או בחו"ל. 40% מאזינים לפודקאסטים או לתוכניות רדיו שכבר שודרו, ולא בזמן אמת. בשנת 2018 פרסמה קבוצת גיאוקרטוגרפיה דוח מחקר שממנו עלה ש-90% מהמשיבים דיווחו על כך שהם מבצעים פעולה נוספת תוך כדי צפייה במרקע. 75% מהמשיבים העידו כי הם לא רק מבצעים פעולה נוספת, אלא שהפעולה הזאת כוללת גם שימוש במסך נוסף במקביל, כמו למשל ניהול שיחה בוואטסאפ, שליחת מיילים בעבודה ועוד.

מדידה אונליין, חוצת פלטפורמות

"שיטת מדידת הרייטינג הנוכחית שמה דגש על צפייה לפי משקי בית, אבל הרגלי הצפייה השתנו, והיום המשפחה כבר לא יושבת ביחד מול הטלוויזיה וצופה בערוץ 2", מסביר לירון פלדמן, מנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה, ומוסיף: "אנשים צופים בתוכן בסמארטפון שלהם, בטאבלט, בטלוויזיה, במחשב ותוך כדי כותבים הודעות ווטסאפ, מזמינים תור באפליקציה של קופת החולים, ורואים פרסומות בפייסבוק. מדידת רייטינג צריכה לתת מענה ב-360 מעלות לכל הפלטפורמות שבהן אנשים נחשפים לתוכן. המדידה לא יכולה להמשיך ולהתייחס למשקי בית במדגם קטן. המדידה צריכה להיות ברמת האדם הבודד, במדגם גדול יותר משמעותית, כדי להבטיח רמת דיוק גבוהה, וכמובן לכסות מגזרים שונים אשר לא באים לידי ביטוי במדידה הנוכחית. אבל לא פחות חשוב - צריך לספק את הנתונים בזמן אמת".

לירון פלדמן, מנכ''ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה / צילום: לילך ברנע

לפני שנתיים וחצי, חברה קבוצת גיאוקרטוגרפיה לחברת סטארט-אפ ישראלית, MBER, בראשות המנכ"ל שי מימון, שפיתחה פטנט לביצוע מדידה אמיתית ומדויקת של רייטינג אשר מתאימה למציאות העדכנית של צריכת מדיה. "מדובר בטכנולוגיה המבוססת על Audio Fingerprint, אשר יכולה לזהות את סביבת הסאונד סביב המשתמש בצורה מאוד מדויקת ולדמות אוזן אנושית", מסביר מימון. הטכנולוגיה שפותחה על ידי MBER מאפשרת, באמצעות אפליקציה שמתקינים המשתמשים, לזהות את התוכן שהמשתמש צופה או מאזין לו, להבין עד כמה הוא קרוב למקור הקול (כלומר, אם הוא ממש בחדר או נמצא במקום מרוחק כי הוא בדיוק קם להכין לעצמו כריך), מתי התחיל להאזין ומתי הפסיק".

לפרטים על מערכת מדידת החשיפה לפרסום של גיאוקרטוגרפיה הקליקו כאן>>

במשך תקופה ארוכה נבדקה השיטה ועברה תהליכי תיקוף מדעיים מול שיטות קיימות, עד שלדברי פלדמן ומימון, היא הגיעה לרמה גבוהה מאוד של דיוק. אבל צרכי השוק המשתנים מחייבים יצירה של פתרון שרואה את צריכת המדיה המצרפית ב- 360 מעלות, ולכן, פלדמן ומימון שילבו במערכת שלהם גם נתוני שימוש באפליקציות ונתוני גלישה באינטרנט.

פלדמן מפרט: "אנחנו יכולים לומר היום באיזו אפליקציה אדם משתמש כשהוא צופה ב'אח הגדול'. אנחנו יכולים לדעת אם פרסומת של משרד הבריאות גרמה לאנשים להיכנס לאפליקציית 'מגן ישראל' ועל אילו קהלים היא השפיעה יותר. אנחנו גם יכולים לראות איך מפגש עם תוכן מסוים השפיע על התנהגות החיפוש של המשתמש בגוגל. ככה אנחנו סוגרים 360 מעלות של התנהגות צרכנים במדיה, בצורה מדויקת וגם יכולים לספק את המידע הזה בזמן אמת.

"גייסנו כאלפיים פאנליסטים להיות חלק מהמדגם שלנו, שמייצג חתך רחב מאוד של אוכלוסיות מכל המגזרים, כולל ערבים וחרדים בפיזור גיאוגרפי כלל ארצי, ואנחנו מתכננים להגדיל אותו עוד", מדגיש פלדמן. "אחרי שהוכחנו את רמת הדיוק שלנו, אושרנו כספק יחיד על ידי מועצת הכבלים והלוויין, ערכנו פיילוטים לתאגיד השידור ולערוץ מסחרי גדול נוסף, וסיפקנו נתוני מדידה למספר תחנות רדיו, אשר איבדו את האמון בשיטת המדידה הנוכחית. בשלב זה אנחנו פועלים מול מספר חברות מדיה ומפרסמים, כדי להפוך את כלי המדידה הזה למקובל על כולם, ואנחנו מתכוונים להתמודד במכרז של תאגיד השידור, לאספקת שירותי מדידה", הוא מוסיף.

סך הצופים בכל ערוץ, במרווחי זמן של שעה לאורך היום 27/10/2021 מתוך מערכת המדידה של גיאוקרטוגרפיה ו-MBER / צילום: באדיבות גיאוקרטוגרפיה

איך זה עובד?

אז איך עובדת טכנולוגיית מדידת הרייטינג של קבוצת גיאוקרטוגרפיה ו-MBER? "רזולוציית התחקור היא פרטנית. על כל חבר בפאנל המדגם אנחנו יודעים את כל המאפיינים הדמוגרפיים והסוציו-אקונומיים, בהתבסס על התשובות שנתן בסקר הכינון. מעבר לזה, אנחנו יכולים לעבוד גם הפוך - לפנות אל קהלים שנחשפים לערוץ מסויים, תוכנית או פרסומת, ולערוך בקרבם סקר ממוקד, להוסיף משתני סגנון חיים ולהעשיר את המפרסמים וגופי המדיה בתובנות וכלים. כל אלו יאפשרו להם לבצע אופטימיזציה בהוצאה על מדיה, וגם לחסוך חלק מהחפיפות ולנתב אותן למדיות אחרות", אומר פלדמן.

מימון מוסיף: "הנחת העבודה שלנו היא שהטלפון הסלולרי הוא האיבר הכי חשוב בגוף האדם. הוא הולך איתנו לכל מקום. לכן, לאחר שפאנליסט מוריד את האפליקציה ונותן את אישורו, אנחנו יכולים לקבל חיווי על כל מפגש עם תוכן קולי שמקורו בערוצי השידור ולזהות אם האדם היה חשוף אליו גם ברמת הקשב. למשל, אם הסאונד רחוק ויש הרבה רעשי רקע, נדע שהוא פחות חשוף. אנחנו יודעים גם באיזו פלטפורמה הוא נחשף למדיה, עד לרמת האפליקציה, שבה הצרכן נפגש עם התוכן".

לצד הקדמה הטכנולוגית, מדגיש פלדמן כי אחת הנקודות החשובות ביותר בשימוש בטכנולוגיית ה-Audio Fingerprint היא שמירה מקסימלית על פרטיות המשתמשים. "אנחנו לא מקליטים שום דבר, למרות שהמשתמש נותן גישה למיקרופון שלו", הוא מבטיח. "הטכנולוגיה יודעת להמיר את סביבת הסאונד של המשתמש לקודים שאנחנו יודעים לפענח. ולכן, גם אם האקר יפרוץ למערכת ויגנוב את המידע, אז אין הקלטות של המשתמשים, רק קודים בינאריים", מסביר מימון.

כך, עם האזנה לסביבת הסאונד, וללא הקלטה, מצליחה המערכת לפעול בשלושה רבדים. הרובד הראשון הוא של מדידת רייטינג בטלוויזיה וברדיו. הרובד השני הוא מעקב אחרי השימוש באפליקציות והרגלי הגלישה של הפאנליסטים. הרובד השלישי הוא מערכת מעקב תוכן ופרסום במדיה, כפי שמסביר מימון: "אנחנו יודעים לעקוב אחרי כל פרסומת ותוכן. כל שיר, נאום או פרסומת, נדע לקחת אותו ולהבין מתי הוא שודר, איפה, כמה אנשים נחשפו אליו וכמה פעמים נחשפו אליו".

אילו הפתעות ייחשפו עם שיטת המדידה החדשה?

טכנולוגיית מדידת הרייטינג של קבוצת גיאוקרטוגרפיה ו-MBER כבר עברה, לדברי פלדמן ומימון, כברת דרך משמעותית. הם כמובן לא יכולים לחשוף את הנתונים, שנמצאים תחת חיסיון לעת עתה, אך כן יכולים להצביע על כמה נתונים מפתיעים. "מפת הרגלי ההאזנה ברדיו למשל, שונה משמעותית ממה שאנחנו רואים כיום בפרסומי הרייטינג הרשמיים", מצהיר פלדמן. "גם ברמת שעות מסוימות במהלך היום שנוטים לחשוב שהן בשליטת תחנות כאלה ואחרות, הנתונים שלנו מראים תמונה אחרת. אנחנו גם יודעים להראות שמגזרים מסוימים מפתיעים בהרגלי ההאזנה שלהם סביב אירועים מסוימים במהלך השנה", הוא מוסיף.

"חשוב להדגיש שאנחנו בשנת 2022. הצרכנים לא מתנהגים כמו לפני 30 שנה וגם לא כמו לפני 5 ו-10 שנים", מסכם פלדמן. "אפשר להסתכל על מה שקרה עם תאגיד השידור הישראלי, שהחליט לפרוש מהוועדה למדרוג, רק כי נקודת החוזקה שלו הייתה בעיקר בפלטפורמות הדיגיטליות - שלא ניתן למדוד בשיטות המסורתיות", הוא מוסיף ומדגיש לסיום: "אנחנו מקווים לעבוד עם מפרסמים, גופי שידור, משרדי פרסום וחברות מדיה, אבל אנחנו גוף בלתי תלוי ונמשיך להיות גוף שרוצה לייצר שקיפות ולהוביל את החדשנות הטכנולוגית בתחום מדידת הרייטינג".

לפרטים על מערכת מדידת החשיפה לפרסום של גיאוקרטוגרפיה הקליקו כאן>>

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל